Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

moederhond in werpkist

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

stephanietaal
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): hollandse herder kortharig
Aantal honden: 1

moederhond in werpkist

Ongelezen bericht door stephanietaal »

Onze hond is bevallen van 10 pups.
De eerste dagen ware we zo trots ze deed het super goed.
Nu de laatste 2 dagen gaat ze steeds meer uit de werist en ergens alleen liggen.
Wat kunnen we hieraan.doen? wil wel dat de pups goed eten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: moederhond in werpkist

Ongelezen bericht door M@scha »

zijn de pups onrustig? voedt ze helemaal niet of voedt ze en loopt dan weg?

ken je niemand in de buurt die ervaren is en met je mee wil kijken?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heel normaal hoor zolang zij maar op gezette tijden de kist maar in stapt om te voeren.
Moeders laten hun kind oook niet 24/7 aan de tiet hangen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Lamp aan zeker? Meestal vinden moeders dat véél te warm. Gauw uitdoen. Verder als de pups aankomen en tevreden zijn (= niet piepen) dan is er niks aan de hand.
stephanietaal
Vaste gebruiker

Ze zijn afgelopen zondag geboren.
Ze piepen redelijk en.zijn tussen de 30 en 50 procent aangekomen. Is dat goed?
Idd een warmtelamp hangen. Het is hier normaal 21 graden dus dat is te koud toch?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zou haar echt meer met rust laten. In je andere topic al gelezen dat je bijvoert omdat je vind dat het veel is voor een teef, 10 pups, wegen etc, geeft alleen maar onrust in het nest.
afvallen de eerste dagen is voor een baby ook normaal (mijn puppen weeg ik niet), dus waarom voor pups niet. Ze zijn nu in 4 dagen dus al aangekomen, dat is dan toch al goed...

rust is echt het allerbelangrijkste in het nest en dat heb je (mi) al flink verstoord door in te grijpen qua voeden en wegen

zou de warmtelamp weghalen, als ik kijk naar ons laatste xHH nest, dat is vorig jaar 6 februari geboren (toen vroor het zo hard), mams wilde niet in de kist en niet onder de lamp, ze lagen in de paardenstal op een dun laagje hennepvezel, alle pups hebben het gewoon goed gered....ze houden elkaar warm en moeders natuurlijk ook...
stephanietaal
Vaste gebruiker

Ja maar iedereen zegt dat we moeten.wegen omdat ze 100 procent moeten.aankomen na een week en.ze zitten pas op max 50.
Het zijn Hollandse herders korthaar.
Dan haal ik in ieder geval de lamp weg.
Ze zeiden dat het 25 graden moest zijn in de kist dus vandaar dat we die aan.hebben.
Hoop zo dat alles goed blijft gaan.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

stephanietaal schreef:Ja maar iedereen zegt dat we moeten.wegen omdat ze 100 procent moeten.aankomen na een week en.ze zitten pas op max 50.
Ze zeiden dat het 25 graden moest zijn in de kist dus vandaar dat we die aan.hebben.

en wat als ze 95% aangekomen zijn?

kijk gewoon naar de pups, zijn ze tevreden en groeien ze dan is het goed.
Afbeelding
stephanietaal
Vaste gebruiker

Dat zou wel beter zijn dan.50 max.
De pups piepen ook redelijk veel dus ja vind het lastig.
Dierenarts zegt ook 3 X per dag bijvoeren.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
stephanietaal schreef:Ja maar iedereen zegt dat we moeten.wegen omdat ze 100 procent moeten.aankomen na een week en.ze zitten pas op max 50.

en wat als ze 95% aangekomen zijn?

kijk gewoon naar de pups, zijn ze tevreden en groeien ze dan is het goed.

