Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pakwerk op openbare weg
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Pakwerk op openbare weg
Er is hier in het dorp een trainingsgroep die geregeld pakwerk trainen in het natuurgebied bij een natuurspeeltuin en in de week in het centrum op een bouwterrein dat nu effe als parkeerplaats gebruikt wordt.
Er was heel veel tegenstand van omstanders, maar hoe zit het nu eigenlijk. Is het zomaar toegestaan op openbare plaatsen of mag het alleen op een club of priveterrein.
Er was heel veel tegenstand van omstanders, maar hoe zit het nu eigenlijk. Is het zomaar toegestaan op openbare plaatsen of mag het alleen op een club of priveterrein.
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Pakwerk op openbare weg
loony schreef:Er is hier in het dorp een trainingsgroep die geregeld pakwerk trainen in het natuurgebied bij een natuurspeeltuin en in de week in het centrum op een bouwterrein dat nu effe als parkeerplaats gebruikt wordt.

Neem aan dat je op hetzelfde stukje ook aan hondenfrisbee of dansen mag doen.
-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
De tegenstand van omstanders was er meer omdat er honden geschopt werden.
Bij mij is vooral de vraag hoe verantwoord het is om pakwerk te doen tussen mensen en autos of ergens waar kinderen aan het spelen zijn.
Wij moeten bv voor de jachttraining een vergunning hebben om het in een natuurgebied te doen.
Bij mij is vooral de vraag hoe verantwoord het is om pakwerk te doen tussen mensen en autos of ergens waar kinderen aan het spelen zijn.
Wij moeten bv voor de jachttraining een vergunning hebben om het in een natuurgebied te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo - Aantal honden: 4
Die honden kikken op jute! Ze zullen echt niet naar een "burger" lopen, of die burger moest als een gek staan zwaaien met zijn armenBij mij is vooral de vraag hoe verantwoord het is om pakwerk te doen tussen mensen en autos of ergens waar kinderen aan het spelen zijn.

Wij hebben ooit een oefening gedaan in een café waar mensen gewoon binnen een drankje namen, de honden lopen die allemaal mooi voorbij tot aan de pakwerker.

Je hebt natuurlijk altijd gekken met een hond die in het rond bijt, maar de meeste mensen hebben echt wel het verstand om dit enkel te doen als ze er zeker van zijn dat hun hond niet met de baby van een toeschouwer aan de haal gaat

- dretje
- Zeer actief
[
Die honden kikken op jute! Ze zullen echt niet naar een "burger" lopen, of die burger moest als een gek staan zwaaien met zijn armen
]
Mag hopen dat ze zwarte piet binnen kort niet tegen komen
Die honden kikken op jute! Ze zullen echt niet naar een "burger" lopen, of die burger moest als een gek staan zwaaien met zijn armen

]
Mag hopen dat ze zwarte piet binnen kort niet tegen komen

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik weet van sommige KNPV verenigingen dat die idd. op openbaar terrein trainen en soms ook geen eigen veld hebben.
IPO ken ik persoonlijk niet die dat zo doen. Kan me wel voorstellen dat je een keer in het bos gaat trainen om te kijken hoe een hond daar reageert.
IPO ken ik persoonlijk niet die dat zo doen. Kan me wel voorstellen dat je een keer in het bos gaat trainen om te kijken hoe een hond daar reageert.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
loony schreef:De tegenstand van omstanders was er meer omdat er honden geschopt werden.

Iedere dag feest!
Ze moeten sowieso van de gebiedseigenaar toestemming hebben, lijkt mij als het bv in een natuurgebied is.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo snugger om het tussen mensen op een niet afgesloten terrein te doen.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo snugger om het tussen mensen op een niet afgesloten terrein te doen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Want? Ik kan mijn hond tussen 50 willekeurige mensen door laten stellen naar de pakwerker hoor, zonder dat ie maar een seconde overweegt om een ander dan de pakwerker te stellen.Asta schreef:Ze moeten sowieso van de gebiedseigenaar toestemming hebben, lijkt mij als het bv in een natuurgebied is.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ja want bij alle pakwerk worden honden geschoptMagic schreef:loony schreef:De tegenstand van omstanders was er meer omdat er honden geschopt werden.Leuke sport zeg. Vooral voor de honden
.

wat een stemmingmakerij weer

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik amuseer me er inderdaad enorm in en ik geloof mijn honden ookMagic schreef:Leuke sport zeg. Vooral voor de honden
.

