Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor hond...? Zorbas dus!!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hajvb
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder x Griekse Brak
Aantal honden: 1

Wat voor hond...? Zorbas dus!!

Ongelezen bericht door Hajvb »

Allereerst, mocht ik in het verkeerde topic staan, verplaats hem dan gerust :wink:

Beste honden bezitters en liefhebbers. Na heel wat jaren gaat het er eindelijk van komen. Ik ga een hond uitkiezen! :cheer: Naast de kat, drie reuzenslakken, drie ratten en een hamster vond ik het wel tijd worden voor een huisdier waar ik meer interactie mee kan hebben. Mijn vrouw is inmiddels ook overstag en we hebben al wat "ervaring" opgedaan met een oppas hond.

Wat ik van jullie eigenlijk wil weten is misschien wel een gevaarlijk iets. Ieder heeft tenslotte zijn eigen specifieke ervaringen die niet perse voor de ander zullen gelden, maar toch stel ik het wel op prijs als er meegedacht kan worden met me.

Ik ben op zoek naar een hond die goed bij ons gezin past, maar ons gezin moet natuurlijk ook goed bij de hond passen. Ik wil graag een maatje en ook een maatje zijn. Een aanhankelijke, sociale hond die van nature goed luistert en om kan gaan met andere honden en katten. En eentje die eventueel een uurtje of 3 alleen kan zijn. The whole package kan je dus wel zeggen...

Het gezin bestaat uit mijn vrouw en ik, een 8-jarige jongenstweeling en nog een 6-jarig zoontje. Ons huis is zo ongeveer 95m2 groot en we hebben een tuin. Daarnaast is er een park op fietsafstand, bos en strand op een half uurtje rijden en genoeg grasland om goed uitgelaten te kunnen worden.

Waar mijn voorkeur uit gaat qua uiterlijk is iig kortharig en met een schofthoogte tussen de 50 en 65 cm. Denk bv aan een Stafford, Boxer e.d. en wat ik echt supermooi vind is een Dogo Canario of kruising daarvan.

Qua instelling ben ik een streng iemand, de kids weten bv heel goed waar ze aan toe zijn bij me. Met een hond ben ik mogelijk nog strenger, maar ik hou ook van lekker kroelen, gek doen en verwennen. Uiteraard ben ik bereid één of meerdere trainingen te volgen.

Een heel verhaal, maar goed. Wat zouden jullie mij aanbevelen, wat voor ras of kruising en een pup of asiel hond? En zijn er goede en betrouwbare adressen? Zo ja waar? Ik hoop dat jullie wat antwoorden en suggesties voor mij hebben. Ik wil namelijk graag een hond, maar alleen als de hond er ook gelukkig van wordt...
Laatst gewijzigd door Hajvb op 20 apr 2013 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door M@scha »

ik hóp hem even naar Hondenrassen :-)
Afbeelding
Hajvb
Vaste gebruiker

Juist, daar was ik dus al even bang voor. Sorry :oeps:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

daar zijn we voor!
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Welkom op dit forum.

Leuk dat je bewust nadenkt over wat voor een ras je zou willen. Ik las in je andere topic dat een herplaatser ook een optie is.

Van 2 van de 3 rassen die je plaatst moet je je wel realiseren dat de kans groot is op hondagressie wanneer ze volwassen zijn. Of dat voor jou een probleem is, is iets dat je zelf uit moet maken. Uiteraard geldt het niet voor ieder individu binnen die rassen, maar de kans is wel beduidend groter dan bij andere rassen.

Omdat ik lees dat jullie een herplaatser/asielhond ook geen probleem vinden, zou ik daar eens wat verder naar kijken. Het voordeel van een herplaatser is dat er al veel bekend kan zijn over de hond. Qua gedrag, gezondheid, aparte gewoontes.

Ik zou in ieder geval naar een type hond kijken dat niet te snel onder de indruk is van jonge spelende kinderen. 3 zoons, die ongetwijfeld ook vriendjes mee naar huis nemen, kan een hoop -gezellige- onrust geven. De ene hond kan daar beter tegen dan de ander.
Bovendien een hond die niet te veel de neiging heeft om achter andere dieren aan te gaan, gezien het feit dat jullie al wat dieren hebben.
Qua leeftijd lijkt jongvolwassen, maar wel door de puberteit heen, ideaal. Ds zeg maar zo'n beetje vanaf een jaar of 2, 2 en een half.
Er zijn waarschijnlijk heel veel leuke dieren die aan deze eisen voldoen. En dan vast ook nog wel een met een wat stoerder uiterlijk (Waar de voorkeur naar uitgaat, als ik het goed lees)

Is het de bedoeling om ook echt actief met de hond te gaan trainen, bij een hondenclub of iets dergelijks?
Moet de hond in staat zijn om langere wandelingen met het gezin mee vol te houden? Of wandelen jullie niet veel langere afstanden?
Dit lijken onzinnige vragen, maar zijn wel degelijk van belang.

