Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wensenlijstje ras wat denken jullie?
Moderator: moderatorteam
-
Cin77
- geregistreerd lid
wensenlijstje ras wat denken jullie?
Hallo!
Ik ben Cin, en nieuw hier op het forum (zie bij "voorstellen"). Wij zijn eruit: We willen een hond. En daarom lezen we ons eerst goed in. Er is een heel scala aan rassen, en ik zie door de bomen het bos niet zo goed meer. Ik heb een idee wat voor ras me aanspreekt, maar dat zeg ik nog niet. Want ik wil jullie onbevooroordeeld mijn lijstje laten lezen. Ik hoop dan dat jullie zeggen: "Oh, maar dan moet je .....ras nemen".
De hond willen we pas over ruim een jaar, dan is onze jongste naar school, en heb ik meer tijd voor de opvoeding. Het zal mijn eerste hond zijn, maar mijn man heeft in zijn kindertijd en jeugd al 4 honden gehad.
Onze situatie: Man, ik (vrouw, haha), 4 kinderen van 3, 4, 7 en 9 jaar. Tuin > 1500 m2. Vrijstaand huis, grenzend aan bos (straat oversteken, dan zitten we in de Veluwe). 9 kippen in goed afgesloten ren, lopen nu ook veel los.
Ik ben thuis bij de kids, dus ben veel thuis. We willen graag een pup. Met puppy-cursus en later wellicht nog meer cursussen (dit lijkt me leuk, mijn man is meer van het hardlopen en fietsen met de toekomstige hond).
Ons lijstje waar de hond in "moet" passen:
- Kort haar
- Max. 3-4 uur alleen (als ze ouder is)
- Middelgroot (tussen 35 - 60 cm)
- Waaks
- Goed met kleine en grote kinderen
- Rustig, en op z'n tijd lekker spelen/dollen
- Niet te veel kwijlen
Ik hoop dat jullie dit niet te veeleisend vinden.
Groetjes, Cin
Ik ben Cin, en nieuw hier op het forum (zie bij "voorstellen"). Wij zijn eruit: We willen een hond. En daarom lezen we ons eerst goed in. Er is een heel scala aan rassen, en ik zie door de bomen het bos niet zo goed meer. Ik heb een idee wat voor ras me aanspreekt, maar dat zeg ik nog niet. Want ik wil jullie onbevooroordeeld mijn lijstje laten lezen. Ik hoop dan dat jullie zeggen: "Oh, maar dan moet je .....ras nemen".
De hond willen we pas over ruim een jaar, dan is onze jongste naar school, en heb ik meer tijd voor de opvoeding. Het zal mijn eerste hond zijn, maar mijn man heeft in zijn kindertijd en jeugd al 4 honden gehad.
Onze situatie: Man, ik (vrouw, haha), 4 kinderen van 3, 4, 7 en 9 jaar. Tuin > 1500 m2. Vrijstaand huis, grenzend aan bos (straat oversteken, dan zitten we in de Veluwe). 9 kippen in goed afgesloten ren, lopen nu ook veel los.
Ik ben thuis bij de kids, dus ben veel thuis. We willen graag een pup. Met puppy-cursus en later wellicht nog meer cursussen (dit lijkt me leuk, mijn man is meer van het hardlopen en fietsen met de toekomstige hond).
Ons lijstje waar de hond in "moet" passen:
- Kort haar
- Max. 3-4 uur alleen (als ze ouder is)
- Middelgroot (tussen 35 - 60 cm)
- Waaks
- Goed met kleine en grote kinderen
- Rustig, en op z'n tijd lekker spelen/dollen
- Niet te veel kwijlen
Ik hoop dat jullie dit niet te veeleisend vinden.
Groetjes, Cin
-
Punzel
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: wensenlijstje ras wat denken jullie?
Rottweiler misschien?
-
Punzel
- Zeer actief
Oja. Nouja, verder voldoet hij prima aan het eisenlijstje, dus misschien zien ze die paar centimeter over het hoofd? 
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Misschien kijk ik niet goed, maar moet de hond sociaal zijn naar andere honden?
