Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras past bij mij?
Moderator: moderatorteam
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Welk ras past bij mij?
Het heeft absoluut geen haast maar ik ben wel erg benieuwd of jullie met suggesties komen waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb.
- In de eerste plaats wil ik graag een zachtaardige hond: felle, scherpe of geharde honden heb ik niets mee.
- Sociaal naar andere honden is een must!
- Liefst géén uitgesproken allemansvriend, maar ook zeker geen heel wantrouwende of verdedigende hond.
- Geen nerveuze, neurotische of bijzonder energieke hond. Ik prefereer een kalme, stabiele, relaxte hond met een hoge prikkeldrempel.
- Het hoeft geen 'slaafse' hond te zijn, maar een zeer onafhankelijk en zelfstandig exemplaar past niet bij me.
- Geen hond die berucht is om zijn blafgedrag!
- Grootte en vacht maakt me niet zoveel uit (al vallen heel fragiele hondjes sowieso af). Qua vacht heb ik een voorkeur voor kort haar en qua grootte voor een grote hond, maar dit is geen vereiste.
Wat heb ik de hond te bieden: een liefdevol thuis, hond zal zelden alleen hoeven zijn en mag overal mee naar toe. Veel (onaangelijnde, mits mogelijk) wandelingen in diverse losloopgebieden en parken, regelmatig naar bos/strand/hei. Gehoorzaamheidstrainingen en evt behendigheid, speuren of jachtsport. En vooral veel aandacht en liefde.
Ik ben benieuwd!
- In de eerste plaats wil ik graag een zachtaardige hond: felle, scherpe of geharde honden heb ik niets mee.
- Liefst géén uitgesproken allemansvriend, maar ook zeker geen heel wantrouwende of verdedigende hond.
- Geen nerveuze, neurotische of bijzonder energieke hond. Ik prefereer een kalme, stabiele, relaxte hond met een hoge prikkeldrempel.
- Het hoeft geen 'slaafse' hond te zijn, maar een zeer onafhankelijk en zelfstandig exemplaar past niet bij me.
- Grootte en vacht maakt me niet zoveel uit (al vallen heel fragiele hondjes sowieso af). Qua vacht heb ik een voorkeur voor kort haar en qua grootte voor een grote hond, maar dit is geen vereiste.
Wat heb ik de hond te bieden: een liefdevol thuis, hond zal zelden alleen hoeven zijn en mag overal mee naar toe. Veel (onaangelijnde, mits mogelijk) wandelingen in diverse losloopgebieden en parken, regelmatig naar bos/strand/hei. Gehoorzaamheidstrainingen en evt behendigheid, speuren of jachtsport. En vooral veel aandacht en liefde.
Ik ben benieuwd!
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Re: Welk ras past bij mij?
Golden Retriever, Labrador teef, Berner Sennenhond (wel veel ongezonde exemplaren), Grote Zwitserse Sennenhond, Leonberger. Al denk ik wel dat je met de eerste twee beter een sport als behendigheid kan doen dan de laatste drie.
Nou ja, dit is het eerste wat mij te binnen schiet.
Nou ja, dit is het eerste wat mij te binnen schiet.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
een grote poedel! (ze kunnen wat vocaal zijn vooral bij spelen, maar als je daar meteen goed opzit is dat goed onder controle te houden (Lizzie blaf bijvoorbeeld alleen maar als ze daar de ruimte voor voelt, bijvoorbeeld als mijn moeder op haar past, bij mij laat ze sporadisch een binnensmonds blafje horen als er een hond voorbij loopt (als zij achter in de auto ligt en er loopt een hond voorbij), maar als ik klaar zeg is het klaar )
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Wil je geen flatcoated meer?
Ik zie in dit plaatje wel een retriever!
Golden, labrador (ook een reu kan hoor
), flatcoated of misschien de wat onbekendere chesapeake of curlycoated? al kom ik van die rassen weleens honden tegen die wat pittiger zijn.
Ik zie in dit plaatje wel een retriever!
Golden, labrador (ook een reu kan hoor
- Yai
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ja, of de engelse misschien!Yai schreef:Welsh Springer Spaniel?
