Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Friese paarden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Friese paarden

Ongelezen bericht door yamie »

in elke fokkerij, of het nou over paarden, honden, koeien, katten enz enz gaat, is overselectie, inteelt, te kleine populatie enz enz. een doodsteek. :19:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het gaat met de Friese paarden veel slechter dan met rashonden.
Er wordt wel aan gewerkt hoor, trouwens. SZH (http://www.szh.nl ) is zich bewust van de problemen en wil er wat aan doen.
Maar dan moeten de fokkers wel mee willen werken.

Overigens is het aan het buitenland te danken dat ze er nog zijn, in o.a. Amerika schijnen ze nogal eigenzinnig te fokken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Dit speelt al zo lang bij dit paardenras, het is al een x bijna uitgestorven geweest en daarna hebben ze met een paar paarden het hele ras weer op poten moeten zetten. Je kan dus wel raden hoe de genenpool is;) dwerggroei komt heel veel voor en dan nog alle dingen die je als 'buitenstaander' niet ziet. Je ziet prachtige zwarte dieren met weelderige manen en dikke staarten, wat je niet ziet zijn de potten verf die gebruikt worden en de haarstukken die speciaal gemaakt worden om de mensen te laten denken dat hun hengst/merrie dat door geeft.
en alle miskramen niet te vergeten..

Dat is echt een rare wereld, ik ken prachtige Friezen met schitterende bloedlijnen, relatief weinig inteelt percentage maar de eigenaar zit niet in dat 'wereldje' en gaat zijn eigen weg dus worden zijn paarden consequent uitgesloten van de fok.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Het gaat met de Friese paarden veel slechter dan met rashonden.
Hangt dat niet van het ras af? Ik kan me zo voorstellen dat het met de Cavalier slechter gaat dan met het Friese paard. Gevoelsmatig dan, want getallen heb ik niet.
En fijn dat de USA eigenzinnig fokt. Moesten fokkers hier ook gaan doen.
Inteelttechnisch gezien niet, heb ik begrepen.
Heb het er eens over gehad met Wageningen, het komt vooral doordat er geen beperking is op dekken en er vriezers vol met rietjes staan. Gewoon tien generatie dezelfde hengsten en zo.

Cloris kan dat vast beter uitleggen, maar zoiets dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

cloris schreef:Dit speelt al zo lang bij dit paardenras, het is al een x bijna uitgestorven geweest en daarna hebben ze met een paar paarden het hele ras weer op poten moeten zetten. Je kan dus wel raden hoe de genenpool is;) dwerggroei komt heel veel voor en dan nog alle dingen die je als 'buitenstaander' niet ziet. Je ziet prachtige zwarte dieren met weelderige manen en dikke staarten, wat je niet ziet zijn de potten verf die gebruikt worden en de haarstukken die speciaal gemaakt worden om de mensen te laten denken dat hun hengst/merrie dat door geeft.

Dat is echt een rare wereld, ik ken prachtige Friezen met schitterende bloedlijnen, relatief weinig inteelt percentage maar de eigenaar zit niet in dat 'wereldje' en gaat zijn eigen weg dus worden zijn paarden consequent uitgesloten van de fok.
en dan die slechte brokkelhoeven, straalbeenkanker. ocd, etc. etc. erg hoor, ook bij het kwpnstamboek trouwens.
Afbeelding
cloris
Zeer actief

Hutsje schreef:
cloris schreef:Dit speelt al zo lang bij dit paardenras, het is al een x bijna uitgestorven geweest en daarna hebben ze met een paar paarden het hele ras weer op poten moeten zetten. Je kan dus wel raden hoe de genenpool is;) dwerggroei komt heel veel voor en dan nog alle dingen die je als 'buitenstaander' niet ziet. Je ziet prachtige zwarte dieren met weelderige manen en dikke staarten, wat je niet ziet zijn de potten verf die gebruikt worden en de haarstukken die speciaal gemaakt worden om de mensen te laten denken dat hun hengst/merrie dat door geeft.

en dan die slechte brokkelhoeven, straalbeenkanker. ocd, etc. etc. erg hoor, ook bij het kwpnstamboek trouwens.