Verder denk ik dat er legio leuke honden aan het plaatje zullen kunnen voldoen. Een beagle bijvoorbeeld, maar ook een labrador.
Verder denk ik dat er legio leuke honden aan het plaatje zullen kunnen voldoen. Een beagle bijvoorbeeld, maar ook een labrador.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Volgens mij passen er tientallen honden in dit plaatje. Het is nogal algemeen. Ik zou ook kijken naar wat jullie als gezin voor de hond kunnen betekenen. Dus hoeveel kun je er mee wandelen, hoeveel tijd en geduld heb je voor opvoeding, wat voor karakter zoek je etc.
Het eerste wat in me op komt, is een labrador. Een kortharige collie zou volgens mij ook prima passen, maar die staan wel bekend om hun intelligentie en hebben wel de nodige uitdaging (zowel fysiek als mentaal) nodig. Een appenzeller misschien, maar die ken ik zelf niet echt. De twee die ik ken, zijn krengen, maar dat schijnt niet 'gebruikelijk' te zijn binnen het ras, aldus de eigenaar.
Het eerste wat in me op komt, is een labrador. Een kortharige collie zou volgens mij ook prima passen, maar die staan wel bekend om hun intelligentie en hebben wel de nodige uitdaging (zowel fysiek als mentaal) nodig. Een appenzeller misschien, maar die ken ik zelf niet echt. De twee die ik ken, zijn krengen, maar dat schijnt niet 'gebruikelijk' te zijn binnen het ras, aldus de eigenaar.
- luna2906
- Zeer actief
Nou, mijn ervaringen zijn ook zo (chagrijnig en onvriendelijk), maar volgens de eigenaar moeten ze 'normaal' vriendelijk en kalm zijnNanna schreef:Hier lopen er drie. Eentje gaat wel, de andere twee zijn chagrijnige loeders.luna2906 schreef: Een appenzeller misschien, maar die ken ik zelf niet echt. De twee die ik ken, zijn krengen, maar dat schijnt niet 'gebruikelijk' te zijn binnen het ras, aldus de eigenaar.
En het zijn afgrijselijke blaffers. Niet echt wat ik nou onder 'een rustige hond' versta![]()
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik ken een 'normale' appenzeller
Wel een pittig ding, en blaft veel inderdaad, maar vriendelijk naar mensen en sociaal naar andere honden. Heeft overigens ook veel beweging en uitdaging nodig, ik denk niet dat de appenzeller op dat gebied veel onderdoet voor de korthaarcollie.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Das wel een goeie. Die van mij is halflangharig, maar ik ben altijd relatief haarvrij (m'n vloer niet hoor, maar mijn kleding welNanna schreef: Ik zou me trouwens ook niet blind staren op die korthaar vacht. Dat LIJKT makkelijk maar je word bijkans mongoloïde van de haartjes overal op, aan en in.
Iets met een halflanghaar vacht (bevedering, dus) verhaart belangrijk minder.
Verder denk ik dat er legio honden zijn die binnen jullie plaatje vallen, en dat het dus belangrijk is om te kijken wat jullie een hond kunnen bieden
- Lola96
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Op het punt "waaks" na zou ik ook zeggen een Labrador.
- luna2906
- Zeer actief
HelderDeDiana schreef:Ik ken een 'normale' appenzellerWel een pittig ding, en blaft veel inderdaad, maar vriendelijk naar mensen en sociaal naar andere honden. Heeft overigens ook veel beweging en uitdaging nodig, ik denk niet dat de appenzeller op dat gebied veel onderdoet voor de korthaarcollie.
Goed met kinderen kunnen is natuurlijk ook grotendeels een kwestie van aanleren. En qua rust, tja, ik ken hele rustige labradors, maar ik ken er ook een aantal die alle kanten op stuiteren.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
hou je er rekening mee dat een echt waakse hond wel eens problemen kan gaan opleveren met eventuele binnenwapperende vriendjes en vriendinnetjes van je kinderen?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Ik denk aan een schnauzer, is wel ruwharig maar vind ik juist een voordeel, verhaart bijna niet je moet er alleen 2 á 3 x per jaar mee naar de trimmer.
