Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden fokken in het nieuwe millennium
Moderator: moderatorteam
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Honden fokken in het nieuwe millennium
Lijkt me een intressant stukje. Morgen lees ik het 

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
ik vind de W lelijkNanna schreef:jouWWWWMachie schreef:Prachtig. En wat is jou mening?
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
- Aantal honden: 2
Nou, ik word oud geloof ik. Ik vind dat blauw niet te lezen op de lichtblauwe achtergrond van het forum
Kan dat niet in het zwart?
Kan dat niet in het zwart?
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Haha, dat dacht ik ook meteen bij het zien van die lap tekstnathalie schreef:Lijkt me een intressant stukje. Morgen lees ik het
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb het ook liever in het zwart als het zo'n lap is.
Gelukkig hoef ik het niet te lezen want ik ken het al
En natuurlijk heeft hij gelijk. Vind ik.
En wat vind jij, Nanna?
Gelukkig hoef ik het niet te lezen want ik ken het al
En natuurlijk heeft hij gelijk. Vind ik.
En wat vind jij, Nanna?
- Panna
- Zeer actief
Heel graag!Nanna schreef:Moet ik het effe zwart maken? Met alle liefde hoor.Marjoleine schreef:Ik heb het ook liever in het zwart als het zo'n lap is.
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Yesssss

Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is hij nog steeds.Nanna schreef:Het is ruim tien jaar geleden geschreven en ik vind dat die man zijn tijd vooruit was.Marjoleine schreef: En wat vind jij, Nanna?
Een geweldige man, ik waardeer hem zeer. Nog steeds zeer up to date met alles wat er speelt
Hij is ook zeer geinteresseerd in wat er hier momenteel speelt.
- Panna
- Zeer actief
Zo, heb me door de tekst geworsteld en zag op het laatst pas dat het al in 2001 is geschreven
En ja, hij heeft gewoon gelijk. Klaar.
Maar ja... Hoe maak je dat de gemiddelde fokker duidelijk?
En ja, hij heeft gewoon gelijk. Klaar.
Maar ja... Hoe maak je dat de gemiddelde fokker duidelijk?
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Prima stuk, prettig leesbaar, en zeer aanbevolen tot navolging, denk ik.
Hoe hoog zou een COI mogen zijn, om nog acceptabel te zijn.. Laag, denk ik. Gelukkig hebben we nog wat diversiteit, al hoop ik heel erg dat de ren- en de showwhippets zich op een gegeven moment ook gaan mixen, dan hebben we weer een heel wat grotere genenpool.
Hoe hoog zou een COI mogen zijn, om nog acceptabel te zijn.. Laag, denk ik. Gelukkig hebben we nog wat diversiteit, al hoop ik heel erg dat de ren- en de showwhippets zich op een gegeven moment ook gaan mixen, dan hebben we weer een heel wat grotere genenpool.
-
irmaLeo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Dank je Nanna, kende het stuk ook al, maar weer eens doorgelezen, eventjes weer alles goed op een rijtje van het hoe en waarom. Vind dit echt een van de duidelijkste documenten.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ach ja, 2001 Het begin van de revolutie op kynologisch gebied. Mooie tijd, iedereen vol vuur vóór of tégen. Nu zal het ieders tijd wel uit duren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Mensen, fokkers, geloven niet hoe ernstig de situatie is tot ze het aan den lijve ondervinden.Nanna schreef:en dat er pas wat gaat gebeuren als het écht écht écht niet meer anders kan en een heel ras met de rug tegen de muur staat. En pupkopers opgezadeld worden met een per generatie zieker wordend ras....Zonde, gemiste kans.
En dat is over het algemeen niet door ziekte, want men denkt nog steeds dat je dat wel weg kunt selecteren.
Mensen geloven het pas als er écht een dikke inteeltdepressie komt die de boel onvruchtbaar maakt.
Dát is zichtbaar. Dat is ook iets waar je niet tegen kunt selecteren.
Pas dan beseffen mensen dat er echt iets aan de hand is.
