Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Asielhonden uit het buitenland halen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

De laatste weken krijgen wij in het asiel heel veel zwerfhonden binnen die oorspronkelijk uit het buitenland komen. (Korte tijd (nog maar 1 week in NL) of langere tijd terug in NL gekomen.)

Meestal worden ze weer opgehaald door de eigenaar, nadat wij veel speurwerk hebben doordat meestald de chip in NL niet geregistreerd staat.

Ook krijgen we vaker buitenlandse hondjes in afstand.

Wat vinden jullie? Honden uit het buitenland halen, of toch maar niet?

(Weet dat er een grote discussie op gang komt. Zelf ben ik tegen het halen van honden uit het buitenland.)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Re: Asielhonden uit het buitenland halen?

Ongelezen bericht door Renske »

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er zijn hierover al vele discussies geweest.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Waar zijn de stichtingen in deze situaties??

Ik ben er niet tegen, ik ben wel tegen al die belabberde stichtingen die als paddestoelen uit de grond geschoten zijn, lukraak grote aantallen honden verschepen en de adoptanten het vervolgens lekker zelf uit laten zoeken, DAT moet aangepakt worden.

Want op deze manier worden de goede stichtingen, die wel degelijk het vuur uit de schoenen lopen voor hun honden in een fout hoekje gezet
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik heb er niets op tegen, er komen juist hele leuke honden uit het buitenland. Als je hier in het asiel kijkt zie je toch voornamelijk herders, ambullen, terriers etc. Kan me goed voorstellen dat je dat niet zoekt en dan is een buitenlands hondje een prima optie.
Wel van een stichting die ook goed werk verricht in het land zelf, niet een stichting die gewoon wat hondjes van de straat plukt om ze met een zielig verhaal te verkopen. Wat ik wel een heel groot nadeel vind is dat je met honden uit Spanje etc kans hebt op leishmania :ugh:
yukon
Zeer actief
Teckel
Contacteer:

Vaak gebeuren de intakes niet zo grondig (in mijn ogen)

Afgelopen november was er bij ons in de buurt een hongaars? hondje vermist geraakt die nog maar 1 dag in NL was. ZIj heeft uiteindelijk 3 weken rondgelopen voor zij gevangen kon worden. Deze heeft toen even bij ons in het asiel gezeten voordat zij weer werd gehaald door de eigenaar.

Deze eigenaar heeft in december er een tweede hond bijgenomen (hij had hiervoor al 2 honden, dus nu 4) uit rusland. Deze is vorige week weggelopen en bij ons in het asiel terechtgekomen. Ze is ook weer opgehaald door de eigenaar.

En de volgende buitenlandse hond voor deze eigenaar is ook al op komst...

Dan denk ik, hoe kan je twee buitenlandse asielhonden in driemaanden bij dezelfde eigenaar plaatsen.
(Temeer omdat eigenaar nu op een camping verblijft in een soort stacaravan...)
Kit
Erelid

Vraag het hem eens?
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik heb mijn bedenkingen. Ik ben gek met honden. Maar ik zou nooit een hond uit het buitenland gaan halen. Eigenlijk denk ik dat dit onze laatste honden zijn. Er zijn teveel honden en er zijn te weinig echte honden-mensen.
Vaak denken mensen dat ze dierenliefhebber zijn. Maar dan...
kosten, ergernissen, buren, probleemgedrag. Laat ik nog in het midden of het van de hond is of van de baas.

Een dier redden is vaak de motivatie om een hond uit het buitenland te halen. Dat terwijl de asiels hier vol zitten.

Ik vind het een beetje heel raar....
yukon
Zeer actief
Teckel
Contacteer:

Vind er ook nog een vershcil in zitten of dat het dier meteen in nederland naar de nieuwe baas gaat of is nog bezichtigd kan worden in een gastopvang.

Maar er zijn in Nederland al zoveel honden in asiels...
En in het buitenland leren ze niet wat ze met die honden moeten doen als het probleem door ons wordt opgelost.
Kit
Erelid

yukon schreef:
.