- Yai
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Past ook heel goed inderdaad!samantha! schreef:Ja, of de engelse misschien!Yai schreef:Welsh Springer Spaniel?

- klaproos
- Zeer actief
Leuke suggesties, bedankt allemaal.
Qua uiterlijk val ik erg op dogachtigen maar daarvan weet ik dat het karakter me niet zo ligt.
Waarom geen Flatcoat meer?
Ik heb wel weer 'ns zin in iets anders, ik ben niet zo rasvast.
We zouden willen gaan voor een wat rustiger en minder beweeglijk ras dan de Flatcoat,
en bij voorkeur ook wat minder allemansvrienderig.
Wat er momenteel op het lijstje staat:
Bracco Italiano, Spinone, Clumber Spaniel, Welsh Springer, Ierse Wolfshond, Newfoundlander.
Een behoorlijk uiteenlopend lijstje maar ze hebben de voor mij belangrijkste punten gemeen
(sociaal karakter, redelijk trainbaar, (redelijk) kalm, aanhankelijk en zachtaardig, niet blafferig).
Qua uiterlijk val ik erg op dogachtigen maar daarvan weet ik dat het karakter me niet zo ligt.
Waarom geen Flatcoat meer?
Ik heb wel weer 'ns zin in iets anders, ik ben niet zo rasvast.
We zouden willen gaan voor een wat rustiger en minder beweeglijk ras dan de Flatcoat,
en bij voorkeur ook wat minder allemansvrienderig.
Wat er momenteel op het lijstje staat:
Bracco Italiano, Spinone, Clumber Spaniel, Welsh Springer, Ierse Wolfshond, Newfoundlander.
Een behoorlijk uiteenlopend lijstje maar ze hebben de voor mij belangrijkste punten gemeen
(sociaal karakter, redelijk trainbaar, (redelijk) kalm, aanhankelijk en zachtaardig, niet blafferig).
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Deerhound misschien nog? VInd ik zelf altijd net wat mooier dan de Ier, maar je moet ervan houden denk ik 
-
Sita
- Zeer actief
Golden of labrador retriever uit een sportieve lijn. Dat zijn honden die wat willen doen en niet zo overdreven zijn in het sociale naar mens en dier. En naar wat ik gezien heb ook in hun doen en laten rustiger dan een flatcoated retriever.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Dit wilde ik ook zeggen.Sita schreef:Golden of labrador retriever uit een sportieve lijn. Dat zijn honden die wat willen doen en niet zo overdreven zijn in het sociale naar mens en dier. En naar wat ik gezien heb ook in hun doen en laten rustiger dan een flatcoated retriever.
- kipo
- Zeer actief
Ik denk dat een leonberger ook wel in je lijstje past, hoewel ik dan wel voor een teef zou gaan, omdat ik denk dat je met een reu soms toch wat minder sociaal gedrag naar sekse-genoten zult krijgen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
-
29996D
Ze wil een hond met een hoge prikkeldrempel, dan komt de collie nu niet gelijk als eerste in me opNanna schreef:Amerikaanse Collie.
Is stabieler en werklustiger dan de Engelse en heeft ook (vind ik een voordeel) pákken minder vacht.
Heeft vaak ook wat meer bone en een (sorry Engels type liefhebbers) mooier hoofd
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Klinkt als een omschrijving van onze Manolo..Dapper schreef:Het heeft absoluut geen haast maar ik ben wel erg benieuwd of jullie met suggesties komen waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb.
Een Mastin Español.
Kijk hier maar eens: http://mastin-espanol.rasvereniging.org/?page_id=5
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Als je een rustige hond wil, zou ik niet voor een werklijn golden gaan. Isa is alles behalve rustig. In huis wel hoor, maar buiten is het een energiebommetje. Ook is ze best wel snel gestressed. Een leuke en lieve hond hoor, maar niet wat ik versta onder rustig.Machie schreef:werklijn Golden
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
-
Muk
Een newfoundlander dus. 
Al pas een Bracco Italiano of een Deerhound ook wel.
