Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

melkklier ontsteking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

francientje
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 3

melkklier ontsteking

Ongelezen bericht door francientje »

na een tijdje van rust is er toch weer een kink in de kabel gekomen.

Pebbles mag nu helemaal niet meer zogen omdat haar calcium te laag was.
Dat leek redelijk te gaan met haar melkklieren. Ik heb het gemasseerdcen gekoeld.
Gisteren ging de bovenste ineens hard worden en gloeien. Dit was net voor de nacht. Vanmorgen kwam ik om half 6 op en schrok me lam! Het leek wel een ballon zo groot,rood en dik.
Om 8 uur zaten we dus in de kliniek in Sleeuwijk. Fikse melkklierontsteking. Ze heeft er ook koorts bij.
Ze rilt. Een pup is weer de klos om de druk eraf te trekken en ze heeft een ontstekingsremmer en AB gekregen dit ook voor de komende dagen. Inmiddels is er wel wat uit gekomen en de boel wat geslonken. Het lijkt welmof nu de tepel eronder ook mee doet. Vanmiddag ging het redelijk. Ze at en dronk maar nu begint ze weer te rillen. Pup heeft net weer wat gedronken en ik ben weer aan het koelen geslagen. De vraag is, hoe kom ik hier ooit af.
Nu drinkt er weer een pup dus hoppa weer melkgift.
Weet iemand wat ik kan doen om haar te helpen?
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: melkklier ontsteking

Ongelezen bericht door carine »

nog maar eens contact opnemen met de da?
is het nog echt nodig dat de pups zogen? ze zijn toch al wel wat?...of zeg ik nu hele domme dingen, maar het lijkt me dat dit teefje al flink wat ellende heeft gehad deze dracht/zoogperiode...
ergens heb ik hier iets gelezen van Nanna, die onder een warme douche haar teefjes "molk"...
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ja ik heb geen idee hoor, maar zou je het ook niet gewoon met een handkolf kunnen proberen? Als het op vrouwenborsten werkt dan lijkt me dat het ook bij een hond zou moeten kunnen werken?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
francientje
Actief

Een pup drinkt aan die ontstoken tepel. De rest zit allemaalval op vlees. Alles trok mooi op en was soepel en ineens daar die hele dikke klier. Het lijkt ofvhij loopt. Als de een afzwakt gaat de volgende.
Ze is er echt beroerd van.
Ik neem straks zeker contact op met de dierenarts al denk ik dat ze weinig meer kan doen. Die hele dikke ballon is afgezwakt.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Een goede zaak om de pup aan te leggen, een elektrische kolf zou ook een uitkomst zijn.
Het is een kwestie van vraag een aanbod. Dus steeds minder aanleggen en alleen korte tijd zodat de stuwing weer weg is.
Maar heel goed in de gaten houden en indien nodig gewoon een pup aanleggen.
Het trekt vanzelf weer weg.

Had hier een elektrische kolf in gebruik , waar zowel m'n teefje als ik heel blij mee waren.Ineens stoppen met drinken van de puppen is eigenlijk nooit een strak plan, da's vragen om stuwing en mogelijk een borstontsteking.
Calcium kun je spuiten.
Afbeelding
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Wenda »

Ik heb mijn teefje inderdaad ook gemolken toen ze melkklierontsteking had.
Ik wilde niet dat de pups die viezigheid binnenkregen.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
francientje
Actief

Vanmorgen weer terug naar Sleeuwijk. De omvang was minder maar nu zijn er 3 ontstoken. Het steekt elkaar aan.
De AB was niet afdoende en de koorts nog steeds 40 graden.
Er mag niet meer gekoeld worden. Er moet met lauw warme doeken gemasseerd worden. Toch een pupje aanleggen want de melkgangen zitten dicht. Voor een bacterieel onderzoek was het een klus die taaiectroep uit de tepels te knijpen.
Ze heeft tig prikjes gekregen met AB, vitamines, anti-braak, ontstekingsremmers.
Verder nu ORS en bovenstaande in tabletvorm. Intensive verpleging vereist dus die geven we haar.
Positief is dat ze wel weer dronk en at toen ze thuis kwam.
Nu maar eens beginnen met de massage......
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Wenda »

Ach jee .. veel beterschap voor je hondje, hopelijk slaan de medicijnen snel aan.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Wenda schreef:Ik heb mijn teefje inderdaad ook gemolken toen ze melkklierontsteking had.
Ik wilde niet dat de pups die viezigheid binnenkregen.

Pups kunnen er ook echt ziek van worden.