-
Cin77
- geregistreerd lid
Geweldig, ik lig nu al dubbel van het lachen om de reactie van Nanna ("middelgroot schat, geen halve tank"). Die paar centimeter kunnen we afknippen toch
.
Appenzeller valt wel af.
Rottweiler: idd beetje groot, superwaaks natuurlijk, dat wel. Toch bedankt!
Duitse Pinscher, is een goede, gaan we eens op inlezen.
Beagle, te klein.
Kortharige Collie, te spitse neus, vinden we niet zo mooi.
Labrador, vindt m'n man een beetje saai (;-).)
Of de hond sociaal moet zijn naar andere honden: Maakt me niet zoveel uit, ik ben geen liefhebber van spontaan spelende honden in het bos. (ik loop graag door). Kan heel leuk zijn, maar de opvoeding is zo belangrijk denk ik dat het moeilijk in te delen is in een ras? Ik roep maar wat.
Okee, halflanghaar vacht mag ook, maar om te zien vind ik kort haar wel mooi eigenlijk.
Liever geen groot jachtinstinct. Dat voeg ik ook nog toe. En een belangrijke eigenschap is toch wel het waakse. En de rest van het rijtje in mijn eerste bericht.
En wat we te bieden hebben:
- Elke dag 4 keer uit (2 grote ronden, 2 wat kleinere).
- Opfriscursussen
- Uitdaging in de zin van spelen, water opzoeken, spelletjes, dat zullen de kinderen wel heel leuk vinden denk ik. Een maatje voor hen.
Appenzeller valt wel af.
Rottweiler: idd beetje groot, superwaaks natuurlijk, dat wel. Toch bedankt!
Duitse Pinscher, is een goede, gaan we eens op inlezen.
Beagle, te klein.
Kortharige Collie, te spitse neus, vinden we niet zo mooi.
Labrador, vindt m'n man een beetje saai (;-).)
Of de hond sociaal moet zijn naar andere honden: Maakt me niet zoveel uit, ik ben geen liefhebber van spontaan spelende honden in het bos. (ik loop graag door). Kan heel leuk zijn, maar de opvoeding is zo belangrijk denk ik dat het moeilijk in te delen is in een ras? Ik roep maar wat.
Okee, halflanghaar vacht mag ook, maar om te zien vind ik kort haar wel mooi eigenlijk.
Liever geen groot jachtinstinct. Dat voeg ik ook nog toe. En een belangrijke eigenschap is toch wel het waakse. En de rest van het rijtje in mijn eerste bericht.
En wat we te bieden hebben:
- Elke dag 4 keer uit (2 grote ronden, 2 wat kleinere).
- Opfriscursussen
- Uitdaging in de zin van spelen, water opzoeken, spelletjes, dat zullen de kinderen wel heel leuk vinden denk ik. Een maatje voor hen.
- P-tt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel
Op internet kun je verschillende testen doen om te kijken wat bij jullie zou passen, of in welke richting je zou kunnen zoeken.
www.puppytest.nl zo'n site.
Succes met jullie zoektocht en ik vind het heel goed dat jullie nu al bezig zijn met informatie opzoeken e.d.
www.puppytest.nl zo'n site.
Succes met jullie zoektocht en ik vind het heel goed dat jullie nu al bezig zijn met informatie opzoeken e.d.
-
Punzel
- Zeer actief
Stafford dan
Maareh. Labradors zijn helemaal niet saai hoor. Dat is wat mensen vaak als eerste denken als iemand labrador zegt, maar ze zijn echt heel leuk. Ze zijn ook heel erg veelzijdig, je kunt er vanalles mee doen. En ze zijn natuurlijk een hele leuke gezinshond. Kinderen kunnen er ook veel mee spelen en ik zou menen dat labradors best waaks zijn (ja toch?) en een middelmatig jachtinstinct. Heel leuk dus
Maareh. Labradors zijn helemaal niet saai hoor. Dat is wat mensen vaak als eerste denken als iemand labrador zegt, maar ze zijn echt heel leuk. Ze zijn ook heel erg veelzijdig, je kunt er vanalles mee doen. En ze zijn natuurlijk een hele leuke gezinshond. Kinderen kunnen er ook veel mee spelen en ik zou menen dat labradors best waaks zijn (ja toch?) en een middelmatig jachtinstinct. Heel leuk dus
- luna2906
- Zeer actief
MwahCin77 schreef:Of de hond sociaal moet zijn naar andere honden: Maakt me niet zoveel uit, ik ben geen liefhebber van spontaan spelende honden in het bos. (ik loop graag door). Kan heel leuk zijn, maar de opvoeding is zo belangrijk denk ik dat het moeilijk in te delen is in een ras? Ik roep maar wat.
