Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lekker laten gaan en blaffend uitdagen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Lekker laten gaan en blaffend uitdagen

Ongelezen bericht door blondie »

Ik snap het nooit zo. Komt misschien omdat ik honden heb die wel eens een statement kunnen maken en ik daarom wat voorzichtiger ben geworden.
Pas kwam ik in de vroege ochtend een lab tegen. Om de bocht zag ik de hond en lijnde voor de zekerheid mijn stel even aan. Ze zijn soms met zijn 2'en voor mijn gevoel wat teveel hond voor een andere hond. En bij lelijk doen zullen ze met elkaar dingen regelen. Reden dus dat ik aanlijn. De hond bleek heel bang en schoot achteruit en ging vervolgens de bosjes in en bleef daar terwijl ik nog even met de bazin stond te praten. Nota bene gaf ik in dat gesprek ook aan dat ze nogal vaak aangeblaft of geprovoceerd werden en dat ik daarom altijd voor de zekerheid aanlijnde.
Nu het weer lichter wordt is het stukje waar ik normaliter alleen liep in de ochtend :mrgreen: wat drukker geworden. Ook kwam ik daar dus ineens de kruising sennen tegen, overkant sloot maar desalnietemin vond die hond het nodig om vooruit te spurten en vanaf de kant met haren hoog en staart in de lucht mijn honden aan te gaan blaffen.
Dat dat 1x gebeurd prima. Maar als je op een bepaald moment weet dat je iemand rond dezelfde tijd treft dan hou je daar dan toch rekening mee? Ben ik dan zo'n idioot die er wel rekening mee houdt en een ander niet :idea: :oeps:
Enfin. Vanmorgen beide honden bij de bocht al aan de lijn (ik loop de route al omgekeerd omdat ik inschat dat als ik andersom loop ik ze tegen kom op hetzelfde pad, en nu dus met de sloot ertussen :mrgreen: )
Enfin nu liepen de lab en de sennen hond samen en kwamen ze ons aan de overkant tegemoet. Op verre afstand nog. Maar nu schoot de lab vooruit toen ze ons om de hoek zag komen en begon te whoehoeen. De sennen deed dit keer niet mee maar ging de lab besnuffelen. Waarna ze wel met zijn tweeën begonnen aan de oeverkant.
De mevrouw groette me vrolijk. "Nu durft ze wel hé zo van de overkant af". Ik groette terug, maar merkte wel op dat de hond misschien niet besefte hoe rap mijn honden aan de overkant konden zijn :8): .
Ik vond het eerlijk gezegd helemaal niet grappig. Had die van mij ook gewoon om die reden even aan de lijn gedaan. En zeer waarschijnlijk wordt er gewoon niet gereageerd omdat ze veels te graag achter de ballen aangaan. Maar de laatste keer dat ik dus bal gooide toen ik er voorbij was kwam de x sennen woest blaffend langs de kant langsrennen en twijfelde ik of de hond niet daadwerkelijk op die van mij af zou vliegen, zijn baas bleef toen ook maar roepen dat de hond bij hem moest komen. Op afstand prima als het allemaal passeert zonder gezeur, maar als ze op mijn honden afstieren weet ik dat die daar niet van gedient zijn.
Ik snap gewoon nooit zo dat als je weet dat honden blaffend ergens op afgaan dat je niet zelf even je maatregelen neemt :19:
Nu lijn ik aan omdat ik baas en honden niet vertrouw. Maar als de honden aan de lijn zijn dan zal het me aan de kont roesten, en honden die gewoon lopen te lopen is ook niets mee aan de hand. Heb altijd moeite met baasjes en honden die net niet die controle over de honden hebben of gedrag van de honden met een grote korrel zout nemen, tot ze een keer de verkeerde tegenkomen.
linda met 4
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rasloos en markiesjes

Re: Lekker laten gaan en blaffend uitdagen

Ongelezen bericht door linda met 4 »

Mijn roedel kan ook blaffend ergens op af rennen. Zelf lijn ik ze aan, als de andere hond ook aangelijnd is, of als ik geen tijd genoeg heb, laat ik ze zitten en laat de aangelijnde hond voorbij lopen. Is de hond los, dan kan het een blafspektakel worden, maar dat gaat al jaren goed.
AfbeeldingWat zou het leven zijn zonder honden?
linda met 4
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rasloos en markiesjes

Ongelezen bericht door linda met 4 »

