Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan cursus Treibbal beginnen?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Aan cursus Treibbal beginnen?

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik wil gaan treibballen met Shelly en Bruno. Ik had al zitten kijken op de site van treibbal.nl en nu kan ik me inschrijven voor een cursus in Zaandam! Ik vraag me alleen af of het verstandig is dat nu te doen.

Bruno doet in het loslooppark nu een beetje lelijk tegen reuen die met Shelly willen snuffelen, Shelly is gecastreerd maar zou vaginitis kunnen hebben (ze likt en bijt haar flamoesje steeds), we gaan morgen even langs de DA daarvoor. Hij is niet agressief en gromt en bijt niet maar jaagt ze meer weg. We houden hem nu aan de lijn daardoor. Ik denk dat dit een tijdelijk probleem is. Hij is normaal gesproken sociaal naar andere honden of hij negeert ze. Aan de lijn gedraagt ie zich prima, in het begin viel ie nog wel eens blaffend uit maar dat gebeurt nu nog zelden. Alleen als de andere hond echt uit zijn dak gaat, springt ie op maar blaft niet meer. Ik vind dat ie goed naar ons luistert, we oefenen ook steeds met bij ons komen als ie losloopt en dat gaat prima. 'Blijf' lukt ook goed. Laatst liep hij los en wilde naar een reu toerennen op een niet zo vriendelijke manier en toen we hem riepen, kwam hij terug. Hij is erg op ons gericht en Shelly ook, ze houden ons altijd prima in de gaten.

Bruno en Shelly zijn allebei soms wat schrikkerig, ze zijn niet echt zelfverzekerde honden maar ook niet angstig te noemen. Shelly is 1 jaar oud en Bruno is vandaag 3 geworden. Shelly woont nu 8 maanden bij ons en Bruno 2,5 maand. Het gaat verder prima tussen die twee. Over schrikmomenten zijn ze snel heen, ze herstellen dus goed en dat is het belangrijkst, volgens mij.

Verder, ze kennen geen commando's die ik bij treibbal zie staan, behalve 'stop', haha, is het noodzakelijk om die te kennen voor de cursus eigenlijk? Kan ik ze gewoon samen inschrijven en tegelijk de les doen? Het is een uurtje per week. Dusss..is het verstandig? En moeten ze eerst zelf oefenen met zo'n bal en de commando's aanleren?
chrico
Zeer actief

Re: Aan cursus Treibbal beginnen?

Ongelezen bericht door chrico »

Ben benieuwd naar de antwoorden want ik ben ook aan het denken hierover alleen zit ik met het aangelijnd moeten zijn. Ik lees met je mee :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Fizgig
Zeer actief

Nou we houden Bruno nu inderdaad even aangelijnd in het loslooppark omdat ie zich zo gedraagt. Ik denk wel dat ze van de lijn moeten met treibballen maar dat is toch in een gecontroleerde situatie waarbij de hond zich op het spel moet concentreren? Denk ik. Ik weet eigenlijk niet hoeveel bazen en honden er meedoen aan zo'n cursus en of je steeds met je hond bezig bent of dat het meer centraal gebeurt.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik lees even mee, treibbal lijkt me echt geweldig om te gaan doen en volgens mij ook goed te combineren met het schapen hoeden waar we over 2 weken aan gaan beginnen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ja precies, die commando's zijn hetzelfde, dus als we een keertje willen gaan schapen hoeden, snappen ze de commando's al. Shelly heeft zeker iets van border collie oid in zich, want die drijft de katten en hapt Bruno in zijn poten als ze hem wil motiveren met haar te spelen. Bruno heeft als slechte gewoonte dat hij wel eens sluipt, echt zo door de poten dus daar zit ook iets van een drijver in. En hij is ook zo baasgericht, meteen al eigenlijk dus schapen hoeden zal ie ook wel leuk vinden.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik zou het niet met beide honden tegelijk gaan doen.

Zelf heb ik geprobeerd doggy dance met beide honden tegelijk te doen en dat is niet handig.
Je kan je toch maar op 1 hond concentreren bij het aanleren van nieuwe dingen. De andere hond moet dan even aan de kant vast en voor mijn honden was / is dat 1 groot drama.
Ik train daarom nu alleen met Teddy doggy dance en met Aismee oefen ik thuis gewoon zelf wat.

Treibball lijkt me een leuke sport maar ik zou dus wel 1 hond kiezen om mee te beginnen.
Als de sport je bevalt kan je altijd nog met de ander ook beginnen.

