Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jachtlijn/werklijn/amerikaanse/fieldtrail labrador

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

jachtlijn/werklijn/amerikaanse/fieldtrail labrador

Ongelezen bericht door M@scha »

dit zijn benamingen die ik tegenkom voor leuke labradors en volgens mij bedoelen ze allemaal dezelfde atletische, smallere, actievere labrador.

kan iemand mij meer vertellen over verschillen tussen de "normale" en deze labrador? (en dan niet zoals op internet: ja er zijn verschillen in karakter)
gezondheid etc?

Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Re: jachtlijn/werklijn/amerikaanse/fieldtrail labrador

ah.. ik kom er via verschillende pb's achter dat ik een gevoelig onderwerp heb aangesneden.. dit geheel onbewust trouwens :schrik:

is het een idee om mij te pb'en met je antwoord zodat ik alles vanuit mijn naam plaats? :engel:

of niet plaats.. ook goed, maar als je antwoorden hebt zou ik ze graag in mijn pb-box krijgen :ok:
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Oke dan..apart :F:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

massam schreef:ah.. ik kom er via verschillende pb's achter dat ik een gevoelig onderwerp heb aangesneden.. dit geheel onbewust trouwens :schrik:

is het een idee om mij te pb'en met je antwoord zodat ik alles vanuit mijn naam plaats? :engel:

of niet plaats.. ook goed, maar als je antwoorden hebt zou ik ze graag in mijn pb-box krijgen :ok:

waarom allemaal per pb?
ik vind het ook wel een interessante vraag: ben benieuwd naar de antwoorden.
en ik hoef geen pb's :neenee:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
M@scha
Zeer actief

ik krijg pb's met dat er nogal weinig liefde is tussen de werk en show labs en dat dat ook uitgesproken wordt zeg maar... erg jammer maar heeft bijna elk ras dat niet?

ik wil totaal niet de show-lab afzeiken. wél wil ik meer informatie over de werk lab :-)
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

haha wat idioot dat mensen je pb-en.. Het klopt wel dat er niet veel liefde is tussen de twee 'kampen' maar lekker belangrijk, we gaan elkaar de hersens hier toch niet inmeppen?

Wat wil je precies weten?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

PB'en om een vraag over een hond :O:
Al dat geheimzinnige gedoe...

Ik vind de showlijn labjes van nu ook niks. Het spijt me mensen, maar ik hou van een ander type hond :)

Ik kan je helaas niet helpen aan info, maar ik zou het wel graag willen weten! De slankere lab vind ik ook erg mooi :)
M@scha
Zeer actief

sbientje schreef:haha wat idioot dat mensen je pb-en.. Het klopt wel dat er niet veel liefde is tussen de twee 'kampen' maar lekker belangrijk, we gaan elkaar de hersens hier toch niet inmeppen?

Wat wil je precies weten?

wat zijn het voor honden? moet ik linea recta verhuizen naar het echte jachthondenhoekje of zijn het leuke honden waar je ook wat mee kan. hebben ze ook zo'n plaat voor de kop als de mij bekende labradors? zijn ze gezond of gezond te vinden?
Afbeelding
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Als je het niet erg vindt, wil ik dan ook meteen vragen: vinden ze het ook leuk/zijn ze geschikt om andere hondensporten te doen? G&G en behendigheid bedoel ik dan vooral en dat laatste niet persé op het heel hoog niveau.

Een labrador is hier ook een optie geweest, maar afgeschrikt door de gemiddelde "showmodel labrador" die we vaak tegenkomen. Maar het sportieve model spreekt me nog steeds heel erg aan, voor later wellicht.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik ken er niet heel veel, maar je hoeft niet per se meteen naar het jachthondenhoekje hoor. Het zijn gewoon honden die graag werken, wat te doen hebben. Jacht zal ze natuurlijk goed liggen, maar volgens mij doen ze het ook prima in bijv. behendigheid of gehoorzaamheid. Ik vind het dus leuke honden waar je wat mee kan. Er zal vast verschil zitten in pittigheid, daar kan ik niet zoveel over zeggen. Qua bouw zijn ze iig gezond, want een hon ddie een hele dag mee op jacht moet kunnen, moet zeker goed gebouwd zijn. Qua ziektes weet ik niet precies wat er voorkomt, ik dacht iig EIC (excercise induced collapse) maar op welke schaal at voorkomt heb ik dan weer geen idee van. Verder de gebruikelijke testen voor labradors, ogen, heupen, ellebogen..