Brokkelhoeven en straalbeenkanker zit voor een heel groot gedeelte in het onderhoud, ijzers enz maar het is wel een feit dat bij de warmbloedpaarden de hoeven achteruit gegaan zijn sinds er steeds meer en meer volbloed gebruikt is in de fokkerij. Die staan namelijk bekend om hun slechte voeten en dat nemen ze mee in de fokkerij want wie let er nou op hoeven? terwijl het een van de belangrijkste onderdelen is van het paard, No hoof No horse zeggen ze in de UK.

Maar ik denk dat het weer wat anders is dan de Friezen, dat inteeltpercentage he...
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Sijtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sijtje »

Ik ben er al weer jaren uit maar ik heb destijd ook een beetje mee mogen krijgen van de fokperikelen binnen het Friesch Paarden Stamboek. Het is bewezen dat de merries met een hoog inteelt percentage een verhoogde kans hebben om langer aan de nageboorte te blijven staan met alle gevolgen van dien. Zo zijn er zeer waarschijnlijk wel meerdere afwijkingen te bedenken welke inherent zijn aan inteelt.

Ik ben wel van mening dat uiteindelijk ook de kopers verantwoordelijk kunnen worden gehouden. Er wordt ieder jaar een prachtige hengst uitgeroepen als kampioen en "iedereen" wil graag een nakomeling van een kampioen. Nu moet het woord iedereen niet zo letterlijk genomen worden maar bij een hoop potentiele eigenaren brengt de naam van zo'n kampioenshengst als vaderdier ook een bepaalde vorm van status met zich mee.

Nu wordt het Friese Paard genoemd vanwege de inteeltpercentages. Gelukkig wordt het bij het Friese Paard nog bijgehouden, er zijn genoeg rassen te noemen waarbij er nog helemaal niet gekeken wordt naar inteelt. Daarbij denk ik dat bij het Friese paard niet alleen inteelt een hindernis is binnen de fokkerij. Binnen een relatief korte tijd het exterieur zowat over de kop gooien kan eveneens een probleem vormen. Laten we wel zijn, (zeer gecharcheerd) de "lompe trapzakken" waar iedereen mee weg kon rijden van eerder zijn binnen een kort tijdsbestek veranderd in kwpn-ers met veel meer behang.
Geweldig voor de sport overigens maar niet iedere ruiter is meer capabel om het gemiddelde Friese Paard te rijden.

Is hij bij de honden anders? Ik ben van mening dat het niet het geval is. De vraag bepaald immers gedeeltelijk het aanbod. Natuurlijk is de fokker eindverantwoordelijk voor de combinatie die gemaakt wordt maar als er geen vraag is........het laatste wat de fokker wil is met zijn pups blijven zitten.
Deze discussie sluit overigens mooi aan bij de lezing van afgelopen woensdag in Leeuwarden.
Moge je hart voor honden vol liefde en je oordeel vol wijsheid zijn
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Iets anders wat ik over Friesen gehoord heb is dat ze geen uithoudingsvermogen hebben.
Ik vind ze wel prachtig. Ik kan intens genieten van een koets met een schitterend span Friezen.
Het oude "barokke" type verdwijnt snel, wat erop wijst dat er wel degelijk, zij het misschien stiekem, uitgekruist wordt.
De Fries is een fraaie basis om mee uit te kruisen, zo zie ik het.
Een "moderne" Fries is van nature een dressuur paard, (hoewel hij, binnen enkele generaties, steeds lichter wordt en dus evolueert richting rijpaard) maar hij is nogal voor verschillende doeleinden gebruikt: zo begin 1900 was hetzelfde ras een harddraver, waar wedstrijden mee gedaan werden, en het showpaard van herenboeren. Een harddraver is een snel paard met wijde gangen, terwijl een dressuurpaard wel het totaal tegenovergestelde is, een dier wat zich verzamelt en wel de benen hoog optilt in draf, maar niet snel gaat.
Als er inteelt bij Friezen is, is dat een verschijnsel van de laatste 30 jaar, nu de hele wereld op het uiterlijk van dit ras valt, en er dan blijkbaar elke generatie met maar een paar dieren wordt verder gefokt.
Vroeger waren de Friezen trouwens niet alleen zwart, ook andere kleuren.
De Arabo- Friezen zijn nu dan weer populair als veelzijdig recreatie- en zelfs sportpaard, en die hebben een mooie mix van het fraaie van beide ouders.
Een Fries met Lippizzaner of Andalusier of Lusitano schijnt ook goed te klikken.
Neem aan dat de F1 hybride dan weer het best is.
cloris
Zeer actief

