Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Niet FCI-erkend
Moderator: moderatorteam
-
tbeast
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
Niet FCI-erkend
Ook hier stel ik mijn vraag, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met de beslissing.
Wij hebben (o.a.) een CC-teef, waarmee we over een tijdje een nestje willen fokken. Nu wonen wij in Duitsland en daar gaat het allemaal net even anders dan in Nederland.
Zo kun je hier alleeen maar met stambomen fokken als je een kennelnaam van de VDH (rashondenvereniging) hebt. Die kennelnaam kun je alleen krijgen als je een teef hebt van minimaal 15 maanden. Onze teef komt uit Italië en moet dus aangekeurd worden in Duitsland. Het probleem is, dat haar staart gecoupeerd is (dat was toen nog toegestaan in Italië) en ze mag dus niet verschijnen op tentoonstellingen. We kunnen haar dus niet aan laten keuren, waardoor we geen kennelnaam kunnen krijgen en dus ook niet met stambomen kunnen fokken.
Nu heb ik verder gekeken en er is bijv. nog een rasvereniging (DRC), waar we ons aan zouden kunnen sluiten. Daar kunnen we meteen, na lidmaatschap, een kennelnaam aanvragen. Onze teef moet wel aangekeurd worden, maar mag nog steeds niet op tentoonstellingen verschijnen. Bij de DRC (die overigens wel de FCI-richtlijnen aanhoudt) is het echter mogelijk dat een keurmeester aan huis komt om haar te aanschouwen.
Het probleem is, dat de DRC niet door de FCI erkend wordt, dus zouden onze honden op die manier nooit een FCI-stamboom kunnen krijgen.
Wat zouden jullie doen?
Wij hebben (o.a.) een CC-teef, waarmee we over een tijdje een nestje willen fokken. Nu wonen wij in Duitsland en daar gaat het allemaal net even anders dan in Nederland.
Zo kun je hier alleeen maar met stambomen fokken als je een kennelnaam van de VDH (rashondenvereniging) hebt. Die kennelnaam kun je alleen krijgen als je een teef hebt van minimaal 15 maanden. Onze teef komt uit Italië en moet dus aangekeurd worden in Duitsland. Het probleem is, dat haar staart gecoupeerd is (dat was toen nog toegestaan in Italië) en ze mag dus niet verschijnen op tentoonstellingen. We kunnen haar dus niet aan laten keuren, waardoor we geen kennelnaam kunnen krijgen en dus ook niet met stambomen kunnen fokken.
Nu heb ik verder gekeken en er is bijv. nog een rasvereniging (DRC), waar we ons aan zouden kunnen sluiten. Daar kunnen we meteen, na lidmaatschap, een kennelnaam aanvragen. Onze teef moet wel aangekeurd worden, maar mag nog steeds niet op tentoonstellingen verschijnen. Bij de DRC (die overigens wel de FCI-richtlijnen aanhoudt) is het echter mogelijk dat een keurmeester aan huis komt om haar te aanschouwen.
Het probleem is, dat de DRC niet door de FCI erkend wordt, dus zouden onze honden op die manier nooit een FCI-stamboom kunnen krijgen.
Wat zouden jullie doen?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Niet FCI-erkend
Ik begrijp niet waarom ze niet aangekeurd kan worden? Ze is gecoupeerd in een land waar dat wel was toegestaan toen het gebeurde, daar mag toch niet op gediscrimineerd worden?
Als je niet wilt bijdragen aan he ras kun je naar die ander gaan, maar besef wel dat de pups dan ook niks kunnen met FCI-honden.
Kun je het niet via Nederland laten lopen?
Als je niet wilt bijdragen aan he ras kun je naar die ander gaan, maar besef wel dat de pups dan ook niks kunnen met FCI-honden.
Kun je het niet via Nederland laten lopen?
-
tbeast
- Zeer actief
Nee, tentoonstellingen zijn niet toegestaan. Dit (zo is het mij verteld) omdat couperen niet altijd toegestaan was in Italië en nu ook niet meer. Er is al vaak geprobeerd dit te veranderen, maar de FCI schijnt er niet aan te willen.