dat dus, pups die het goed doen, zijn tevreden, relatief stil....dat verschil zie je echt wel...
hier nog nooit een nest gewogen, bij mijn eerste nest in 2005en tweede in 2006 wel net na de bevalling enkele pups gewogen voor het idee....verder nooit

sterker nog, als ik bij onze xHH teef hier de eerste 2 weken bij het nest durf te komen wordt ze alleen maar onrustig, beschermend, gaat met de puppen slepen of er niet meer bij (niet geprobeerd, maar gezien haar gedrag verder schat ik dat zo in),
die eerste 2 weken zie ik de pups alleen als mijn partner haar uit laat & eigenlijk is de enige keer dat ik ze dan vast pak als we denken dat ze klaar is om de geslachten te controleren en om te controleren op wolfsklauwtjes....

bij onze DJT teef was het precies het zelfde....die is enkel binnen bevallen ipv in de werpkennel, in die eerste 2 weken ook geen bezoek gehad & zelf veel buitenshuis geweest voor de rust in huis....
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

crutz schreef: rust is echt het allerbelangrijkste in het nest en dat heb je (mi) al flink verstoord door in te grijpen qua voeden en wegen
Dat rust heel belangrijk is voor moederhond en haar pups ben ik helemaal met je eens. Maar ik weeg mijn pups ook altijd, in het begin 2x per dag, en dat brengt amper stress met zich mee. Ik begrijp jouw standpunt wel en jouw manier van fokken, met zo min mogelijk inmenging, maar dat wil niet zeggen dat het op een andere manier (bijvoorbeeld zoals ik het doe, met wél wegen en pups die de eerste 8 weken gewoon in de huis/eetkamer opgroeien) dan te stressvol zou zijn toch?

Het bijvoeden lijkt mij ook niet direct nodig, zo lang de pups tevreden zijn en je duidelijk kunt merken dat de moederhond genoeg melk geeft.

Wat betreft het toenemen in gewicht heb ik hier de ervaring dat de pups doorgaans na een week in gewicht verdubbeld zijn ten opzichte van het geboortegewicht. Volgens mij is het gemiddelde zo'n beetje binnen 10 dagen het geboortegewicht verdubbelen. Maar dat gaat gemakkelijker bij wat kleinere nesten dan bij grote zoals hier het geval is. Ik zou me daar geen zorgen om maken, zo lang de pups niet enorm jengelig zijn.
Dat de moeder wat vaker buiten de kist gaat liggen is vrij normaal en gebeurt hier ook gewoon. Het kán zijn dat de moederhond het te warm vindt in de kist, ik heb dat met het gebruik van een warmtelamp hier ook gehad. Zelf gebruik ik warmtematjes (gewoon elektrisch kussen wat ik bij de Blokker gekocht heb). Ik heb er 2 naast elkaar liggen in 1 hoek van mijn werpkist, en hierdoor kunnen de pups als ze het koud hebben op zo'n matje gaan liggen, en tegelijkertijd kan de teef in de kist liggen maar op een onverwarmde plek.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

stephanietaal schreef:Dat zou wel beter zijn dan.50 max.
De pups piepen ook redelijk veel dus ja vind het lastig.
Dierenarts zegt ook 3 X per dag bijvoeren.

je hebt piepen & piepen, je hoort het verschil echt wel....
max 50% aangekomen in 4 dagen, een week heeft 7 dagen bij mij, dus....

& no way dat ik een nest van 10 ga bijvoeren als de teef gewoon gezond is en melk heeft...
crutz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
crutz schreef: rust is echt het allerbelangrijkste in het nest en dat heb je (mi) al flink verstoord door in te grijpen qua voeden en wegen
Dat rust heel belangrijk is voor moederhond en haar pups ben ik helemaal met je eens. Maar ik weeg mijn pups ook altijd, in het begin 2x per dag, en dat brengt amper stress met zich mee. Ik begrijp jouw standpunt wel en jouw manier van fokken, met zo min mogelijk inmenging, maar dat wil niet zeggen dat het op een andere manier (bijvoorbeeld zoals ik het doe, met wél wegen en pups die de eerste 8 weken gewoon in de huis/eetkamer opgroeien) dan te stressvol zou zijn toch?
helemaal niet, maar het kan zomaar zijn dat de lijnen achter deze teef (xHH) daar wel "last" van kunnen hebben, TS heeft nog niet aangegeven wat er achter zit, maar zou zo maar kunnen natuurlijk, vaak is de achtergrond toch ook meer vanuit nesten die met rust gelaten worden (ff de reden daar gelaten bij veel sporters die fokken) & "jouw" ras heeft dat natuurlijk minder achter zich zitten, waardoor de teven dat ook meer als normaal beschouwen......
stephanietaal
Vaste gebruiker

