Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Working Kelpie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Working Kelpie

Ongelezen bericht door sirene »

Wie hebben er hier allemaal een WK of kennen er goed van dichtbij ?

Ik heb best wat mensen gezien die ze gewoon als huishond hebben en er mee sporten maar er zijn ook zat sites die aangeven dat het geen honden zijn voor in huis en dat ze een drijf/herder taak _moeten_ hebben.
Waar moet ik aan denken qua energieniveau van deze honden ? Is dit vergelijkbaar met een Aussie/Border uit werklijnen ?
Lopen die tegen de muren op als je ze een paar dagen alleen maar uitlaat ? Hoe vaak zou je ong met zo'n hond moeten sporten om ze tevreden te houden ? En is sport dan genoeg of moet je echt een kudde schapen/ganzen aanschaffen ?
Het Kelpieforum heb ik al ontdekt maar weinig WK info daar.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Working Kelpie

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik kan me geen fijner hondje indenken voor in huis, dan Pasha. Is altijd al zo geweest. Als ze maar genoeg energie kwijt kan buiten (en dat is echt niet extreem ofzo), slaapt ze in huis. Ze is zo'n hondje dat je bijna zou vergeten :I:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:Ik kan me geen fijner hondje indenken voor in huis, dan Pasha. Is altijd al zo geweest. Als ze maar genoeg energie kwijt kan buiten (en dat is echt niet extreem ofzo), slaapt ze in huis. Ze is zo'n hondje dat je bijna zou vergeten :I:
Bedankt. En is zij typisch voor het ras ? Waren haar ouders echt werkende honden ? (heb je haar stamboomnaam en de namen van haar ouders voor mij ?) En haar energie kwijt, waar bestond dat dan vroeger uit ?
Hoe ben jij bij het ras gekomen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Volgens mij heeft Loony working kelpies en fokt/ fokte ze er ook mee
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Working Kelpie

Ongelezen bericht door crutz »

Jeannettebo schreef:Volgens mij heeft Loony working kelpies en fokt/ fokte ze er ook mee
Idd heeft Loony 1 WK & er een nestje mee gefokt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:Volgens mij heeft Loony working kelpies en fokt/ fokte ze er ook mee
Ja, klopt. Ik heb al contact met Loony ;) Maar ik wilde ook nog andere ervaringen horen.
Loony is wel super actief met haar hond (ze heeft 1 WK).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Ik heb eind September een NL fokker van working kelpies gezien op wedstrijd (trial hollands parcours schapendrijven), ook verschillende deelnemers daar met een hondje uit zijn fokkerij.
Vond dat goede reclame voor working kelpies, fijne goed werkende honden.
Een van die hondjes zit hier in Belgie, heel rustig hondje, koel in de kop buiten het werk om, maar heel gedreven als het om werken gaat. Sietse Marinus heette die fokker geloof ik.

Nog een tip, binnnenkort is er nog ergens een wedstrijd schapendrijven georganiseerd door de WK club, ga daar eens kijken, kun je de honden zien en mensen gewoon eens live erop aanspreken en vragen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Is Tallie van Tallie hier op het forum ook niet een working kelpie? Erg leuk hondje is dat trouwens :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Working kelpies, ja ik vind ze in het algemeenheid wel leuk. Je zult wel wat moeten ondernemen en ja ze zijn wel degelijk vergelijkbaar met borders en aussies uit werklijnen. Je zult iets moeten doen, maar het is maar wat je onder sporten verstaat. Ik neem Kay overal mee naar toe en doe dat vanwege Kay wat meer op de fiets, maar zie dat dus niet zo zeer als sporten. Hij gaat mee op hardloopronde, maar zie dat meer als dat hij met mij mee gaat en het is een gewone uitlaatronde alleen wat sneller zeg maar.

Maar goed terug naar working kelpies. Leuke honden en ik heb er ook serieus naar gekeken, maar heb voor mezelf toch gekozen voor het ras waar ik me al meer in thuis voelde en meer vanaf wist. Zo ver ik ze ken vind ik ze sociaal wel wat makkelijker dan de border collies en in vergelijking met Kay: die doet niet moeilijk over een keertje een dagje alleen maar uitlaten, al zal hij na een dag of 2 meestal wat meer in huis gaan spelen (maar echt vervelend vind ik hem er zelden van worden, maar goed Kay is door zijn verleden met vaak kreupelen ook wel gewend om rust te nemen).
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Machie schreef:Is Tallie van Tallie hier op het forum ook niet een working kelpie? Erg leuk hondje is dat trouwens :ok:
Dat is een fci kelpie.
Ik ben opzich heel actief met mijn kelpie.
1 a 2 keer per week agility, soms 3 keer.
1 keer flyball in de week en in het weekend vaak wedstrijd.

