We hebben ze vorig jaar gekregen op 3-jarige leeftijd en we zijn jachttraining met ze gaan volgen.
Ze zijn gevoelig en waarschijnlijk regelmatig gestraft gezien hun manier van reageren op bepaalde momenten. Corrigeren werkt vaak averechts, probeer dus zo positief mogelijk met ze te trainen en foute dingen te negeren.
Op zich gaat het goed met de training, appélonderdelen gaan goed, zwemmen begint te komen en de reu gaat vrij goed met apporteren behalve dat hij er soms van overtuigd moet worden dat het best nuttig is dat hij een dummy gaat halen/opzoeken, maar dat is het probleem niet...
Luna, het teefje, apporteert wel zolang het een wilddummy of echt wild is. Een canvasdummy wil ze niet apporteren en als zij zegt dat ze iets niet doet dan doet ze het niet...

Als ik haar de dummy voor houdt pakt ze hem regelmatig aarzelend aan, van de grond oppakken doet ze niet, ik stop 'm dus vaak in haar bek. Als ze 'm in haar bek heeft dan kan ik hele stukken met haar lopen, gaat ze zitten, liggen en springt in de auto bijv.
Voerdummy pakt ze wel, maar dat is geen canvas, canvasdummy met stukje bont er omheen pakt ze ook.
Volgens de instructeurs moet ze ook de kale dummy gaan apporteren..
Hoe kan ik dat het beste aanpakken, kwestie van lange adem en stug doorgaan of zijn er nog slimmigheidjes die ik toe kan passen?
In huis kan ik ze bijna alles laten apporteren, lege pet flessen, lege pakken van bijv. appelsap, alles wat opgeruimd moet worden en in een hondebek past...