Als je met plezier een kilometer of 10 of meer loopt, ook in de zomer, dan vallen er wel wat rassen af, ivm gezondheidsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan honden met een hele korte snuit, die kunnen daar -helaas- soms echt moeite mee hebben.

Er zijn hier op het forum mensen die heel handig zijn met -online- het vinden van de juiste hond voor de juiste baas.
(ik weet in ieder geval Nanna, maar er zijn er nog wel een stel)

Ik wens je heel veel plezier met de puzzel van het vinden van een passende hond. Het is een leuke puzzel, met een hoop voorpret!

En uiteraard lees ik graag up-dates, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

De rassen die je opnoemt zijn niet per definitie de meest makkelijke honden. Vooral de dogo's en de staffords kunnen (vaak) nogal hondagressief gedrag vertonen. Dit kan betekenen dat een dagje park/bos/strand lastiger is. Ook zou ik niet snel mijn kinderen met een dergelijk ras naar buiten sturen.
Vraag jezelf daarnaast af wat je de hond verder kunt bieden qua beweging (uur per dag is echt het absolute minimum voor een gezonde actieve hond). Daarnaast doe je de meeste honden een groot plezier met wat geestelijke uitdaging.

Uit je verhaal maak ik op dat je niet vreselijk veel ervaring hebt met honden, wat overigens niet wil zeggen dat je per definitie een "beginnershond" moet nemen. Laat je echter niet teveel leiden door een stoer uiterlijk.

Persoonlijk kan ik een leuke gezellige stabiele herplaatser van een jaar of 2 van harte aanbevelen. Puppies zijn leuk maar erg bewerkelijk. Daarnaast zijn ze maar kort pup.
En aangezien je al een druk gezin hebt is dit wellicht iets om over na te denken. Je weet met een herplaatser ook meteen of de hond met katten en andere honden kan, zindelijkheid is over het algemeen al geregeld en vaak heeft een herplaatser ook al enige opvoeding en training gehad. En een volwassen hond een leuk leven bezorgen is natuurlijk ook veel waard ;)

In ieder geval succes met je keuze.
blablabla :)
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

oeh, dacht ik net de eerste te zijn.. is iemand me voor ;)

Er staan een aantal leuke labs bij de herplaatsingen.. Over het algemeen fijne gezinshonden met een redelijk tot goede gezondheid.
blablabla :)
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
joytje333
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel

Ongelezen bericht door joytje333 »

Misschien is Max wat, maar misschien toch ook niet zo handig als eerste hond.

http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=280069
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Gino kan niet bij katten, en van Max is een hoop niet bekend. Daar zou ik in deze situatie niet voor gaan.

Jammer dat je als je bij dierenasiels.com aangeeft dat de hond met andere honden, katten etc. moet kunnen, dat ook alle honden waar dat niet van bekend is in het rijtje komen te staan. Alleen degenen waarvan zeker is dat het niet kan, worden eruit gefilterd. Had ik graag anders gezien, maar dat is hier wat of topic.

Ik kan slecht terugvinden wat er op de site onder jonge kinderen verstaan wordt. Bedoelen ze kinderen die echt nog kruipen, dan zou deze hond een optie zijn, kan met alles, alleen jonge kinderen is onbekend. (Wel katten, andere honden, oudere kinderen, alleen thuisblijven en autorijden.) Ziet er nog apart uit ook.

Qua leeftijd: ze is 7. Ik zag dat dat voor de boxer in het andere topic niet als probleem werd gezien, dus dan neem ik aan dat dat voor een verder gezonde hond ook geen probleem is.

Gila

http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=272275

Deze is wat jonger, 4. Staat expliciet bij dat hij niet bij kruipende kinderen moet, oudere kinderen wel oke. Evenals katten, honden, auto rijden. Niet langer dan 4 uur alleen. Ik las in je openingspost iets van dat de hond max. 3 uur alleen zou komen te zitten, dus dan geen probleem.