We zouden het via Nederland kunnen laten verlopen, maar dan moeten we de hond op iemands naam in Nederland laten zetten. Dan zouden we dus niet onder eigen kennelnaam kunnen fokken en dat is wel wat we graag willen.
We zouden het via Nederland kunnen laten verlopen, maar dan moeten we de hond op iemands naam in Nederland laten zetten. Dan zouden we dus niet onder eigen kennelnaam kunnen fokken en dat is wel wat we graag willen.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Nanna schreef:Dat mag toch wel als ze uit een land komt waar het nog toegestaan is of het nog toegestaan was ten tijde dat zij gecoupeerd werd?tbeast schreef: Onze teef komt uit Italië en moet dus aangekeurd worden in Duitsland. Het probleem is, dat haar staart gecoupeerd is (dat was toen nog toegestaan in Italië) en ze mag dus niet verschijnen op tentoonstellingen.
in Duitsland volgens mij niet, ook al mocht het in het land van herkomst nog wel.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit snap ik niet, wat je hier zegt.tbeast schreef:Nee, tentoonstellingen zijn niet toegestaan. Dit (zo is het mij verteld) omdat couperen niet altijd toegestaan was in Italië en nu ook niet meer. Er is al vaak geprobeerd dit te veranderen, maar de FCI schijnt er niet aan te willen.
Hier mag je showen met een hond die gecoupeerd is, mits je aan kunt tonen dat het gedaan is in een land waar dat mag (of mocht ten tijde van couperen).
Als het dus niet mag is dat Duits, geen FCI.
Dan is de keuze dus: wil je FCI-pups onder andermans naam (en daar kun je er dan een van "importeren" ), of wil je geen FCI-pups, waar je dan zelf binnen FCI-regels en FCI-honden ook niets mee kunt omdat ze geen stamboom hebben die FCI-erkend is.We zouden het via Nederland kunnen laten verlopen, maar dan moeten we de hond op iemands naam in Nederland laten zetten. Dan zouden we dus niet onder eigen kennelnaam kunnen fokken en dat is wel wat we graag willen.
Ik zou het wel weten
-
tbeast
- Zeer actief
Marjoleine, het is ook niet te snappen, maar het kan echt niet.
Nanna, dat is inderdaad iets wat we eerder hadden moeten uitzoeken. We hadden navraag gedaan bij de fokker en volgens haar was het geen enkel probleem en daar zijn we vanuit gegaan. We hebben er niet bij stil gestaan dat de regels in Duitsland niet zo soepel zijn als in Nederland.
Een andere teef zal er ook heus nog wel komen, we hopen echter ook nog een oplossing te vinden met deze teef.
Nanna, dat is inderdaad iets wat we eerder hadden moeten uitzoeken. We hadden navraag gedaan bij de fokker en volgens haar was het geen enkel probleem en daar zijn we vanuit gegaan. We hebben er niet bij stil gestaan dat de regels in Duitsland niet zo soepel zijn als in Nederland.
Een andere teef zal er ook heus nog wel komen, we hopen echter ook nog een oplossing te vinden met deze teef.
-
Melanie 74
Heb je al kontakt gezocht met het VDH met je vragen.
En evt. andere fokkers van de CC, ik begrijp dat er geen rasvereniging is voor je ras? Wellicht kunnen die je wel helpen.
Ik zag een fokker die ook twee gecoupeerde honden heeft waar ze toch mee heeft kunnen fokken onder het VDH.
http://www.canecorsoworld.de/index.html
En evt. andere fokkers van de CC, ik begrijp dat er geen rasvereniging is voor je ras? Wellicht kunnen die je wel helpen.
Ik zag een fokker die ook twee gecoupeerde honden heeft waar ze toch mee heeft kunnen fokken onder het VDH.
http://www.canecorsoworld.de/index.html
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge, ik bedoelde dat ik niet snap wat jij zegt 
Als het niet mag is dat een Duitse regel, geen FCI. Dat is wat ik bedoelde.