De kruising Fries x PRE (andalusier) is zelfs een 'ras' de Warlander en het brengt nog geen nieuw bloed. Ze moeten eigenlijk gewoon eens een PRE of een Lippizaner erin kruisen en dan weer verder gaan met de Friezen zelf, beetje bloedverversing wat niet nieuw is want het zit er al in van oorsprong.
Afbeelding
cloris
Zeer actief

Dat zeker, altijd die sokken en die platvoeten, die aparte rug en die hertenhals (als ik het even zo mag uitdrukken)
Afbeelding
terrierjunk
Zeer actief

Kop?
HOOFD.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

terrierjunk schreef: Vroeger waren de Friezen trouwens niet alleen zwart, ook andere kleuren.
Daar zit al een van de grootste, zo niet de grootste reden waarom het ook zo slecht met de Fries gaat. Ze moeten zwart zijn, maar een beetje wit is op sommige plekken toegestaan. Daardoor sluit je al heel veel paarden uit.
Dan krijg je van die excessen en mensen die paarden stieken verven, waarvan het laatste voor het ras een eventueel voordeel zou kunnen zijn.
Nusca van mij staat samen met een wat ouderwetser model Fries, kan het alleen maar mooier vinden. Vind die rijpaardtypes helemaal niks.
terrierjunk
Zeer actief

De tijd dat de Fries echt een adelloos, onverstoorbaar boerenwerkpaard en manusje van alles was, heb ik al niet meer meegemaakt, en ik loop hier al 50 jaar te doen of ik aanwezig ben. Ik blijf Friezen mooi vinden, vanuit de bevoorrechte hoek van de beschouwer: kijken kost niks.
Als ik er een zie, daar kan zo'n KWPN beest wat mij betreft niet tegenop.
Wat is een springpaard dan anders dan een karknol gekruist met een volbloed?
Maar ik vind de meeste KWPN paarden echt niet mooi, al is het een kruising van van alles, ze hebben meestal flaporen, kleine lelijke oogjes, lelijke zware hoofden, een kont als een dikke dame, en ze missen die uitstraling.
Een Fries om naar te kijken, heeft het gewoon.
Zonder al die evt. inteelt nadelen dan, daar heb ik als toeschouwer geen last van.
Kan me voorstellen dat ook anderen een Fries mooi vinden.
Die van het oude type hebben niet de rijpaard bouw die tegenwoordig als ideaal wordt opgedrongen.
Ze hebben ouderwetse trekjes. Maar wel adel en uitstraling!
Maar moet je er maar eens eentje dressuur zien rijden.
Nou ja: I get the message, ze zijn dus wel fraai maar kennelijk ingeteeld.
Dan sjoemel wat of doe het stamboek (op een kiertje) open.
Dat sjoemelen doen ze bij de honden ook, en gelukkig maar anders waren diverse rassen allang uitgestorven.
Of doe gewoon je eigen ding, koop er eentje, ga buiten het stamboek om en gebruik dat bloed om zelf iets moois te maken.
Ik blijf erbij dat kruisingen met een Fries en een ander ras wat goed pakt, ook heel mooi zijn, en bruikbaarder dan het origineel dan. Want je bent meteen ook je inteeltdepressie en je recessieve erfkwalen kwijt.
Het is inderdaad zo omdat de Fries voor de meeste van zijn eigenschappen homozygoot is, dat hij zijn stempel wel drukt.
Ik heb er op een of andere paardenmarkt een keertje op een gereden, ik had geen geld of plek voor een paard, maar die boer die hem verkocht, zette me erop, en oh wat geweldig, hij ging in draf en het was net of ik in een leunstoel zat, hij gooide totaal niet op, en dan die manen en die hoog gebogen hals voor me en die sjieke puntoortjes. Als ik daar en dan wel geld en plek gehad had....
Of als ik ooit nog eens de lotto win, denk ik toch wel dat ik eens een Fries zal hebben, en nog een paar andere paarden ook.
cloris
Zeer actief