-
irmaLeo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Klopt, ook het feit dat er periodes zijn dat heel veel nesten leeg blijven, en inderdaad mensen denken dat je de ellende weg kunnen selecteren. "pa en ma" hebben het niet dus wij doen het goed...Marjoleine schreef:Mensen, fokkers, geloven niet hoe ernstig de situatie is tot ze het aan den lijve ondervinden.Nanna schreef:en dat er pas wat gaat gebeuren als het écht écht écht niet meer anders kan en een heel ras met de rug tegen de muur staat. En pupkopers opgezadeld worden met een per generatie zieker wordend ras....Zonde, gemiste kans.
En dat is over het algemeen niet door ziekte, want men denkt nog steeds dat je dat wel weg kunt selecteren.
Mensen geloven het pas als er écht een dikke inteeltdepressie komt die de boel onvruchtbaar maakt.
Dát is zichtbaar. Dat is ook iets waar je niet tegen kunt selecteren.
Pas dan beseffen mensen dat er echt iets aan de hand is.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Da's ook niet helemaal waar. Er zijn veel hele grote rassen die mega nesten krijgen en omvallen met gemiddeld 6 jr. Daarnaast zijn er veel kleine rassen die maar een klein aantal pups krijgen maar wel stokoud worden. Als fokkers gaan selecteren op het krijgen van grote nesten krijgen we weer hele andere problemen want het één kan niet zonder het ander.Nanna schreef: Een fokker die ik ken (en die ik heel hoog heb zitten) zei altijd, en dan praat ik over lichtjaren geleden, "het is belangrijk dat een teef grote nesten kan krijgen. Niet zozeer om er aan te verdienen, maar als teken dat het ras goed gezond is." Die man heeft gewoon gelijk.
Kijk maar naar de veehouderij, daar is generaties geselecteerd op productie (melk, vlees) of productie (fokzeugen) maar die dieren/rassen zijn ècht niet gezond te noemen en stikken trouwens ook van de inteelt (Holstein).
Het is wel goed om op algehele gezondheid te selecteren natuurlijk. Natuurlijke voortplanting en normale nesten enzo maar gaan selecteren op bv grote nesten is net zo slecht als alle andere extreme selectie.
- Machie
- Zeer actief
Ach, dat inteelt de prachtige naam 'lijnenteelt' gekregen heeft zegt eigenlijk al meer dan genoeg.
Vooral in de paardenwereld zijn ze daar heel goed in...
Vooral in de paardenwereld zijn ze daar heel goed in...
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
ik heb toch wel effe drie keer naar de datum gekeken...idd zijn tijd vooruit en dan te bedenken dat het nog steeds niet voor waar wordt aanzien...jammer, zeer jammer.
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
van een zeer bekende fertiliteitsarts heb ik eens gehoord dat rassen ook door een inteeltdepressie heenkomen, dit schijnt o.a. bij de afghaan en de grote poedel gebeurt te zijn, deze krijgen weer hele normale nesten over het algemeen.
of het zo is of niet, dat weet ik niet, dit is wat ik gehoord heb, van iemand waarvan ik mag aannemen dat hij er veel verstand van heeft.
persoonlijk houdt ik van genetische diversiteit, maar ik ben er niet voor om maar lukraak stamboomloze honden die er op lijken in te gaan zetten. Daarbij is het bij ( zeldzame ) sommige rassen helemaal niet zo slecht gestelt als dat sommige mensen graag doen voorkomen. Bij andere is het natuurlijk wel vreselijk, ik denk dan ook dat je het echt per ras moet gaan bekijken.
Overigens houden sommige rassen al honderden jaren stand ( en nog in volle gezondheid ) door stevige lijnteelt en af en toe een outcross om daarna daar weer op te gaan lijntelen.
of het zo is of niet, dat weet ik niet, dit is wat ik gehoord heb, van iemand waarvan ik mag aannemen dat hij er veel verstand van heeft.
persoonlijk houdt ik van genetische diversiteit, maar ik ben er niet voor om maar lukraak stamboomloze honden die er op lijken in te gaan zetten. Daarbij is het bij ( zeldzame ) sommige rassen helemaal niet zo slecht gestelt als dat sommige mensen graag doen voorkomen. Bij andere is het natuurlijk wel vreselijk, ik denk dan ook dat je het echt per ras moet gaan bekijken.
