Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dilemma omtrent plaatsen pup

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

KyraYouri
Actief
Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door KyraYouri »

Ik had een reactie van bejaarde mensen (68 en 72) die interesse hadden in een pup van ons.
De 72-jarige is bovendien flink ziek. Ze wonen in Zweden.
Ik had hier een naar gevoel van in mijn buik want ik moest als maar denken dat ons pupje deze mensen redelijkerwijs zou gaan overleven en dan wellicht in het asiel zou belanden.
(Schnauzers worden gemiddeld wel zo'n 14 jaar).
Gelukkig heeft het zichzelf opgelost want de mensen zien er om financiele redenen vanaf, maar ik vroeg me af hoe jullie dit zouden aanpakken.
Op zich is met de mensen helemaal niets mis.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: dilemma omtrent plaatsen pup

Ongelezen bericht door tekkel »

ach, bij jonge mensen moet de hond vaak weg als een beeeebie komt, of als ze gaan scheiden, of als ze ineens allebei fulltime moeten gaan werken.
als de hond tien is, is de ene baas 78: kunnen ze samen nog een paar jaar doorsloffen.
ik had ze lekker die hond verkocht.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik vraag dan of ze een backup hebben. Een van de eerste pups die ik verkocht ging naar een ouder echtpaar, als er met hen wat zou gebeuren zou de hond naar een van de kinderen gaan. Ik heb er bij gezegd dat, mocht dat door omstandigheden niet mogelijk zijn, de hond altijd weer naar mij kon.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tekkel schreef:ach, bij jonge mensen moet de hond vaak weg als een beeeebie komt, of als ze gaan scheiden, of als ze ineens allebei fulltime moeten gaan werken.
als de hond tien is, is de ene baas 78: kunnen ze samen nog een paar jaar doorsloffen.

bij een snauzer prima....voor mezelf zou ik er vanaf zien als de conditie van de mensen niet meer zo is dat ze er nog mee kunnen sporten/werken, dat is niet leeftijd gebonden...
tekkel
Erelid

crutz schreef:
tekkel schreef:ach, bij jonge mensen moet de hond vaak weg als een beeeebie komt, of als ze gaan scheiden, of als ze ineens allebei fulltime moeten gaan werken.

bij een snauzer prima....voor mezelf zou ik er vanaf zien als de conditie van de mensen niet meer zo is dat ze er nog mee kunnen sporten/werken, dat is niet leeftijd gebonden...
met een hond van jou had ik wat anders geschreven :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
crutz
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
crutz schreef:

heb de kant vd pupkoper meegemaakt toen we voor mijn moeder een pembroke zochten....veel fokkers vonden het eng een vrouw van 72...inmiddels is Plato 6 jaar oud en is er idd sprake geweest dat het backup plan in werking zou treden, maar gelukkig is mam gereviseerd :LOL: en is hij weer terug, zou haar die jaren toch niet af willen nemen. Weet ook niet of ze dan nu nog dezelfde drive zou hebben....dan zat ze echt alleen..
tekkel
Erelid

crutz schreef:
tekkel schreef:
crutz schreef:

heb de kant vd pupkoper meegemaakt toen we voor mijn moeder een pembroke zochten....veel fokkers vonden het eng een vrouw van 72...inmiddels is Plato 6 jaar oud en is er idd sprake geweest dat het backup plan in werking zou treden, maar gelukkig is mam gereviseerd :LOL: en is hij weer terug, zou haar die jaren toch niet af willen nemen. Weet ook niet of ze dan nu nog dezelfde drive zou hebben....dan zat ze echt alleen..
ik vind een backup sowieso verstandig voor iemand die in z'n eentje een hond heeft (heb ik ook).
vaak zullen oudere mensen er beter over hebben nagedacht, lijkt me zo.
heerlijk voor je moeder! en het houdt haar jong & fit :wink:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Grappig, daar had ik het ook nog over vorige week met mijn buurvrouw.
Een kennis van haar heeft haar hondje in moeten laten slapen en ze was zó verdrietig zonder hond dat ze samen met haar een teckelpupje wilden halen.
Het vrouwtje is 83 dus ze hebben het zó geregeld dat als mevrouw komt te overlijden dat het hondje dan naar die buurvrouw gaat, dus prima geregeld
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
crutz
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:ik vind een backup sowieso verstandig voor iemand die in z'n eentje een hond heeft (heb ik ook).
vaak zullen oudere mensen er beter over hebben nagedacht, lijkt me zo.
heerlijk voor je moeder! en het houdt haar jong & fit :wink:

idd, het houdt haar jong & fit, iedere dag loopt ze nog 1,5 tot 2 uur met hem....gewoon genieten & t is ook nog eens geen verwend mormel of schoothondje...sterker nog, hij wil niet eens op schoot ;-)
KyraYouri
Actief
kruising labrador

