Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom uitpluizen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Stamboom uitpluizen

Ongelezen bericht door Renske »

Doen jullie dat nou ook heel veel? Uitschrijven en uitzoeken welke honden voor je hond zit?
Momenteel ben ik dat dus aan het doen. Ik wist wel dat Fusca's vader Swenka (door ons gefokt) een oud stamboom heeft, toch vind ik het leuk om te ontdekken dat Fusca in generatie 10 4 verschillende honden, geboren in de jaren '40 heeft, waarvan één zelfs nog een 2e keer voorkomt. Tevens is één van de generatie 10 honden een nakomeling van een 'stamhond'. In generatie 8 van Fusca zitten zelfs nog veel honden uit de jaren '50.

Bij Fusca's moeder kom ik bij generatie 7 en 8 juist al honden tegen die ik (goed) gekend heb en die dus uit eind jaren '80 komen en leefden in de jaren '90.

Wanneer jullie 10 generaties verder zijn bij jullie (jonge) hond, in welke jaren komen jullie dan uit? En als je de mogelijkheid hebt om 'oude' lijnen te gebruiken in de fokkerij, zouden jullie daar juist wel of niet voor kiezen?
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: Stamboom uitpluizen

Ongelezen bericht door vania »

Ik ben daar (volgens mijn vriend) redelijk extreem in, want ik pluis niet alleen "mijn" stambomen uit, maar ook van ALLE DC's die mij interesseren, ook als ze al dood zijn of als ik weet dat ik ze in de fok niet ga gebruiken (teven bv)
Ik heb gigantisch veel honden in Zoo-easy staan met alle gegevens er bij, dus ik schrijf wel niet alles zelf uit en reken ook niets zelf uit, dat doet Zoo-easy voor mij, maar bij sommige reuen (die ik eventueel wel wil gebruiken) doe ik het als nog wel, omdat je in zoo-easy "maar" tot 5 generaties zelf ziet en aangezien er heel veel DC's zijn, die in de jaren '60-'70 extreem veel gebruikt zijn
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Ik red het niet tot de 10de generatie terug te gaan, dan heb ik geen ouderdieren meer die bekend zijn :ugh: In ieder geval tot de jaren 70 zijn er heel veel honden van de straat gehaald om ingezet te worden voor de fok. Ze zijn bij ons ras wel met heel veel verschillende straathondjes begonnen, dus een best brede basis. Maar bij alles honden kom je in de 5de/ 6de genaratie oveeenkomsten tegen. Had ik 2 jaar terug een reu gevonden die dat niet was. Totdat ik met kleurtjes de overeenkomsten in de stamboom van de reu zelf begon te kleuren, werd die hele stamboom bijna blauw met rood, was één en al inteelt en lijnenteelt :eek:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Jaa, ik kan er vele uren zoet mee zijn :cheer: Niet alleen van Nilo's lijn maar ook het ras in het algemeen. Waar komen de problemen voor, wie vererft wat etc..
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dat wil ik ooit eens doen bij de stamboom van Dumas, maar geen zin in gehad nog :F:
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Ja, ik ben daar vrij "overdreven" in..
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

V. ´t Brabantse Bont schreef:Ja, ik ben daar vrij "overdreven" in..
Kan je niet eens tegen mijn vriend komen zeggen, dat ik niet de enige op de hele wereld ben, die zo extreem is met stambomen uitpluizen?? :LOL: :LOL:
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

vania schreef:
Kan je niet eens tegen mijn vriend komen zeggen, dat ik niet de enige op de hele wereld ben, die zo extreem is met stambomen uitpluizen?? :LOL: :LOL:
Stuur 'm maar. :mrgreen:
Ik kan hele avonden dingen uitzoeken en heb ook al hele excell bestanden met welke honden wat er achter hebben zitten qua gezondheid. :mrgreen: Zooeasy zorgt voor vele uren zoekwerk, wat dat betreft..
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maeve schreef: Waar komen de problemen voor, wie vererft wat etc..
en waar vind je die informatie?
Overal. Wij hebben niet echt een up-to-date database maar ik kijk op websites van fokkers, rasverenigingen etc.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Nen heeft daar al heel wat uurtjes aan gewijd, ze kent zowat elke Podenco die er bestaat of heeft bestaan
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind dit soort sites daarvoor wel handig : Akita database

Enige wat jammer is dat de echte japanners geen gezondheidstesten doen en dat sowieso niet echt eerlijk wordt gedaan over mogelijk erfelijke ziektes.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik ben voor de Cardigan corgi ook fanatiek mee bezig geweest. Heb nog een soort kaartsysteem en heb daar enige jaren geleden nog iemand mee voortgeholpen. Ik heb alle inschrijvingen in het NHSB in kaartsysteem gezet (tot ca 1990).
Voor mijn eerste Duitse herders was het vrij gemakkelijk om via de vaderlijnen terug te zoeken. Teven was iets moeilijker, maar met behulp van Duitse clubbladen die ik vanaf 1949 bezit, kwam ik erg ver.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Van Roan en Elena heb ik elk een map met hun gewone stamboom en van de laatste honden op die stamboom ben ik de stamboom gaan uitpluizen en van die laatste honden ook weer enz enz.