Overigens houden sommige rassen al honderden jaren stand ( en nog in volle gezondheid ) door stevige lijnteelt en af en toe een outcross om daarna daar weer op te gaan lijntelen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
diverse rassen die in afgelegen gebieden zijn ontstaan, al honderden jaren terug.Nanna schreef:Podenji schreef: Overigens houden sommige rassen al honderden jaren stand ( en nog in volle gezondheid ) door stevige lijnteelt en af en toe een outcross om daarna daar weer op te gaan lijntelen.De stamboeken zijn pas halverwege de negentiende eeuw gesloten dus waar jij 'honderden jaren' lijnteelt en inteelt vandaan haalt is mij niet helemaal duidelijk.
bv. de basenji, de pharaohhond en de podenco ibicenco.
De fokkers/jagers die zich serieus met de jacht en fok bezig houden van de 2 laatstegenoemde rassen fokken namelijk ook al van generatie op generatie op dezelfde manier, strakke lijnteelt met af en toe wat vers bloed, maar vaak van een ander eiland waar dus ook strak gelijnteelde populaties zijn. Als dat voor hun problemen had opgeleverd zouden ze er allang mee gestopt zijn
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, gaat ie weerNanna schreef:Je moest eens weten hoeveel ierse wolfshondteven leeg blijven of maar kleine nestjes krijgen voor zo'n grote hond.....voor mij is dat alvast een teken van inteeltdepressie. Hoe oud ze verder worden laat ik dan even buiten beschouwing.
Toen ik 30 jaar geleden als kennelhulp bij een Ierse wolfshondenkennel werkte werden de honden een jaartje of 12.
Teven kregen hun laatste nest rond de 7-8 jaar, dat was bepaald niet ongewoon. En dat kónden ze dus nog gewoon, probleemloos.
Ze kregen inderdaad grote nesten, 10 was vrij gebruikelijk.
Hoe het nu daarmee zit weet ik niet maar dat ze geen 12 meer worden, dat weet ik wel.
Al die rassen die "al honderden jaren zuiver" worden gefokt, dat zijn rassen waar van alles in werd gefokt.
Niet officieel, maar daarom gebeurde het nog wel. Dat is precies de reden dat zulke rassen het nog steeds redelijk tot goed doen.
En dat gebeurde trouwens ook met gesloten stamboeken hoor.
Dat dat straks niet meer kan (ook niet stiekem) dankzij de DNA-testen, dat gaat heel veel rassen de nek omdraaien.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het boeit dus niet of die outcross t een zwaar ingeteelde lijn komt of niet.Podenji schreef:De fokkers/jagers die zich serieus met de jacht en fok bezig houden van de 2 laatstegenoemde rassen fokken namelijk ook al van generatie op generatie op dezelfde manier, strakke lijnteelt met af en toe wat vers bloed, maar vaak van een ander eiland waar dus ook strak gelijnteelde populaties zijn. Als dat voor hun problemen had opgeleverd zouden ze er allang mee gestopt zijn
Het boeit alleen dat het een outcross is.
Dan kun je weer 10-20 jaar vooruit.
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
Iemand op het duitse herderforum riep op om alle reuen met een stamboom aan te laten keuren om verdere problemen te voorkomen binnen het ras.
Meer diversiteit binnen de genenpoel, vond het wel een aardig idee mits de teveneigenaren die dan wel gaan gebruiken natuurlijk
Meer diversiteit binnen de genenpoel, vond het wel een aardig idee mits de teveneigenaren die dan wel gaan gebruiken natuurlijk
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
mwah, dit was tien jaar geleden mijn tekst hoor. Voor op de baricaden. Toen fokte jij nog er onbezonnen op los.Nanna schreef: Dat vind ik nou net zo jammer, dat het ieders tijd wel zal duren. Als je nu niets doet schuif je de problemen alleen maar vooruit naar de volgende generatie fokkers....
