Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heterochromie bij getijgerde teckel, risicovol bij fokken?
Moderator: moderatorteam
- Florabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Langharige kaninchen Teckel
- Aantal honden: 1
Heterochromie bij getijgerde teckel, risicovol bij fokken?
Hoi allemaal,
Onze teckel is grijsgetijgerd en heeft een bruin en een lichtblauw oog. Beide ogen zijn 'normaal' en ze ziet perfect. Kunnen we (in theorie) met haar fokken of zijn de risico's op oog/gehoorafwijkingen te groot? Welke kleuren puppies zijn genetisch mogelijk? Is getijgerd bij een teckel hetzelfde als blue merle bij andere hondenrassen?
Alvast bedankt voor jullie info!
Onze teckel is grijsgetijgerd en heeft een bruin en een lichtblauw oog. Beide ogen zijn 'normaal' en ze ziet perfect. Kunnen we (in theorie) met haar fokken of zijn de risico's op oog/gehoorafwijkingen te groot? Welke kleuren puppies zijn genetisch mogelijk? Is getijgerd bij een teckel hetzelfde als blue merle bij andere hondenrassen?
Alvast bedankt voor jullie info!

Sofie!

- Florabel
- Zeer actief
Re: Heterochromie bij getijgerde teckel, risicovol bij fokke
Dank je Nanna!
Zwartgetijgerd dus, weer wat geleerd:-) Haar moeder is dat ook (maar met veel meer zwart) en haar vader is choco tan.
Sofie is 5 maanden, absoluut geen plannen in die richting!
Dat van de vele bange teckels verbaast me. Sofie is heel zachtaardig, maar zeker niet nerveus of bang en dat zijn de teckels die ik ken, ook niet..
Zwartgetijgerd dus, weer wat geleerd:-) Haar moeder is dat ook (maar met veel meer zwart) en haar vader is choco tan.
Sofie is 5 maanden, absoluut geen plannen in die richting!
Dat van de vele bange teckels verbaast me. Sofie is heel zachtaardig, maar zeker niet nerveus of bang en dat zijn de teckels die ik ken, ook niet..

Sofie!

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Ik ken wel een paar bange Teckels, mijn hondentrainster heeft er een paar in de opvang gehad. En die waren echt wel bang.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
GodallemachtigNanna schreef:Dan heeft zij zeker het gen voor chocoFlorabel schreef: Zwartgetijgerd dus, weer wat geleerd:-) Haar moeder is dat ook (maar met veel meer zwart) en haar vader is choco tan.Als je haar door een effen chocolade reu laat dekken of door een black and tan reu die ook choco draagt dan heb je kans op chocokleurige pups, al dan niet met het tijgerpatroon.
Een tekkel hoort wildkleur te zijn, en eventueel black&tan
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Florabel
- Zeer actief
Hihi, dat horen we vaker. Ach, onze toverbalteckel heeft een gouden karakter en daarom zijn we zo dol op haar!! Alle aandacht die haar bijzondere verschijning trekt, word me soms wel eens teveel..tekkel schreef:GodallemachtigNanna schreef:Dan heeft zij zeker het gen voor chocoFlorabel schreef: Zwartgetijgerd dus, weer wat geleerd:-) Haar moeder is dat ook (maar met veel meer zwart) en haar vader is choco tan.Als je haar door een effen chocolade reu laat dekken of door een black and tan reu die ook choco draagt dan heb je kans op chocokleurige pups, al dan niet met het tijgerpatroon.
![]()
Een tekkel hoort wildkleur te zijn, en eventueel black&tan

Sofie!

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Misschien dat de fokker je kan helpen waar ze vandaan komt, zij weten vast wel meer over de achtergronden van de ouders en kleuren combi.

- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Dat staat toch ook op haar stamboom?->Chanty<- schreef:Misschien dat de fokker je kan helpen waar ze vandaan komt, zij weten vast wel meer over de achtergronden van de ouders en kleuren combi.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ariane schreef:Dat staat toch ook op haar stamboom?->Chanty<- schreef:Misschien dat de fokker je kan helpen waar ze vandaan komt, zij weten vast wel meer over de achtergronden van de ouders en kleuren combi.