Mocht je eens bij een goede fokker (newf) willen kijken of eens mee willen lopen met een wandeling of waterwerkdag, stuur dan maar een pm.
De Sint Bernard zou denk ik ook nog wel passen, al is die wel wat waakser dan de Newf.
Al pas een Bracco Italiano of een Deerhound ook wel.
Mocht je eens bij een goede fokker (newf) willen kijken of eens mee willen lopen met een wandeling of waterwerkdag, stuur dan maar een pm.
De Sint Bernard zou denk ik ook nog wel passen, al is die wel wat waakser dan de Newf.
- klaproos
- Zeer actief
Bedankt voor jullie suggesties.
Nanna, heb jij toevallig ervaring met de Barzoi?
Daar ben ik wég van, even puur op uiterlijk gezien, maar ik heb geen idee of het zou passen.
Ik heb bij de meeste windhonden zo het beeld van een zelfstandig jagende wegloper in mijn hoofd.
Het hoeft trouwens echt geen fulltime vloerkleed te zijn hoor.
Als het maar een hond is die niet snel onder de indruk is en geen regelrechte energiebom.
Nanna, heb jij toevallig ervaring met de Barzoi?
Daar ben ik wég van, even puur op uiterlijk gezien, maar ik heb geen idee of het zou passen.
Ik heb bij de meeste windhonden zo het beeld van een zelfstandig jagende wegloper in mijn hoofd.
Het hoeft trouwens echt geen fulltime vloerkleed te zijn hoor.
Als het maar een hond is die niet snel onder de indruk is en geen regelrechte energiebom.
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Ik heb het idee dat er toch wel veel honden worden voorgedragen die behoorlijk energiek zijn.
Vriendin van mij heeft kort een hazewind hondje gehad maar deze weg moeten doen omdat die veel beweging nodig had
en nerveus werd als ze die niet kreeg.
Is een duitse herder niet iets voor je?
Vriendin van mij heeft kort een hazewind hondje gehad maar deze weg moeten doen omdat die veel beweging nodig had
en nerveus werd als ze die niet kreeg.
Is een duitse herder niet iets voor je?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
bij ons in de buurt woont een whippet, die kwam altijd met baasje op de fiets naar het park. Het baasje fietste dan volle bak een rondje, de whippet stopte af en toe om even te plassen en ging er dan als een wervelwind achteraan. 2 rondjes en het zat er weer op
Vond dat altijd wel leuk om te zien, was een leuk hondje.
- klaproos
- Zeer actief
Beweging en mentale uitdaging is overigens totaal geen probleem hoor!
Er is meer dan voldoende tijd en wil om met de hond te wandelen en activiteiten te ondernemen,
en als het nodig is loop ik zo drie keer een uur per dag (als de hond uitgegroeid is uiteraard).
Alleen word ik zelf verrekte zenuwachtig van een hond met een nerveus, snel geprikkeld karakter;
vandaar de wens dat de hond over een kalm karakter dient te beschikken.
Een hond die rustig overal mee naar toe genomen kan worden zonder opgefokte taferelen.
Hahaha die foto's.
Maar na het één en ander gelezen te hebben geloof ik toch dat de Ier en de Deerhound meer in de buurt komen van wat we zoeken.
Er is meer dan voldoende tijd en wil om met de hond te wandelen en activiteiten te ondernemen,
en als het nodig is loop ik zo drie keer een uur per dag (als de hond uitgegroeid is uiteraard).
Alleen word ik zelf verrekte zenuwachtig van een hond met een nerveus, snel geprikkeld karakter;
vandaar de wens dat de hond over een kalm karakter dient te beschikken.
Een hond die rustig overal mee naar toe genomen kan worden zonder opgefokte taferelen.
Hahaha die foto's.
Maar na het één en ander gelezen te hebben geloof ik toch dat de Ier en de Deerhound meer in de buurt komen van wat we zoeken.
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Dan vind ik de Ier het mooist en indrukwekkends.
alleen worden deze honden waarschijnlijk ook niet erg oud?