Een plaat voor de kop, in mijn ogen is dat ook een groot gedeelte opvoeding. En te trainen zijn ze zeker wel. Geloof wel dat ze niet zo vreselijk enthousiast en wild zijn als de gemiddelde lab die je in het bos tegenkomt.. Heb daar zelf ook zo'n hekel aan :D
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het zal wel net zo gevoelig liggen als de show versus werklijn bij de goldens.

Maar ik heb mij ook georiënteerd op de werklijn labrador. Aangezien deze qua uiterlijk en ook qua karakter vrij veel op Sita lijkt en wij dat een perfecte hond vinden. Een werklijn labrador is inderdaad veel ranker gebouwd dan de gemiddelde showlab. Er zou vroeger border collie ingekruist zijn om de labjes meer snelheid te laten krijgen. En dit heeft ook voor de rankere bouw gezorgd. Het zijn zeker honden die een uitdaging nodig hebben. Met alleen een lange wandeling per dag ga je het niet redden.

Voor sporten als GG en behendigheid zijn ze zeker geschikt. Jacht zijn ze uiteraard geschikt voor.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Heb een combi gehad van show- werklijn. Ongeveer driekwart echte fieldtrial, als je het zo wilt noemen. Hij woont bij mijn vader( waar hij ook altijd gewoont heeft, ik ben uit huis gegaan).
Ik vind het een super hond. Heb er behendigheid en GG3 mee gedaan, ook nog even jachttraining trouwens. Dat ging beide super. Maar was het eens minder trainen dan hoorde je hem niet hoor. Moet ik wel zeggen dat mijn vader hele dagen thuis is en de hond in en uit kon lopen zoals hij wilde.
Heb de eerste twee jaar wel mijn handen vol gehad aan hem. Maar dat was geheel te wijten aan een zeer intelligente hond, die over elk commando na dacht of het nut had, echt direct nodig was enz.
Eerlijk: mijn Weim en Hollander zijn meer werk, moeilijker af te richten. En wat de Hollander betreft drukker.
Ik zou zo weer voor zo'n lab gaan. Ik vond hem zeker niet dol dwaas en lomp. Maar ook niet afwachtend naar mensen en dieren toe. Hij begreep zeer goed de hondentaal bijvoorbeeld.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Wat vreemd dat dat zoveel los maakt bij mensen, vraag me dan wel af waar dat over gaat.

Werklijn labjes lijken mij leuk in ieder geval, vooral zo'n mooie zwarte :mrgreen: Er woont hier een reu in de buurt en dat is echt een fantastische hond. Niet te vergelijken met de gemiddelde lab in ieder geval, dit is een heel kalm en sociaal correct typje :ok:
Sita
Zeer actief

Ze hebben inderdaad veel minder dat overdreven vrolijke, lompe gedrag. Op de jachttraining zit een heel mooi zwart teefje. Heerlijk beestje. Werklijn lab staat nog steeds hoog op het lijstje om ooit te hebben.

Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

massam schreef:
wat zijn het voor honden? moet ik linea recta verhuizen naar het echte jachthondenhoekje of zijn het leuke honden waar je ook wat mee kan. hebben ze ook zo'n plaat voor de kop als de mij bekende labradors? zijn ze gezond of gezond te vinden?

