Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oude bloedlijnen
Moderator: moderatorteam
-
Melanie 74
Oude bloedlijnen
Op een site van een fokker las ik dat een hond "oude bloedlijnen" in zich had, terwijl de hond een bijlage stamboom heeft.
Ik moest wel lachen, maar wat zijn dan oude bloedlijnen? En hoe rijm je dat met een bijlage hond?
Ik moest wel lachen, maar wat zijn dan oude bloedlijnen? En hoe rijm je dat met een bijlage hond?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Oude bloedlijnen
je kan toch ook bij een bijlage hond weten wat er achter zit, een bijlage hond hoeft toch niet volledig onbekend te zijn. Ja op papier, maar verder niet. Als het hier bv mogelijk zou zijn onze xHH aan te keuren dan staat er ook op papier afstamming onbekend, maar wij weten zelf wel gewoon de volledige afstamming...
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Volgens mij heeft dat ook niets met een bijlage stamboom te maken. Mijn Bente had ook nog een bijlagestamboom, toch waren er al vele generaties bekend.
En wat is een oude bloedlijn? Indirect komt dit topic van mij er ook een beetje op neer.
En wat is een oude bloedlijn? Indirect komt dit topic van mij er ook een beetje op neer.
-
Melanie 74
Nu weet ik dat het onbekend is wie de ouders zijn, en de registratie kwam pas In de jaren 50 tot stand.
De voorouders (ongeveer 10 generaties) kom je in de jaren 80 terecht.
Persoonlijk vind ik het niet van betekenis, ik zal je topic een dezer dagen eens doorlezen.
De voorouders (ongeveer 10 generaties) kom je in de jaren 80 terecht.
Persoonlijk vind ik het niet van betekenis, ik zal je topic een dezer dagen eens doorlezen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar een hond heeft ook een Bijlage-stamboom als er van een kant bv niets bekend is. De rest kan dan toch van oude lijnen zijn?
Als ik bv een lijn zou vinden die al generaties lang niet meer gebruikt is en ik vond een hond daaruit, die dus al 5 generaties bv niet meer in de boeken voorkomt (omdat mensen een lijn kunnen mijden om allerlei redenen), en ik gebruik die hond, dan heb ik een oude lijn die ik heb teruggefokt.
Toch?
Ik weet dat in elk geval bij ons dat gebeurde en nog gebeurt.
Dat een lijn wordt gemeden vanwege de fokker bv, of dat een fokker doorfokt maar zonder papieren vanwege ruzie, dat soort dingen.
Dan haal je dus genen terug die op punt van verdwijnen stonden.
Dat is wat ik een oude lijn noem.
Ik weet natuurlijk niet of de fokker uit jouw verhaal net zo denkt als ik
Als ik bv een lijn zou vinden die al generaties lang niet meer gebruikt is en ik vond een hond daaruit, die dus al 5 generaties bv niet meer in de boeken voorkomt (omdat mensen een lijn kunnen mijden om allerlei redenen), en ik gebruik die hond, dan heb ik een oude lijn die ik heb teruggefokt.
Toch?
Ik weet dat in elk geval bij ons dat gebeurde en nog gebeurt.
Dat een lijn wordt gemeden vanwege de fokker bv, of dat een fokker doorfokt maar zonder papieren vanwege ruzie, dat soort dingen.
Dan haal je dus genen terug die op punt van verdwijnen stonden.
Dat is wat ik een oude lijn noem.
Ik weet natuurlijk niet of de fokker uit jouw verhaal net zo denkt als ik
-
Melanie 74
Dus voor jou Marjoleine, is een oude bloedlijn, een lijn die bijna tot niet is gebruikt?
Mag ik dat zo stellen?
Want daar kan ik mij wel enigzins in vinden, echter is het hier ook niet geval. Er komen heel wat hondjes voort uit deze lijn die bij verschillende fokkers gebruikt zijn en worden.
Ik vind het wel een mooie lijn, het ouderwetse type in mijn ogen.
Kijk, ik zie het zo dat het sowieso een oud ras was, dus eigenlijk komen ze allemaal uit oude bloedlijnen. Het kan wel voor jou als fokker een zeer waardevolle lijn zijn.
Mag ik dat zo stellen?
Want daar kan ik mij wel enigzins in vinden, echter is het hier ook niet geval. Er komen heel wat hondjes voort uit deze lijn die bij verschillende fokkers gebruikt zijn en worden.
Ik vind het wel een mooie lijn, het ouderwetse type in mijn ogen.
Kijk, ik zie het zo dat het sowieso een oud ras was, dus eigenlijk komen ze allemaal uit oude bloedlijnen. Het kan wel voor jou als fokker een zeer waardevolle lijn zijn.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Oude bloedlijnen
Als t type passend is bij de bloedlijnen die gebruikt zijn & t is Eem oud type, kan t dan niet zijn dat ze t zo bedoelen. Niet iedereen drukt zich altijd even handig uit