terrierjunk schreef:De tijd dat de Fries echt een adelloos, onverstoorbaar boerenwerkpaard en manusje van alles was, heb ik al niet meer meegemaakt, en ik loop hier al 50 jaar te doen of ik aanwezig ben. Ik blijf Friezen mooi vinden, vanuit de bevoorrechte hoek van de beschouwer: kijken kost niks.
Als ik er een zie, daar kan zo'n KWPN beest wat mij betreft niet tegenop.
Wat is een springpaard dan anders dan een karknol gekruist met een volbloed?
Maar ik vind de meeste KWPN paarden echt niet mooi, al is het een kruising van van alles, ze hebben meestal flaporen, kleine lelijke oogjes, lelijke zware hoofden, een kont als een dikke dame, en ze missen die uitstraling.
Een Fries om naar te kijken, heeft het gewoon.
Zonder al die evt. inteelt nadelen dan, daar heb ik als toeschouwer geen last van.
Kan me voorstellen dat ook anderen een Fries mooi vinden.
Die van het oude type hebben niet de rijpaard bouw die tegenwoordig als ideaal wordt opgedrongen.
Ze hebben ouderwetse trekjes. Maar wel adel en uitstraling!
Maar moet je er maar eens eentje dressuur zien rijden.
Nou ja: I get the message, ze zijn dus wel fraai maar kennelijk ingeteeld.
Je hebt het nu over smaak en over wat JIJ wel en niet mooi vindt, dat zegt niet dat het zo is! Ik zie er genoeg in de dressuur lopen en ik vind er zelden een goed lopen en dat heeft niets met mijn mening te maken want ik vind een goedgebouwde Fries prachtig! (op die sokken na :engel: ) Alleen zie ik zelden een goed gebouwde! ja die van mijn vriendin das echt een geweldenaar! Ik heb vorig jaar zo'n show gezien van het Friesche paard on tour, nou het was niet om aan te gluren zo slecht echt waar, dat voldeed nou aan alle vooroordelen die mensen hebben over de Fries in de dressuur, kop op de borst en gaan.. zo zonde want een goed getrainde Fries kan echt een veel beter beeld laten zien dan dit.
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het een zooitje is in die fokkerij.

Of doe gewoon je eigen ding, koop er eentje, ga buiten het stamboek om en gebruik dat bloed om zelf iets moois te maken.
En dan? papierloze Friezen fokken waar de fokker geen stuiver aan verdiend.. dat zie ik niet gebeuren.
Ik heb er op een of andere paardenmarkt een keertje op een gereden, ik had geen geld of plek voor een paard, maar die boer die hem verkocht, zette me erop, en oh wat geweldig, hij ging in draf en het was net of ik in een leunstoel zat, hij gooide totaal niet op, en dan die manen en die hoog gebogen hals voor me en die sjieke puntoortjes. Als ik daar en dan wel geld en plek gehad had....
Dat die zo lekker zitten komt door de gangen, dat is net als bij een gangenpaard, die zijn ideaal voor mensen met rugklachten. Maar doe je een Fries goed! trainen zodat het de rug goed gaat gebruiken zit je een heel stuk minder makkelijk;)[/quote]
Of als ik ooit nog eens de lotto win, denk ik toch wel dat ik eens een Fries zal hebben, en nog een paar andere paarden ook.
Ja natuurlijk waarom niet? jij vindt ze prachtig dus moet je daar altijd voor gaan! maar een Fries is zo duur niet meer hoor..
Afbeelding
terrierjunk
Zeer actief