Longfields dankjewel.
Ik weeg ze vandaag nog 2x inderdaad en dan 1x per dag.
Zodra ze slapen zijn ze ff rustig maar eenmaal wakker blijven ze jengelen.
Moederhond heeft net weer uurtje in de kist gelegen nu weer erlangs.
Maar de dierenarts zegt 3x per dag bijvoeren en de ander zegt 1x de ander Zegt niet doen.
Dit maakt het wel lastig.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

crutz schreef:
LongFields schreef:
helemaal niet, maar het kan zomaar zijn dat de lijnen achter deze teef (xHH) daar wel "last" van kunnen hebben, TS heeft nog niet aangegeven wat er achter zit, maar zou zo maar kunnen natuurlijk, vaak is de achtergrond toch ook meer vanuit nesten die met rust gelaten worden (ff de reden daar gelaten bij veel sporters die fokken) & "jouw" ras heeft dat natuurlijk minder achter zich zitten, waardoor de teven dat ook meer als normaal beschouwen......
Ik denk dat het ras en het "hoekje" waar jij mijn honden tegenover jouw honden nu weer in wil proppen er helemaal niets mee te maken zal hebben. Wel of je hond het gewend is om gewoon zoals mijn honden doen in huis te wonen met mij bijna de hele dag in hun buurt ten opzichte van de leefsituatie van jouw honden.
Een hond uit werklijnen die altijd gewend is in huis te leven met zijn eigenaar zal er weinig tot geen stress van hebben als je de pups even heel kort weghaalt om te wegen, mits je gewoon een goede vertrouwensband hebt met je hond.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Mij lijkt ook dat je iets teveel helpt. Hang om te beginnen de lamp een stuk hoger dan heeft de teef er minder last vast, pups hebben het heus niet zo gauw koud, zeker niet met zijn tienen. En het is beter dat moeder erbij ligt (die als kacheltje dient) dan dat het 25 graden is door een lamp.
Pups komen gemiddeld tussen de 5 en 10% per dag aan.
Doordat je 3x per dag bijvoert werk je in de hand dat ze niet goed meer bij moeder drinken omdat de fles zoveel gemakkelijker is. Daardoor wordt moeder niet leeggedronken en bestaat de kans op melkklierontsteking. Heb je moeder al eens getemperatuurd.
Moeders mogen best even de kist uit maar ik vind het toch normaler dat ze de eerste week continu bij de pups willen liggen. Ik zou een dag niet bijvoeren en kijken of ze goed bij moeder drinken en toch aankomen. Blijkt dat ze of eentje bv niet goed aankomen dan kun je die altijd nog gaan helpen. Tien is helemaal niet zo extreem en kan een gezonde herder best alleen voeren, zorg wel dat moeder goed en veel eet!

Succes

Ik begrijp dat je nu veel adviezen door elkaar krijgt (van hier en de dierenarts), volg echter je gevoel en dat gevoel zegt nu dat het niet lekker gaat dus moet je gaan aanpassen!
@Crutz, ik ben ook vrij gemakkelijk maar je kunt een baby qua aankomen-afvallen echt niet vergelijken met een pup.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

stephanietaal schreef: Maar de dierenarts zegt 3x per dag bijvoeren en de ander zegt 1x de ander Zegt niet doen.
Dit maakt het wel lastig.
Ik zou dátgene doen waar je je zelf het prettigst bij voelt. Is dat 3x per dag bijvoeren omdat je dierenarts dit geadviseerd heeft en jij alle vertrouwen in deze persoon hebt, dan zou ik je daar gewoon aan houden. Maar kijk goed naar je teefje of je haar daarmee van slag brengt of niet. Want een gestresste teef zal zich misschien net iets eerder terugtrekken van haar pups, of haar melkgift wordt er minder door.
stephanietaal
Vaste gebruiker