Ik zou dat eerste nest dus via Nederland den, dan heb je FCI-papieren en kun je met een pup ervan verder, en dan wél via Duitsland en de officiële manier.
Er zijn meer CC-fokkers die dat doen, die ken jij vast ook wel
Als het niet mag is dat een Duitse regel, geen FCI. Dat is wat ik bedoelde.
Ik zou dat eerste nest dus via Nederland den, dan heb je FCI-papieren en kun je met een pup ervan verder, en dan wél via Duitsland en de officiële manier.
Er zijn meer CC-fokkers die dat doen, die ken jij vast ook wel
-
tbeast
- Zeer actief
Melanie, zeker heb ik contact met de VDH, daardoor weet ik dit ook.
Marjoleine, dat is in ons opgekomen en als het niet anders kan, zullen we het uiteindelijk ook zo doen. Dat is ook de reden waarom ik dit topic opende, om te horen hoe anderen hier over denken en ons te helpen bij de beslissing wat te doen.
Marjoleine, dat is in ons opgekomen en als het niet anders kan, zullen we het uiteindelijk ook zo doen. Dat is ook de reden waarom ik dit topic opende, om te horen hoe anderen hier over denken en ons te helpen bij de beslissing wat te doen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
erg apart dat ze daar in Dld zo moeilijk over doen, terwijl het voor bepaalde jachthondenrassen in Dld gewoon nog toegestaan is ze te couperen....
- Erwina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik zou het via Nederland regelen en dan zelf daar weer een teef van aanhouden. Dan kan je later toch met die lijn in Duitsland fokken.
Edit: Ik zie dat Marjoleine net precies hetzelfde schreef, sorry
Edit: Ik zie dat Marjoleine net precies hetzelfde schreef, sorry
Welkom Ollie!

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Ik weet niet hoe het hier in europa is maar in Amerika werkt het met de Coton zo. De Coton is daar niet erkend door de Amerikaanse Kennelclub. De fokkers in Amerika kunnen toch fci honden verkopen naar Nederlandse fokkers. Hoe kan dat? Heel simpel hun kennel naam staat geregistreerd in een land waar de Coton wel erkend is. (is wel fci ras). De pups worden gewoon geboren en getogen in Amerika.
Het kan dus wel. Maar dan moet je kennelnaam geregistreerd staan in een land zonder nestcontrole. Overigens was de kennelnaam geregistreerd in een of ander schimmig landje. (weet niet meer welk)
Het kan dus wel. Maar dan moet je kennelnaam geregistreerd staan in een land zonder nestcontrole. Overigens was de kennelnaam geregistreerd in een of ander schimmig landje. (weet niet meer welk)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
In een FCI-land in elk geval.blacky schreef:Het kan dus wel. Maar dan moet je kennelnaam geregistreerd staan in een land zonder nestcontrole.
Bv Chart Polski en Stabij doen dit ook in de US, die zijn daar ook niet erkend.
Die doen het via Puorto Rico.
En daar wonen ze dus echt niet
-
tbeast
- Zeer actief
Alleen kunnen wij geen kennelnaam registreren in Nederland, omdat we daar niet wonen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dus dat eerste nest zul je op andermans naam moeten doen.
Of je moet er op papier gaan wonen.
Dat is dan wel weer overdreven misschien, voor alleen een kennelnaam
Maar goed, feit blijft dat je dus met je pups niks kan binnen FCI-verband als je ze geen FCI-papieren meegeeft.
Ik zou voor die ene generatie niet moeilijk doen, dan maar op andermans naam. Je hebt er verder wel profijt van.
Of je moet er op papier gaan wonen.
Dat is dan wel weer overdreven misschien, voor alleen een kennelnaam
Maar goed, feit blijft dat je dus met je pups niks kan binnen FCI-verband als je ze geen FCI-papieren meegeeft.
Ik zou voor die ene generatie niet moeilijk doen, dan maar op andermans naam. Je hebt er verder wel profijt van.
-
tbeast
- Zeer actief
Crutz, dat is ook apart, maar je doet er zo weinig aan.