Zo kwam ik erachter dat zowel bij Roan als Elena Marco v. Cellerland in de stamboom zit.
Ze waren dus heel ver n beetje familie van elkaar :wink:

Ik heb nu een 10 generatie stamboom van ze , ben toen wel verder gaan pluizen maar dat staat helaas nog niet op papier.
Ook heb ik van Elena bijna alle halfbroers en zussen met af en toe een foto bij de naam

Van Kenji, Ditch en Kyto wil ik zoiets ook nog s doen, maar daar moet ik echt ff goed voor gaan zitten en veel tijd voor hebben ( de manier hoe ik t op papier wil is best tijdrovend nl )

Ik gebruik sites zoals pedigreedatabase.com en de vdh website.
En natuurlijk de fokkers die een site hebben , of die ik spreek
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Honden (nog) niet, maar bij de Bengalen ben ik heel erg :Q:
Van heel erg veel katten weet ik uit m'n hoofd de vader/ouders, sommige nakomelingen, bij welke fokkers ze gewoond hebben en wat ze doorgegeven hebben.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Renske schreef:Doen jullie dat nou ook heel veel? Uitschrijven en uitzoeken welke honden voor je hond zit?
Momenteel ben ik dat dus aan het doen. Ik wist wel dat Fusca's vader Swenka (door ons gefokt) een oud stamboom heeft, toch vind ik het leuk om te ontdekken dat Fusca in generatie 10 4 verschillende honden, geboren in de jaren '40 heeft, waarvan één zelfs nog een 2e keer voorkomt. Tevens is één van de generatie 10 honden een nakomeling van een 'stamhond'. In generatie 8 van Fusca zitten zelfs nog veel honden uit de jaren '50.

Bij Fusca's moeder kom ik bij generatie 7 en 8 juist al honden tegen die ik (goed) gekend heb en die dus uit eind jaren '80 komen en leefden in de jaren '90.

Wanneer jullie 10 generaties verder zijn bij jullie (jonge) hond, in welke jaren komen jullie dan uit? En als je de mogelijkheid hebt om 'oude' lijnen te gebruiken in de fokkerij, zouden jullie daar juist wel of niet voor kiezen?

Bij ons (OES) zit ik bij de 10de generatie ongeveer aan het begin van de jaren '60.

Aangezien de 15 jaar daarop er met een relatief kleine groep honden flink op elkander gedubbeld en gestapeld is, zie ik geen toegevoegde waarde om een hond uit die periode weer te gebruiken. Die genen zitten er immers vanaf alle kanten al in.
Een bijna niet-gerelateerde zou een ander verhaal zijn, maar die zou dan toch wel van erg ver moeten komen.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

hier ook een stamboomuitpluizer...ik gebruik ook zooeasy en stop daar al in wat ik interessant vindt (gelukkig bestaat er van de Lagotto een database maar jammer genoeg is ze onvolledig en vind je er niet veel op terug van gezondheid) maar er zijn ook wandelende datbases voorhanden en daar maak ik dan ook handig gebruik van (die info zet ik ook in mijn zooeasy)...
het is wel bijzonder leerrijk want je ziet in vroegere generaties vaak dezelfde honden voorkomen...en zuivere inteeltcombi's
Renske
Zeer actief

Leuk om alle verschillende reacties te lezen!
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

vania schreef:
Dat noemen we niet extreem, maar verantwoordelijkheid :pffff: :E:

Ook hier een stamboomuitpluizer. Niet alleen de voorouders, maar ook de nestgenoten van de voorouders, wat vererfden ze, hoe zagen ze eruit, enz. Teef A produceerde met reu1 zus en zo, maar dezelfde teef A produceerde met reu2 heel wat anders, Waarom? Waar komt dat weg, enz. Vele uren per week ben ik er mee bezig :80: Voor de afwisseling duik ik dan hier en daar even een forum op en dan weer terug naar mijn huiswerk. :W:
vleermuis
nieuw lid

Ongelezen bericht door vleermuis »

Natuurlijk hoort dit bij je verantwoordelijkheid als fokker.
Niet alleen welke maar ook de kwaliteiten en fouten van de honden moeten gewogen worden als je met een hond wilt fokken.
Je wilt tenslotten niet alleen meer honden van jouw ras, maar zeker ook minstens gemiddeld beter en gezonder anders hoef je er niet aan te beginnen. Er is al een hondenoverschot.
Gelukkig zie ik de honden van anderen ook tijdens hun werk en kan ik hun prestaties nalezen.
Ik heb een ras dat ik op schoonheid en prestatie wil fokken, altans de weinige nestjes die ik fok. Door de koppeling schoonheid en prestatie verval je niet in de valkuil van nog extremer fokken. (teveel vel, te veel haar, te spitse snuit of juist te brede snuit of schedel, te elegant, te massief) Dit wordt helaas nog steeds overgewaardeerd op de shows.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Idem,
maniakaal bezig.

Maar allemaal zelf overschrijven en/of intypen.