Het gaat er mij niet om of de honden onder appel staan of niet. Die 50 mensen zitten er totaal niet op te wachten om jouw hond langs zich heen te zien gaan en volop een pakwerker te duiken. Wat als er een stuk 5 mensen bij die 50 zitten die doodsbang zijn voor honden bv kinderen. Lekker tafereeltje krijgen ze dan ongevraagd voorgeschoteld.malinois schreef:Want? Ik kan mijn hond tussen 50 willekeurige mensen door laten stellen naar de pakwerker hoor, zonder dat ie maar een seconde overweegt om een ander dan de pakwerker te stellen.Asta schreef:Ze moeten sowieso van de gebiedseigenaar toestemming hebben, lijkt mij als het bv in een natuurgebied is.
En daarnaast zitten ongelukken in kleine hoekjes. Dus waarom het risico nemen

-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
Dat weten die mensen niet, ik weet wel dat ze enkel op de jutte reageren. Maar volgens mij niet alle omstanders, die zien een hond als gek op een man afvliegen.malinois schreef:Want? Ik kan mijn hond tussen 50 willekeurige mensen door laten stellen naar de pakwerker hoor, zonder dat ie maar een seconde overweegt om een ander dan de pakwerker te stellen.Asta schreef:Ze moeten sowieso van de gebiedseigenaar toestemming hebben, lijkt mij als het bv in een natuurgebied is.
Ik wou gewoon effe kijken of dit normaal is. Ksnap wel dat de hond alle zituaties aan moet kunnen aan de andere kant eigenlijk ook niet waarom ze uitgerekend op een speelplein moeten trainen met allemaal kinderen. De krimpenerwaart is nochtans groot genoeg met een hoop geschikte trainingsvlaktes.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Sorry, ik had moeten zeggen:renee-uk schreef:ja want bij alle pakwerk worden honden geschoptMagic schreef:loony schreef:De tegenstand van omstanders was er meer omdat er honden geschopt werden.Leuke sport zeg. Vooral voor de honden
.
wat een stemmingmakerij weer

Als ik het goed begrijp krijgt het betreffende clubje geen kritiek omdat ze pakwerk op de openbare weg uitvoeren, maar omdat ze hun honden schoppen. Dat lijkt me dan ook volkomen terecht.

Iedere dag feest!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Jouw hond is opgeleid en ervaren die zie ik niet zo snel meer de fout in gaan, maar dat geldt niet voor alle "pakwerkhonden" en als het mis gaat, gaat het potentieel ook wel heel erg mis.malinois schreef:Want? Ik kan mijn hond tussen 50 willekeurige mensen door laten stellen naar de pakwerker hoor, zonder dat ie maar een seconde overweegt om een ander dan de pakwerker te stellen.Asta schreef:Ze moeten sowieso van de gebiedseigenaar toestemming hebben, lijkt mij als het bv in een natuurgebied is.
Hier wordt sinds kort getraind op een particulier terrein langs het industriegebied de Kooi aan een drukke weg met ook veel fiets verkeer (de Karwei zit op die route). Na een aantal incidenten met honden die op passanten reageerden zijn daar op last van de gemeente hekken geplaatst. En ik kan me dat voorstellen: een stellende hond op open terrein die zo de openbare weg op kan voor een deel van het publiek bedreigend zijn. Of er nou wel of niet iets ergs gebeurt.

-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
Naast het schoppen rees ook bij velen de vraag of het zomaar mocht op de openbare weg tussen al de mensen en autos.Magic schreef:Sorry, ik had moeten zeggen:renee-uk schreef:ja want bij alle pakwerk worden honden geschoptMagic schreef:loony schreef:De tegenstand van omstanders was er meer omdat er honden geschopt werden.Leuke sport zeg. Vooral voor de honden
.
wat een stemmingmakerij weerLeuke club zeg, vooral voor hun honden
.
.
Als ik het goed begrijp krijgt het betreffende clubje geen kritiek omdat ze pakwerk op de openbare weg uitvoeren, maar omdat ze hun honden schoppen. Dat lijkt me dan ook volkomen terecht.
Vooral dat op openbare weg wou ik effe navragen hier ik wou geen pakwerk/schop rel ontketenen en had dat dus beter verzwegen.
- dagmar88
- Zeer actief
loony schreef: Naast het schoppen rees ook bij velen de vraag of het zomaar mocht op de openbare weg tussen al de mensen en autos.
Vooral dat op openbare weg wou ik effe navragen hier ik wou geen pakwerk/schop rel ontketenen en had dat dus beter verzwegen.