Ik ken er wel een aantal..
De werklijn Labradors die ik ken, wordt ook echt alleen maar jacht mee gedaan. Maar ook die kunnen best een dagje rusten, in de jacht gaan ze ook niet elke dag op pad, en wordt er een dag rust ingesteld.
Natuurlijk komen ze het best tot recht als je ermee gaat jagen. Maar zolang ze maar psychisch goed uitgedaagd worden, kun je er alles mee doen, wel veel beweging hebben ze nodig.
Er komt uiteraard wel HD voor, maar ik heb wel het idee dat er minder gezondheidsklachten voorkomen, ook op oudere leeftijd.
De plaat-voor-de-kop Labradors is inderdaad ook echt opvoeding. Men denkt vaak dat de Labrador een makkelijke huishond is, die je wel kan aanschaffen in een gezin, en lekker binnen op de deurmat gaat liggen en vanzelf een keer gaat luisteren.
Nou echt niet, die van mij kan echt wel ff zonder lange wandelingen. Maar ze wordt dan wel echt druk. Logisch ook.
Wel vind ik de meeste werklijnen wel wat kalmer, maar dat kan dus ook met de eigenaren te maken hebben. Al heb ik daar geen kijk op natuurlijk.
Hier komt over een tijd zeker een werklijn Labrador erbij, maar ik wil er dan ook echt mee gaan jagen, dus dat duurt nog even.
Sita
Zeer actief

Zat er nog eens over te denken, maar zou het niet komen dat de meeste werklijn labjes socialer zijn doordat er veel meer met ze gedaan wordt. En vaak bazen die weten wat voor hond ze in huis halen en daar vanaf dag 1 mee bezig zijn?

Want rustig zijn ze zeer zeker niet, als ik zie wat voor beweeglijk ding dat labje in de jacht is, maar het is wel in goede banen te leiden.

Afbeelding
Ellen.
Zeer actief

Socialer in de zin van kalmer in de kop, ik vind namelijk niet alle werklijn Labradors sociaal. Maar dat komt omdat men (jagers) ze ook niet nemen om lekker wandelingen te maken met andere honden.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik denk ook ewl dat de showlijn lab geselecteerd wordt op een heel makkelijk, alles-is-tof karakter. Dat is volgens mij niet zoals het oorspronkelijk bedoeld was.. om te jagen is ook wel wat intelligentie nodig en heb het idee dat een slimme hond vaak al een lastigere hond is en daar zit 80% van de labradorbazen niet echt op te wachten..
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Mijn lab is ook niet super sociaal. En dan bedoel ik dat hij geen contact zoekt met vreemde honden, die negeert en ontwijkt hij, daar heeft hij echt geen behoefte aan. Bekende honden daar speelt hij zeker wel mee en kan goed mee communiceren.
Dagen met minder uitdaging, beweging zijn geen probleem, maar geen week achter elkaar. Dan wordt hij druk en irritant.
De rust is er bij hem na ongeveer twee jaar echt ingekomen. Maar daarvoor was hij wel altijd tot rust te manen, niet dat idiote gedrag.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Wat ik mij dan afvraag is het dan zo dat als je een labrador wilt, maar niet extreem wilt sporten je dus uiteindelijk uitkomt bij een showlab?

Ik vind Labjes erg leuk, maar show vind ik ook niet echt mooi en qua karakter ook niet je van het. Maar ik ben ook geen extreme sporter.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Andor was het "jachttype" labrador.
Beide ouders deden aan jacht.
Andor was dus een wat slankere labrador, maar niet zo'n slungel die je tegenwoordig ook vaak ziet.
Andor is gekocht als huishond en heeft samen gewoond met katten,konijn en hamster die ook allemaal los door het huis konden en zelfs bij hem gingen slapen.
Buiten hadden we hem geleerd om niet achter vogels en katten aan te gaan en dit heeft hij ook nooit gedaan.
Een geweldig stabiel karakter en erg makkelijk( al was hij soms ook wel echt labradorlomp)
We hebben 1 x mee gedaan aan een show en kregen een goed, maar wel veel leuke reacties van mensen die hem erg mooi vonden omdat hij wat ranker was.
Andor was wel de rankste reu uit het nest.
Afbeelding
Afbeelding
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Ellen.
Zeer actief

Judith-Diesel schreef:Wat ik mij dan afvraag is het dan zo dat als je een labrador wilt, maar niet extreem wilt sporten je dus uiteindelijk uitkomt bij een showlab?

