Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras gebruiken?
Moderator: moderatorteam
-
Safari
Welk ras gebruiken?
Ik heb werkelijk de ballen verstand van het fokken van honden en deze vraag is gewoon uit nieuwsgierigheid. Je leest hier heel veel over kapot gefokte rassen. DH, BD, Cavalier, Mops en Franse bull om er maar een paar te noemen (aanvullingen welkom) Ook lees je hier veel dat het anders moet en dat er bv binnen een soort een andere (gezonde) soort gebruikt moet worden om een ras weer gezond te krijgen.
Ik snap best dat je geen teckel gaat kruisen met een DH om het ras weer gezond te krijgen maar aan wat voor combinaties moet ik dan denken?
Wat kan bv om de Mops en andere platsnuiten weer gezond(er) te krijgen?
Ik snap best dat je geen teckel gaat kruisen met een DH om het ras weer gezond te krijgen maar aan wat voor combinaties moet ik dan denken?
Wat kan bv om de Mops en andere platsnuiten weer gezond(er) te krijgen?
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Re: Welk ras gebruiken?
De mops heeft alvast een fokker in duitsland die ermee is begonnen: http://www.retro-mops.de/
-
Safari
Ja die was mij al bekend maar volgens mij heeft deze fokker geen ander ras ingebracht.Domor schreef:De mops heeft alvast een fokker in duitsland die ermee is begonnen: http://www.retro-mops.de/
Ik wil het ook graag weten van de andere rassen.
Edit: Ik ben ook wel nieuwsgierig of het al eerder gedaan is.
Laatst gewijzigd door Safari op 26 jan 2013 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Jawel, een parson terrier.
- dagmar88
- Zeer actief
Safari schreef:Ja die was mij al bekend maar volgens mij heeft deze fokker geen ander ras ingebracht.Domor schreef:De mops heeft alvast een fokker in duitsland die ermee is begonnen: http://www.retro-mops.de/
De Tosa is in de jaren 50 als laatst gekruist met bordeaux dog.
-
Safari
op dit ras moest ik Googlen, prachtige hond.dagmar88 schreef:
- dagmar88
- Zeer actief
Safari schreef:op dit ras moest ik Googlen, prachtige hond.dagmar88 schreef:
En nu zouden ze die van mij beiden wel mogen gebruiken bij de bordeaux
Nog even en ze kunnen voor bulldog doorgaan ipv molosser
Pluisje zat al een heel stuk in de richting.

-
Safari
-
Bmamavan2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradormix
Bij de Old English Bulldog heb je de Leavitt lijn, in de Leavitt lijn zijn andere rassen (meen o.a. pittbull) ingezet om uiteindelijk een gezondere Engelse Bull te verkrijgen met een beter ademhalingsorgaan en een beter uithoudingsvermogen. Prachtige honden vindt ik het.

-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik wilde net gaan typen Nanna :p
Laicka (fokkersvoorwaarde dame)is zo'n voorbeeld van een bijlage stamboom, laatste generatie voordat er weer gewone stambomen uitgegeven worden. Het is bij ons zo lastig om een pup kwijk te raken uit een korthaar/langhaar kruising, er zitten meer verantwoordelijkheden aan want zo'n nest laat je niet voor niks geboren worden. Dit met een uiteindelijk doel om het inteeltpercentage te laten zakken. Vaak zien we toch het probleem dat mensen als ze een korthaar willen, een "echte" korthaar willen, omdat er volgens hun, mijlen veel verschil in de lang en de korthaar zit.
Het is dus een uiteindelijk lang traject om weer een zuivere hond te krijgen, mensen te vinden die aan zo'n traject mee willen doen en ook de geschikte combi te maken.
Laicka (fokkersvoorwaarde dame)is zo'n voorbeeld van een bijlage stamboom, laatste generatie voordat er weer gewone stambomen uitgegeven worden. Het is bij ons zo lastig om een pup kwijk te raken uit een korthaar/langhaar kruising, er zitten meer verantwoordelijkheden aan want zo'n nest laat je niet voor niks geboren worden. Dit met een uiteindelijk doel om het inteeltpercentage te laten zakken. Vaak zien we toch het probleem dat mensen als ze een korthaar willen, een "echte" korthaar willen, omdat er volgens hun, mijlen veel verschil in de lang en de korthaar zit.
Het is dus een uiteindelijk lang traject om weer een zuivere hond te krijgen, mensen te vinden die aan zo'n traject mee willen doen en ook de geschikte combi te maken.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
Vorkje
- Actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
- Contacteer:
Ze zijn momenteel in Finland bezig met het inkruisen van andere rassen bij de Kromfohrländer. Afgelopen week is het eerste nestje van dit "project" geboren, Poedel x Kromfohrländer. Hierna willen ze nog een paar andere rassen inkruisen, weet niet precies welke..