- klaproos
- Zeer actief
Nee klopt, ze zijn helaas vreselijk gevoelig voor ernstige gezondheidsproblemen waaronder hartproblemen en botkanker.kooi schreef:Dan vind ik de Ier het mooist en indrukwekkends.
- klaproos
- Zeer actief
Ha ha, nee dat is geen probleem hoor.Nanna schreef:Van een Ier weet ik het niet, maar een Deerhound gaat ook écht niet op de grond liggen.Dapper schreef: Maar na het één en ander gelezen te hebben geloof ik toch dat de Ier en de Deerhound meer in de buurt komen van wat we zoeken.
Onbegonnen werk dat je hem niet af gaat leren. Zij hebben daarin de hardere kop![]()
Mijn Deerhounds hadden altijd een eigen bank. Dat is ook meteen veel handiger want als ze op de grond liggen nemen ze veel plaats in beslag. Je staat altijd wel op zo'n uitgestrekte spinnepoot.
Op die bank zijn ze mooi uit de weg![]()
Verder even naar je auto kijken. Je vouwt hem niet weg in een mini'tje
We hebben bank zat en een flinke stationwagen.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Even vraag tussendoor (sorry TS): maar zit er nog veel verschil in windhondenrassen onderling? Dat het ene ras beduidend vaker zelfstandig op jacht gaat dan de ander? Uitzonderingen na natuurlijk.Nanna schreef: Het blijft een zichtjagerMaar het zijn geen weglopers. Dus geen snotters aan de grond en nijnen vervolgen.
Maar in de buurt vasthouden is een must want als ze een kat zien is het gaan met die kraan. Geen houen aan.
In huis zalig rustig. Als je maar niet denkt dat ze in een mand gaan liggen, ze gaan ALTIJD op een bank of stoel liggen en daar breng je ze niet vanaf.
Verder enorm op hun rust gesteld, als je kleine kinderen hebt zou ik het niet doen.
- klaproos
- Zeer actief
Denken jullie dat een Landseer zou passen?
Dit spreekt ons qua vacht net even meer aan dan de Newf.
Maar ze zijn natuurlijk ook net weer een tandje pittiger (en actiever).
Dit spreekt ons qua vacht net even meer aan dan de Newf.
- bydevries
- Zeer actief
Ik zie helemaal een Bracco Italiano in het plaatje passen. Makkelijke vacht buiten actief binnen rustig,
kunnen ook wel een dag met iets minder beweging. Beetje gereserveerd maar als het goed is de grootste
knuffelkonten die het liefst op schoot zitten met hun kop in je nek
kunnen ook wel een dag met iets minder beweging. Beetje gereserveerd maar als het goed is de grootste

- klaproos
- Zeer actief
Ja, de Bracco vinden we gewéldig.bydevries schreef:Ik zie helemaal een Bracco Italiano in het plaatje passen. Makkelijke vacht buiten actief binnen rustig,
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Landseer is een geweldige hond; hier in de buurt woonde er een die men helaas (13 jaar)Dapper schreef:Denken jullie dat een Landseer zou passen?
Dit spreekt ons qua vacht net even meer aan dan de Newf.![]()
in heeft moeten laten slapen...maar die was niet meer zo actief, zal de leeftijd wel geweest zijn.
Dat was een echt een mooie beest, een persoonlijkheid!
- klaproos
- Zeer actief
Mja, ik vind ze leuk, die Landseers, maar ik heb begrepen dat er hier en daar wel 'ns een fel of erg waaks exemplaar tussenzit.
Het zijn volgens mij niet zulke goedzakken als Newfies.
Zul je net zien dat we straks een dominant kreng treffen.
En retrievers...
Ik vind ze erg leuk bij een ander (al ben ik natuurlijk ook dól op onze dame),
maar het is niet helemaal waar ik op dit moment naar op zoek ben.
Het zijn volgens mij niet zulke goedzakken als Newfies.
Zul je net zien dat we straks een dominant kreng treffen.
En retrievers...
Ik vind ze erg leuk bij een ander (al ben ik natuurlijk ook dól op onze dame),
maar het is niet helemaal waar ik op dit moment naar op zoek ben.