De melk die bij Iza (zij had uiteindelijk ook meerdere tepels die met de ontsteking meededen) uit de betrokken tepels kwam was ook duidelijk anders van kleur (bruin door bloed). En toen het net begon was het inderdaad heel dik en pusserig (vanwege de onsteking).

Ik kreeg een mentholzalf mee waar mee ik de boel masseerde en leegde. In het begin vond Iza het niet leuk, want pijnlijk, later vond ze het blijkbaar wel prettig dat de druk van de ketel werd gehaald. De pups heb ik alleen aangelegd aan de tepels die niet meededen met de ontsteking en ze zijn uiteraard bij gevoed met flesje (Iza kreeg het toen de pups 3 weken oud waren). Iza heeft er weken last van gehad. Zij had de eerste dag ook 40 graden koorts en haar calcium zat op de onderste grens.

Het is inderdaad een heel intensief gebeuren, het verzorgen van de teef, maar het komt vast goed. Heel veel beterschap gewenst in ieder geval!

Hoe oud zijn de pups nu en zitten ze al op vast voer?
Afbeelding
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Oei, hier weet ik ook alles van.
Neela haar tepel is zelfs afgestorven.
Bij Neela kwam er na een laar dagen een gaatje naast de ontstoken tepel.
Tepel werd paars.
Ik moest de pup juist wel af en toe aan de tepel laten zuigen, ze zijn er niet ziek van geworden hoor.
Ze waren 10 dagen toen de ontsteking begon.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
francientje
Actief

Ik hield ook de pup er bij vandaan maar die smurrie krijg ik zelf niet los. Het is idd taai.
De arts zei mij ook dat sommige pupjescer wonderbaarlijk goed tegen kunnen.
Ik moet het afkloppen maar op het moment gloeit de boel niet. Is ook niet keihard meer en is ze ook een stukje mee geweest naar buiten op eigen verzoek.

Ik ga zo nog even met die warme natte doek in de weer dit vindt ze heerlijk!

Her en derbpik ik tips vanaf hier op. Sommige zijn van toepassing op de situatie.
Verdercwas ik erg blij met dr. Imkamp vanmorgen. Hij heeft er echt de tijd voor genomen om uit te leggen en tot een behandelplan te komen. Ik vertelde hem ook dat ik me zo schuldig voel.
Ik heb een heerlijk,blakend gezond nest maar een moederhond in de vernieling.
Hij zei dat het niet aan mij ligt maar echt domme pech en samenloop is. Waarschijnlijk had hij doorvdatbik bij boe al in tranen zou uitbarsten. Nee, geen medelijden naar mij. Wel de compkimenten en de zorgen om Pebbles en wat houdt ze zich goed. Wat ik ook doe ze laat het allemaal gewoon gebeuren met een blik van ik vertrouw jou.

Het verhaal van het gat naast de tepel kreeg ik gisteren ook mee. Zoals het er nu uitziet denk ik dat we die dans ontspringen,gelukkig!

Morgen eens nasr die mentholzalf vragen :-)
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Bij mijn da heet ie mastitiszalf, maar het is echt net menthol. En de eerste keer toen ik aan het masseren ging en de teef op schoot had en er met mijn hoofd boven zat, sprongen de tranen zowat in mijn ogen, dat spul is heel eh scherp zeg maar. Je moet het ook echt met handschoentjes aan smeren, want je handen doen er na zoveel minuten masseren en melken dus wel echt zeer van.

Een aantal pups dronk overigens dwars door die zalf heen...

Dat masseren en die dikke melk eruit melken is een beetje een handigheid maar het ging heel goed.

Annemiek, ik kreeg een verhaal van mijn da te horen van kittens die stierven en een collega fokker kende ook een verhaal van een fokker die er pups door verloor omdat de melk giftig zou zijn geworden.... Ik las op internet ook verhalen van pups die er misselijk van waren, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de aangetaste melkklieren dus zelf leeg gemasseerd. Er zijn later wel pups die die tepels te pakken hadden voor ik kon ingrijpen en ik heb ze ook niet ziek zien worden, maar toch.
Afbeelding
francientje
Actief

Ik had nog wel gevraagd of kampherspiritus ( geen idee hoe je dit schrijft) een optie is en ook dat zou ik kunnen gaan doen. Even een telefoontje aan wagen. Er drinkt een pupje en enkel om de boelmlos te maken.
Heel raar is dat het van de ene naar de andere tepel gaat. Voordeelmiscwel dat ik het zie gebeuren duscdan wel kan melken,net genoeg om de boel soepel te houden.