Laatst gewijzigd door Vorkje op 26 jan 2013 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

- dagmar88
- Zeer actief
Safari schreef:![]()
Pluisje??
Bmamavan2 schreef:Bij de Old English Bulldog heb je de Leavitt lijn, in de Leavitt lijn zijn andere rassen (meen o.a. pittbull) ingezet om uiteindelijk een gezondere Engelse Bull te verkrijgen met een beter ademhalingsorgaan en een beter uithoudingsvermogen. Prachtige honden vindt ik het.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Deze is niet raszuiver lops denk ik:Safari schreef:Ja die was mij al bekend maar volgens mij heeft deze fokker geen ander ras ingebracht.Domor schreef:De mops heeft alvast een fokker in duitsland die ermee is begonnen: http://www.retro-mops.de/
http://www.retro-mops.de/index.php/greta
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er zijn plannen in de maak voor de wetterhoun.
Welke rassen dat moeten gaan worden is nog niet helemaal duidelijk al zijn er wel voorkeuren.
Dan is er die pointer die bij de dalmaten is ingekruist en in Scandinaviè hebben ze dit al vaker gedaan. Met wat brakken waarvan ik de naam niet weet.
Welke rassen dat moeten gaan worden is nog niet helemaal duidelijk al zijn er wel voorkeuren.
Dan is er die pointer die bij de dalmaten is ingekruist en in Scandinaviè hebben ze dit al vaker gedaan. Met wat brakken waarvan ik de naam niet weet.
-
Safari
Nee er was al aangegeven door Domor dat er Parson doorheen zit.Linsey schreef:Deze is niet raszuiver lops denk ik:Safari schreef:Ja die was mij al bekend maar volgens mij heeft deze fokker geen ander ras ingebracht.Domor schreef:De mops heeft alvast een fokker in duitsland die ermee is begonnen: http://www.retro-mops.de/
http://www.retro-mops.de/index.php/greta
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Jammer dat er niet bij staat hoeveel jaar ze er toen over gedaan hebben om dit voor elkaar te krijgen. Of zou het toen wel snel gegaan zijn ?Nanna schreef:In de Hollandse herder langhaar is korthaar en Tervueren ingekruist.
Om de fokbasis te verbreden is de langhaar enkele malen gekruist met de korthaar (met goedkeuring van de R.v.B). Nakomelingen krijgen een stamboom (bijlage). In 1984 zijn eveneens met instemming van de R.v.B. twee langhaar teven gekruist met een Tervuerense Herdershond. De nakomelingen hiervan werden weer gecombineerd met langharen van de oude stam. Deze honden (F-honden) hebben een afstammingsbewijs. Nakomelingen hiervan, vanaf de 4e generatie, zijn aangekeurd en (indien goedgekeurd) opgenomen in de bijlagen van het Nederlandse Hondenstamboek.
bron
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, het is voor zover ik weet zo goed als rond.Nanna schreef:Zijn ze nog steeds in die fase blijven hangen?Marjoleine schreef:Er zijn plannen in de maak voor de wetterhoun.
-
_Jules_
- Zeer actief
Ik zie wel vaak mopshondjes met beagle erin, die zien er toch wel erg leuk uit. Een sportieve mopshond;)
Hier ook eentje in de buurt..die rent alleen uit huis zodra die de kans heeft, omdat zn oude baasje hem amper uitla
at
Hier ook eentje in de buurt..die rent alleen uit huis zodra die de kans heeft, omdat zn oude baasje hem amper uitla

-
Safari
Ja dat is de Puggle_Inge_ schreef:Ik zie wel vaak mopshondjes met beagle erin, die zien er toch wel erg leuk uit. Een sportieve mopshond;)
Hier ook eentje in de buurt..die rent alleen uit huis zodra die de kans heeft, omdat zn oude baasje hem amper uitlaat
-
Lizzy
- Actief
- Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
- Contacteer:
Hoezo drama? Ja, het is drama geweest, om ze erkent te krijgen, maar ze zijn erkent. En en kan in de USA en in Europa gewoon mee gefokt worden en wordt er mee gefokt. Ook in Europa. Dus waarom deze azijn?Kruimel53 schreef:Bij de Dalmaat is in Amerika een pointer ingekruist om af te komen van het uraat-probleem. Drama's, niet te filmen. Maar het werkt dus wel. Nou nog ophouden met die onzin over de kopvlekken en wie weet wordt het ras nog wel eens gezond.