Ik vind Labjes erg leuk, maar show vind ik ook niet echt mooi en qua karakter ook niet je van het. Maar ik ben ook geen extreme sporter.
Nou extreem sporten is ook niet het belangrijkst. Het is belangrijk dat je hond psychische uitdaging krijgt. Daarvoor hoef je niet perse behendigheid te doen of zoiets. Maar de field trial is gefokt om te jagen. Dus daar zullen ze dan ook in uitblinken en over het algemeen als je naar een fokker gaat van de field trial Labradors, moet je er ook iets mee in de jacht gaan doen.
Mary
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mary »

Okee hier geen labrador maar een golden.
Davey komt uit een werklijn. Fokster is met haar honden volgens mij nog nooit op shows geweest.
Voor Davey had ik een retriever die wel uit een showlijn kwam.

In Davey zit een flinke dosis temperament, wil altijd "iets" doen, werkt ontzettend goed met zijn neus, is niet altijd sociaal.
Hij is erg alert en oplettend.
Een keer een "rustige"dag is okee maar dat merk ik wel. Als hij zijn energie niet kwijt kan dan heb ik een strontvervelende hond in huis.
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
M@scha
Zeer actief

het is niet dat ik er niks mee zou gaan doen. vriend van mij heeft een honden school en doet veel met speur, zweet en jacht trainingen. ik zou zeker daar gaan trainen maar dan wel recreatief.

fijn dat er zoveel reacties komen!
Afbeelding
Sita
Zeer actief

massam schreef:het is niet dat ik er niks mee zou gaan doen. vriend van mij heeft een honden school en doet veel met speur, zweet en jacht trainingen. ik zou zeker daar gaan trainen maar dan wel recreatief.

fijn dat er zoveel reacties komen!
Zou niet weten waarom recreatief niet goed zou zijn. Wedstrijdambities hebben we niet allemaal. Als je ze maar een uitdaging geeft. Hond heeft echt geen benul of het recreatief of echt werken is. Ik zou gewoon eens informeren bij diverse fokkers. En kijk ook eens in Duitsland daar zitten ook fokkers met hele leuke labjes.

Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik woon haast in duitsland dus dat is geen probleem.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kijk en dat vind ik ook eens leuke informatie op te lezen. Ik ben daar alle labradors die ik bij cursisten in mijn groepen zie, enorm afgeknapt op het ras, terwijl ik het in de basis ergens toch wel leuke honden vind. Maar het zijn inderdaad in de regel wel de showlabjes.

En tja volgens mij is er strijd in lijnen altijde bij alle rassen. Moet je het eens horen bij de border collies :schrik:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Laatst kwam iemand met de kennel: the second off april (jaja, met die taalfout in de naam, ik kan het ook niet helpen), van hun honden was ik zelf wel erg onder de indruk. Ik ken ze verder niet hoor, maar de honden vind ik wel van een aansprekend type :)
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

sbientje schreef:Laatst kwam iemand met de kennel: the second off april (jaja, met die taalfout in de naam, ik kan het ook niet helpen), van hun honden was ik zelf wel erg onder de indruk. Ik ken ze verder niet hoor, maar de honden vind ik wel van een aansprekend type :)
Ja, die honden waren super-mooi... :I:
Hier is mijn werklijn-Golden net zo op-en-top huishond als de showlijn. Maar wel wat veeleisender op t gebied van actie.
Dat werklijnen 'minder sociaal' zouden zijn hoor ik wel vaker; ik weet niet of dit klopt. Hier iig niet; Fenna is de meest sociale teef tot nu toe. Met stip. :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

sbientje schreef:Laatst kwam iemand met de kennel: the second off april (jaja, met die taalfout in de naam, ik kan het ook niet helpen), van hun honden was ik zelf wel erg onder de indruk. Ik ken ze verder niet hoor, maar de honden vind ik wel van een aansprekend type :)
Ja, dat zijn inderdaad werklijnen, die ook nog goed scoren op show. Niet de kwalificatie goed, maar Uitmuntend en Zeer Goed.
Ik woon eigenlijk dicht in de buurt, maar heb de honden nog nooit gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”