Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup leren 'showen'

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Pup leren 'showen'

Ongelezen bericht door Irisz »

Hoe deden we dat ook al weer?

Met Xavi heb ik nooit ringtraining gedaan, maar gewoon 3-4 keer per week 5 minuutjes geoefend met staan en een rondje lopen en alles ging vanzelf.
Focus....is een iets ander verhaal. :F: Zo gauw ik hem maar aankijk of enigszins in zijn buurt kom, kwispelt hij met zijn hele lijf, dus stil staan is er al niet echt bij.
Lopen gaat prima, totdat ik een drafje inzet, dan gaan alle toeters en bellen uit de kast. Springen, rondjes draaien, joehoe!

Even voor de duidelijkheid. Hij is nog geen eens 4 maanden en hoeft echt niet geweldig te lopen en stil te staan. :wink: Wil hem alleen vast laten wennen aan het voetjes goed zetten, of tandjes kijken. En dus niet als een dolle heen en weer springen als ik ga lopen.

Hoe begin ik?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Pup leren 'showen'

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Irisz schreef:
Hoe begin ik?
Bij het begin :cool2:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

->Chanty<- schreef:
Irisz schreef:
Hoe begin ik?
Bij het begin :cool2:
:Q:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Gewoon gaan lopen. Niet reageren als hij rent en springt en belonen als hij netjes meeloopt.

Staan precies hetzelfde. Ik ben nu een pup van 11 weken aan het "trainen". Die kan al heel mooi staan. Alleen heeft ze zelf nog geen idee.

Focus dus gewoon staand lokken met iets lekkers, lekkers even weg voor z'n neus en als hij maar een miliseconde stilstaat, lekkers erin. En dan dan uit gaan bouwen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:Gewoon gaan lopen. Niet reageren als hij rent en springt en belonen als hij netjes meeloopt.

Staan precies hetzelfde. Ik ben nu een pup van 11 weken aan het "trainen". Die kan al heel mooi staan. Alleen heeft ze zelf nog geen idee.

Focus dus gewoon staand lokken met iets lekkers, lekkers even weg voor z'n neus en als hij maar een miliseconde stilstaat, lekkers erin. En dan dan uit gaan bouwen.
Met gewoon gaan lopen, bedoel je dan lopen ipv een drafje. Dan loopt hij namelijk wel normaal.
Probleem is alleen dat hij dan gaat volgen, want dat weet hij van de puppycursus. Zodra ik dan weer langzaam een drafje inzet, gaat het weer hetzelfde. Nu ga ik elke keer weer lopen/zachter als hij gaat springen tot hij rustig is. Dan opnieuw proberen. Maar dat kwartje valt nog niet zo.

Zo kan hij staan, heeeel soms...toevallig. En dan 1 tel..dan is het over. Die tel uitbouwen is tot nu toe nog niet zo succesvol.
Afbeelding

Afbeelding
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Haha datzelfde had ik bij Coda ook :mrgreen: Hoe deed ik dat ook alweer?

Wat ik doe is elke dag eventjes het staan onder de aandacht brengen met clickertraining. Gewoon simpelweg in staande positie lokken met een brokje en dan klikken, dat uitbouwen komt later wel. Dat heeft ze nu aardig onder de knie en nu krijgt ze daarna haar brokje en ga ik haar even betasten. Dus ze blijft staan en ik ga even haar poten voorzichtig verzetten, achterhand voelen en optillen etc. Dit duurt ook maar eventjes zodat ze zich niet verzet en dan krijgt ze nog een brokje!

Tandjes kijken doe ik door haar eerst te leren dat ik haar onder haar kin kriebel, dit moet ze rustig toelaten en mag haar kin op mijn hand laten steunen. Daarna rustig uitbouwen met één vinger een lip omhoog duwen en even snel tandjes zichtbaar maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt :wink:

Edit: Om "volgwerk" tegen te gaan houd ik de hand waarin ik de lijn heb verder van me af. Dan houd ze ook afstand met de hond en is je houding anders dan tijdens het volgwerk. Werkt hier meestal erg goed!
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
nathalie schreef:Gewoon gaan lopen. Niet reageren als hij rent en springt en belonen als hij netjes meeloopt.

