Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Knikstaart

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Knikstaart

Ongelezen bericht door Cabasja »

Tjee....miss kan iemand zijn/haar ervaring delen.....

Ik heb in febr een pupje verkocht aan een fokker.
Een mooi teefje,wat ik, als er niemend voor was,graag zelf had willen houden.
Maar goed....we kunnen alles houden;-)

Nu vorige maand op de show in dortmund kwam de eigenaar met het pupje,inmiddels toen 5 mnd, dat ze een knikstaart heeft.
Tjee ff schrikken.... ik heb dit dus nooit opgemerkt...niet bin geboorte en het trimmen van de pup.
Ook mijn da niets gezien...een vriendin ,fokker,ook niets gezien of gevoeld.
Natuurlijk vroeg ik meteen of er iets was gebeurd, nee niets.
Afgesproken dat ze naar een da zou gaan.
Tot vorige week niets gehoord,wel na gevraagd.
Nu komt ze met ,dat ik een pup met een verborgen gebrek heb verkocht.
Nu denk van niet...zij is meer dan een uur hier geweest,heeft er een week over nagedacht,voor ze het pupje kwam halen.

Nu heeft ze na mijn reactie veel meer problemen met het pupje....platvoeten.
Zij vond het raar dat ze nog 2 entingen heeft moeten geven,enz.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Ik heb haar een nieuwe pup aangeboden of
het aankoop bedrag -300 euro terug
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Knikstaart

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:denken: Ik zou sterk m'n bedenkingen hebben; zo'n knikstaart komt toch niet uit de lucht vallen?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zoiets zou ik eerst zelf bekijken. Heeft ze wel een knikstaart? Ik heb met Nilo als pup eens te horen gekregen dat hij een tanggebit had. Vlak daarna laten controleren door de fokker en die was er van overtuigd dat het gewoon een schaargebit is. Wel krap scharend, maar zeker geen tang. Ofwel, als fokker zijnde zou ik zoiets zelf willen beoordelen voor we uit gaan van de beoordeling van slechts een iemand.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm.. het zal mijn wantrouwende inborst wel zijn ;-) maar heb je ZELF nu geconstateerd dat het idd een knikstaart is?
En hoe weet je of er niet toch wat gebeurd is?
Heeft het hondje idd platvoeten?

Strikt formeel denk ik trouwens dat als het hondje idd een knikstaart heeft dat dat jou juridisch als fokker is aan te rekenen MAAR ze heeft neem ik aan het hondje "geinspecteerd" voor ze ermee wegging? Dat maakt waarschijnlijk dat het dan toch weer niet aan jou verwijtbaar is.

Ik heb de indruk, op basis van jouw verhaal dat je "juridisch wel goed zit" maar dat mevrouw zeurt.

Wellicht een overweging de pup terug te kopen / nemen en afhnakelijk van wat JIJ zelf vaststelt wel of niet alsnog nog een pup verkopen.......

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Oh en als het echt een knikstaart is zou ik niet doen aan schadevergoeding, ze heeft namelijk zelf ruim de tijd gehad om te kiezen en pupje te inspecteren. Maar omdat ze er niet mee kan fokken zou ik haar wel een nieuwe pup aanbieden of (een deel) van de pupprijs.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Maeve schreef:Oh en als het echt een knikstaart is zou ik niet doen aan schadevergoeding, ze heeft namelijk zelf ruim de tijd gehad om te kiezen en pupje te inspecteren. Maar omdat ze er niet mee kan fokken zou ik haar wel een nieuwe pup aanbieden of (een deel) van de pupprijs.
Maar dan bied je toch ook een "schadevergoeding" of in ieder geval "vergoeding"...

Maar, afgezien van of je dat wel of niet moet doen; ik denk dat je eerst het pupje zelf moet onderzoeken!