Jack:
http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=274210

Totaal ander type, wellicht niet wat je zoekt, maar misschien juist wel heel leuk:

Raki:

http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=282101
Laatst gewijzigd door Habibi op 02 apr 2013 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
joytje333
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel

Ongelezen bericht door joytje333 »

Habibi schreef:Gino kan niet bij katten, en van Max is een hoop niet bekend. Daar zou ik in deze situatie niet voor gaan.
Klopt, maar omdat hij schreef dat hij de Dogo Canario zo mooi vond, dacht ik ik zet hem er gewoon bij. Dan kan hij kijken of ie er wat mee doet of niet. Het kan geen kwaad om de hond eens op te zoeken meteen kids mee, kan je meteen zien hoe dat gaat.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Eens, een keer kijken kan geen kwaad.

Als er maar niet ovehaarst besloten wordt, kan gewoon gaan kijken geen kwaad. Zelf weet ik dat ik, als ik eenmaal ga kijken, meestal dan ook wel echt voor dat dier ga, en ik alsnog de neiging heb om te snel te beslissen. Ach, ieder zijn zwakheden...:D

Maar de zin "En ook katten lijkt hij wel interessant te vinden." kan wel erg op verschillende manieren uitgelegd worden...

Het is inderdaad wel een voorkeursras voor de topic-starter.
Afbeelding
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Totaaaaal niet waar je naar op zoek bent, maar ik zat net even op de site te snuffelen en ik wil je deze hond toch graag even laten zien. "Lieve, brave gezinshond" is namelijk wat er het eerste in me opkomt als ik je verhaal lees, en dan klinkt deze hond toch redelijk perfect :F: . Kan prima met kinderen, katten en andere honden. Wandelt braaf mee, moet alleen nog wat getraind worden op los lopen. En is niet het type om uren mee te wandelen (ik kan niet zo goed uit je tekst opmaken of dat de bedoeling is of niet) . En een leuk pluspuntje. Hij zit in een opvanggezin in Noord-Brabant, dus je kan altijd even langsgaan en ze kunnen je alles vertellen over hoe zo'n hond het doet in huis enzo. Zit er al 2,5 jaar, dus ze kunnen je vast alles vertellen.

Yepetto

Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Als je sociaal wilt moet je in elk geval de Dogo's even overslaan.
Een Max
http://www.huizezwerfhond.nl/honden-ter ... erland/max

of een Zorbas vind ik wel passen!
http://www.huizezwerfhond.nl/honden-ter ... and/zorbas
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zorbas lijkt me leuk!
Mit
Zeer actief

Gollum schreef:Zorbas lijkt me leuk!
Die zit zelfs in de opvang bij iemand hier van het forum!
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Op dezelfde website die Mit noemt staat Cinnamon ook. Dat is ook een echte gezinshond. Heel leuke hond en ze woont bij een gastgezin bij mij om de hoek.
Mit
Zeer actief

Tara schreef:
Mit schreef:Als je sociaal wilt moet je in elk geval de Dogo's even overslaan.
Een Max
http://www.huizezwerfhond.nl/honden-ter ... erland/max
Hij heb geen ore! :80:

Afbeelding
Gebruike ze tog nie. Loze ballast! Loze ballast zeg ik jou!
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

leuke honden worden hier voorgesteld. Ik zou als ik TS was geen hond nemen die veel aandacht vergt richting andere reuen of andere honden. Hj heeft een gezin met jonge kinderen en die hebben al aandacht en ogen genoeg nodig ;)
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Hajvb
Vaste gebruiker

Zo he, wat een goeie reacties! Dank daarvoor! Ik denk dat ik idd niet voor een Dogo ga. Hele mooie honden, maar als beginneling denk ik toch teveel van het goede er komen al een hoop leuke honden voorbij zeg! Degene die me op eerste indruk al aanspreken zijn Zorbas, Max (wat een mooie hond), Jack, en Gila.

Zelf ben ik ook nog Han tegen gekomen http://www.dierentehuisdenbosch.nl/inde ... 17&id=2741, maar daar zal denk ik nog wel wat werk aan zijn om hem alleen thuis te kunnen laten.
Laatst gewijzigd door Hajvb op 02 apr 2013 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hajvb
Vaste gebruiker

Wat betreft de vragen wat ik verder van plan ben met de hond. Per dag minimaal een uur bewegen buiten. Daarnaast nog een leuk duw en trek spelletje binnen. 1 á 2 keer per week naar het park, strand of bos en daar toch wel twee uur voor uittrekken. Verder ben ik wel van plan om hem mee te nemen op vakantie. Als ik eenmaal een hond heb denk ik niet dat ik hem twee of drie weken achter kan laten :wink:
En op vakantie zal er hier en daar wel voor een paar uurtjes gewandeld worden. Echter niet op een super hoog tempo gezien mijn knie en enkel dat niet aankunnen en de kids ook niet altijd van het opschieten zijn :lol1: En verder lekker knuffelen en kroelen op de bank.