Dat is dus een fabeltje :wink:
yukon
Zeer actief
Teckel
Contacteer:

Kit schreef:
yukon schreef:
.

En dat baseer je op?

Werk nu ruim 5 jaar in een asiel en nog geen moment dat er minder dan 5 honden zaten...
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

In Nederland zitten niet heel veel honden in asiels, want daar heb ik ook een tijdje gezocht. Het verloop is niet zo groot. Een hond uit het buitenland, vind ik op zich okee, alleen is er meestal niks tot weinig bekend over de honden. Daarom ben ik er niet aan begonnen. Het is ook niet makkelijk om een hond goed te leren kennen in een asiel, dat snap ik ook wel. Maar voor mij te onzeker, daarom heb ik herplaatsers uit Nederland, waar al genoeg van bekend was. Van Shelly wist ik al een boel en van Bruno niet, maar wel dat hij makkelijk met katten kon en erg rustig en vriendelijk is.

Maar die ziektes houden me ook wel tegen idd, van sommige kunnen de symptomen jaren op zich laten wachten. Test dan op alles, denk ik dan, of kan dat niet? Er zijn ook wel heel veel stichtingen, vind ik, teveel. Sommige mensen maken er echt hun levensdoel van om alle zielige honden uit een bepaald land op te halen en hier te brengen, vind ik te ver gaan.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ik werk zelf in het asiel en ben er totaal niet op tegen dat er honden uit het buitenland gehaald worden(door de goede stichtingen)
Wij hebben qua afstand zelden hondjes uit het buitenland en als zwerf ook niet.
Dat asiels in nederland overvol zitten wordt altijd gemeld en dan worden klanten soms nog boos ook als we niet veel honden hebben zitten.
Grotere steden hebben vaak meer honden zitten maar ook een groter gebied dus dat is logisch.
Vanaf vorigezomer hebben wij al weinig honden en een goed verloop mede dankzij het internet.
Vorig jaar 2 honden gehad die uit het buitenland kwamen.

1) een kruising die bleek uit rusland te komen, was via MP verder geplaatst.
We hebben via zoeken op het net een mail gestturd naar rusland en hun op de hoogte gehouden toen hij weer geplaatst werd.
2)een hondje wat pas 2 weken bij de eigenaar was en die heeft zelf geen contact gezocht met de stichting en ons ook alleen verteld welk land ze vandaan kwam.
Door googlen kwamen we haar foto tegen bij een stichting.
Contact opgenomen en ze waren blij dat we dat gedaan hadden.
In overleg met hun besloten haar via ons te herplaatsen zodat ze niet nog eens in een opvanggezin hoefde en hun later de gegevens van de nieuwe eigenaar door gegeven.
Dit ging zo goed dat we eind vorig jaar een hondje van hun hebben overgenomen en herplaatst hebben die niet meer in het opvanggezin kon blijven.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
nyckle
Zeer actief

Ik wil graag de stelling een beetje strakker.

Zijn er teveel honden in Nederland, en is import van buitenlandse honden terecht?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

nyckle schreef:Ik wil graag de stelling een beetje strakker.

Zijn er teveel honden in Nederland, en is import van buitenlandse honden terecht?
Wat een moeilijk gedoe...
Er zijn domweg baasloze honden in binnen- en buitenland. Het is aan jou (en aan mij, en aan alle ander mensen die graag een herplaatser een huis bieden) waar je een hond vandaan haalt.
Mijn voorkeur gaat uit naar een herplaatser (er zijn immers ontzettend veel leuke honden zonder baas), daarbij vind ik onherleidbare kruisingen erg leuke (en vaak stabiele) honden en het maakt me niet uit of ze nu uit Spanje, Turkije, Griekenland of Nederland komen.
Hoewel, toch wel, een hond via een stichting die ook goed werk doet in het desbetreffende land heeft dan mijn voorkeur.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik zie 't liever niet vanwege eventuele (besmettelijke of via muggen overdraagbare) ziektes die meekomen.
Verder... tja. Ik zou liever zien dat ze het probleem in het land van herkomst bij de wortel aanpakken (word gelukkig door sommige stichtingen ook fantastisch gedaan) ipv. ''zielige hondjes redden''... Want dat laatste word ook nog téveel door te onbetrouwbare stichtingen gedaan.