De VDH zei wel, dat we ons gewoon konden aanmelden voor een tentoonstelling en dat ze dan waarschijnlijk geweigerd gaat worden, maar dan zouden we de keurmeester aldaar kunnen vragen of hij haar niet 'buiten het terrein' kan keuren. Ook zoiets aparts...
Nouja, het is nog niet zo ver. Vooralsnog wachten we nog op haar stamboom (ook al zo'n moeilijk verhaal) en ze is nog maar 13 maanden, dus we hebben nog even. Misschien dat we het eerst in Duitsland proberen en als dat niet lukt, inderdaad het eerste nest maar in Nederland laten registreren.
De VDH zei wel, dat we ons gewoon konden aanmelden voor een tentoonstelling en dat ze dan waarschijnlijk geweigerd gaat worden, maar dan zouden we de keurmeester aldaar kunnen vragen of hij haar niet 'buiten het terrein' kan keuren. Ook zoiets aparts...
Nouja, het is nog niet zo ver. Vooralsnog wachten we nog op haar stamboom (ook al zo'n moeilijk verhaal) en ze is nog maar 13 maanden, dus we hebben nog even. Misschien dat we het eerst in Duitsland proberen en als dat niet lukt, inderdaad het eerste nest maar in Nederland laten registreren.
-
Melanie 74
Ok, volgens mij is een kennelnaam niet verplicht.
Ik weer dat er ook nestjes geboren worden zonder kennelnaam.
En kun je shows in het buitenland niet bezoeken voor je uitslagen?
Hoe doen andere fokkers dat dan?
Ik heb al meerdere fokkers gezien met gecoupeerde honden die toch onder VDH fokken ...
Ik weer dat er ook nestjes geboren worden zonder kennelnaam.
En kun je shows in het buitenland niet bezoeken voor je uitslagen?
Hoe doen andere fokkers dat dan?
Ik heb al meerdere fokkers gezien met gecoupeerde honden die toch onder VDH fokken ...
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Ik vermoed nest meenemen naar het adres waar ze de kennelnaam hebben voor het chippen,Inge O schreef:maar hoe gaat dat dan met de nestcontrole?Marjoleine schreef: Ik zou voor die ene generatie niet moeilijk doen, dan maar op andermans naam. Je hebt er verder wel profijt van.
of de chipper vermelden dat het nest ergens anders aanwezig is dan op het adres van de kennelnaam.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
De RvB gaat echt niet bij burgerzaken van een gemeente informeren of je inderdaad op een bepaald adres woont.
Je woont toch vlakbij NL? Ik zou het wel via NL doen als ik jullie was. Een beetje creatief nadenken.
Je woont toch vlakbij NL? Ik zou het wel via NL doen als ik jullie was. Een beetje creatief nadenken.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
tbeast
- Zeer actief
Melanie, als je in Duitsland een nest met stamboom wilt fokken (FCI) móet je een kennelnaam hebben, anders krijg je geen stamboom. Dat is mij door de VDH verteld.
We kunnen wel shows in het buitenland bezoeken, maar ze moet aangekeurd worden, als fokwaardig geregistreerd worden en dat kan dus niet in Duitsland, wél in landen waar het couperen nog toegestaan is, dat verklaart misschien waarom je fokkers kent die in Duitsland met gecoupeerde honden fokken. Die zijn dan waarschijnlijk in het land van herkomst aangekeurd.
We wonen zo'n 40 km van de grens af, dus wat betreft het in Nederland doen, zou evt. kunnen. Liever niet, maar als het niet anders kan....
We kunnen wel shows in het buitenland bezoeken, maar ze moet aangekeurd worden, als fokwaardig geregistreerd worden en dat kan dus niet in Duitsland, wél in landen waar het couperen nog toegestaan is, dat verklaart misschien waarom je fokkers kent die in Duitsland met gecoupeerde honden fokken. Die zijn dan waarschijnlijk in het land van herkomst aangekeurd.
We wonen zo'n 40 km van de grens af, dus wat betreft het in Nederland doen, zou evt. kunnen. Liever niet, maar als het niet anders kan....
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Gebeurt het aankeuren altijd op een show dan ?