Een maand geleden en mijn enkelband gescheurd, de eerste 2 weken amper kunnen lopen en dus geen sporten en wandelen voor zirka.
Na een dag of 5 werd zij vervelend in huis en ging dingen jatten.
Daarna ging ik in de tuin een half u lang een frisbee op de van beneden op de dijk gooien en was ze best wel tevreden mee.
Na 2 weken kon ik het wandelen opbouwen en liepen we een week lang maar een half uurtje, ondertussen is het weer een uur.
Komende week ga ik weer rustig aan flyballen en over 2 weken weer voorzichtig aan agility.

Zirkas vader werkt in england op schapen, zirkas moeder op koeien en doet agility, grootouders werken bij schapen en zijn actief in agility.

Wel worden er bij WK weinig testen gedaan. Zo wordt er vaak geen hd test gedaan.
Ik heb het wel laten doen bij zirka.

Vroeger zij men vriend dat je van een WK geen 2 van in huis moet hebben, maar hij is bijgedraaid nu ik ook 2 springers heb :cool2:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

En Nygel van het forum, van Sanne? Das wel een working kelpie volgens mij?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

loony schreef:
Machie schreef:Is Tallie van Tallie hier op het forum ook niet een working kelpie? Erg leuk hondje is dat trouwens :ok:
Dat is een fci kelpie.
Ik ben opzich heel actief met mijn kelpie.
1 a 2 keer per week agility, soms 3 keer.
1 keer flyball in de week en in het weekend vaak wedstrijd.
Een maand geleden en mijn enkelband gescheurd, de eerste 2 weken amper kunnen lopen en dus geen sporten en wandelen voor zirka.
Na een dag of 5 werd zij vervelend in huis en ging dingen jatten.
Daarna ging ik in de tuin een half u lang een frisbee op de van beneden op de dijk gooien en was ze best wel tevreden mee.
Na 2 weken kon ik het wandelen opbouwen en liepen we een week lang maar een half uurtje, ondertussen is het weer een uur.
Komende week ga ik weer rustig aan flyballen en over 2 weken weer voorzichtig aan agility.
Zirkas vader werkt in england op schapen, zirkas moeder op koeien en doet agility, grootouders werken bij schapen en zijn actief in agility.
Wel worden er bij WK weinig testen gedaan. Zo wordt er vaak geen hd test gedaan.
Ik heb het wel laten doen bij zirka.
Vroeger zij men vriend dat je van een WK geen 2 van in huis moet hebben, maar hij is bijgedraaid nu ik ook 2 springers heb :cool2:
Na 5 dagen pas ? Dan is mijn Working Hairless nog erger :LOL:
Je doet geen drijven meer met Zirka ? Dat heb je wel eens gedaan toch ?
sbientje schreef:En Nygel van het forum, van Sanne? Das wel een working kelpie volgens mij?
Ik dacht van wel ja, zo uit mijn hoofd
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Working kelpies, ja ik vind ze in het algemeenheid wel leuk. Je zult wel wat moeten ondernemen en ja ze zijn wel degelijk vergelijkbaar met borders en aussies uit werklijnen. Je zult iets moeten doen, maar het is maar wat je onder sporten verstaat. Ik neem Kay overal mee naar toe en doe dat vanwege Kay wat meer op de fiets, maar zie dat dus niet zo zeer als sporten. Hij gaat mee op hardloopronde, maar zie dat meer als dat hij met mij mee gaat en het is een gewone uitlaatronde alleen wat sneller zeg maar.
Ah okee. Zoiets dacht ik wel. Ik ken wel redelijk wat mensen met werkhonden maar die hoeven echt niet persé dat te doen waar ze voor gefokt zijn en dan dag in dag uit. Natuurlijk is dat superleuk om te doen maar het worden geen ongelukkige honden als het meerendeel van de activiteit bestaat uit andere dingen.