Het is ook maar alleen mijn mening, en zoals ik al zeg, kijken kost niks.
Er zijn wel meer dingen mooi om te zien gewoon om ernaar te kijken, mensen zijn nou eenmaal zichtwezens.
Ik vind (persoonlijk enkel maar, iemand anders kan iets heel anders vinden!) een barzoi, afghaan of saluki (nog maar niet spreken over een Egyptisch Arabisch paard, dan begin ik akuut te kwijlen) ook prachtig om te zien, gewoon om mijn ogen eraan te verlustigen, maar ik heb er geen behoefte aan om er eentje te hebben.
Anderszins zijn er veel honden (en enkele paarden) rassen die pijn doen aan mijn ogen en mijn ziel.
Maar over het algemeen vind ik wel dat, mits niet van een beperkende, overdreven of extreme vorm, elke goed gelukte vertegenwoordiger van een ras of soort die representatief en blakend van gezondheid is en zich trots toont, mooi kan zijn.
Of zo'n ras in het algemeen nog kan functioneren of bezig is naar de donder te gaan, dat ligt dan toch meest aan de fokkers denk ik; en geld doet lelijk in zulke dingen, en geld en mode/ rage zijn 2 duivels in 1 hel.
Nu geven fokkers de consumenten de schuld en vice versa, maar het is een wisselwerking, een kwestie van vraag en aanbod.
Als zo'n ras (Lassie vroeger) dan helemaal rot en uitgehold is en iedereen erachter is dat het niet hetzelfde is als in de film, stort de mythe als een kaartenhuis in mekaar en gaan ze weer met zijn allen achter een nieuw icoon aanhollen.
Bijvoorbeeld: ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel terrierrassen en soorten/ slagen er bestaan, maar ga je naar een populaire verkoopsite dan kom je momenteel 3 rassen terriers tegen: de jack russel, de amerikaanse en de engelse stafford, die worden dus nu overfokt omdat ze overpopulair zijn.
Alledrie nota bene geen honden voor beginners, dus wemelt het ook van de herplaatsers, en de echte ramp moet nog komen, al is er al een lopende band van staffords richting asiel, want ze worden meestal pas vervelend cq rastypisch klierig tegen andere honden, op de leeftijd van 2 jaar of ouder.
Al zijn er nu met de kunst der zaken, een hoop platgefokt en die doen niks meer, en als hun baasjes niet gaan scheiden/ kinderen krijgen of verhuizen naar een appartement, bestaat er een kans dat de platgefokte hun dagen tot in ouderdom kunnen slijten, min of meer vetgevoerd en in chronische verveling.
Met paarden wordt tenminste nog iets gedaan, al is de vraag of dit eigenlijk wel in hun oorspronkelijke aard ligt. Dan komt natuurlijk wel vrij snel de aap uit de mouw als er gebreken zijn.
Sijtje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Je hebt het nu over smaak en over wat JIJ wel en niet mooi vindt, dat zegt niet dat het zo is! Ik zie er genoeg in de dressuur lopen en ik vind er zelden een goed lopen en dat heeft niets met mijn mening te maken want ik vind een goedgebouwde Fries prachtig! (op die sokken na :engel: ) Alleen zie ik zelden een goed gebouwde! ja die van mijn vriendin das echt een geweldenaar! Ik heb vorig jaar zo'n show gezien van het Friesche paard on tour, nou het was niet om aan te gluren zo slecht echt waar, dat voldeed nou aan alle vooroordelen die mensen hebben over de Fries in de dressuur, kop op de borst en gaan.. zo zonde want een goed getrainde Fries kan echt een veel beter beeld laten zien dan dit.
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het een zooitje is in die fokkerij.
Dan ben ik benieuwd wat jij een goed lopende Fries vindt. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik vind dat ze allemaal wel goed lopen. :wink:
En dan? papierloze Friezen fokken waar de fokker geen stuiver aan verdiend.. dat zie ik niet gebeuren.
Dit blijft een lastige discussie. Jaren geleden zijn een aantal liefhebbers van de de Friese paardenfokkerij begonnen met de fok van de zogenaamde Arabo-Fries. Je hebt het nu over gerenomeerde fokkers met ruim voldoende kennis en liefde voor het oorspronkelijke ras. Dit leidde ook binnen de fokkerij tot hevige discussies en meerdere kampen. Er kwam immers "vreemd" bloed binnen het ras en dit is vloeken in de kerk binnen de gevestigde orde. Hiermee verbreedt men de genenpoule als dit binnen het gehele stamboek was doorgevoerd. Als men vervolgens ook weer (streng) gaat selecteren op bepaalde eigenschappen verklein je deze logischerwijs ook weer. De verandering van het gebruikersdoel van het Friese paard heeft uiteindelijk ook deels het fokbeleid bepaald. Eerder was het Friese paard een statussymbool voor de welgestelde landbouwers. Deze fries werd niet geselecteerd op zijn werk- en trekkracht maar op zijn uitstraling voor de authetieke sjees. Later kwamen de kortebaan draverijen en werd er dus geselecteerd op zijn drafvermogen.
Het Friese paard dreigde uit te sterven daar zijn toenmalige gebruikersdoel overbodig was geworden en de landbouwers massaal voor de zwaardere en ook sterkere paarden kozen.
Doordat de weinig overgebleven Friese Paarden moesten concurreren tegen de zwaardere trekpaardsoorten groeide de Fries ook uit tot een zwaarder type wat het werk op het land aan kon. Uiteindelijk maakte de mechanisatie daar ook een einde aan en werden er nog maar enkele paarden behouden voor degene die zich een leuk braaf paard voor vertier kon veroorloven.
Met de verbetering van de economische situatie wilden steeds meer ruiters een fries paard en fokt men weer naar een luxe type welke kan concurreren met andere luxe rassen welke mee kunnen komen in de (hobby)sport.