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Ja goddank wel. (in Duitsland worden dergelijke projecten ook opgestart maar het is mij nog onduidelijk in hoeverre de VDH hiermee akkoord is en dus gok ik zo dat deze projecten geen FCI erkenning hebben, wat in Finland wel is)Vorkje schreef:Ze zijn momenteel in Finland bezig met het inkruisen van andere rassen bij de Kromfohrländer. Afgelopen week is het eerste nestje van dit "project" geboren, Poedel x Kromfohrländer. Hierna willen ze nog een paar andere rassen inkruisen, weet niet precies welke..
Andere rassen op de Finse nominatie zijn o.a. de tibbetaanse terrier, foxterrier (ruwhaar) en de parson russel zo uit mijn hoofd. Mis er vast nog wel een paar.
Poedel x kromi is inmiddels geboren, daar zijn brindle pups uit gekomen waar ik eerder vandaag een topic over geopend heb.
Voor de overige rassen loopt volgens mij nog een interesse peiling om genoeg pupkopers te vinden.
Als het goed is wordt er in het voorjaar wel weer een kruisingnest gemaakt maar ik weet nog niet met wat voor een reu... (de kromi dame is al wel bekend, maar haar toekomstige lover staat daar nog niet bij)
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-
terrierjunk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
Is dat wat. Een paar dagen geleden in een ander topic over leuke kruisingen geloof ik, toen ik deze nog helemaal niet gelezen had, opperde ik dat ik weleens een Wetterhoun met een Chesapeake Bay retriever X zou willen zien. De Chess is een waterapporteur, maar heel anders van karakter dan de andere retrievers, namelijk hij heeft ook roofwildscherpte, een ongelooflijk doorzettingsvermogen, en een filmpje van vet op zijn haar waardoor het waterdicht en bijna vuilafstotend is.
De Chess is een op en top werker en behoorlijk hard.
Daarin vind ik dat hij overeenkomst met de Wetter heeft.
De Wetter is zowiezo een heel bijzondere hond, hij lijkt wel aan elkaar gezet van de meest diverse andere rassen: de krulletjes van de waterhond, iets van de oude spaniel, kop: brede schedel (en waaksheid en éénkennigheid) van een mastiff achtige, staart (en erfvastheid) van een keeshond, en de roofwildscherpte van een terrier.
En hij schijnt vroeger ook nog gebruikt te zijn als apporteur, waarbij hij natuurlijk makkelijk ganzen e.d. kan dragen.
Ik zou weleens willen weten door dna onderzoek ofzo, waar de Wetter van afstamt of wat er nou juist zo inzit allemaal.
Jammer dat hij nu zo te zeldzaam en daarom ingeteeld is...
Ze kennen hem eigenlijk haast alleen in Nederland, en dan nog maar een mini populatie.
Heb het altijd een interessante hond gevonden. Zijn ietwat nurks karakter maakt hem natuurlijk ook niet geschikt voor iedereen.
Het zou iig keizonde zijn om die ook met poedeltjes te kruisen om een platgefokte karakterloze versie te krijgen, omdat dat verkoopbaarder is.
De Chess is een op en top werker en behoorlijk hard.
Daarin vind ik dat hij overeenkomst met de Wetter heeft.
De Wetter is zowiezo een heel bijzondere hond, hij lijkt wel aan elkaar gezet van de meest diverse andere rassen: de krulletjes van de waterhond, iets van de oude spaniel, kop: brede schedel (en waaksheid en éénkennigheid) van een mastiff achtige, staart (en erfvastheid) van een keeshond, en de roofwildscherpte van een terrier.
En hij schijnt vroeger ook nog gebruikt te zijn als apporteur, waarbij hij natuurlijk makkelijk ganzen e.d. kan dragen.
Ik zou weleens willen weten door dna onderzoek ofzo, waar de Wetter van afstamt of wat er nou juist zo inzit allemaal.
Jammer dat hij nu zo te zeldzaam en daarom ingeteeld is...
Ze kennen hem eigenlijk haast alleen in Nederland, en dan nog maar een mini populatie.
Heb het altijd een interessante hond gevonden. Zijn ietwat nurks karakter maakt hem natuurlijk ook niet geschikt voor iedereen.
Het zou iig keizonde zijn om die ook met poedeltjes te kruisen om een platgefokte karakterloze versie te krijgen, omdat dat verkoopbaarder is.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
- sandrav
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
- Contacteer:
das mooi!!! een mops met een neus!! elk ras zou een neus moeten hebbenDomor schreef:De mops heeft alvast een fokker in duitsland die ermee is begonnen: http://www.retro-mops.de/
- sandrav
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
- Contacteer:
stiekem?yodi schreef:Door de rottweiler zit berner senner om ze wat vriendelijker te maken.
en de witte vlekken en vacht?
dat moet je steeds weer terug zien.
weet dat er bij de cane corso in sommge lijnen beetje mastino door zit en ook wel eens stiemen BM ingekruist is