In Nl heb je vaak de mogelijkheid om je hond die om welke reden dan ook niet showgeschikt is te laten aankeuren via de rv.
(bv met een puppykapsel als er een voorgeschreven toilet is voor shows, of met een geamputeerd lichaamsdeel tgv een ongeval).
In Nl heb je vaak de mogelijkheid om je hond die om welke reden dan ook niet showgeschikt is te laten aankeuren via de rv.
(bv met een puppykapsel als er een voorgeschreven toilet is voor shows, of met een geamputeerd lichaamsdeel tgv een ongeval).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jup, dit dus.Suuz! schreef:Ik vermoed nest meenemen naar het adres waar ze de kennelnaam hebben voor het chippen, of de chipper vermelden dat het nest ergens anders aanwezig is dan op het adres van de kennelnaam.Inge O schreef:maar hoe gaat dat dan met de nestcontrole?Marjoleine schreef: Ik zou voor die ene generatie niet moeilijk doen, dan maar op andermans naam. Je hebt er verder wel profijt van.
En verder naar Wilma luisteren
-
tbeast
- Zeer actief
Via de VDH wel. Misschien dat ze een uitzondering maken, maar ik denk dat ze dat niet doen voor een hond die in het buitenland gecoupeerd is. Ik kan het wellicht eens navragen.sirene schreef:Gebeurt het aankeuren altijd op een show dan ?
-
Melanie 74
Ik woon ook al een tijdje hier en fok ook onder het VDHtbeast schreef:Melanie, als je in Duitsland een nest met stamboom wilt fokken (FCI) móet je een kennelnaam hebben, anders krijg je geen stamboom. Dat is mij door de VDH verteld.
Maar je geeft toch zelf al de oplossing aan?
Laat haar "fokklaar" maken in het buitenland en dan koop je haar weer terug op papier toch?
En er worden ook nesten geboren zonder kennelnaam hoor, ook in Duitsland.
-
tbeast
- Zeer actief
Melanie, krijgen nestjes zonder kennelnaam wel een stamboom? (wist trouwens niet dat je in Duitsland woont) De VDH heeft mij verteld dat een kennelnaam noodzakelijk is om stambomen te verkrijgen bij de pups.
Ik heb gisteren gemaild naar de VDH met de vraag of het mogelijk is dat onze hond apart, bij ons thuis, aangekeurd kan worden en die mogelijkheid schijnt toch te bestaan, dus ik heb hoop!
Ik heb gisteren gemaild naar de VDH met de vraag of het mogelijk is dat onze hond apart, bij ons thuis, aangekeurd kan worden en die mogelijkheid schijnt toch te bestaan, dus ik heb hoop!
-
Melanie 74
Gewoon bij het VDH aangeven dat je niet onder dissidenz vereinen wil fokken maar onder het VDH.
Daar zijn ze best wel gevoelig voor.
En je kan gewoon een kennelnaam aanvragen volgens mij, is goedkoper als je het in Duitsland doet dan in Nederland.
Ik betaalde voor nationaal 55 euro en internationaal 70 euro. Nederland zit je al snel aan de 250 euro.
En vaak bereik je meer als je de telefoon ter hand neemt hoor. Is toch net iets persoonlijker.
En omdat er geen vereniging is moet je er samen met het VDH overeen komen.
Ze moeten dat toch ook een Kennelcontrole doen bij je, je moet wat afweten over fokken en een vragenlijst erover beantwoorden.
Daar zijn ze best wel gevoelig voor.
En je kan gewoon een kennelnaam aanvragen volgens mij, is goedkoper als je het in Duitsland doet dan in Nederland.
Ik betaalde voor nationaal 55 euro en internationaal 70 euro. Nederland zit je al snel aan de 250 euro.
En vaak bereik je meer als je de telefoon ter hand neemt hoor. Is toch net iets persoonlijker.
En omdat er geen vereniging is moet je er samen met het VDH overeen komen.
Ze moeten dat toch ook een Kennelcontrole doen bij je, je moet wat afweten over fokken en een vragenlijst erover beantwoorden.