- Ariane
- Erelid
Bij Alma woont een teckel die het woord bang niet kent.gonnie schreef:Ik ken wel een paar bange Teckels, mijn hondentrainster heeft er een paar in de opvang gehad. En die waren echt wel bang.
Die kent alleen het woord stoer
- Florabel
- Zeer actief
Nou...ze komt niet van een gerenommeerde fokker en heeft dan ook geen stamboom.
Moeder ook niet, vader wel.

Sofie!

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Oh, wat jammer!Florabel schreef:Nou...ze komt niet van een gerenommeerde fokker en heeft dan ook geen stamboom.
Dan zou ik er eerlijk gezegd helemaal niet mee fokken.
Maar, het is wel een snoepie van een puppie!
Suzanne
- Ariane
- Erelid
Ben ik met je eens.Suzanne123 schreef:Oh, wat jammer!Florabel schreef:Nou...ze komt niet van een gerenommeerde fokker en heeft dan ook geen stamboom.
Dan zou ik er eerlijk gezegd helemaal niet mee fokken.
-
Muk
Dan zou ik er zeker niet mee fokken, tenzij je de asiels vol wilt houden. Er zijn al meer dan genoeg pretnesten, dus zoveel voegt jouw nestje niet toe.Florabel schreef:Nou...ze komt niet van een gerenommeerde fokker en heeft dan ook geen stamboom.
- dagmar88
- Zeer actief
Muk schreef:Dan zou ik er zeker niet mee fokken, tenzij je de asiels vol wilt houden. Er zijn al meer dan genoeg pretnesten, dus zoveel voegt jouw nestje niet toe.Florabel schreef:Nou...ze komt niet van een gerenommeerde fokker en heeft dan ook geen stamboom.
Zou me er eerder zorgen over maken dat je weinig van de achtergrond weet en misschien wel relatief directe familie op elkaar kunt zetten.
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zegt volgens mij ook dat het hypothetisch is 
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
- Florabel
- Zeer actief
Precies!! Was meer benieuwd naar kleuren/erfelijkheid dan into puppies.Assie schreef:Ze zegt volgens mij ook dat het hypothetisch is

Sofie!

- Florabel
- Zeer actief
Dank je!Suzanne123 schreef:Florabel schreef:
Maar, het is wel een snoepie van een puppie!
Suzanne

Sofie!

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
O, mijn moeder had ook een Teckel die nergens bang voor was.Ariane schreef:Bij Alma woont een teckel die het woord bang niet kent.gonnie schreef:Ik ken wel een paar bange Teckels, mijn hondentrainster heeft er een paar in de opvang gehad. En die waren echt wel bang.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Die oogkleur zelf vormt niet zo'n risico, wel de vachtkleur op zich. Heterozygoot merle geeft het resultaat wat jouw hondje nu is, die ontstaat dan uit merle x effenkleurig of tanpoint. Merle x merle geeft echter homozygoot merle, die zijn vaak niet levensvatbaar of doof/blind/beide.
- Ariane
- Erelid
Of helemaal wit.Maeve schreef:Die oogkleur zelf vormt niet zo'n risico, wel de vachtkleur op zich. Heterozygoot merle geeft het resultaat wat jouw hondje nu is, die ontstaat dan uit merle x effenkleurig of tanpoint. Merle x merle geeft echter homozygoot merle, die zijn vaak niet levensvatbaar of doof/blind/beide.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Deze teckel heeft natuurlijk als achterban 2 herdersgonnie schreef:O, mijn moeder had ook een Teckel die nergens bang voor was.Ariane schreef:Bij Alma woont een teckel die het woord bang niet kent.gonnie schreef:Ik ken wel een paar bange Teckels, mijn hondentrainster heeft er een paar in de opvang gehad. En die waren echt wel bang.
Wat is heterochromie is hemelsnaam