Het is toch een ongeschreven regel, andere hond aangelijnd, jouw honden ook aangelijnd? Of onder appel.
AfbeeldingWat zou het leven zijn zonder honden?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou niet blij worden van een blaffende roedel naar mijn honden toe eerlijk gezegd en als mijn honden dat zouden doen gingen ze aan de lange lijn totdat ik dat gedrag eruit had.
los laten lopen staat in mijn ogen niet gelijk aan andere honden lastig vallen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

linda met 4 schreef:Mijn roedel kan ook blaffend ergens op af rennen. Zelf lijn ik ze aan, als de andere hond ook aangelijnd is, of als ik geen tijd genoeg heb, laat ik ze zitten en laat de aangelijnde hond voorbij lopen. Is de hond los, dan kan het een blafspektakel worden, maar dat gaat al jaren goed.
linda met 4 schreef:Het is toch een ongeschreven regel, andere hond aangelijnd, jouw honden ook aangelijnd? Of onder appel.
Hier loopt ook zo'n lekker stel met 4 oervervelende aanblaffende en op af stuivende honden, los :roll:

Dat mijn hond los loopt wil zeggen dat hij onder appel staat en is geen carte blanche voor anderen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik vind wel dat je honden kunt aanlijnen als je vermoedt dat het contact niet soepel gaat verlopen, dat is wel zo prettig voor beide partijen. Maar er zijn altijd mensen die erg losjes omgaan met hun hond en dat niet nodig vinden. Dus zul je daar rekening mee moeten houden helaas. Ik wil graag dat mijn honden om kunnen gaan met aanstormende blaffende honden dus als het gebeurt, probeer ik me zoveel mogelijk te ontspannen en stel me voor dat het gewoon goed verloopt.

En het is wel zo, als het echt mis gaat, wordt dat meestal voorafgegaan door stilte, en niet door lawaai. Pas als twee honden helemaal bevriezen als ze elkaar ontmoeten, maak ik me ècht zorgen. Als er wel eens kleine blaffende honden op ons komen afstormen, roep ik ook vaak tegen die hondjes: aah, daar hebben we de lawaaifabriekjes, dag lieverdjes! En ik geef ze een handgebaar, stop, of kalm aan, met mijn handen. Werkt prima en mijn honden zien dan dat ik er iets mee doe.

Laatst maakte ik het mee, wat iemand anders hier ook vertelde wat heel bijzonder was, Bruno bracht een luid blaffende drukke pup terug naar zijn baasje! Hij duwde hem en rende zo langszij dat hij wel mee moest. Je moet ook een béétje vertrouwen hebben in honden hoor.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Tara schreef:
Fizgig schreef:Je moet ook een béétje vertrouwen hebben in honden hoor.
En dat zeg jij! :LOL:
Sorry...
Een mens is nooit te oud om te leren he. Bruno is gewoon een supercoole hond en dat moest ik even doorkrijgen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Fizgig schreef:Als er wel eens kleine blaffende honden op ons komen afstormen, roep ik ook vaak tegen die hondjes: aah, daar hebben we de lawaaifabriekjes, dag lieverdjes! En ik geef ze een handgebaar, stop, of kalm aan, met mijn handen. Werkt prima en mijn honden zien dan dat ik er iets mee doe.
Dat werkt misschien met jouw honden zo, maar honden zát die daar niet van gediend zijn (terecht) en er opklappen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Fizgig schreef:Als er wel eens kleine blaffende honden op ons komen afstormen, roep ik ook vaak tegen die hondjes: aah, daar hebben we de lawaaifabriekjes, dag lieverdjes! En ik geef ze een handgebaar, stop, of kalm aan, met mijn handen. Werkt prima en mijn honden zien dan dat ik er iets mee doe.
Dat werkt misschien met jouw honden zo, maar honden zát die daar niet van gediend zijn (terecht) en er opklappen.
Ik vind het zelf al vervelend. Helemaal met een roedeltje, dan is de stap naar verder klieren al snel gemaakt.
Die 4 hier klappen er op zodra de hond waar ze op af stormen zijn grenzen aan geeft of gaan opjagen :roll:
Geloof dat het degene zijn waar Fodor graag eens mee zou ontbijten.
:mann: Hij zou er wat mij betreft een lintje voor verdienen.

Niko negeert keurig, maar ik kan aan hem zien dat het hem een hoop stress oplevert.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”