Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boek "Fokken van rashonden: verwantschap en inteelt"

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Boek "Fokken van rashonden: verwantschap en inteelt"

Ongelezen bericht door Lothian »

Boek “Het fokken van rashonden, omgaan met verwantschap en inteelt” gepresenteerd

Gepubliceerd op 23 januari 2013 DoorWageningen UR Livestock Research

Op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Raad van Beheer op Kynologisch gebied in Nederland is het boek “Het fokken van rashonden, omgaan met verwantschap en inteelt” gepresenteerd.

De auteurs zijn Kor Oldenbroek van het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland en Jack Windig van Wageningen UR Livestock Research. Het boek is bestemd voor de fokkers van honden en bevat de huidige kennis van de genetica die nodig is om de inteeltproblemen in de rashonden te verminderen.

Het boek is het resultaat van het project “inteelt en verwantschap bij rashonden”, gefinancierd door de Raad van Beheer op Kynologisch gebied en het Ministerie van Economische zaken. In dit project is de kennis en expertise van de auteurs op het gebied van fokkerij bij landbouwhuisdieren en beheer van zeldzame rassen ingezet voor het aanpakken van inteelt bij rashonden. Naast het handboek is in het project software ontwikkeld om inteelt en verwantschap te monitoren en te voorspellen.

Verkrijgbaarheid boek

Het boek is verkrijgbaar als download-PDF of als hardcopy te bestellen via de website van de Raad van Beheer.

Bron: wageningenur.nl
Het boek is gratis te downloaden en telt 152 pagina's. En ja, ook het inkruisen van andere rassen wordt besproken :F:
Laatst gewijzigd door Lothian op 24 jan 2013 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Boek "Fokken van rashonden: verwantschap en inteelt"

Ongelezen bericht door LongFields »

Je link geeft alleen een blanco pagina. :wink:
Ik ben wel benieuwd wat ze in die 152 pagina's allemaal te melden hebben.
Lothian
Zeer actief

Als het goed is doet hij het nu wel.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Het is eigenlijk de basis van fokkerij en genetica, wat ik er zo van zie.

Ik ben benieuwd voor hoeveel fokkers dit klare kost is en hoeveel er vrijwel niks van af weten. En dan bedoel ik niet de fokkers hier op het forum, maar in het hele land.
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Deze stof is ook aan de orde geweest tijdens de fokkerstour dus veel mensen hebben er kennis van genomen of iig de gelegenheid hiervoor gehad.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

ik heb het al een tijdje...Windig is bij ons op de ALV komen spreken...
er wordt gesproken over DNA testen...
vandaar dat ik al een ander topic had aangemaakt in verband hier mee...
Genoscoper heeft een test op de markt waarmee risicoschatting erfelijke gebreken,gestandariseerd DNA profiel, vachtstructuren ed zouden kunnen "gezien" worden...
Lothian
Zeer actief

Gut ja, nu jullie het zeggen, ik had al een beetje een déjà vu. Topic: E-book over fokken van de RvB
Oud nieuws dus ;) maar nu is het officieel gepresenteerd, of zo.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

carine schreef:ik heb het al een tijdje...Windig is bij ons op de ALV komen spreken...
er wordt gesproken over DNA testen...
vandaar dat ik al een ander topic had aangemaakt in verband hier mee...
Genoscoper heeft een test op de markt waarmee risicoschatting erfelijke gebreken,gestandariseerd DNA profiel, vachtstructuren ed zouden kunnen "gezien" worden...
Is dat die pilot die op de site staat ? Ik kan daar helemaal geen info over vinden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

ik heb er een "folder" van toegestuurd gekregen dus ik denk idd die test...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

carine schreef:ik heb er een "folder" van toegestuurd gekregen dus ik denk idd die test...
Een folder per email ? Zo ja, zou je die ook naar mij kunnen sturen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

voila...
dit is de gecopiërde tekst...wie de folder zelf wil mag zijn email via pb doorgeven...
ik hoor graag jullie meningen hierover

Genetic health is an essential part of dogs’ overall well-being. MyDogDNA™ provides the world’s first genome-wide analysis for assessing the dogs’ genetic health and fitness. Simultaneous testing of thousands of different regions in the dog DNA reveals inherited disorders, genetic diversity, conformation and genetic relationships.
The results of the analysis will be published in your dog’s MyDogDNA profile as diverse and understandable online reports. By uploading other health-related information you will be able to transform the dog profile into a unique dog DNA pass that helps you improve your dog’s well-being.
As a dog owner you will get:

a user profile at MyDogDNA.com with a dedicated dog DNA pass that includes the results and reports of the genome-wide DNA test. You decide to whom and how to share the information.