Groetjes Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Fizgig
Zeer actief

Okee, maar mijn vriend gaat ook mee, en die kan zich dan met de andere hond bezig houden, of maakt dat niet uit?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

wordt daar al een cursus gegeven op dit moment?
als dat zo is zou je eens kunnen gaan kijken, dan krijg je vast een beter beeld dan alleen van een i-net site.
plus dat je vragen daar waarschijnlijk ook beter beantwoord kunnen worden ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het hangt ervan af waar je de cursus gaat doen.

Ongeacht de cursus is het doorgaans wel prettig als je hond redelijk sociaal is naar andere honden.

Sommige hondenscholen vereisen dat je met je hond op eenbepaald nivo van gehoorzaamheid bent, dat je hond sec genomen gewoon goed luistert maar soms ook dat hij aantoonbaar bepaalde commando's kent als zit/blijf/nee/kom hier.
Er zijn zelfs hondenscholen die vanwege de grote belangstelling vereisen dat je een basisgehoorzaamheidscursus DAAR gevolgd hebt voordat je er een sport-cursus mag doen.

Op zich ben ik er altijd voor dat bij een sport je hond al wel de basisgehoorzaamheid beheerst en redelijk sociaal is naar andere honden. Of dat dan het overleggen van een diploma is of dat gewoon in de praktijk blijkt dat fikkie goed luistert is niet zo van belang.

Natuurlijk hoeft je hond geen enkel van de feitelijk treibball - commando's te kennen... daarvoor ga je naar een (beginners-)cursus tenslotte!!!

en inderdaad 's gaan kijken bij diverse hondenscholen en vragen of je een proefles of paar proeflessen mag doen, evt tegen een vergoeding; dat je niet meteen aan een cursus vastzit.
2 honden met 1 handler gaat niet werken; dan moet je dus met z'n tweeen zijn en ieder 1 hond. Maar, hou in je achterhoofd dat ze op elkaar gefocusd kunnen zijn of het hondje wat met het baasje traint wil naar het vrouwtje. Of het dus in de praktijk handig is om in 1 les beide honden te hebben.. kweenie

Suzanne

Suzanne
Fizgig
Zeer actief

Okee dankjulliewel. Ze beginnen woensdag al, ik heb ze een mailtje gestuurd met wat vragen. Het is bij een tuincentrum, eraanvast zeg maar. Ik las ook dat je soms eerst een basiscursus moeten hebben gedaan. Ik kan wel zo'n bal bestellen om eens wat mee te oefenen. Ik hoop dat ze nog terugmailen en anders bel ik ze.
Noeska
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Noeska »

Fizgig schreef:Ik wil gaan treibballen met Shelly en Bruno. Ik had al zitten kijken op de site van treibbal.nl en nu kan ik me inschrijven voor een cursus in Zaandam! Ik vraag me alleen af of het verstandig is dat nu te doen.
Leuk, ik doe het ook met Nina en Karlijn.
Bruno doet in het loslooppark nu een beetje lelijk tegen reuen die met Shelly willen snuffelen, Shelly is gecastreerd maar zou vaginitis kunnen hebben (ze likt en bijt haar flamoesje steeds), we gaan morgen even langs de DA daarvoor. Hij is niet agressief en gromt en bijt niet maar jaagt ze meer weg. We houden hem nu aan de lijn daardoor. Ik denk dat dit een tijdelijk probleem is. Hij is normaal gesproken sociaal naar andere honden of hij negeert ze. Aan de lijn gedraagt ie zich prima, in het begin viel ie nog wel eens blaffend uit maar dat gebeurt nu nog zelden. Alleen als de andere hond echt uit zijn dak gaat, springt ie op maar blaft niet meer. Ik vind dat ie goed naar ons luistert, we oefenen ook steeds met bij ons komen als ie losloopt en dat gaat prima. 'Blijf' lukt ook goed. Laatst liep hij los en wilde naar een reu toerennen op een niet zo vriendelijke manier en toen we hem riepen, kwam hij terug. Hij is erg op ons gericht en Shelly ook, ze houden ons altijd prima in de gaten.
Je moet wel bedenken dat bij Treibball de honden allemaal van de baas af werken en dat contact veel vaker voor komt dat op een GG les. Sommige honden zijn razend enthousiast en onbezonnen en kunnen de bal zomaar ineens voor jouw neus doen laten rollen...dikke kans dat zowel die hond als jouw hond er dan achteraan willen. Afhankelijk van hoe groot het terrein is en hoe groot de groepen vind ik dit in jouw geval toch wel een risico. Kan niet helemaal inschatten, zo te lezen staat hij goed onder controle op zich en dan is het wel te doen....ik omschrijf meer het risico.