Ik ga er van uit dat je gewoon met je hond in openbaar gebied mag sporten en dat honden mishandelen nergens mag.
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
dagmar88 schreef:loony schreef:Er is hier in het dorp een trainingsgroep die geregeld pakwerk trainen in het natuurgebied bij een natuurspeeltuin en in de week in het centrum op een bouwterrein dat nu effe als parkeerplaats gebruikt wordt.
Er was heel veel tegenstand van omstanders, maar hoe zit het nu eigenlijk. Is het zomaar toegestaan op openbare plaatsen of mag het alleen op een club of priveterrein.Wat moet daar dan erg aan zijn?
Neem aan dat je op hetzelfde stukje ook aan hondenfrisbee of dansen mag doen.
Het verschil is dat frisbee of dogdance voor veel mensen leuker om naar te kijken is dan pakwerk, pakwerk ziet er iets heftiger uit. En waarom moet dat bij een speeltuin

Hier wordt er ook wel eens getraind op een veldje in het losloopgebied, dat veldje ligt iets afgelegen en ik vraag dan ook regelmatig of mijn dochter en ik even mogen blijven kijken.
Mensen die er totaal geen verstand van hebben of bang zijn voor honden ervaren pakwerk waarschijnlijk iets anders dan mensen die de sport (een klein beetje) kennen. En dan moet je er nog maar op vertrouwen dat er mensen bezig zijn die er verstand van hebben, ik ken die pakwerkers niet dus hoe moet ik daar op vertrouwen als ik met mijn kind in die speeltuin ben?

-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
Mensen die niks van pakwerk kennen gaan er vaak vanuit dat die honden zoiezo gevaarlijk zijn.
Als ik zou doggydancen in het centrum zullen er toch andere reacties op volgen denk ik.
Als ik zou doggydancen in het centrum zullen er toch andere reacties op volgen denk ik.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Hier ook een keer meegmaakt dat er een "club" in een losloopgebied aan het trainen was. (volgens mij was dat met patty, bij de galderse meren). Heel veel honden reageerden hier wel op.
In principe hebben met die pakwerk doen, net zoveel recht om da op openbaar terrein te doen, als dat ik balletjes ga gooien voor mijn honden. Maar wat nou als je een wat mnder ervaren hond hebt, die wel even een armpje hier of daar meepakt?
In principe hebben met die pakwerk doen, net zoveel recht om da op openbaar terrein te doen, als dat ik balletjes ga gooien voor mijn honden. Maar wat nou als je een wat mnder ervaren hond hebt, die wel even een armpje hier of daar meepakt?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Een verantwoorde geleider zal deze dus niet zomaar tussen omstanders door laten stellen zolang die nog niet geheel onder controle staat. Zeker niet als die omstanders geen idee hebben wat er gaat gebeuren en bv. zomaar ineens zouden kunnen oversteken oid.Nanna schreef:Maar wat doen we dan met die gekken?Vitalia schreef: Je hebt natuurlijk altijd gekken met een hond die in het rond bijt, maar de meeste mensen hebben echt wel het verstand om dit enkel te doen als ze er zeker van zijn dat hun hond niet met de baby van een toeschouwer aan de haal gaat
Net zo goed als ik Numa niet wijzer maak dan hij al is en "burger" laat bijten, zal ik hem zolang hij nog niet 100% betrouwbaar is niet tussen vreemden loslaten, ook niet als daar een pakwerker tussen staat. Dan blijft meneer gewoon onder controle aan de lijn.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Heb ik ook eens gezien bij de galderse meren, met staffords...nathalie schreef:Hier ook een keer meegmaakt dat er een "club" in een losloopgebied aan het trainen was. (volgens mij was dat met patty, bij de galderse meren). Heel veel honden reageerden hier wel op.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
inderdaad.nathalie schreef:Maar wat nou als je een wat mnder ervaren hond hebt, die wel even een armpje hier of daar meepakt?
Ik zou er alleszinds niet op staan springen om op een openbare plaats pakwerk te doen.
Enkel oog voor de pakwerker, al goed en wel, dat heeft de mijne zeker. Maar dan ook letterlijk te nemen... de enige weg naar die pakwerker is dan ook de kortste en je staat er niet op te wachten om hem tegen je op te laten knallen in zijn loop er naar toe.
En dat weet ik wel zeker, vorige week mij nog tussen hem en de pakwerker gezet, de immense blauwe plek die mijn bil bezat, is nu stilletjes aan aan het wegtrekken

Wie pakwerk wil zien, komt maar bij ons aan het veld staan, dat is gelegen naast een openbare en drukke weg

praktijktraining voor honden die daadwerkelijk het werk inmoeten, zijn natuurlijk de uitzonderingen. Maar gewoon voor de fun/sport mag het wat mij betreft verboden worden als het dat al niet is.
-
- Zeer actief
Als blijkt dat dat niet mag dan val ik van mijn stoel hoor. Van de zomer waren we op het almerestrand en er kwam een politiebusje aangereden. Iedereen werd opgedragen om de honden aan te lijnen want ze gingen daar de honden trainen. Ik vond het wel wat vreemd zo op een hartstikke drukke warme dag, maar we hebben onze honden keurig aangelijnd. Ze zullen maar net in de weg lopen 