Ik bedoel hiermee aan te geven dat het fokbeleid uiteindelijk telkens wordt aangepast aan de vraag en het gebruikersdoel. En als je gaat selecteren op bepaalde eigenschappen, welke dat ook mogen zijn, verklein je altijd de genenpoule. In de hondensport zal dit overigens eveneens van toepassing zijn al is het moeilijker de diverse gebruikersdoelen van de hondenrassen te kunnen uitoefenen. Niet iedere liefhebber kan immers zich een kennel met trekhonden, een quad om te trainen, een aantal hectare grond om te rennen veroorloven. Bij honden is het "mooieplaatjefokken" dus naar mijn idee veel meer van toepassing.
Dat die zo lekker zitten komt door de gangen, dat is net als bij een gangenpaard, die zijn ideaal voor mensen met rugklachten. Maar doe je een Fries goed! trainen zodat het de rug goed gaat gebruiken zit je een heel stuk minder makkelijk;)
Ik ben van mening dat het juist anderom is. Een paard, ongeacht welk ras, wat rijtechnisch correct gereden wordt zou "los" in de rug moeten zijn en "over de rug" moeten lopen met een ondertredend achterbeen. Hierbij laten we buiten beschouwing dat het ene paard iets hoger opgooit dan het andere :wink: . Ik zal hier verder niet op in gaan anders krijgen we een rijtechnische discussie die niet thuis hoort op een hondenforum.
Laatst gewijzigd door Sijtje op 22 mei 2013 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sijtje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je het fokken maar op zijn beloop moet laten. Integendeel, afwijkingen en negatieve eigenschappen als gevolg van inteelt zijn een kwalijke zaak, alleen helaas niet altijd te voorkomen. Een goed fokker heeft dan ook de visie aan rasverbetering te doen in plaats van rasvermeerdering en hier het inteeltpercentage in mee te nemen.
Wel ben ik van mening dat de consument uiteindelijk ook zeggenschap heeft over het bestaansrecht van sommige fokkers. De consument zal ook het idee van rasverbetering moeten willen dragen.
cloris
Zeer actief

Sijtje schreef:k ben van mening dat het juist anderom is. Een paard, ongeacht welk ras, wat rijtechnisch correct gereden wordt zou "los" in de rug moeten zijn en "over de rug" moeten lopen met een ondertredend achterbeen. Hierbij laten we buiten beschouwing dat het ene paard iets hoger opgooit dan het andere . Ik zal hier verder niet op in gaan anders krijgen we een rijtechnische discussie die niet thuis hoort op een hondenforum
Dat mag hier best hoor;) en ik denk dat we wel enigszins bij elkaar in de buurt zitten kwa gedachte..
Ondertredende achterbenen is leuk op het moment dat mensen weten wat het precies inhoudt, een paard wat de benen flink onder het lijf kan plaatsen hoeft niet automatisch de rug goed te gebruiken, vergis je niet, maar het is idd wel de bedoeling dat je een paard met goed ruggebruik laat werken, en bij dat goede ruggebruik komt vaak meer beweging en meer kadans en afdruk, wat je als ruiter zeer zeker kan merken.
Een paard wat zonder afdruk loopt, en dan kan die best wel zijn rug enigszins gebruiken, zit gewoon makkelijker, een paard wat de rug vasthoudt zit zeker niet fijn.