Dus jullie vinden het, over het algemeen, geen punt als er tenminste back up is geregeld? En de back up wordt die dan ook gescreend, net als de pupkopers?
Lastig hoor.
Ik denk ook dat het heel erg goed is voor oudere mensen, maar wil dat toch liever niet ten koste laten gaan van een van mijn pups. Persoonlijk denk ik dat het misschien verstandiger is om een iets oudere hond uit het asiel te halen.
Hier in het dorp is een oude man overleden, ca. 2 jaar geleden, en zijn mechelse herder zit al 2 jaar in de tuin achter een hek. Zijn kinderen wonen nu in het huis, hebben een maltezertje, maar geven helemaal niets om de grote hond.
Vreselijk triest.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

KyraYouri schreef:Dus jullie vinden het, over het algemeen, geen punt als er tenminste back up is geregeld? En de back up wordt die dan ook gescreend, net als de pupkopers?
Lastig hoor.
Ik denk ook dat het heel erg goed is voor oudere mensen, maar wil dat toch liever niet ten koste laten gaan van een van mijn pups. Persoonlijk denk ik dat het misschien verstandiger is om een iets oudere hond uit het asiel te halen.
Hier in het dorp is een oude man overleden, ca. 2 jaar geleden, en zijn mechelse herder zit al 2 jaar in de tuin achter een hek. Zijn kinderen wonen nu in het huis, hebben een maltezertje, maar geven helemaal niets om de grote hond.
Vreselijk triest.

Sowieso ben ik zelf als fokker backup. 2 jaar achter een hek omdat er in de familie geen backup is gaat dus niet gebeuren.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

jonge mensen gaan ook dood hoor en gaan scheiden en krijgen kinderen en herplaatsen heul vaak hondjes. marktplaats staat er vol mee :(
leeftijd lijkt mij niet het belangrijkste selectiepunt eerlijk gezegd

en zoals crutz zegt, je bent er als fokker zelf toch ook nog?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Iedereen kan toch morgen doodvallen of zodanig ziek worden dat de hond herplaatst moet worden. Mijn oma is 81 en heeft 6 jaar geleden nog een teckelpup in huis gehaald. Die komt niks te kort en als er wat gebeurd dan staat de familie klaar.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Tja, de eerste helft van je leven moet je het maar doen met een 'beginnershond' en de tweede helft kun je ieder moment dood vallen.

Ik ken hier een ouder stel met een bouvier reu in dezelfde leeftijd als Pluisje. Liep er vaker mee op.
Ze zijn nog prima in orde en zie geen enkele reden waarom die mensen de komende 10-30 jaar geen plezier meer zouden mogen hebben in een hond omdat ze wel eens dood zouden kunnen gaan.
Ze hebben wel geregeld dat hij hen beiden zou overleven naar hun dochter gaat.
KyraYouri
Actief
kruising labrador

Ik heb inderdaad tegen alle pupkopers gezegd dat als er iets mocht zijn waardoor ze niet meer voor het hondje/de hond kunnen zorgen dat ze dan alsjeblieft contact met me opnemen.
Zoals ik al schreef is deze meneer flink ziek (kanker).
Maar goed, als ik het zo lees, vinden jullie het geen probleem.
In ieder geval ben ik blij dat het van hun kant is afgeblazen, dan hoef ik er ook niet over in te zitten.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Neen, hier krijgen ze geen pup mee.

Ik had mensen (70 en 72), ik heb ze dat ook eerlijk gezegd.
Ik ben er zeker voor dat oudere mensen een maatje in huis hebben (zou maar wat graag hebben dat mijn eigen oma dat zou doen) maar geen herder. De kans dat zoiets misloopt is (in mijn ogen) te groot.