Met gewoon gaan lopen, bedoel je dan lopen ipv een drafje. Dan loopt hij namelijk wel normaal.
Probleem is alleen dat hij dan gaat volgen, want dat weet hij van de puppycursus. Zodra ik dan weer langzaam een drafje inzet, gaat het weer hetzelfde. Nu ga ik elke keer weer lopen/zachter als hij gaat springen tot hij rustig is. Dan opnieuw proberen. Maar dat kwartje valt nog niet zo.

Zo kan hij staan, heeeel soms...toevallig. En dan 1 tel..dan is het over. Die tel uitbouwen is tot nu toe nog niet zo succesvol.
Afbeelding

Afbeelding
Gewoon een klein drafje inzetten. Gaat hij gek doen? Stoppen en opnieuw met het "commando" draf erbij. En ik stop dus nooit voordat het is gelukt :mrgreen:
Dat hij volgt is biet erg. Hij moet gewoon even weten dat hij nu iets anders aan het doen is dan puppycursus. En dat komt vanzelf.
Wel een ander lijntje gebruiken :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Haha datzelfde had ik bij Coda ook :mrgreen: Hoe deed ik dat ook alweer?

Wat ik doe is elke dag eventjes het staan onder de aandacht brengen met clickertraining. Gewoon simpelweg in staande positie lokken met een brokje en dan klikken, dat uitbouwen komt later wel. Dat heeft ze nu aardig onder de knie en nu krijgt ze daarna haar brokje en ga ik haar even betasten. Dus ze blijft staan en ik ga even haar poten voorzichtig verzetten, achterhand voelen en optillen etc. Dit duurt ook maar eventjes zodat ze zich niet verzet en dan krijgt ze nog een brokje!

Tandjes kijken doe ik door haar eerst te leren dat ik haar onder haar kin kriebel, dit moet ze rustig toelaten en mag haar kin op mijn hand laten steunen. Daarna rustig uitbouwen met één vinger een lip omhoog duwen en even snel tandjes zichtbaar maken.

Wat jij doet met clickeren, doe ik inderdaad met het brokje. Ik lok hem in een staande positie en beloon hem.
Dat gaat prima. Maar hij staat dan dus absoluut niet stil. De staart en kont zwaaien van links naar rechts, terwijl hij mijn vingers opvreet zeg maar. Hij is een tikkie enthousiast. :wink:
Misschien dan toch gewoon maar even dit af en toe doen, zonder te veel te willen uitbouwen.
Ik krijg gewoon geen kans om die ene seconde langer te maken, want hij wil veel te graag en vindt het veel te leuk allemaal.

Tandjes kijken met die kriebel onder de kin gaan we proberen, dankjewel! :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:
Gewoon een klein drafje inzetten. Gaat hij gek doen? Stoppen en opnieuw met het "commando" draf erbij. En ik stop dus nooit voordat het is gelukt :mrgreen:
Dat hij volgt is biet erg. Hij moet gewoon even weten dat hij nu iets anders aan het doen is dan puppycursus. En dat komt vanzelf.
Ja doe ik. Bij cursus/wandelen etc. heeft hij gewoon zijn halsband om. Met 'oefenen' voor de show, heb ik een simpel showlijntje.
Dus hopelijk gaat hij daardoor ook een onderscheid maken.

Moet ik er al een commando aan verbinden ja? Meestal doe ik dat pas als de pup de oefening kent en weet wat de bedoeling is.
Anders zeg ik nu 'draf', maar hij heeft toch nog geen idee wat dat inhoudt..?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
nathalie schreef:
Ja doe ik. Bij cursus/wandelen etc. heeft hij gewoon zijn halsband om. Met 'oefenen' voor de show, heb ik een simpel showlijntje.
Dus hopelijk gaat hij daardoor ook een onderscheid maken.

Moet ik er al een commando aan verbinden ja? Meestal doe ik dat pas als de pup de oefening kent en weet wat de bedoeling is.
Anders zeg ik nu 'draf', maar hij heeft toch nog geen idee wat dat inhoudt..?
Daar heb je ook een punt ja.