Suzanne
Cabasja
Actief
Contacteer:

Het hondje heeft nu wel degelijk iets aan haar staartje...
Heb gevraagd aan mijn da of het op een foto te zien is of het om een knik of ongeluk zou kunnen gaan.
Dit is zeer moelijk vast te stellen.
Maar idd verborgen is het gewoon niet.
Zij heeft het pupje 2 x een uur kunnen bewonderen voelen zien....
Het hondje zit bij een duitse fokker....
Natuurlijk wil ik geen gezeik en hoop dat ze gewoon het hondje terug brengt en het bedrag aanpakt
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Suzanne123 schreef:
Maeve schreef:Oh en als het echt een knikstaart is zou ik niet doen aan schadevergoeding, ze heeft namelijk zelf ruim de tijd gehad om te kiezen en pupje te inspecteren. Maar omdat ze er niet mee kan fokken zou ik haar wel een nieuwe pup aanbieden of (een deel) van de pupprijs.
Maar dan bied je toch ook een "schadevergoeding" of in ieder geval "vergoeding"...

Maar, afgezien van of je dat wel of niet moet doen; ik denk dat je eerst het pupje zelf moet onderzoeken!

Suzanne
nou dit dus. eerst zelf zien en dan geloven. De moeder van onze laika had ook een geweldige knik in haar staart. Dit zagen we toen we Laika gingen halen omdat ze toen helemaal kaal geschoren was.
Wat bleek ze had met haar staart tussen de deur van de auto gezeten. was dus echt een breuk. Dit kan met dit pupje ook zo zijn. Allen dan wel dom dan ze geen medische verklaring op heeft laten maken.
Zelf denk ik dat de pup op show niet heeft gebracht wat ze er van heeft verwacht. En wil ze hem gewoon kwijt om er wel een winnaar voor te kopen.
Afbeelding
gevni havanezers
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:

Suzanne
Ja, ik zou diegene niet met lege handen laten zitten. Maar dat is meer een principe kwestie denk ik, het is geen moeten. Maar als iemand een hondje bij mij zou kopen en die voldoet niet aan de wensen (fokken) zou ik, zonder iemand de schuld te geven, wel iets willen doen om het goed te maken. Dus inderdaad hondje terugnemen en eigenaar op de wachtlijst zetten voor een volgend nest of het geld (deels) terug. Dat kun je beter doen dan eigenwijs blijven en in niets tegemoet komen zodat het hondje alsnog voor de fok word ingezet.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb een hond met een knikstaart en dat zie je echt wel gelijk bij de geboorte of in ieder geval kort erna.
Als het erfelijk is kan de nakomelingen van die pup veel meer problemen krijgen dan alleen een knikstaart.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

Maeve schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Ja, ik zou diegene niet met lege handen laten zitten. Maar dat is meer een principe kwestie denk ik, het is geen moeten. Maar als iemand een hondje bij mij zou kopen en die voldoet niet aan de wensen (fokken) zou ik, zonder iemand de schuld te geven, wel iets willen doen om het goed te maken. Dus inderdaad hondje terugnemen en eigenaar op de wachtlijst zetten voor een volgend nest of het geld (deels) terug. Dat kun je beter doen dan eigenwijs blijven en in niets tegemoet komen zodat het hondje alsnog voor de fok word ingezet.
:U: Wanneer een pup zo veel waard is als z'n fokgeschiktheid zou ik er helemaal geen nieuwe meer kwijt willen.
Het is geen theepot.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ayronna »

Toen wij op puppenbezoek gingen met 2 weken werd ons verteld dat het broertje van Flynn ook een knikstaart had. Dit was echt duidelijk te zien.