Al besef ik (door wat er momenteel gebeurt met 1 van de pups) heel goed dat er ook bij jonge mensen vanalles mis kan gaan hoor.
renee-uk
Zeer actief

een herder uit werklijnen kan ik inkomen als daar verder niks mee gedaan wordt, maar een showlijnherder zie ik niet als een bezwaar hoor, zeker niet bij mensen die herders gehad hebben en weten wat ze te wachten staat.

ik zie het al gebeuren dat ik maar aan de chiwi moet omdat ik te oud ben.
ik krijg wat van al die vooroordelen

kijk eens naar de herplaatste mechelaars hier op het forum het laatste jaar, dat waren allemaal jonge mensen.
het is nou ook niet zo dat je automatisch weet wat je doet als je maar jong bent.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

tja het ligt ook een beetje aan het ras. Bij mij woont een oud stel en die hebben een cairn aangeschaft, en nog een oud stel zijn voor de zoveelste bobtail gegaan, daar kan ik me nog wel in vinden. maar der loopt nu ook een ouder stel (de vrouw loopt er niet mee) en die hebben een kanon van een werkduitser aangeschaft (nog pup, maar dat word een flinke) daar kan ik dus met mijn verstand niet bij :W:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Agostini
Zeer actief

renee-uk schreef: ik zie het al gebeuren dat ik maar aan de chiwi moet omdat ik te oud ben.
ik krijg wat van al die vooroordelen

kijk eens naar de herplaatste mechelaars hier op het forum het laatste jaar, dat waren allemaal jonge mensen.
het is nou ook niet zo dat je automatisch weet wat je doet als je maar jong bent.
Je moet van mij helemaal niets.

Ik krijg het ervan dat mensen een hele resem eisen mogen stellen aan een fokker, maar dat er helemaal niets van de fokkers zijn kant mag komen.

Ik schrijf het er dan nog express bij, dat het ook bij jonge mensen fout kan gaan!
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

crutz schreef:

Nou ik denk juist bij een middenslagschnauzer dat je moet opletten bij wie je ze plaatst.
Een dwerg kan nog....
Ik verkoop geen hond bij twijfel...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cabasja schreef:
crutz schreef:

Nou ik denk juist bij een middenslagschnauzer dat je moet opletten bij wie je ze plaatst.
Een dwerg kan nog....
Ik verkoop geen hond bij twijfel...
l
Twijfel is idd sowieso nee...
renee-uk
Zeer actief

er mag van mij van alles van de fokker z'n kant komen.
ik kan alleen niet tegen vooroordelen en als leeftijd een criterium is bij een fokker haal ik daar uiteraard geen pup.
als een fokker verder niet nadenkt over al dan niet geschikt zijn en alleen al afwijst vanwege de leeftijd van een pupkoper is het sowieso al geen fokker waar ik een pup zou gaan kopen, nu niet en ook niet toen ik 20 was.
het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten.
Afbeelding

RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Mijn opa was 94 toen hij zijn laatste hond kreeg een west highland terrier..hin had daarvoor altijd foxjes gehad zijn laatste pup kreeg hij toen hij 86 was hij heeft die hond overleefd ....toen mijn opa stierf was hij 98 en tot twee weken voor zijn dood liep hij 4 keer per dag door het dorp met de hond, ik had toen shaggy die was net een jaar dus ik kon de hond niet opvangen.( de westie vrat shaggy op ) we hebben een adres gevonden voor hem en hij is daar nog jaren grlukkig geweest :) ...zoals gezegd leeftijd zegt niets ....ik begrijp het wel ivm werkhonden ;)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
renee-uk
Zeer actief

RachelleAmericanBulldog schreef:Mijn opa was 94 toen hij zijn laatste hond kreeg een west highland terrier..hin had daarvoor altijd foxjes gehad zijn laatste pup kreeg hij toen hij 86 was hij heeft die hond overleefd ....toen mijn opa stierf was hij 98 en tot twee weken voor zijn dood liep hij 4 keer per dag door het dorp met de hond, ik had toen shaggy die was net een jaar dus ik kon de hond niet opvangen.( de westie vrat shaggy op ) we hebben een adres gevonden voor hem en hij is daar nog jaren grlukkig geweest :) ...zoals gezegd leeftijd zegt niets ....ik begrijp het wel ivm werkhonden ;)
ja ik ook, maar die alinea werd niet meegequote ;)
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind leeftijd helemaal geen criterium.
Ziekte ook niet trouwens: ik heb een aantal jaar geleden een pup verkocht aan een echtpaar waarvan de vrouw volop in de behandeling van kanker zat.
Inmiddels is ze genezen, nog steeds dolgelukkig met de hond die haar er deels doorheen geholpen heeft en loopt het boek dat ze erover geschreven heeft heel aardig. En de behandelend arts is ook nog steeds blij dat ik haar bovenaan de lijst heb gezet toen ze de diagnose kreeg.