a unique DNA profile for your dog identification, e.g. for parentage confirmation, including internationally approved parentage markers (ISAG)

a risk profiling for over 100 genetic disorders

a genome-wide analysis of your dog’s genetic diversity and its comparison within the breed

a summary of your dog’s genetic conformation including coat colour, quality and length and other structural characteristics

information about the genetic relationships including a genetic assignment of your dog in the breeding lines
As a breeder you will get a unique matchmaking tool which allows you to:

identify and compare breeding combinations in the MyDogDNA database for optimised breeding

search based on your phenotypic criteria and simultaneously consider the genetic health of individual dogs to avoid inherited diseases and to preserve the genetic diversity within the breed

identify the geographic location of the candidate breeding partners and to contact their owners for further information
Breed clubs get new comprehensive information for improving the overall breed health and genetic diversity
MyDogDNA™ provides breed clubs with comprehensive genotypic data of their breeds including disease carrier frequencies, genetic diversity measure and genetic relationships such as the presence of different breeding lines.
Contact us to find out more:
info@mydogdna.com
MyDogDNA™
The Dog DNA Pass with a Genome-Wide Test
Genoscoper Laboratories has been providing services in animal diagnostics since 1995. Our customers are pet owners, breeders and different associations who consider the genetic information as an important means for improving animal health and breeding. Our analysis is always carried out with the most reliable DNA reading techniques and we are quickly adopting the latest gene tests published by scientists.
www.genoscoper.com
Visit MyDogDNA and sign in with the card at:
www.mydogdna.com/dnapass
www.mydogdna.com
Your dog’s genetic health, including the inherited diseases and genetic diversity, as well as various structural characteristics, can now be assessed with our unique genome-wide test.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

carine schreef:voila...
Genetic health is an essential part of dogs’ overall well-being. MyDogDNA™ provides the world’s first genome-wide analysis for assessing the dogs’ genetic health and fitness. Simultaneous testing of thousands of different regions in the dog DNA reveals inherited disorders, genetic diversity, conformation and genetic relationships.
The results of the analysis will be published in your dog’s MyDogDNA profile as diverse and understandable online reports. By uploading other health-related information you will be able to transform the dog profile into a unique dog DNA pass that helps you improve your dog’s well-being.
As a dog owner you will get:

a user profile at MyDogDNA.com with a dedicated dog DNA pass that includes the results and reports of the genome-wide DNA test. You decide to whom and how to share the information.
Dat laatste vind ik een beetje vreemd. Verderop staat toch dat er ww DNA databank komt met deze resultaten. Wat heb je daar dan weer aan als negatieve dingen er dan ws weer niet staan ?
a unique DNA profile for your dog identification, e.g. for parentage confirmation, including internationally approved parentage markers (ISAG)

Erkend Sint Hubertus dit ook ?

a risk profiling for over 100 genetic disorders
Ik zou wel eens willen weten wat ik me daar bij voor moet stellen. Voor zover ik weet zijn er hooguit een handvol DNA testen voor afwijkingen die voor alle rassen gelden ?
Of krijg je dan een uitdraai a la rassenwijzer.nl ?
a genome-wide analysis of your dog’s genetic diversity and its comparison within the breed
Dat zal de DLA test zijn. Het kan ook dat ze, als je 3 honden van jouw ras laat doen, en deze zijn toevallig familie, dus grotendeels overeenkomend DLA, dat je dan een lijst krijgt met allemaal afwijkingen die zich daardoor kunnen openbaren. Er zijn natuurlijk een heleboel auto-immuunziekten die je dan zo uit je mouw kunt schudden.

Het lijkt me gewoon sterk dat een commercieel lab als deze zomaar voor 130 € alles kado geeft. DNA registratie, alle ziektes, DLA...heel de mikmak.

a summary of your dog’s genetic conformation including coat colour, quality and length and other structural characteristics
information about the genetic relationships including a genetic assignment of your dog in the breeding lines
As a breeder you will get a unique matchmaking tool which allows you to:

identify and compare breeding combinations in the MyDogDNA database for optimised breeding
Hmmm, ja over een X aantal generaties mss. Voorlopig iig niet.

search based on your phenotypic criteria and simultaneously consider the genetic health of individual dogs to avoid inherited diseases and to preserve the genetic diversity within the breed
Dat klinkt allemaal leuk maar dat zie ik de eerstkomende jaren toch echt niet gebeuren. Alleen als zo'n test vreplicht zou worden èn ook nog eens verplicht openbaar.
identify the geographic location of the candidate breeding partners and to contact their owners for further information
Breed clubs get new comprehensive information for improving the overall breed health and genetic diversity
MyDogDNA™ provides breed clubs with comprehensive genotypic data of their breeds including disease carrier frequencies, genetic diversity measure and genetic relationships such as the presence of different breeding lines.