Is een Whippet wat? Ze zijn alleen niet zo waaks voor zover ik weet, dus als dat echt belangrijk is, valt dat ras af denk ik. Houd wel rekening met wat Renee al zegt: bij een echte waakse hond, kun je problemen krijgen met aanwaaiende kinderen. Die trekken zich in de regel wat minder aan van bordjes en van kinderen kun je ook niet verwachten dat ze altijd verstandig handelen voor wat betreft honden.
Edit: ik zie net dat je liever geen jachtinstinct wilt, dus dan valt de Whippet ook af.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
Hollandse herder (korthaar)?
Peruaanse naakthond mèt haar
Ik noem een dwarsstraat
Aan welk ras of welke rassen zitten jullie zelf te denken
Peruaanse naakthond mèt haar
Ik noem een dwarsstraat
Aan welk ras of welke rassen zitten jullie zelf te denken
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
hollandse herder dacht ik ook aan.. poedel? weer wat heel anders haha
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Maar wat vind je van een schnauzer dan? Is zeker waaks, de schnauzers die ik kende hadden niet zo'n behoefte aan sociaal contact met andere honden. (wat dus wilt zeggen dat ze niet naar elke andere hond toe renden). Speelden graag met de kinderen van het gezin, ook met de vriendjes en vriendinnetjes. En is middelgroot.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nogmaals, hou je er wel rekening mee dat je problemen kunt krijgen met spontaan binnenkomende vriendjes en vriendinnetjes van je kinders met een erg waakse hond.
of hoeft ie alleen maar afschrikwekkend te blaffen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- dancingdaydream
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Het hangt er ook heel erg vanaf wát je verstaat onder "waaks". Wil je echt type duitse herder/rottweiler/dobermann, die dus echt enorm waaks is? Dan moet je dus wel altijd rekening houden dat niemand zomaar je "erf' op kan, dus ook geen buurtkinderen die zomaar binnenlopen. De meeste honden zijn van nature wel relatief waaks, als in aangeven als er iemand aan de deur is of zomaar je tuin binnenkomt, maar gaan niet meteen in de verdedigingsstand.
Een labrador is leuk, maar misschien net iets te groot?
Een labrador is leuk, maar misschien net iets te groot?

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
een labrador hoort onder de 60cm te zijn dus te groot lijkt het me niet, maar de meesten zijn niet bijzonder waaks is mijn ervaring..
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
Is zeker iets om goed over na te denkenrenee-uk schreef:nogmaals, hou je er wel rekening mee dat je problemen kunt krijgen met spontaan binnenkomende vriendjes en vriendinnetjes van je kinders met een erg waakse hond.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Een viszla is natuurlijk ook wel passend. Die zijn wel ietwat waaks en je zult wel moeten trainen om het jachtinstinct binnen de perken te houden, maar ze zijn wel zacht, actief en trainbaar van karakter.
En wat wil je qua waaksheid? Moet de hond niemand zomaar binnenlaten, bezoek aankondigen maar wel heel laten of moet de hond jou en je kinderen beschermen als er iets serieus mis is?
En wat wil je qua waaksheid? Moet de hond niemand zomaar binnenlaten, bezoek aankondigen maar wel heel laten of moet de hond jou en je kinderen beschermen als er iets serieus mis is?
