Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteren canvas dummy

Moderator: moderatorteam

Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Apporteren canvas dummy

Ongelezen bericht door Omega »

Wij hebben twee honden, kruising toller x iets uit de spitshondenrasgroep..
We hebben ze vorig jaar gekregen op 3-jarige leeftijd en we zijn jachttraining met ze gaan volgen.
Ze zijn gevoelig en waarschijnlijk regelmatig gestraft gezien hun manier van reageren op bepaalde momenten. Corrigeren werkt vaak averechts, probeer dus zo positief mogelijk met ze te trainen en foute dingen te negeren.

Op zich gaat het goed met de training, appélonderdelen gaan goed, zwemmen begint te komen en de reu gaat vrij goed met apporteren behalve dat hij er soms van overtuigd moet worden dat het best nuttig is dat hij een dummy gaat halen/opzoeken, maar dat is het probleem niet...
Luna, het teefje, apporteert wel zolang het een wilddummy of echt wild is. Een canvasdummy wil ze niet apporteren en als zij zegt dat ze iets niet doet dan doet ze het niet... :hmmm:
Als ik haar de dummy voor houdt pakt ze hem regelmatig aarzelend aan, van de grond oppakken doet ze niet, ik stop 'm dus vaak in haar bek. Als ze 'm in haar bek heeft dan kan ik hele stukken met haar lopen, gaat ze zitten, liggen en springt in de auto bijv.
Voerdummy pakt ze wel, maar dat is geen canvas, canvasdummy met stukje bont er omheen pakt ze ook.
Volgens de instructeurs moet ze ook de kale dummy gaan apporteren..
Hoe kan ik dat het beste aanpakken, kwestie van lange adem en stug doorgaan of zijn er nog slimmigheidjes die ik toe kan passen?

In huis kan ik ze bijna alles laten apporteren, lege pet flessen, lege pakken van bijv. appelsap, alles wat opgeruimd moet worden en in een hondebek past...
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Re: Apporteren canvas dummy

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Er zijn ook canvas voerdummy's te koop, ik geloof dat ik hem bij hondenshop.nl gehaald heb... Het was voor mij hét middel om Ean te leren apporteren..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moniek B. schreef:Er zijn ook canvas voerdummy's te koop, ik geloof dat ik hem bij hondenshop.nl gehaald heb... Het was voor mij hét middel om Ean te leren apporteren..
Ik zou ook gewone apportjes met een voerdummy gaan doen :ok:

Verder zou je een stapeltje van bijvoorbeeld vier of zes dummy's, bij een paaltje ofzo, kunnen maken. En dat de bovenste dan hare zijn, en de onderste gewone kale.
Als je dan vlot achterelkaar korte apportjes doet, en daar goed voor beloond met wat lekkers, gaat ze vast wel begrijpen dat die gewone ook meetellen :wink:
Ik zou er geen druk opzetten met die kale trouwens. Je moet geen aanleiding of bevestiging geven tot de gedachte dat ze anders zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou haar eerst eens helemaal gek maken van de dummy, los van het apporteren dus.
Neem desnoods een kleinere versie en ga daar mee spelen met haar, zonder druk, zonder commando's, gewoon lekker gooien en laat haar maar gaan, zo gaat ze die dummy vanzelf leuk vinden en went ze aan dat canvas ding in haar bekkie.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je die canvasdummy zo, vers uit de winkel, in gebruik genomen?
Druppel eens wat eendengeurstof op de dummy.
Of bewaar hem een tijd tussen het trainingswild als je dat hebt
Of doe er een vuile sok van jezelf omheen.
Misschien pakt ze dat wel?
Als alleen een sok goed werkt kan je daar geleidelijk steeds meer gaten in knippen tot ze de dummy gewoon vast heeft.
Het is vaak een kwestie van wennen.

Maak er geen hot item van.
Dat werkt vaak averechts.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Het is inderdaad belangrijk om te zorgen dat de dummie vooral lekker ruikt. Daarnaast moet je gewoon de tijd nemen en doorzetten.
Lieuwe weigerde op gegeven moment ook om te apporteren. Na het nodige gemodder kwam ik tot ontdekking dat hij wel koud wild wilde apporteren. Toen ben ik van koud wild "afgezakt" naar dummys met velletjes en veertjes. En om hem weer aan de "kale" dummies te krijgen heb ik toen ook een canvas voerdummy gebruikt.
Toen hij die goed apporteerde heb ik de canvas voerdummy in de hand gehouden, terwijl hij een gewone canvasdummy moest ophalen. Ging prima!!
Ik heb alle adviezen van trainers en anderen genegeerd en heb stug volgehouden. Het is nl erg gemakkelijk gezegd, dat hij ook kale dummies moet apporteren als hij het niet doet. Een aangezien het in mijn geval ook nog eens ging om een supergevoelige hond, waarbij druk averechts werkt( Hij gaat dan letterlijk zitten en doet niets meer. ) was geduld en tijd en positief trainen het enigste middel.
Inmiddels apporteert hij al enkele jaren prima, alleen model afgeven van wild blijft moeilijk.
Afbeelding
Omega
Zeer actief