Oké dankjewel allemaal.
Ik ga straks een fokker uit de buurt bellen vragen of zij even wil langs komen.
De pups liggen vaak gespreid van.elkaar dus ik ga t proberen zonder lamp.
En ja mijn gevoel zegt bijvoeren maar die 5 tot 10 procent per dag halen de meeste wel maar niet allemaal.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
crutz schreef:
LongFields schreef:
Ik denk dat het ras en het "hoekje" waar jij mijn honden tegenover jouw honden nu weer in wil proppen er helemaal niets mee te maken zal hebben. Wel of je hond het gewend is om gewoon zoals mijn honden doen in huis te wonen met mij bijna de hele dag in hun buurt ten opzichte van de leefsituatie van jouw honden.
Een hond uit werklijnen die altijd gewend is in huis te leven met zijn eigenaar zal er weinig tot geen stress van hebben als je de pups even heel kort weghaalt om te wegen, mits je gewoon een goede vertrouwensband hebt met je hond.

dat vind ik dus onzin, daarom ook dat ik Lara (DJT) ook noem, zijn is onze "huishond" maar haar achtergrond en hoe er gefokt wordt met dit ras is & zij toonde gewoon erg natuurlijk en instinctief gedrag wat ik ook ken van onze xHH
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

stephanietaal schreef:Oké dankjewel allemaal.
En ja mijn gevoel zegt bijvoeren maar die 5 tot 10 procent per dag halen de meeste wel maar niet allemaal.
Ik heb net een nestje Hollanders gehad (stb), ik heb ze de eerste weken dagelijks gewogen. Als je wilt plaats ik je de tabel van de eerste week.

Ik had een lamp hangen, heb deze na enkele dagen overdag uitgedaan. Enkel 's nachts brandde ze nog.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
LongFields schreef:
crutz schreef:
LongFields schreef: Dat rust heel belangrijk is voor moederhond en haar pups ben ik helemaal met je eens. Maar ik weeg mijn pups ook altijd, in het begin 2x per dag, en dat brengt amper stress met zich mee. Ik begrijp jouw standpunt wel en jouw manier van fokken, met zo min mogelijk inmenging, maar dat wil niet zeggen dat het op een andere manier (bijvoorbeeld zoals ik het doe, met wél wegen en pups die de eerste 8 weken gewoon in de huis/eetkamer opgroeien) dan te stressvol zou zijn toch?

dat vind ik dus onzin, daarom ook dat ik Lara (DJT) ook noem, zijn is onze "huishond" maar haar achtergrond en hoe er gefokt wordt met dit ras is & zij toonde gewoon erg natuurlijk en instinctief gedrag wat ik ook ken van onze xHH
Ik herken het ook wel, Xena heeft altijd binnen gewoond, maar geen haar op dr kop dat er iemand aan de pups kwam... ik niet, fokker niet.
Ook totaal geen inmenging geweest, niet gewogen etc. Terwijl ze zo'n sociale teef is die normaal het liefst bij iedereen op schoot zit. 10 pups hoef je niet te flessen lijkt me bij een X HH.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
stephanietaal
Vaste gebruiker

Agostini schreef:
Ik heb net een nestje Hollanders gehad (stb), ik heb ze de eerste weken dagelijks gewogen. Als je wilt plaats ik je de tabel van de eerste week.