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Daar moet je zeker rekening mee houden. Mijn jongens zijn nu 23, 22 en 20 jaar, maar de vrienden en vriendinnen lopen veel in en uit. Meagan blaft als er een vreemde achterom komt. Vind ik niet erg. Zo gauw ze ziet dat het een bekende is, is het goed.renee-uk schreef:nogmaals, hou je er wel rekening mee dat je problemen kunt krijgen met spontaan binnenkomende vriendjes en vriendinnetjes van je kinders met een erg waakse hond.
Bedenk dat je de eerste jaren nog veel bezig bent met je kinderen, Bijv sportclubs etc. Daar gaat veel tijd in zitten.
Willen jullie gaan sporten met de hond?
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Ik ken 2 vizsla's, leuke energieke honden waarvan het teefje wel wat 'zenuwachtig druk' kan zijn.
Natuurlijk vind ik zelf de boxer een goede optie, speelse kindervrienden die ook waaks kunnen zijn maar niet overmatig blaffen. Ben er zelf van kleins af aan mee opgegroeid en ook in een gezin met 4 kleine kinderen (jongste 9 maanden bij komst van pup) en later ander pup bij kinderen waarvan de jongste toen nog 2 was en heel veel kinderen over de vloer kwamen.
Mijn huidige boxer kwijlt gewoon niet en de vorige maar een klein beetje en had vnl. met eten klaar maken te maken, doekje erover was dat ook weer droog
Natuurlijk vind ik zelf de boxer een goede optie, speelse kindervrienden die ook waaks kunnen zijn maar niet overmatig blaffen. Ben er zelf van kleins af aan mee opgegroeid en ook in een gezin met 4 kleine kinderen (jongste 9 maanden bij komst van pup) en later ander pup bij kinderen waarvan de jongste toen nog 2 was en heel veel kinderen over de vloer kwamen.
Mijn huidige boxer kwijlt gewoon niet en de vorige maar een klein beetje en had vnl. met eten klaar maken te maken, doekje erover was dat ook weer droog
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Dobermann of boxer?
- Zeeuws meisje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rocky = Yorkshire Terriër (15-06-1992 - 20-03-2007)
Quincy = Golden Retriever (05-03-1999 - 24-10-2011)
Kyra = Kruising Maltezer/Poedel (19-12-2006 - 20-10-2018)
Pixie = Kruising Jack Russel/Chihuahua (06-10-2010-
Dexter = Perro Peruano Peludo (07-04-2012 - 03-02-2024) - Aantal honden: 1
Tja ik zou toch ook denken Labrador, past volgens mij prima bij wat je omschrijft en het zijn hele leuke veelzijdige honden. Hollandse herder zou ook goed kunnen, en die zijn er in verschillende vacht variëteiten.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik vind het echt heel goed dat je je van te voren informeert.
Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar 3 wensen op je lijstje vallen mij op, waaks, rustig met de kinderen en op z'n tijd lekker speels.
Je zoekt naar mijn idee wel een beetje een hond met pit, maar je hebt 4 kinderen, waar je denk ik al heel druk mee bent. Hond waar mee gewerkt moet worden en kindjes kan wel samen..als je weet waar je aan begint. Maar het zijn wel uitdagende wensen, mijn inziens.
Ik heb niet van allerlei rassen verstand. Dus kan je geen advies geven wat het beste bij jullie zou passen.
Maar Renee-uk is daarin wat beter in haar bewoording, ik sluit me in deze volledig bij haar aan
Ben wel benieuwd wat je zelf in gedachten hebt.
Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar 3 wensen op je lijstje vallen mij op, waaks, rustig met de kinderen en op z'n tijd lekker speels.
Je zoekt naar mijn idee wel een beetje een hond met pit, maar je hebt 4 kinderen, waar je denk ik al heel druk mee bent. Hond waar mee gewerkt moet worden en kindjes kan wel samen..als je weet waar je aan begint. Maar het zijn wel uitdagende wensen, mijn inziens.
Ik heb niet van allerlei rassen verstand. Dus kan je geen advies geven wat het beste bij jullie zou passen.
Maar Renee-uk is daarin wat beter in haar bewoording, ik sluit me in deze volledig bij haar aan
Ben wel benieuwd wat je zelf in gedachten hebt.