Ik train ook een hond die heel makkelijk in telgang gaat en die heb ik vanaf het begin da commando gegeven.. Ik doe het nu automatisch bij de pup ook.

Maar aan de andere kant, hij volgt zeg je. Dat gaat voor hem ook vast in een drafje. En dus doet hij al wat je wilt.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Irisz schreef:
Maeve schreef:Haha datzelfde had ik bij Coda ook :mrgreen: Hoe deed ik dat ook alweer?

Wat jij doet met clickeren, doe ik inderdaad met het brokje. Ik lok hem in een staande positie en beloon hem.
Dat gaat prima. Maar hij staat dan dus absoluut niet stil. De staart en kont zwaaien van links naar rechts, terwijl hij mijn vingers opvreet zeg maar. Hij is een tikkie enthousiast. :wink:
Misschien dan toch gewoon maar even dit af en toe doen, zonder te veel te willen uitbouwen.
Ik krijg gewoon geen kans om die ene seconde langer te maken, want hij wil veel te graag en vindt het veel te leuk allemaal.

Tandjes kijken met die kriebel onder de kin gaan we proberen, dankjewel! :ok:
Oh maar dat gedraai en vingers eten doet Coda ook hoor :mrgreen: Ik beloon daar gewoon voor. Als ze maar staat, die rust komt er vanzelf in als ze wat ouder is. Zolang ze dat enthousiaste gedoe maar staand doet vind ik het prima.

Overigens kun je met de clicker gewoon oefenen zonder er alvast een commando aan te koppelen. Lijntje om, lopen en zodra hij in draf loopt click + koekje. Herhaal het een paar keer en hij zal dat bewust doen en dan kun je er een commando aan koppelen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Je bedoelt waarschijnlijk om dit gedrag niet te zien in de ring :F:

Afbeelding
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door primera »

Pff bij mij ook al zo'n ramp, hij kent al "sta" maar dan staat hij heel even en dan is iets anders uiteindelijk toch leuker. Maar Beamer is nu 14 weken, volgende week zondag zijn eerste show en mijn lesgeefster van de puppycursus zei al "hij moet wel blijven staan he en best lang ook" en ook "hij mag niet bijten bij het tandjes laten zien he" ik oefen wel maar het zal een afgang worden in Kortrijk denk ik :P gelukkig zegt de fokster "als hij het maar naar zijn zin heeft, het moet leuk worden over een tijd en niet een drama voor hem"
Volgens mij gaat hij het ook helemaal naar zijn zin hebben ;)
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Zijn fokster heeft gelijk :ok:
Lol is het belangrijkste, het perfecte showen komt wel, een hond die lekker ontspannen is op shows is heel wat waard.

Mijn jongste jumpt ook nog alhoewel het minder wordt, maar door haar relaxe gedrag wint ze sowieso wat puntjes.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Update; lopen in een net drafje gaat prima nu, dus we hebben zeker wat bereikt.
Staan gaat ehm...minder. :F: Dus daar gaan we nog mee bezig.
Hij heeft zijn eerste show volgend jaar pas, dus geen haast.
Heb in ieder geval al geleerd dat ik (nog) niet aan zijn voeten moet gaan zitten, want dan schuift hij zijn kont naar onder. :mrgreen:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

ik zou dus zeggen, zit wel aan zijn voeten zodat hij leert dat je overal aan zit en zijn benen kan verzetten als je dit nodig acht. Ik leer mij pups dat ik alles mag en ook voetjes verzetten hoort daarbij, ik let dan nog niet op of ze keurig staan maar leer puur aan dat ik dat mag! Daardoor maken ze op latere leeftijd nergens een probleem van en kunnen mij honden zowel in stand gezet worden als zelf in stand gaan staan (zgn free stack) :wink:
Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden :ok:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Irisz schreef:Update; lopen in een net drafje gaat prima nu, dus we hebben zeker wat bereikt.
Heb in ieder geval al geleerd dat ik (nog) niet aan zijn voeten moet gaan zitten, want dan schuift hij zijn kont naar onder. :mrgreen:
juist dan aan zijn voeten gaan zitten!! jammer dan voor hem dat hij dat niet leuk vind, je hebt er alleen maar profijt van als je het hem NU juist wel aanleert :ok:

en natuurlijk moet het leuk voor hem blijven, maar dat betekent niet dat je hem niet kan corrigeren of geen dingen aanleert die hij niet leuk vind.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Irisz schreef:Update; lopen in een net drafje gaat prima nu, dus we hebben zeker wat bereikt.
juist dan aan zijn voeten gaan zitten!! jammer dan voor hem dat hij dat niet leuk vind, je hebt er alleen maar profijt van als je het hem NU juist wel aanleert :ok:

en natuurlijk moet het leuk voor hem blijven, maar dat betekent niet dat je hem niet kan corrigeren of geen dingen aanleert die hij niet leuk vind.
Ik zit ook wel aan zijn voeten, maar dus niet tijdens het in stand zetten nu. Want als ik wil dat hij netjes staat, werkt dat niet.
Elke voet die ik anders zet, zet hij terug. Staart gaat langzaam omlaag. Lol is eraf. En showen moet leuk zijn, toch?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Bij Astro heeft het ook een hele poos geduurt voor hij dat accepteerde dat ik aan zijn voeten zat, hij vond het steeds maar niets, ik dacht toen dikke pech voor jou want ik wil er aan kunnen zitten :pfff: nu vind hij de clicker erg leuk en viola wij allebij onze zin :wink:

maar goed als je bang bent dat als jij doorpakt dat jouw hondje het showen dan niet meer leuk vind, dan moet je het gewoon niet doen :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
Podenji schreef:

Ik zit ook wel aan zijn voeten, maar dus niet tijdens het in stand zetten nu. Want als ik wil dat hij netjes staat, werkt dat niet.
Elke voet die ik anders zet, zet hij terug. Staart gaat langzaam omlaag. Lol is eraf. En showen moet leuk zijn, toch?
Showen moet zeker leuk zijn, maar juist als een pup op dat vlak tegenwerking biedt, gaan we dat positief ombuigen net Zo lang dat hij weet dat voet verplaatsen en laten staan wat lekkers betekend of een stembeloning..... Dit kan je perfect aanleren met consequent herhalen en belonend praten als hij het goed doet, laat hij pootje staan dan brokje erin!!
Maar dat is mijn manier.....als je dit nu niet aanleert wordt het als hij groter is alleen maar een groter probleem :wink:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef: Showen moet zeker leuk zijn, maar juist als een pup op dat vlak tegenwerking biedt, gaan we dat positief ombuigen net Zo lang dat hij weet dat voet verplaatsen en laten staan wat lekkers betekend of een stembeloning..... Dit kan je perfect aanleren met consequent herhalen en belonend praten als hij het goed doet, laat hij pootje staan dan brokje erin!!
Maar dat is mijn manier.....als je dit nu niet aanleert wordt het als hij groter is alleen maar een groter probleem :wink:
Zal ik weer eens langs komen Josee? :F:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Dus toch beetje ringtraining :F:
Maar je bent welkom hoor meis!
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:Dus toch beetje ringtraining :F:
Maar je bent welkom hoor meis!
Denk niet dat dat kwaad kan, haha.
Ik doe je even een berichtje!
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Bij een pup ondersteun ik nog in het begin.
Je doet ze staan, ene hand hou je koekje voor de neus, en met de andere hand wrijf je zachtjes op hun buikje, tussen hun achterpootjes.
Zo krijgen ze nog een beetje steun van jou achteraan, blijven ze mooi staan en gaan niet zitten ofzo ;-)
Je bouwt dan de tijd op, daarna laat je die hand achteraan weg, maar je blijft er wel nog naast zitten.
Daarna ga je geleidelijk recht staan.
Ik begin ook al van het begin met pootjes verzetten, of ze nu goed staan of niet, ze moeten het gewoon goed toelaten.
Als oefening zet ik ze ook af en toe overstrekt achteraan, zodat ze zelfs dat toelaten (niet dat dat nodig is op show natuurlijk)
Plaats reactie

Terug naar “Show”