Ik heb an sich verder niet veel moeite met buitenlands of niet. Het zijn vaak best leuke en lieve hondjes, een paar ernstige gevallen of notoire weglopers daargelaten.
Wat me wél stoort, is dat er lui zijn die denken dat een hondje die zijn hele leven vrij rondliep, ineens over kan schakelen naar het bank-hanger-leventje. Want dat valt vaak vies tegen...
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

yukon schreef:
Kit schreef:
yukon schreef:
.

En dat baseer je op?

Werk nu ruim 5 jaar in een asiel en nog geen moment dat er minder dan 5 honden zaten...
Hier bij mij in Spanje zitten er sinds ik hier woon, al 18 jaar, gemiddeld 165 honden in het asiel. Dat asiel is berekend op minder dan de helft.

Er zitten er niet meer omdat dat simpelweg niet past. Op de wachtlijst staan er ook nog de nodige, die wachten tot er een plekje vrij komt in het asiel en zitten bij mensen thuis in de noodopvang.

Dit even ter vergelijking.
nyckle
Zeer actief

Hoeveel mensen zitten er in de noodopvang?
Rami
Zeer actief

nyckle schreef:Hoeveel mensen zitten er in de noodopvang?
:denken:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kit schreef:Ik ben er niet tegen, ik ben wel tegen al die belabberde stichtingen die als paddestoelen uit de grond geschoten zijn, lukraak grote aantallen honden verschepen en de adoptanten het vervolgens lekker zelf uit laten zoeken, DAT moet aangepakt worden.

Want op deze manier worden de goede stichtingen, die wel degelijk het vuur uit de schoenen lopen voor hun honden in een fout hoekje gezet
Dat vind ik ook.
Verder heb ik nooit kunnen begrijpen hoe landsgrenzen van invloed kunnen zijn op de mening.
Er zijn over de hele wereld honden die een mandje zoeken, en over de hele wereld zijn er mensen met een lege mand.
Meer is het niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb er geen problemen mee en zelfs een heerlijke hond uit Spanje gehad. En de gedragsbeschrijving van die hond was 100x beter dan onze laatste aanwinst uit een Nederlands asiel. Volgens mij wordt het gros van de honden in nl. asiels redelijk snel herplaatst, op de lastige honden na.
nyckle
Zeer actief

Jaap* schreef:
Kit schreef:Ik ben er niet tegen, ik ben wel tegen al die belabberde stichtingen die als paddestoelen uit de grond geschoten zijn, lukraak grote aantallen honden verschepen en de adoptanten het vervolgens lekker zelf uit laten zoeken, DAT moet aangepakt worden.

Dat vind ik ook.
Verder heb ik nooit kunnen begrijpen hoe landsgrenzen van invloed kunnen zijn op de mening.
Er zijn over de hele wereld honden die een mandje zoeken, en over de hele wereld zijn er mensen met een lege mand.
Meer is het niet.
Ik ben het hier volledig mee eens. Laten we echter in ons eigen land eerst de "troep" opruimen. Iedereen wil blijkbaar een hond.
Maar moeten we honden importeren terwijl ons eigen "hondenprobleem" nog niet is opgelost?

Punt nummer een is: Minder gaan pups produceren in eigen land.
Punt nummer twee is: ??
nyckle
Zeer actief