De canvasdummy met wat bontstukjes eromheen apporteert ze gelukkig wel.
Al ging dat van de week bijna mis, ze sprong in toen ik 'm wilde gooien en mepte haar ermee tegen haar hoofd. :boos: :ugh:

Ik blijf dus maar even stug oefenen met die bontstukjes eromheen en in huis vanalles geven om te dragen zodat ze went aan de verschillende dingen in haar bek.
Ik vind het wat apart omdat ze de kale dummy wel hele stukken meeneemt als ik 'm in haar bek stop. Dan loopt ze, kan ik haar laten zitten en gaan liggen en weer meelopen, dan blijft ze 'm vasthouden.. :hmmm: Pff, hele puzzel zo en kwestie van hele lange adem.

Met wild of wilddummy's kan ze modelapporten laten zien. Het is bij haar alles of niets en daar baal ik dus van omdat ik weet dat ze het best kan..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief

Omega schreef:De canvasdummy met wat bontstukjes eromheen apporteert ze gelukkig wel.
Al ging dat van de week bijna mis, ze sprong in toen ik 'm wilde gooien en mepte haar ermee tegen haar hoofd. :boos: :ugh:

Ik blijf dus maar even stug oefenen met die bontstukjes eromheen en in huis vanalles geven om te dragen zodat ze went aan de verschillende dingen in haar bek.
Ik vind het wat apart omdat ze de kale dummy wel hele stukken meeneemt als ik 'm in haar bek stop. Dan loopt ze, kan ik haar laten zitten en gaan liggen en weer meelopen, dan blijft ze 'm vasthouden.. :hmmm: Pff, hele puzzel zo en kwestie van hele lange adem.

Met wild of wilddummy's kan ze modelapporten laten zien. Het is bij haar alles of niets en daar baal ik dus van omdat ik weet dat ze het best kan..
Bontstukjes is wat anders dan gewoon een geurtje of een vuile sok.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik denk dat het ook van belang is wat je met je hond wil doen en dan bedoel ik alleen trainen voor de leuk, of ook wedstrijden gaan lopen...en zoja wat voor wedstrijden.

Doe je knjv training en wil je daar ook wedstrijden in lopen, dan is het hooguit wat lastig dat ze de dummy niet zo leuk vinden.
Ik heb er voor gekozen om mijn hond anders te trainen en er owt's mee te gaan lopen en uiteindelijk field trails. Owt's zijn alleen met normale canvas dummy's, dan is het dus heel belangrijk dat ze die dummy wel erg leuk vinden. Natuurlijk vind hij wild ook leuk, maar daar heeft hij het eerste jaar geen kennis mee gemaakt en nog gebruiken we het maar af en toe.
Het gaat er dus om dat je hond het spelletje leuk vind, zelfs of ondanks, dat het alleen met een "saaie canvas dummy" gebeurt, daarna kan je van alles toevoegen, dat zullen ze vanzelf leuk vinden dan, maar de basis is toch echt, in de meeste gevallen, die saaie dummy, zonder bontjes, veren of wat dan ook :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Omega
Zeer actief

Teven.. ik snap ze niet.. :U:
Vanmiddag met wandelen de dummy meegenomen om apport uit diep water te oefenen met de reu.
Eerst op het land gebruikt om 'vooruit' te oefenen. Zag ze van de reu dat hij 'm apporteerde, nam ze de dummy ook mee.
Later heeft ze 'm ook nog uit ondiep water gehaald. :U:

Wij willen een keer een poging doen om het c diploma te halen, daarvoor moeten ze nog wat betrouwbaarder worden in de oefeningen en ook met andere honden en mensen eromheen. Dat wordt ons doel voor volgend jaar denk ik. Het zijn honden van 4 jaar die tot vorig jaar weinig gezien hebben en al helemaal geen benul hadden van zelf nadenken en oefeningen doen, dus ik ben eigenlijk al heel blij met wat ze in dit bijna jaar geleerd hebben en hoe ze zich houden.
ranetje
Zeer actief

Ze kan kennelijk wel de kunst af kijken :D
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik zou in dit geval zeker oefeningetjes gaan doen als ik alle twee de honden bij me heb. Of het afkijken is of rivaliteit: het lijkt te werken!! :lol1:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”