Ik had een lamp hangen, heb deze na enkele dagen overdag uitgedaan. Enkel 's nachts brandde ze nog.

jah als dat zou kunnen zou fijn zijn.
ik weeg ze nu 2 keer per dag en sinds vandaag 1 keer per dag.
hoeveel pups had jij en heb je ook bijgevoerd of niet?
ik heb nu inderdaag de lamp uitgezet en gelukkig ligt de moeder nu in de kist en zijn de pups aan het drinken wat een kabaal af en toe :)
wel heel lief.
maar dan ga ik inderdaad proberen of hij snachts wel aan kan.
Agostini
Zeer actief

stephanietaal schreef:
Agostini schreef:

jah als dat zou kunnen zou fijn zijn.
ik weeg ze nu 2 keer per dag en sinds vandaag 1 keer per dag.
hoeveel pups had jij en heb je ook bijgevoerd of niet?
ik heb nu inderdaag de lamp uitgezet en gelukkig ligt de moeder nu in de kist en zijn de pups aan het drinken wat een kabaal af en toe :)
wel heel lief.
maar dan ga ik inderdaad proberen of hij snachts wel aan kan.
Ik had een nest van 11, wij hebben (door omstandigheden) moeten bijvoeren.
Ik woog ze 1keer per dag, lijkt me ook meer dan genoeg.

(ik haal vanmiddag die tabel ff van de server en zal ze hier posten dan)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik ben er van overtuigd dat er geen standaard is voor het moederinstinct, dat is per hond verschillend. Dat Fenella en Carmen dat koppelen aan het feit dat zij nu eenmaal werkhonden hebben vind ik niet terecht. Ik ken net zo goed honden uit werklijnen (en ja, er bestaan ook ándere werkhonden dan alleen de (x) Mechelaar en HH) waar de eigenaar gewoon bij de pups kan komen als dat ik honden ken uit niet-werklijnen waar de eigenaar dat niet kan.
Het eeuwige (voor mijn gevoel) verheerlijken van de werkhond en het toch lichtelijk als minderwaardiger of minder instinctmatig beschouwen van ieder ras dat daar niet onder valt begint mij lichtelijk te storen.

Maar afijn, daar gaat het in dit topic helemaal niet over. :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik ben er van overtuigd dat er geen standaard is voor het moederinstinct, dat is per hond verschillend. Dat Fenella en Carmen dat koppelen aan het feit dat zij nu eenmaal werkhonden hebben vind ik niet terecht. Ik ken net zo goed honden uit werklijnen (en ja, er bestaan ook ándere werkhonden dan alleen de (x) Mechelaar en HH) waar de eigenaar gewoon bij de pups kan komen als dat ik honden ken uit niet-werklijnen waar de eigenaar dat niet kan.
Het eeuwige (voor mijn gevoel) verheerlijken van de werkhond en het toch lichtelijk als minderwaardiger of minder instinctmatig beschouwen van ieder ras dat daar niet onder valt begint mij lichtelijk te storen.

Maar afijn, daar gaat het in dit topic helemaal niet over. :wink:

dat zeg/schrijf ik niet Suzanne,
het gaat nl niet over werkhonden (ja toevallig betreft het bij zowel mij als bij Fenella werkhonden, maar bij 1 geval van mij toch geen herders, maar een ander werkras), maar over honden die generaties lang (en vaak nu nog steeds) gefokt worden zonder veel inmening van de mens (buiten dat wij wel de combinatie bepalen), waardoor nog een ander instinct aanwezig kan zijn voor de zorg voor de pups dan bij rassen waar al generaties lang de teef door de eigenaren begeleid wordt in de zoogperiode....
stephanietaal
Vaste gebruiker