Bruno en Shelly zijn allebei soms wat schrikkerig, ze zijn niet echt zelfverzekerde honden maar ook niet angstig te noemen. Shelly is 1 jaar oud en Bruno is vandaag 3 geworden. Shelly woont nu 8 maanden bij ons en Bruno 2,5 maand. Het gaat verder prima tussen die twee. Over schrikmomenten zijn ze snel heen, ze herstellen dus goed en dat is het belangrijkst, volgens mij.
Ja dat is zeker belangrijk! Het herstelvermogen is het alle belangrijkste. Bruno is dus ook nog maar echt heel kort bij je. Geef hem nog even tijd en begin vast met Shelly anders?
Verder, ze kennen geen commando's die ik bij treibbal zie staan, behalve 'stop', haha, is het noodzakelijk om die te kennen voor de cursus eigenlijk?
Nee hoor, anders is het zo saai voor de juf als ze alles al kunnen :Q:
Kan ik ze gewoon samen inschrijven en tegelijk de les doen? Het is een uurtje per week. Dusss..is het verstandig? En moeten ze eerst zelf oefenen met zo'n bal en de commando's aanleren?
Dat zal verschillen per school, maar mijn advies zou zijn om het niet te doen. Je aandacht lekker na 1 tegelijk uit laten gaan. Zeker omdat je Bruno nog een beetje extra in de gaten moet houden (hoe hij zich verder gaat ontwikkelen). Ik doe het wel achterelkaar. en sta dus 2x 45 min. op het veld, maar dat is goed te doen.

Zeker een leuke sport om te gaan doen hoor!!!
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Wordt er geen wokshop in je buurt gegeven? Dan kun je kennis maken met het treibballen en kun je zien of het wat voor jullie is.
Voor de rest van de vragen zou ik contact opnemen met degenen waar het gegeven wordt, dan heb je gelijk het goede antwoord ipv gissen van de mensen hier op het forum.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Fizgig
Zeer actief

Nou, kreeg mail en heb besloten om maar meteen mee te gaan doen met allebei, kan wel gaan kijken maar dan stel ik ze al bloot aan alle opwinding terwijl ze niet mee mogen doen. En dat was ook niet helemaal de bedoeling, geloof ik. Het is binnen namelijk en niet zo heel erg groot. Ben alleen vergeten te vragen hoeveel mensen er mee doen, maar ik heb zoiets van, hoe moet ik er nou achter komen of ze het leuk vinden etc als ze niet gaan. Het is 80 euro voor 8 lessen per hond dus niet echt heel erg duur, volgens mij. Woensdag hebben we de eerste les!
Marlouke
Actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog x Franse basset en een bruine Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlouke »

Op 20 mei geven wij een workshop in Soest, maar begrijp dat je al mee gaat doen met een cursus! Leuk ben benieuwd wat je ervan vindt, het is een leuke sport waar je veel in kunt blijven variëren!

Overigens kun je er niet van uitgaan dat de hond de commando's die hij leert bij het Treibball dan ook snapt bij het schapendrijven, we noemen het wel het zelfde maar de uitvoering is echt heel anders per sport.
Mocht je dus in de toekomst ook willen gaan schapen drijven, raad ik je aan om bij de Treibball andere commando's te gaan gebruiken.

Succes!
Treibball, het samenwerkingsspel tussen baas & hond! http://www.sportdog.nl
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als je gaat kijken doe je dat natuurlijk zonder hond.

Vooral niet zelf met een bal gaan proberen maar het echt volgens die methode doen; dus niet gaan oefenen voordat je weet hoe en wat. Je zult wel tijdens de cursus een bal "moeten" aanschaffen om thuis te oefenen wat op het veld is "voorgedaan".

Maar, om te weten wat die methode inhoud, of de lessen en deze instructeur echt wat voor je zijn zou ik eigenlijk beslist aanraden eerst te gaan kijken en evt een proefles mee te doen. Zeker als je nog nooit bij die hondenschool geweest bent! Anders kun je ergens aan vastzitten.
Of je blijkt in een groep te zitten die het veel serieuzer ziet dan jij of juist veel losser; of met honden waar jouw hond op reageert.... Nooit ongezien een cursus boeken!

Er ziijn zoveel manieren van lesgeven; dat moet wel bij je passen!

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”