Training ben ik toe bereid, maar als het niet hoeft ben ik niet van plan om allerlei trainingen te gaan volgen. Alleen als ik denk dat de hond er heel veel plezier in kan vinden zal ik daarnaar kijken.
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Max wordt alleen geplaatst als er al een andere hond in huis is.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Als je niet perse wilt dat je hond vrienden wordt met andere honden vind ik een amerikaanse bulldog wel bij jullie vraag passen. De gezondheid is om te huilen maar het karakter vind ik echt geweldig.
Het zijn honden die erg aan het gezin en de baas hangen, ze willen over het algemeen dan ook graag goed luisteren. Hoge tolerantiegrens, vrolijk, gaan graag mee samen op stap maar hoeven niet continu aan het werk.
Ik wil eigenlijk niet anders :I:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Carmen schreef:Als je niet perse wilt dat je hond vrienden wordt met andere honden vind ik een amerikaanse bulldog wel bij jullie vraag passen. De gezondheid is om te huilen maar het karakter vind ik echt geweldig.
Het zijn honden die erg aan het gezin en de baas hangen, ze willen over het algemeen dan ook graag goed luisteren. Hoge tolerantiegrens, vrolijk, gaan graag mee samen op stap maar hoeven niet continu aan het werk.
Datzelfde geldt voor de boxer :engel:
Zeker de teven zijn normaliter ook niet ál te lastig met andere honden.
Boxers kunnen tegen een stootje en zijn doorgaans echte kindervrienden. En mits ze voldoende beweging krijgen rustig in huis.
Alleen die gezondheid.... áls je voor een boxer gaat, ga dan voor een goede fokker die iig test op heupen, ellebogen en hart en die niet fokt met lijnen waarin epilepsie voorkomt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken in Dierenopvang Koningen. Dat is een Nederlands asiel waar ze ook onderdak bieden aan honden uit het buitenland. Dit zijn honden in allerlei soorten en maten, maar dus wel te bekijken in Nederland. Ze hebben er een heel stel, dus je rijdt niet het land door voor maar één hond. http://dierenopvangkoningen.vpweb.nl/Honden.html
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Zorbas :cheer:
JLPaco
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door JLPaco »

Carmen schreef:Als je niet perse wilt dat je hond vrienden wordt met andere honden vind ik een amerikaanse bulldog wel bij jullie vraag passen. De gezondheid is om te huilen maar het karakter vind ik echt geweldig.
Was dus precies wat ik dacht.

De amerikaanse bull die hier rondloopt is heeel aanhankelijk, maar kan ook lekker willen stoeien. Rent graag lekker over de hei buiten maar kan ook uren aan een stuk luieren. Doet het super met de kinderen en heeft een zacht karakter.

Een stoer binkie met een hoog knuffelgehalte. :E:
Hajvb
Vaste gebruiker

Ik begin eigenlijk wel een beetje gek te worden op Zorbas....
Afbeelding
JLPaco
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door JLPaco »

Tara schreef:Dan lijkt de AmBull me nou niet echt een goede keus. :wink:
Nee dat is waar, over het algemeen is het geen vriendelijke hond naar andere honden. Die van ons is erg gek met andere honden, maar is daar dan ook altijd bij geweest. Ligt er maar net aan in hoeverre zo'n beestje socialiseert, denk ik?

Maarja dan nog, dat risico kun je niet nemen als je zeker wilt zijn van een hondvriendelijke hond. Dus geen optie voor de TS.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Het lijkt me heel lastig lopen met een hond met hondagressie en de kinderen. Met kinderen heb je al ogen in je achterhoofd nodig, laat staan met een hond erbij die agressie kan vertonen. Het lijkt mij lekker dat een hond wat mee kan keutelen met de kids en vriendelijk is naar andere dieren of ze negeert.
Toen ik een hond nam en nog niet zeker wist of ik kinderen wilde heb ik gelet op het ras en haar gesocialiseerd met kinderen. Ik zou nu prima een kind bij mijn honden kunnen nemen :F:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”