-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
Ik weet enkel dat de instructeur ook gewoon in het dorp in de winkelhal gehoorzaamheidsles geeft, doet ook privetrainingen aan huis en heeft of werkt samen met een opvang. Dus denk niet dat het werkgerelateerde training was.
Ik kom hem gelukkig niet vaak tegen en draai ook weg als ik zijn groep hoor tijdens het wandelen. Ze herplaatsen probleemhonden en lopen vaak in het natuurgebied met 5 a 6 honden los die naar horen zeggen al vaak op ander honden gedoken zijn.
Ik kom hem gelukkig niet vaak tegen en draai ook weg als ik zijn groep hoor tijdens het wandelen. Ze herplaatsen probleemhonden en lopen vaak in het natuurgebied met 5 a 6 honden los die naar horen zeggen al vaak op ander honden gedoken zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar waren die daar dan in die situatie? Is er überhaupt wat gebeurd?Nanna schreef:Ja. Nog maar een keer danInge schreef:Een verantwoorde geleider zal deze dus niet zomaar tussen omstanders door laten stellen zolang die nog niet geheel onder controle staat.Nanna schreef:Maar wat doen we dan met die gekken?Vitalia schreef: Je hebt natuurlijk altijd gekken met een hond die in het rond bijt, maar de meeste mensen hebben echt wel het verstand om dit enkel te doen als ze er zeker van zijn dat hun hond niet met de baby van een toeschouwer aan de haal gaat
Wat doen we dan met die niet zo verantwoordelijke geleiders?
Is dat dan een gevalletje 'oeps'?
Nogmaals ik ken geen IPO vereniging die niet op een veld traint standaard... wel verenigingen die geen eigen veld hebben maar die trainen dan bij andere verenigingen. Ik kan me wel voorstellen dat je dus een keer ergens anders traint, maar zou er ook niet om staan te springen midden in een speeltuin.
Gewoon omdat ik er zelf geen behoefte aan heb en zeker niet al dat gezeik over 'oh wat zielig die hond wordt geslagen door de pakwerker'

- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Wij trainen enkel op openbaar terrein met
1. melding en akkoord van de plaatselijke politiedienst
2. honden die goed onder controle staan en zelfs dan nog bijna altijd aangelijnd (lange lijn)
3. als er al "burgers" betrokken zijn, dan moeten die daarmee akkoord zijn, worden nog alle mogelijke veiligheidsmaatregelen genomen (uitleg, keuze van hond,...), en worden ze niet zomaar verrast door een hond die tussen hen door sjeest onderweg naar de PW.
Dat een hond gestampt wordt, zegt m.i. meer over de betrokken vereniging dan over pakwerk op zich. Wat Maart al zei, kan ik alleen maar beamen: zowel ik als mijn honden hebben best veel lol bij het pakwerk.
1. melding en akkoord van de plaatselijke politiedienst
2. honden die goed onder controle staan en zelfs dan nog bijna altijd aangelijnd (lange lijn)
3. als er al "burgers" betrokken zijn, dan moeten die daarmee akkoord zijn, worden nog alle mogelijke veiligheidsmaatregelen genomen (uitleg, keuze van hond,...), en worden ze niet zomaar verrast door een hond die tussen hen door sjeest onderweg naar de PW.
Dat een hond gestampt wordt, zegt m.i. meer over de betrokken vereniging dan over pakwerk op zich. Wat Maart al zei, kan ik alleen maar beamen: zowel ik als mijn honden hebben best veel lol bij het pakwerk.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Ik zit te denken aan het opjutten van de hond tegen mensen (ook al is het een pakmeneer). Dat mag dus niet in het openbaar (??).
Dat mag alleen op erkende verenigingen.
Shoot me if I'm wrong
Shoot me if I'm wrong

Groetjes Sandra
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
En KNPV mag wel in het openbaar? Dat wordt al eeuwen gedaan....Rosan's Sandra schreef:Ik zit te denken aan het opjutten van de hond tegen mensen (ook al is het een pakmeneer). Dat mag dus niet in het openbaar (??).
Shoot me if I'm wrong

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): santos onze newfoundlander en luna en roxy onze franse bulldogjes
malinois schreef:En KNPV mag wel in het openbaar? Dat wordt al eeuwen gedaan....Rosan's Sandra schreef:Ik zit te denken aan het opjutten van de hond tegen mensen (ook al is het een pakmeneer). Dat mag dus niet in het openbaar (??).
Shoot me if I'm wrong
ik zou het dan eerder met een IPO hond doen dan met een KNPV , want bij IPO zijn ze mouwgericht , en bij KNPV volledig pak.
denk dus dat de hond die IPO getraint echt naar de mouw zoekt , en de KNPV hond het niet zoveel uitmaakt als hij de pakwerker maar stelt , en ja dan kan het inderdaad ook een omstander zijn .
Zou zelf niet graag trainen met mijn hond buiten een afgesloten terrein , je weet gewoon maar nooit .
gr sylvia