Ik vind wat je haar hebt aangeboden wel redelijk :)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Maeve schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
:U: Wanneer een pup zo veel waard is als z'n fokgeschiktheid zou ik er helemaal geen nieuwe meer kwijt willen.
Het is geen theepot.
Nouja die mensen zijn er he, die actief fokken. En als een hondje niet geschikt is word die herplaatst of toch ingezet. Betekend niet dat ze niet goed voor hun honden zijn maar niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten. En als dat hondje door mij gefokt was zou ik liever zelf het hondje terugkrijgen om te herplaatsen in plaats van moeilijk doen en zien dat het hondje ergens word herplaatst waar ik het niet mee eens ben, of alsnog ingezet voor de fok. Of inderdaad besluiten om haar geen hondje meer aan te bieden maar dan zou je helemaal geen pups meer moeten verkopen aan fokkers :wink:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Het kan denk ik wel want ik heb het eens met een newfoundlanderpupje gehad waar op 8/9 weken niks mis mee was en die ik eventueel ook wel zelf wilde houden en na een tijdje bleek deze pup dus ook een knikstaart(je) te hebben. Of het medisch te verklaren is weet ik niet maar eerder hab ik het dus niet gevoeld en ik controleerde daar echt altijd op!
Sandra
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Het is wel degelijk te onderzoeken of het een knikstaart is door trauma of niet. Een vriendin van mij heeft het bij de hand gehad. Ik kan het haar vragen wat voor onderzoek het nou was. Ze hebben het in Utrecht laten doen en de kosten zelf betaald en ook zelf het resultaat gekregen en niet de pupeigenaar zodat je zelf je conclusies kan trekken en niet afhankelijk bent van de pupkoper hier in. Bij een al bestaande knikstaart is er geen bot aanmaak op de plek. Bij een latere knikstaart door trauma (tussen een deur of wat dan ook) zie je bot aanmaak.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

dogo4ever schreef:Het is wel degelijk te onderzoeken of het een knikstaart is door trauma of niet. Een vriendin van mij heeft het bij de hand gehad. Ik kan het haar vragen wat voor onderzoek het nou was. Ze hebben het in Utrecht laten doen en de kosten zelf betaald en ook zelf het resultaat gekregen en niet de pupeigenaar zodat je zelf je conclusies kan trekken en niet afhankelijk bent van de pupkoper hier in. Bij een al bestaande knikstaart is er geen bot aanmaak op de plek. Bij een latere knikstaart door trauma (tussen een deur of wat dan ook) zie je bot aanmaak.

Dat lijkt me ook ja.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

geld teruggeven an klaar. geen nieuwe pup daar naartoe. en een knikstaart kan wel op latere leeftijd komen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

gewoon pup terug - geld terug, geen gezeur....

& dan idd zelf kijken of het evt een echte knikstaart is
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Een knikstaart kan inderdaad later ontstaan. Chester van mij heeft ook een soort vergroeiing / knikje in zijn staart en ik weet 100% zeker dat die er als pup niet zat. Maar hij heeft voor zover ik weet ook niet tussen de deur o.i.d. gezeten. Later hoorde ik van een fokker dat er afwijkingen bestaan die dit soort knikken later doen ontstaan. Laatst voelde ik zijn staart weer na en nu voelde ik duidelijk nog 2 extra vergroeiingen. Hij is nu ruim 8.

Ik vind trouwens dat je een prima aanbod hebt gedaan en persoonlijk hadden ze van mij geen pup meer gekregen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik zou een second opinion vragen met dierenarts van mij keuze ;) ... en als daar uit blijkt dat het een aangeboren afwijking is of er is twijfel over het ontstaan er van, geld terug of op de lijst voor een pup uit volgend nest.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Hutsje schreef:geld teruggeven an klaar. geen nieuwe pup daar naartoe.
precies. een geen gedoe meer met die mensen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Een knikstaart ontstaat niet later. Soms is het bij een heel jonge pup moeilijk voelbaar, maar het is er wel.
Op een rontgenfoto is te zien of het om een knikstaart gaat of om een trauma. Ik heb een teefje waar ik met 14 weken opeens een knikstaart bij voelde, op een foto bleek het om een trauma te gaan.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Dit soort problemen zijn door een koper zelf ook vast te stellen: je bent niet van een fokker/keurmeester afhankelijk om een knikstaart te vinden. Als de koper pas bij de 5 maanden oude pup achter het knikstaartje komt, is haar net zoveel te verwijten als jou (of meer, want het is nog niet zeker dat dit staartje een erfelijke oorzaak heeft!)