Wat ik trouwens wel interessant vind is waarom perse de Arabier?
Afbeelding
Sijtje
Vaste gebruiker
Contacteer:

cloris schreef: Dat mag hier best hoor;) en ik denk dat we wel enigszins bij elkaar in de buurt zitten kwa gedachte..
Ondertredende achterbenen is leuk op het moment dat mensen weten wat het precies inhoudt, een paard wat de benen flink onder het lijf kan plaatsen hoeft niet automatisch de rug goed te gebruiken, vergis je niet, maar het is idd wel de bedoeling dat je een paard met goed ruggebruik laat werken, en bij dat goede ruggebruik komt vaak meer beweging en meer kadans en afdruk, wat je als ruiter zeer zeker kan merken.
Een paard wat zonder afdruk loopt, en dan kan die best wel zijn rug enigszins gebruiken, zit gewoon makkelijker, een paard wat de rug vasthoudt zit zeker niet fijn.

Wat ik trouwens wel interessant vind is waarom perse de Arabier?
Ik heb helaas weinig tot zeer weinig kennis voor wat betreft de Arabo-friezen. Ik heb er destijds wel eens naar gekeken omdat mijn Friese merrie het in de sport leuk doet (Z dressuur, wat overigens niet mijn verdiensten waren maar die van een vriendin, welke de merrie nog steeds op wedstrijden uitbrengt) en haar bloedlijnen gunstig waren. Een relatief laag inteelt percentage en een geweldig karakter om zich zowat dood te werken voor je. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken mits eerlijk en correct gereden want de dame is wel zo sensibel dat wanneer ze je niet begrijpt behoorlijk "heet" kan worden. Ik weet het, het klinkt bijna paradoxaal maar het is werkelijk waar, dit betreft een zeer sensibele friese merrie.

Kijk eens op http://www.eafs.be/index.php?option=com ... 14&lang=nl, daar leggen ze uit waarom er voor arabierenbloed is gekozen.

Voor wat betreft het rijtechnische.....ik ga mee in je verhaal en natuurlijk is het zo dat ruiters eerst moeten weten wat het precies inhoudt, maar daar begint een beetje mijn ergenis.........
Volgens mij zou dat de basis moeten zijn. Ik zie genoeg jonge paarden, ongeacht het ras, welke in elkaar getrokken lopen en al helemaal niet op eigen benen maar toch zeer hoog scoren in een dressuurproef. Friezen die ver achter de loodlijn lopen onder het mom, dat hoort zo bij een Fries.
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
De motor zit achterin :wink: en het neusje hoor er in eerste instantie uit. Helaas lijkt het motto vaak genoeg, geen gelul, in de krul :denken:. Daarmee wil ik niet alle ruiters tekort doen uiteraard. Er zijn nog steeds hele goede africhters, ruiters en instructeurs.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Sijtje schreef: Integendeel, afwijkingen en negatieve eigenschappen als gevolg van inteelt zijn een kwalijke zaak, alleen helaas niet altijd te voorkomen.
Wat dacht je van het vermijden van inteelt? Zo voorkom je dat dus wél. Dat dat 'niet altijd mogelijk is' komt dus alleen maar door de obsessie van de fokkers met een gesloten stamboek. wat dat betreft zijn paarden en honden inderdaad precies hetzelfde...

C.
cloris
Zeer actief

Sijtje schreef:
Voor wat betreft het rijtechnische.....ik ga mee in je verhaal en natuurlijk is het zo dat ruiters eerst moeten weten wat het precies inhoudt, maar daar begint een beetje mijn ergenis.........
Volgens mij zou dat de basis moeten zijn. Ik zie genoeg jonge paarden, ongeacht het ras, welke in elkaar getrokken lopen en al helemaal niet op eigen benen maar toch zeer hoog scoren in een dressuurproef. Friezen die ver achter de loodlijn lopen onder het mom, dat hoort zo bij een Fries.
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
De motor zit achterin :wink: en het neusje hoor er in eerste instantie uit. Helaas lijkt het motto vaak genoeg, geen gelul, in de krul :denken:. Daarmee wil ik niet alle ruiters tekort doen uiteraard. Er zijn nog steeds hele goede africhters, ruiters en instructeurs.
Hou op schei uit... ergernis nummer 1 hier. De dressuur is er voor het paard maar vandaag de dag is het paard er voor de dressuur met alle gevolgen van dien :(:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”