Your dog’s genetic health, including the inherited diseases and genetic diversity, as well as various structural characteristics, can now be assessed with our unique genome-wide test.
[/quote]

Het klinkt allemaal mooi maar of we er iets aan gaan hebben. Ik heb best wel interesse om 3 honden te laten doen, maar dan moeten ze wel wat vragen wille beantwoorden. Doet jouw rv mee Carine ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

ik heb het via een fokker doorgekregen...ga het wel doorgeven aan de rv...
maar jouw bedenkingen zijn dus ook zo'n beetje de mijne :ugh:
wat St Hubertus er van denkt weet ik niet...mijn twee krullen zijn sowieso al DNA gecertificeerd (en één van hun pups ook)...dat is gewoon verplicht bij ons om het ouderschap te kunnen bewijzen (en in sommige gevallen aan te vechten :oeps: )
Er ligt van mijn honden ook al een staal bij Genoscoper voor de Juveniele Epilepsie test...
dus ik heb al 2 DNA stalen liggen én er is er ééntje doorgestuurd voor het DNA onderzoek naar cataract bij de Lagotti (dat is nog ion testfase)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Heeft iemand eigenlijk al ervaring met die MydogDNA ? Of kan iemand er meer info over geven ?
Ik heb ze over de Pilot herhaaldelijk vragen gesteld die nooit zijn beantwoord (kreeg wel een mail dat mijn vragen door werden gestuurd naar iemand anders) en ook op later vragen kreeg ik nooit antwoord. Ik zag dat op het cynocongres iemand hierover komt spreken. Vandaar dat ik eraan dacht. Is het iets voor ons in Nl ? Heeft het zin honden van een geplande combinatie te laten testen als de aandoeningen voorzover bekend niet in het ras voorkomen en er bovendien geen andere honden van jouw ras zijn gedaan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

ik ken enkele Lagotto fokkers die het gedaan hebben...
er komt vanalles boven oa rassen die hebben "meegewerkt " aan de opbouw van het ras, vachtstructuur, kleur, erfelijke aandoeningen (maar niet rasgebonden), korthaar gen enz enz...
uiteraard zou het interessant zijn moesten meer honden getest worden dan kan je op basis daarvan zien of je combinatie goed zit...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wat voor erfelijke aandoeningen moet ik dan aan denken die boven komen ?

Die andere dingen vind ik leuk maar geen reden om die DNA test te laten doen (kleurtjes, vacht opbouw ras enz).

Waar ik heel nieuwsgierig naar ben is een voorbeeld van de uitslag die je krijgt. Die staat voorzover ik kan vinden nergens op de site.
Je kon bovendien een demo opvragen, dat heb ik gedaan en ik kreeg een mail met de tekst: The demo dog has just been shared to you.
Heel leuk, maar er zat verder niets bij de mail. Geen link, geen bijlage, nada niks.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal het nog eens navragen, de hoofdrekenen was ook hier erfelijke aandoeningen hoor...
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Ik heb een tijdje met ze gemaild, had ook interesse. Al mijn vragen werden keurig beantwoord :)
Ik heb de gegevens van de demo dog dus die kan ik je pben als je wilt.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

carine schreef:korthaar gen
Nee.
Dat gen komt helemaal niet boven.

Wat er bovenkomt is het gen voor bearded en non-bearded.
Dat lagotto-fokkers dat korthaar noemen weet ik maar dat is het dus niet.
Even voor de duidelijkheid want fokkers van andere rassen raken anders danig in de war.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rahne schreef:Ik heb een tijdje met ze gemaild, had ook interesse. Al mijn vragen werden keurig beantwoord :)
Ik heb de gegevens van de demo dog dus die kan ik je pben als je wilt.
Wat vreemd ? Ik heb echt geen rare of heel veel vragen gesteld ofzo.
Ik zie je pb graag tegemoet!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wat vind jij ervan Marjoleine ? Kunnen "we" er iets mee ? Heb ik er iets aan bijvoorbeeld met mijn ras ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
carine schreef:korthaar gen
Nee.
Dat gen komt helemaal niet boven.

Wat er bovenkomt is het gen voor bearded en non-bearded.
Dat lagotto-fokkers dat korthaar noemen weet ik maar dat is het dus niet.
Even voor de duidelijkheid want fokkers van andere rassen raken anders danig in de war.

Ah bon... Weer wat geleerd... Iedereen roept oid van kortharig gen dus ja :mann:
Kijk je ook eens naar je pbtjes?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”