Zelf zou ik me meer zorgen maken over de andere honden uit de lijn en bijvoorbeeld alle pupkopers van dat nest vragen ook eens een extra staartcheck te doen indien er via de pup met het knikje geen uitsluitsel komt over de oorzaak. Je wilt weten of er iets erfelijks speelt en zo niet, tja... jammer van de showkwaliteiten van dat hondje maar verder een opluchting.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Cabasja
Actief
Contacteer:

Tja erfelijk.....ik fok 14 jaar en totaal 18 nestjes gehad.
De meeste zie ik terug en nog nooit ook maar 1 knikstaart gehad,gelukkig.
Uiteraard ben ik zeer bekend met deze lijnen....
Ik zou zeker knikstaaryen uitsluiten voor de fok.
Al weet ik genoeg rassen waarbij ze gewoon ingezet worden....vreemd in mijn ogen.

Ik ben blij met jullie antwoorden.
Ik wacht haar antwoord af en anders krijgt ze maar het totaal bedrag terug.
Kan er idd beter vanaf zijn
Afbeelding
Cabasja
Actief
Contacteer:

Vrijdag komt het hondje terug.
De fokker was niet eens met mijn optie.
Zij wilde het aankoop bedrag terug -200 euro....
Nah ik het hondje gewoon zo snel mogelijk terug hebben.
Ze zal naar een nieuw baasje gaan hier in de buurt.
Daar mag ze blijven.
Ik ga wel nog een foto van het staartje laten maken.
Dus hoop zo wat meer duidelijkheid te krijgen
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Cabasja schreef:Vrijdag komt het hondje terug.
De fokker was niet eens met mijn optie.
Zij wilde het aankoop bedrag terug -200 euro....
Nah ik het hondje gewoon zo snel mogelijk terug hebben.
Ze zal naar een nieuw baasje gaan hier in de buurt.
Daar mag ze blijven.
Ik ga wel nog een foto van het staartje laten maken.
Dus hoop zo wat meer duidelijkheid te krijgen

:ok: Wel heel mooi dat het hondje terug komt.
Cabasja
Actief
Contacteer:

Idd want ik moet er niet aan denken dat ze maar verder verkocht wordt en haar zo uit het oog zou verliezen.
Ben super blij en ook dat ze fijn bij mijn ouders om de hoek mag wonen waar ze nooit meer weg hoeft!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Knikstaart

Ongelezen bericht door crutz »

Cabasja schreef:Idd want ik moet er niet aan denken dat ze maar verder verkocht wordt en haar zo uit het oog zou verliezen.
Ben super blij en ook dat ze fijn bij mijn ouders om de hoek mag wonen waar ze nooit meer weg hoeft!
snap je helemaal. Daarom ook dat ik pas met mijn pupkopers mee wilde gaan in de vraagprijs v bijna 4x pupprijs. Helaas hebben ze hem mij niet gegund & hoop ik dat diegene waar hij nu zit wel z'n afspraken nakomt...dat als t daar niet gaat hij naar ons komt.
KyraYouri
Actief
Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador

Ongelezen bericht door KyraYouri »

Dat heb je heel erg goed geregeld!
Fijn dat het hondje bij je ouders mag wonen. Ik ben wel benieuwd wat er uit de foto van de staart gaat komen, tenslotte hebben wij ook net een nestje gehad en zouden wij hier ook tegenaan kunnen lopen.

P.S. Kom je ook op de VSFL dag?
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

gelukkig komt het terug en kun je het tegoei laten nakijken
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”