Joyce schreef:Ik heb er geen problemen mee en zelfs een heerlijke hond uit Spanje gehad. En de gedragsbeschrijving van die hond was 100x beter dan onze laatste aanwinst uit een Nederlands asiel. Volgens mij wordt het gros van de honden in nl. asiels redelijk snel herplaatst, op de lastige honden na.
Juist die lastige... lastig. Heerlijk om een heerlijke hond elders vandaan te halen. Hoeveel lastige honden moeten afgespoten worden volgens jou?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

nyckle schreef:
Joyce schreef:Ik heb er geen problemen mee en zelfs een heerlijke hond uit Spanje gehad. En de gedragsbeschrijving van die hond was 100x beter dan onze laatste aanwinst uit een Nederlands asiel. Volgens mij wordt het gros van de honden in nl. asiels redelijk snel herplaatst, op de lastige honden na.
Juist die lastige... lastig. Heerlijk om een heerlijke hond elders vandaan te halen. Hoeveel lastige honden moeten afgespoten worden volgens jou?
Mensen die een lastige hond zoeken gaan voor die lastige hond. Zoek je een makkelijk hondje uit het asiel maar vind je die niet, dan haal je er één uit het buitenland. Iemand die een makkelijk hondje zoekt neemt niet ineens een lastig hondje omdat er toevallig niks anders is. Een hond is een hond of deze nu hier zit of 1500 km verderop. Als er in Europa 10 mandjes leeg zijn kunnen er 10 honden geplaatst worden, de rest wordt bwvs afgespoten. Dat maakt toch niet uit waar dat gebeurt ? Of is een hond zieliger als ie hier afgespoten wordt ? En bij welk asiel in Nl worden er honden ingeslapen ? Het gros van de asiels doen dat dus niet alleen in extreme gevallen. De asiels hier in Nl zitten niet vol en er worden geen honden ingeslapen omdat ze er lang zitten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

nyckle schreef:
Ik ben het hier volledig mee eens. Laten we echter in ons eigen land eerst de "troep" opruimen. Iedereen wil blijkbaar een hond.
Maar moeten we honden importeren terwijl ons eigen "hondenprobleem" nog niet is opgelost?

Punt nummer een is: Minder gaan pups produceren in eigen land.
Punt nummer twee is: ??
Doe eens een link met uitleg naar dat hondenprobleem hier ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

yukon schreef:En in het buitenland leren ze niet wat ze met die honden moeten doen als het probleem door ons wordt opgelost.
Oh en hier leert men dat wel als ik een hond uit het asiel haal ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

In asiels worden geen dieren afgemaakt. Wel laten eigenaren zelf hun dieren afmaken als ze bijten of ander ongewenst gedrag vertonen. Er woonde een amerikaanse bulldog hier in de buurt, en ineens was ie weg. Hadden ze hem laten inslapen want hij had gebeten. Het leek mij een erg gemoedelijke, veel te dikke hond, maar goed.

Wel vind ik het erg dat mensen in sommige landen heel naar zijn tegen (vooral) honden. In Portugal en Spanje heb ik veel zwerfhonden gezien met vreselijke zweren en tumoren, die in roedels buiten de stad leefden. Zouden we hier nooit toestaan. En als er een hond komt aanlopen, geeft een Nederlander hem wat eten en water en brengt hem naar het asiel. In andere landen mag ie blij zijn als ie alleen een rotschop krijgt. Dan denk ik, ja, dan zitten de asiels ook vol.
nyckle
Zeer actief

Weer iemand op z'n pik getrapt... :vaag:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat een onzinnige stelling weer. Ik zie een leuke hond op internet en de beschrijving is precies wat ik zoek... maar wacht, hondje komt niet uit Nederland dus dan mag het volgens ts niet. :roll:
Ik wil geen hond uit een Nederlands asiel want daar zitten meestal staffs, herders, jack russels of labjes of kruisingen daarvan. En als ik een leuke hond buiten de Nederlandse grens wil adopteren dan doe ik dat.

Deze discussie lijkt wel een variant op eigen volk eerst :ugh:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

nyckle schreef:Weer iemand op z'n pik getrapt... :vaag:
Wat een vreemde manier van discussiëren heb jij. :roll:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Om de sodemieter niet. Maak een keuze. Het is heel gemakkelijk om een hond uit het buitenland te laten komen. Waarschijnlijk krijg je een makkelijke hond
Wat gebeurd er met moeilijke honden?

Neem dan geen hond. ben je zeker van je zaak.

Wie wil een moeilijke hond?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”