PS.
Kent er iemand een stamboom programma voor Apple computers ?
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Ik ga dan van astro uit want dat is mijn derde generatie in huis, die stamboom gaat terug tot de jaren 60, hiervan zijn niet alle generaties bekent na de 8e oid.

Ik pluis ze ook altijd helemaal uit,en alsik oude lijnen kan vinden die ik helemaal geweldig vind zal ik ze zeker gebruiken, ik wil namelijk het oude type behouden en niet die ranke windhondtypetjes gaan fokken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maeve schreef:
Inge O schreef:
Maeve schreef: Waar komen de problemen voor, wie vererft wat etc..
en waar vind je die informatie?
Overal. Wij hebben niet echt een up-to-date database maar ik kijk op websites van fokkers, rasverenigingen etc.
je baseert je dus op wat mensen kwijt willen, dat geeft niet meteen het meest objectieve beeld dus ik zou er als ik jou was maar geen conclusies uit trekken - het fokkerswereldje bárst van dit soort nergens op slaande 'conclusies'.
Dat klopt, daar houd ik ook rekening mee. Maar je kan er wel inschattingen mee maken, over wat waar is en wat niet. Als je iets één keer hoort, houd je er rekening mee maar dan ga je het niet zien als de waarheid. Maar als het vervolgens door meerdere mensen word bevestigd, vooral pupkopers, die zijn doorgaans best eerlijk namelijk, kan je wel zien waar je rekening mee moet houden. Het is beter dan niets, zeg maar.
WendyE
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door WendyE »

Vind stambomen kijken ook erg leuk om te doen! Ben dan ook zeer blij dat we bij de whippets de: http://thewhippetarchives.net hebben! Daar hebben ze tegenwoordig ook de optie om een testmating te doen, en daarbij het ICO berekenen.

Bij de 9e generatie kom ik bij Loena uit in ongeveer 1970:
http://thewhippetarchives.net/details.p ... 097&gens=9
Renske
Zeer actief

WendyE schreef:Vind stambomen kijken ook erg leuk om te doen! Ben dan ook zeer blij dat we bij de whippets de: http://thewhippetarchives.net hebben! Daar hebben ze tegenwoordig ook de optie om een testmating te doen, en daarbij het ICO berekenen.

Bij de 9e generatie kom ik bij Loena uit in ongeveer 1970:
http://thewhippetarchives.net/details.p ... 097&gens=9

Dit is echt een mooie site!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, ik spit me een ongeluk bij vooral stabij en wetter.
Er is ook veel wat ik hoor en wat niet in de database staat (en ja, ik weet wanneer dat wel of niet betrouwbaar is).
Ik kom niet heel ver terug bij de stabij, jaren zestig denk ik.
Bij de wetter kom ik iets verder terug.
Ik heb van beide wel veel honden gekend, maar ik loop dan ook al best lang mee ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
guusjepp
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond & Chinese Crested Powder Puff

Ongelezen bericht door guusjepp »

Ik geloof dat ik ook heel extreem, om niet te zeggen verslaafd, ben aan het verzamelen van stamboomgegevens.
Al sinds ik mijn 1e Pyreneese Berghond kreeg in 1991. Een groot gedeelte heb ik in een database op de PC en 2 jaar geleden online gezet met een programma dat de gegevens uit de PC database omzet voor op de website.
Ik dacht dat het inmiddels 11400 Pyrs zijn die erin staan.
Afgelopen jaar ben ik met een online database begonnen waar de mensen zich kunnen aanmelden en zelf hun gegevens invullen. Beetje gek, maar ik vind het echt leuk om te doen :-)

http://www.greatpyrenees-pedigree.info/ is de eerste die ik online gezet heb

http://www.great-pyrenees.info is de database waar Pyr eigenaars hun eigen gegevens kunnen invoeren.
groetjes, Urs
-------------------------------------------------
en de 3 "Puffjes" - Guusje, Edje & Koosje
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik ben daar ook vrij extreem in hahaha
Het was voordat de http://www.bostonterrier.be/bostondb/ is opgericht was moeilijk te achterhalen welke honden er tot in de 10 generatie voorkomen , maar dat is nu gelukkig anders.
Als ik tot 10 generaties terugga kom ik uit bij honden die in midden/eind van de 60er jaren geleefd hebben en een paar veelgebruikte honden tegen ( El-Bo`s Rudy is a Dandy 70er , Beacon`s Destin To-Be By Sabe 90er , Beacon`s Do-go sunny of sabe 90er jaren ) die eind jaren 70/begin 80 en begin 90 geleefd hebben.
Voor informatie over de gezondheid van individuele honden wend ik mij tot CHIC , OFA of neem ik contact op met de fokker .
Ik zou er zelf niet echt het nut van inzien om bijvoorbeeld de laatste levende zonen van Beacon`s Sunny en To-be ( waren overigens broers van elkaar en kleinzonen van El-Bo Rudy is a Dandy ) te gebruiken , omdat die honden zo vaak gebruikt zijn en het vrijwel onmogelijk is om een hond te vinden die hun niet in de lijnen heeft.

Om die reden heb ik ook besloten om voor Bieb een reu te gebruiken waar die reuen niet veel in de stamboom voorkomen.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”