Maar goed terug naar working kelpies. Leuke honden en ik heb er ook serieus naar gekeken, maar heb voor mezelf toch gekozen voor het ras waar ik me al meer in thuis voelde en meer vanaf wist. Zo ver ik ze ken vind ik ze sociaal wel wat makkelijker dan de border collies en in vergelijking met Kay: die doet niet moeilijk over een keertje een dagje alleen maar uitlaten, al zal hij na een dag of 2 meestal wat meer in huis gaan spelen (maar echt vervelend vind ik hem er zelden van worden, maar goed Kay is door zijn verleden met vaak kreupelen ook wel gewend om rust te nemen).
Dankjewel voor je antwoord!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Sassy schreef:Ik heb eind September een NL fokker van working kelpies gezien op wedstrijd (trial hollands parcours schapendrijven), ook verschillende deelnemers daar met een hondje uit zijn fokkerij.
Vond dat goede reclame voor working kelpies, fijne goed werkende honden.
Een van die hondjes zit hier in Belgie, heel rustig hondje, koel in de kop buiten het werk om, maar heel gedreven als het om werken gaat. Sietse Marinus heette die fokker geloof ik.

Nog een tip, binnnenkort is er nog ergens een wedstrijd schapendrijven georganiseerd door de WK club, ga daar eens kijken, kun je de honden zien en mensen gewoon eens live erop aanspreken en vragen.
Sietse is wel een naam die ik al diverse keren voorbij heb zien komen ja.
Die wedstrijd had ik al gezien. Helaas kan ik die dag niet maar ik heb geen haast dus ik probeer de volgende WK dag te komen kijken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ga je ze toch kruisen?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Ik vind de kelpie heel leuk en mooi, maar mijn voorkeur gaat toch naar een border.
Mijn honden zijn in huis altijd rustig, daar merk je ze nooit.
Toen ik de knie-operatie heb gehad, kon ik enkele weken heel weinig. Toen hebben de honden dus veel minder gedaan en ik heb ze totaal niet gemerkt.

Wij hebben een eigen wei en schapen, dus onze honden mogen elke dag trainen.
Als ze 2 x 15 minuten per dag bij de schapen zijn geweest, zijn ze vermoeider dan een wandeling van 2 uur. Ze moeten echt werken en nadenken. En als ze niet aan de beurt zijn zitten ze langs de kant te kijken en alleen maar op de schapen te letten.
Maar behendigheid of gehoorzaamheid doen ze ook heel graag.

Misschien heb je tijd om naar de wedstrijd voor kelpies kunt gaan kijken.

Hollands parcours

Heathland Working Kelpies organiseert een hollands parcours.
Het betreft een open trial, dus bordercollies zijn welkom, klasse 1 en 2.
...De volgende elementen komen aan bod;
Outrun
Oversteken
Straatje
Gate
Maltezerkruis
Wildrooster
Cornercap
Trailer
Sluis

Wanneer; 17 november
Lokatie; op de schaapskooi op Het Hijkerveld
Adres; hijkerweg 14 9414 AH Hooghalen
Tijdstip; 9.00 uur
Inschrijfgeld; €12,50 voor WKCN leden, en €15,00 voor niet leden/betaling op de dag zelf
Email; f.heuker@kpnplanet.nl
Catering; nadere gegevens volgen nog

Heathland Working Kelpies is organising an Hollands parcours
It’s an open trial, so bordercollies are welcome, klasse 1 and 2.
Outrun
Cross over
Street
Gate
Maltezercross
Wildgrid
Cornercap
Trailer

When; 17 november
Location; at the sheepshed at the Hijkerveld
Address: Hijkerweg 14 9414 AH Hooghalen
Time; 9.00 hours
Fee; €12,50 for WKCN members and €15,00 for non members/payment at the trial
Email; f.heuker@kpnplanet.nl
Catering; feather details will follow
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Kijk je naar de kelpie met een speciale reden?
Er zijn bijv ook korthaar border collies (eigenlijk altijd uit werklijnen).
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik heb in hongarije wat gedreven en een workshop met de klpieclub, niet mee doorgezet. Trainingen specifiek voor wk zijn in het noorden van het land en mij toch iets te ver.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:Ga je ze toch kruisen?
Nou ik ben gewoon rond aan het kijken en ik wil me goed informeren. Ik ga dat echt niet zomaar doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”