En vorig jaar heb ik een pup verkocht aan iemand van 80. Hondje doet het perfect en hij loopt er elke dag uren lang mee.

Niets in dit leven is zeker en al helemaal niet het moment waarop een mens deze wereld verlaat.
Mijn criteria liggen dan ook bepaald op andere vlakken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

RachelleAmericanBulldog schreef:Mijn opa was 94 toen hij zijn laatste hond kreeg een west highland terrier..hin had daarvoor altijd foxjes gehad zijn laatste pup kreeg hij toen hij 86 was hij heeft die hond overleefd ....toen mijn opa stierf was hij 98 en tot twee weken voor zijn dood liep hij 4 keer per dag door het dorp met de hond, ik had toen shaggy die was net een jaar dus ik kon de hond niet opvangen.( de westie vrat shaggy op ) we hebben een adres gevonden voor hem en hij is daar nog jaren grlukkig geweest :) ...zoals gezegd leeftijd zegt niets ....ik begrijp het wel ivm werkhonden ;)
Wat als die mensen al jaren werkhonden gehad hebben en/of er gewoon mee gaan werken nog?
Ik zie dan geen probleem hoor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Agostini
Zeer actief

renee-uk schreef:er mag van mij van alles van de fokker z'n kant komen.
ik kan alleen niet tegen vooroordelen en als leeftijd een criterium is bij een fokker haal ik daar uiteraard geen pup.
als een fokker verder niet nadenkt over al dan niet geschikt zijn en alleen al afwijst vanwege de leeftijd van een pupkoper is het sowieso al geen fokker waar ik een pup zou gaan kopen, nu niet en ook niet toen ik 20 was.
het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten.
Je zal alleen met die probleem te maken hebben als je zelf een bepaalde leeftijd hebt denk ik dan. Of mail jij naar een fokker 'zou ik ook een pup krijgen als ik +70 was?'

In alle geval, als ik twijfel (om welke reden dan ook), verkoop ik geen pup. Als dat de leeftijd is, is dat zo. Is dat iets anders, is dat evengoed mijn goed recht. Het zijn mijn pups, dus ik zoek daar in mijn ogen de beste thuis voor.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

voor mij is leeftijd ook geen criterium, iemand van 30 kan morgen ook dood neervallen om het maar even grof te zeggen. Ik maak zoizo de afspraak met mensen dat als ze komen te overlijden of om een andere reden niet meer voor de hond kunnen zorgen dat de hond naar mij terug gaat of dat we samen een nieuw huis zoeken voor de hond.Indien ze zelf al een " back-up" hebben gaat dat ook in overleg met mij.
Van mijn laatste nest is ook een pup naar een ouder echtpaar gegaan, die hond heeft het geweldig, alle aandacht en heel veel lange en actieve wandelingen, hij gaat ook 3 maanden per jaar mee naar Texel. Ik denk dat menig hond er jaloers op zou kunnen zijn :wink:

een andere pup is bij mensen waarvan er een ernstig ziek is geworden kort nadat ze de pup hadden, het gaat allemaal goed en ze willen de hond voor geen goud missen, vergelijkbaar met het verhaal van Marjolein alleen wist deze persoon nog niet dat ze ziek was toen ze de pup hadden gekocht.
Ik heb wel aangeboden de pup tijdelijk hier terug te nemen in geval ze het niet aankonden maar dat is vooralsnog niet nodig geweest.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

KyraYouri schreef:Hier in het dorp is een oude man overleden, ca. 2 jaar geleden, en zijn mechelse herder zit al 2 jaar in de tuin achter een hek. Zijn kinderen wonen nu in het huis, hebben een maltezertje, maar geven helemaal niets om de grote hond.
Vreselijk triest.
Maar zetten die dan geen advertenties dat ze een nieuwe baas voor de hond zoeken? Als er geen back-up is die de hond met plezier wil overnemen, dan toch graag iemand die zich inspant om een nieuwe baas te zoeken waar het dier wel op z'n plaats is.......
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Ik zou als fokker ook goed nadenken hoor aan wie ik een pupje verkoop, maar dat heeft toch niet alleen met de leeftijd te maken. Het is natuurlijk ook zo dat oudere mensen vaak de hele dag de tijd hebben voor hun hond en het beest komt aan aandacht dus niks te kort. Jonge mensen hebben vaak nog kinderen, sport, hobby's veel sociale contacten en natuurlijk hun werk. Dus misschien is er wel iets voor te zeggen, wat oudere mensen, al vind ik 90+ wel een groot risico hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”