Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor een hond is dit?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Barbabelle
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier
Aantal honden: 1

Wat voor een hond is dit?

Ongelezen bericht door Barbabelle »

Omdat het zo goed gaat met onze Moon zijn we op zoek naar een tweede hond. Ons oog is gevallen op Violeta, een hondje uit Spanje. Hoewel we wat kritisch zijn over honden uit Spanje hebben we hier een goed gevoel bij. We hebben mail contact gehad met de bemiddelaars en ook na haar karakterbeschrijving zijn we erg enthousiast. Natuurlijk willen we haar eerst ontmoeten voordat we definitief beslissen.

Afbeelding

Afbeelding

Ze wordt beschreven als een kruising spaniel, maar mij lijkt het een (kruising?) Espangeul Breton. Wat denken jullie? Haar jachtinstinct is in ieder geval wel behoorlijk aanwezig. En heeft iemand ervaring met de Espangeul Breton en kan daarover wat met ons delen? En dan vooral over het jachtinstinct? Op zich kunnen we daar wel mee om gaan, maar kan ze leren los te lopen? Klopt het dat er erg moeilijk contact te maken is met een Breton? Bij de beschrijving van Violeta staat overigens dat ze juist erg mensgericht is, maar tijdens het wandelen wel veel gericht op de buitenwereld. Vooral vogels trekken haar erg aan. Is daar aan te werken of is dat met een Breton onbegonnen werk?
Ik zit er aan te denken om, mocht het allemaal doorgaan, met haar op jachttraining te gaan om zo haar instinct toch de ruimte te geven binnen de grenzen van wat kan en mag.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Wat voor een hond is dit?

Ongelezen bericht door Eline* »

Leuk hondje en inderdaad lijkt ze op een kruising breton. Hoe lang zit ze al in de opvang? Of ze wel of niet los kan lopen zal de tijd moeten leren. Hoe schat het opvanggezin dat in?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Wat een leukerdje, ziet er inderdaad sterk uit als een Breton-mix.
De Epagneul Bretons die ik ken lopen gewoon los. Vrolijke, vriendelijke honden, sociaal met andere honden en mensen. Wel erg actief, het zijn energiebommetjes.
'Moeilijk contact te maken' is volgens mij zeker niet zo, degene die ik ken zijn erg people-oriented, het zijn honden die graag werken met de baas. Achter vogeltjes aansjezen doen vrijwel alle jachthonden als ze de kans krijgen. Daar zal absoluut aan te werken zijn maar als je graag een hond hebt die continue naar je kijkt en naast je loopt is het misschien wat te hoog gegrepen. :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

een epagneul is ook een spaniel, maar dan in het frans :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Schatje om te zien :I:
Dacht toen ik alleen de foto's zag en de tekst nog niet had gelezen iets van een cocker spaniel kruising te zien.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Inge O schreef:ik denk dat je teveel vastzit in 'ze is een (halve) breton en hun karakter is zusenzo'.

nee, ze is een jachthond en voor de rest zal je het allemaal moeten afwachten - kan best dat ze heel mensgericht is, of net niet, maar daarvoor zou ik me eerder baseren op wat ze over haar vertellen, niet op een rasbeschrijving die sowieso maar een richtlijn is en waarvan je dan nog niet eens weet (en nooit zal weten) in hoeverre ze daaraan beantwoordt.
Dit dus. Ik zou haar zo meegenomen hebben om haar snoetje, de rest zien we later wel :schrik: :I:
Barbabelle
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier

Ongelezen bericht door Barbabelle »

Ja natuurlijk zijn we in de eerste instantie op haar snoetje gevallen :I:
En ook haar karakteromschrijving is zeer positief.
Alleen was ik erg benieuwd naar wat voor ras(sen) er in dit hondje zouden kunnen zitten en toen kwam ik op de breton...
Maar de rasbeschrijving lezende lijken het mij dit niet de makkelijkste hondjes. Er wordt aangegeven dat ze haar nu aan de lange lijn laten lopen en nog niet los durven laten. Maar vooral omdat er veel wilde zwijnen zitten waar zij nu woont. Verder luistert ze goed, buiten ook. Ze komt voor een koekje, maar is wel erg geïnteresseerd in vogels. Ze weten niet wat ze zal doen als ze iets in haar neus heeft. Ze is wel slim en leert snel.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Wat een leuk hondje, geen wonder dat jullie voor haar vallen! Ik zou er gewoon vanuit gaan dat ze graag zal jagen, dan kan dat in ieder geval niet tegenvallen. Verder kun je daar natuurlijk goed op trainen en lekker met haar bezig gaan. En verder is het afwachten :wink:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Je moet er van uit gaan dat dit hondje gewoon nog nooit iets geleerd heeft en eerst binding met jullie zal moeten krijgen alvorens gekeken kan worden of ze gehoorzaam genoeg is om los te kunnen maar dat zou ook gelden als je een kruising buldog of sint bernard zou krijgne ;-)
Een epagneul is wel een jachthond maar een staande jachthond dus normaal gezien niet een hond die zo maar achter alles aanvliegt zonder naar de baas te luisteren. Alle EB(of kruisingen daarvan) die ik hier ken en tegenkom en dat zijn er veel !!! en lopen allemaal los ! Blijven zlefs ook goed op het erf als ze bij een boerderij horen!
Dus dat jachtinstinct daar zou ik me nog het minst zorgen om maken en dat zou ik hoouit doen bij een kruising met een brak of zo !
Sandra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”