Ze voelt zich nu beter dan gisteren en vanmorgen gelukkig :-)
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

beterschap voor je meisje...ze heeft toch al wat te stellen gehad hé...
ik krijg toch kriebels als ik denk dat die pups aan ontstoken tepels moeten drinken :oeps: ze krijgen die troep toch binnen en dat maakt me wat ongemakkelijk...
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Riboet schreef:Annemiek, ik kreeg een verhaal van mijn da te horen van kittens die stierven en een collega fokker kende ook een verhaal van een fokker die er pups door verloor omdat de melk giftig zou zijn geworden.... Ik las op internet ook verhalen van pups die er misselijk van waren, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de aangetaste melkklieren dus zelf leeg gemasseerd. Er zijn later wel pups die die tepels te pakken hadden voor ik kon ingrijpen en ik heb ze ook niet ziek zien worden, maar toch.
Ja ik snap je hoor, ik heb goed navraag gedaan, vooral omdat ze bij mij nog zo jong waren, ik heb een paar flinke reuen ertussen zitten en zeg dat dat door die tepel komt, gekheid natuurlijk.
Ze en wij kregen er nauwelijks wat uit en binnen 3 dagen zat er een gat naast de tepel, wat echt een opluchting was voor neela je zag haar toen opknappen.
Ik zette haar ook in een badkuip met lauw water en probeerde daarna de tepel wat uit te melken.
Veel succes ik hoop dat het bij jullie niet zover komt als bij ons.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
francientje
Actief

Dan zal ik ook eens iets positiefs melden. Pebbles doet het heel erg goed.
Gisteren was alles eigenlijk heel soepel en trekt mooi op.
Ik blijf regelmatig met een natte warme doek masseren. Er is bij een borst zeg maar nog een kleine verdikking en die masseer ik gewoon. Dit is ook nog de enige tepel die ik "aftap" sinds gisteren leg ik ook de pup er niet merr aan.
Mama voelt zich goed. Sinds tijden heeft ze hier gisteren met de grote dames gespeeld en doet het ook leuk met haar kleintjes. Bij haar uitdagen tot spelen naar de grote kreeg ik de tranen in mijn ogen. Wat ben ik blij dat ze zich zo goed voelt.
Zou het gedonder dan nu eindelijk achter de rug zijn.........
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

ow wat fijn om te lezen want wat hebben jullie al een pech te verduren gehad en die constante zorgen dan he.
Nu hopen dat deze lijn zich doorzet!! Duimen we voor!
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Oef wat ongelofelijk klote. Ik heb het met Lune gehad tijdens het eerste nest, dat ze 2 x melkklierontsteking kreeg. De 1e keer was heel minimaal, en gelukkig zo weg. De 2e keer zat er echt een tennisbal. Ik heb toen AB gekregen, ontstekingsremmers, en idd koortsremmende prik.
Vervolgens de tip om met warme doeken te masseren. Ik heb een emmer met warm water naast me gezet, en ben een handdoek daar in gaan doen en vervolgens met die handdoek de boel masseren.

Wijsvinger aan onderkant van de bal, duim aan de bovenzijde, en vervolgens de melk er uit gaan drukken. In de eerste instantie gaat dit heel moeilijk, is het meer pus, vervolgens wordt het een melk substantie wat er makkelijker uit komt. Elk uur heb ik dit gedaan en pups aan leggen. Dat werkt het beste.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier hebben ze veel melk en dus gebeurt het elke keer weer, althans bijna. Ik check heel veel en ga direct melken als het niet soepel genoeg is. Dan ben je het voor.
Misschien een tip voor de volgende keer, scheelt een hoop stress ;)
Gewoon meteen lauwe doeken en melken met die handel.

Fijn dat het al beter gaat!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Oh wat fijn dat je teefje weer zo aan het opknappen is! Hopelijk zet het door en ben je er nu vanaf!
Afbeelding

francientje
Actief

Het lijkt erop dat het klaar is. Er hangen nu nog wat opgetrokken lege velletjes.
Ik noem haar nu Lipton, lege uitgelekte theezakjes :-)

Ze speelt,eet en lijkt weer devoude te worden. Vandaag nog even met de dierenarts gebeld omveven door te geven hoe het nu is. Hij viel haast van zijn stoel van ongeloof en toch is het echt waar.

Overigens zijn de pups vandaag voor hun eerste prikje geweest en het nest is helemaal kerngezond bevonden.
We hebben buiten een klein vreugdedansje gedaan. Wat kan een mens blij zijn!
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

He fijn dat zijn berichten die ik graag zie :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Fijn voor moeders en voor jou! Weer een beetje rust in de tent, voor je het weet is het al weer tijd om het nest te verlaten.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”