Zo kun je iig goed zien dat het veel fokkers en (ras)verenigingen helemaal niet om het welzijn en de gezondheid van een ras gaat maar om status, het winnen van prijsjes en geld....en dat er pas wat gaat gebeuren als het écht écht écht niet meer anders kan en een heel ras met de rug tegen de muur staat. En pupkopers opgezadeld worden met een per generatie zieker wordend ras....Zonde, gemiste kans.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat kan ik bevestigen.Rosita Compagner schreef:mwah, dit was tien jaar geleden mijn tekst hoor. Voor op de baricaden. Toen fokte jij nog er onbezonnen op los.
Dat het Rosita's tekst was dan, hoe Nanna toen fokte weet ik niet, maar ik gok onbezonnen inderdaad
-
Agostini
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Binnen "mijn" ras heeft er zo ook een bepaalde reu zijn stempel opgezet, spijtig want om binnen de Benelux een combi te doen waar die reu niet in voorkomt is bijna niet te doen.
Hetgeen ik dan niet echt begrijp, wij (als mensen) willen met alles vooruit, maar honden gaan we dan "terugfokken".
COI van 12-15%, komaan dat kan toch gewoon niet goed/gezond zijn?
Hetgeen ik dan niet echt begrijp, wij (als mensen) willen met alles vooruit, maar honden gaan we dan "terugfokken".
COI van 12-15%, komaan dat kan toch gewoon niet goed/gezond zijn?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
A. er is behoorlijk wat kennis gewoon van generatie op generatie over gegaan, en boernejagers of niet, dat onthouden ze met ongelooflijke precisieNanna schreef:A. Er waren geen stamboeken, dus het is gewoon niet na te gaan. Weet jij veel of ze er af en toe niet een andere hendige gebruikshond tussen gefrot hebben?
B. Het was gebruiksfok. En ik schat zomaar dat wat niet voldeed wel dood kon.
Zo werkt het in de natuur ook, trouwens.
B. wat niet geschikt was werd niet mee gefokt, ze werden niet allemaal gedood, maar de podencos hadden niet puur de jacht als gebruik maar dat was wel het hoofdgebruik.
Fokkers zouden nu gewoon ook niet moeten fokken met wat niet geschikt is, dan komt dat toch weer op hetzelfde neer.
-
Agostini
- Zeer actief
En daar loopt het mis he, de meeste fokkers hebben daar een verschillende mening over.Podenji schreef: Fokkers zouden nu gewoon ook niet moeten fokken met wat niet geschikt is, dan komt dat toch weer op hetzelfde neer.
Zo vindt iemand een bepaalde hond absoluut niet geschikt, terwijl iemand anders dat wel vindt...
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
" vroeger " verschilden die meningen ongetwijfeld ook, alleen tegenwoordig wil men perse fokken voor de show of voor het geld , en daar gaat het mis.Agostini schreef:En daar loopt het mis he, de meeste fokkers hebben daar een verschillende mening over.Podenji schreef: Fokkers zouden nu gewoon ook niet moeten fokken met wat niet geschikt is, dan komt dat toch weer op hetzelfde neer.
Zo vindt iemand een bepaalde hond absoluut niet geschikt, terwijl iemand anders dat wel vindt...
-
Agostini
- Zeer actief
Wat een veralgemening weer...Podenji schreef:" vroeger " verschilden die meningen ongetwijfeld ook, alleen tegenwoordig wil men perse fokken voor de show of voor het geld , en daar gaat het mis.Agostini schreef:En daar loopt het mis he, de meeste fokkers hebben daar een verschillende mening over.Podenji schreef: Fokkers zouden nu gewoon ook niet moeten fokken met wat niet geschikt is, dan komt dat toch weer op hetzelfde neer.