dankjewel voor het tabeltje ik zie hem vanzelf verschijnen.
de lamp is nu uit en ga kijken hoe dit gaat.
onze hollander is een jaar lang buiten hond geweest als waak. en heeft politietraining gehad.
na een jaar ben ik bij mijn vriend komen wonen en hebben we de hond binnen gehaald vanwege omstandigheden.
sinds zij binnen is is het een echte huishond geworden en ligt altijd bij mij op de bank mee tv te kijken en slaapt langs ons bed en wil niks liever dan bij mij in de buurt zijn.
zelfs nu ze bevallen is komt ze me af en toe halen om naar de pups te gaan en dan gaat ze wel ff liggen en mag ik met de pups en haar gewoon knuffelen.
als ik een pup oppak om te wegen kijkt ze een keer en legt ze haar kopje weer neer dus echt onrust geeft het haar niet denk ik zo.
ik snap dat jullie allemaal vinden dat rust het belangrijkste is en dat is natuurlijk ook zo maar als zij het goed vind en rustig blijft liggen dan is het toch ook goed?
ik ben een onervaren fokker dus vandaar dat ik gewoon alles wil weten en het allemaal heel nauw in de gaten hou en misschien ben ik wel te bezorgd dat zou ook goed kunnen.
mijn vriend heeft meer zoiets van de pups groeien nog steeds misschien niet zoals het hoort maar ze groeien soms wel 60 gram per dag en soms maar 30 gram dus dat verschilt wel veel.
nou mochten er nog tips zijn dan hoor ik ze toch graag :)
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Dat is een goed idee, even iemand met ervaring mee laten kijken. Goed dat je zelf ziet dat de pups verspreid liggen, dan hebben ze het inderdaad te warm. Lekker knus op een hoopje tegen de buik van moeder zie ik het liefst de eerste week :wink: .

Niet onzeker worden van alle adviezen, je doet het goed want je trekt aan de bel omdat je merkt dat het niet lekker gaat.
Eén keer per dag wegen is voldoende, anders maak je jezelf veel te veel zorgen. Vaak komen ze een dag nauwelijks aan en de volgende dag is dat pupje veel gegroeid. Zo lang ze drinken, een beetje groeien en niet uitdrogen (velletje wat blijft staan) komt het vast allemaal goed met je pups.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Agostini
Zeer actief

stephanietaal schreef: mijn vriend heeft meer zoiets van de pups groeien nog steeds misschien niet zoals het hoort maar ze groeien soms wel 60 gram per dag en soms maar 30 gram dus dat verschilt wel veel.
Er waren hier ook dagen de er pups afvielen hoor.
Zolang ze het over een aantal dagen goed doen (bijkomen dus) zou ik me allemaal niet teveel zorgen maken.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

crutz schreef:
dat zeg/schrijf ik niet Suzanne,
het gaat nl niet over werkhonden (ja toevallig betreft het bij zowel mij als bij Fenella werkhonden, maar bij 1 geval van mij toch geen herders, maar een ander werkras), maar over honden die generaties lang (en vaak nu nog steeds) gefokt worden zonder veel inmening van de mens (buiten dat wij wel de combinatie bepalen), waardoor nog een ander instinct aanwezig kan zijn voor de zorg voor de pups dan bij rassen waar al generaties lang de teef door de eigenaren begeleid wordt in de zoogperiode....
Wat versta jij onder "begeleiden in de zoogperiode" dan eigenlijk? Ik denk namelijk dat ik helemaal niet zo veel extra doe ten opzichte van jou, buiten het feit dat mijn pups en teef in principe gewoon binnen in ons huis verblijven (en natuurlijk vanaf de dag dat ze oud genoeg zijn lekker buiten in de tuin mogen rondklooien). De teef doet gewoon alles netjes zelf tijdens de bevalling, wel onder mijn toeziend oog maar mijn honden vertrouwen mij dusdanig dat dat óók op zo'n moment geen probleem is en ik geef in principe geen flesvoeding. Ja, ik weeg mijn pups 2x per dag in het begin, en later 1x per dag, maar dat is voor moederhond én pups geen enkel bezwaar. Op die manier komen de pups vanaf dag 1 al in handen en raken ze dus al gelijk gewend aan het optillen, even weg zijn bij moeder en nestgenoten.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef: Ik heb ook een werkhondenras dat al jarenlang zonder inmenging van mensen gefokt wordt, met een natuurlijk instinct om helemaal eng van te worden.
Mijn honden zouden dus prima zonder mijn hulp een nest kunnen krijgen en grootbrengen, maar omdat ik me er nou eenmaal wel tegenaan wil bemoeien, bemoei ik me er tegen aan.
En dat vinden ze ook helemaal prima. :wink:
:ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”