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
waarschijnlijk verschillend gekleurde ogenalm@ schreef:Deze teckel heeft natuurlijk als achterban 2 herdersgonnie schreef:O, mijn moeder had ook een Teckel die nergens bang voor was.Ariane schreef:Bij Alma woont een teckel die het woord bang niet kent.gonnie schreef:Ik ken wel een paar bange Teckels, mijn hondentrainster heeft er een paar in de opvang gehad. En die waren echt wel bang.
Die kent alleen het woord stoer![]()
Wat is heterochromie is hemelsnaam't is mij te warm om te googelen.
Leuk hondje is het, zo om te zien!
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat ze helemaal wit zijn is nog niet eens het probleem. De reden waarom ze wit zijn wel, en dat heeft dan weer te maken met doofheid en blindheid.Ariane schreef:Of helemaal wit.Maeve schreef:Die oogkleur zelf vormt niet zo'n risico, wel de vachtkleur op zich. Heterozygoot merle geeft het resultaat wat jouw hondje nu is, die ontstaat dan uit merle x effenkleurig of tanpoint. Merle x merle geeft echter homozygoot merle, die zijn vaak niet levensvatbaar of doof/blind/beide.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nanna heeft je al voldoende verteld over de erfelijkheid van merle, maar waarom noem je dit in vredesnaam heterochromie?
Dat is niet echt een gebruikelijke term.
Hoe dan ook: in dit geval komt het blauwe oog van het merle-gen. Dat hoeft dus niet per se, maar bij merle honden is het wel zo.
Bij honden kunnen ook andere genen blauwe ogen veroorzaken en die hebben geen van alle invloed op het zicht.
Bij merle kan dat wel het geval zijn. Merle is een mutatie die pigmenten beschadigt, wat dus ook op andere vlakken schade kan veroorzaken als je niet weet wat je doet.
Dat is niet echt een gebruikelijke term.
Hoe dan ook: in dit geval komt het blauwe oog van het merle-gen. Dat hoeft dus niet per se, maar bij merle honden is het wel zo.
Bij honden kunnen ook andere genen blauwe ogen veroorzaken en die hebben geen van alle invloed op het zicht.
Bij merle kan dat wel het geval zijn. Merle is een mutatie die pigmenten beschadigt, wat dus ook op andere vlakken schade kan veroorzaken als je niet weet wat je doet.
- Florabel
- Zeer actief
Omdat de dierenarts het zo noemde..Marjoleine schreef:Nanna heeft je al voldoende verteld over de erfelijkheid van merle, maar waarom noem je dit in vredesnaam heterochromie?
Dat is niet echt een gebruikelijke term

Sofie!

- Ariane
- Erelid
Dat bedoelde ikMaeve schreef:Dat ze helemaal wit zijn is nog niet eens het probleem. De reden waarom ze wit zijn wel, en dat heeft dan weer te maken met doofheid en blindheid.Ariane schreef:Of helemaal wit.Maeve schreef:Die oogkleur zelf vormt niet zo'n risico, wel de vachtkleur op zich. Heterozygoot merle geeft het resultaat wat jouw hondje nu is, die ontstaat dan uit merle x effenkleurig of tanpoint. Merle x merle geeft echter homozygoot merle, die zijn vaak niet levensvatbaar of doof/blind/beide.
- Ariane
- Erelid
Dat scheelt natuurlijk, maar hij was altijd al stoeralm@ schreef:Deze teckel heeft natuurlijk als achterban 2 herdersgonnie schreef:O, mijn moeder had ook een Teckel die nergens bang voor was.Ariane schreef:Bij Alma woont een teckel die het woord bang niet kent.gonnie schreef:Ik ken wel een paar bange Teckels, mijn hondentrainster heeft er een paar in de opvang gehad. En die waren echt wel bang.
Die kent alleen het woord stoer![]()
Een beetje dan
- Ariane
- Erelid
http://nl.wikipedia.org/wiki/HeterochromieFlorabel schreef:Omdat de dierenarts het zo noemde..Marjoleine schreef:Nanna heeft je al voldoende verteld over de erfelijkheid van merle, maar waarom noem je dit in vredesnaam heterochromie?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
O...Florabel schreef:Omdat de dierenarts het zo noemde..Marjoleine schreef:Nanna heeft je al voldoende verteld over de erfelijkheid van merle, maar waarom noem je dit in vredesnaam heterochromie?
Nouja, Alma, het betekent dus twee verschillende oogkleuren in een dier.
Wat David Bowie heeft, zegt maar
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
odd eye is een meer normale term, althans in engelstalige landen bij de BC...
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"