Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voodoo, wat heb je me nou gemaakt?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Voodoo, wat heb je me nou gemaakt?

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Voodoo was gedekt door Wasabi, nadat ze niet wilde met de voor haar speciaal uitgekozen reu in Duitsland. (die reu was solid (niet merle) blauw, en drager van rood.)
Ik dacht dat Voodoo MM (double merle) was omdat ze patchwork is met 2 blauwe ogen.
Hoe patchwork vererft weet blijkbaar nog niemand.
Ik verwachtte dus een nest met ALLEMAAL single merle (Mm) pups. Dus allemaal min of meer, zichtbaar merle. Wasabi is, voor wie het nog niet weet, black and tan en niet merle.
Ik dacht dat er niet veel pups gingen komen, een stuk of 2, 3. Voodoo was nauwelijks dikker geworden, haar buik hing alleen een beetje.
Krijgt ze met daar maar liefst 6 pups!, zo gemakkelijk en snel dat ze me ertussen had: er was geen enkel teken dat ze ging bevallen, ze at om 6 uur s- avonds haar eten op, beter gezegd kieperde het het ruim in, zoals gewoonlijk, en gedroeg zich zoals normaal altijd, en toen ik s- avonds om 11 uur thuis kwam van een bezoek bij een kennis, stond ze weer voor haar kennelhek maar was ineens dun geworden. Ik keek in het nachthok en dus 6 pups, alles netjes gedaan, schoongemaakt etc.
Maar nu kwam voor mij een verrassing, een onverklaarbaar fenomeen: 5 zwarte en black and tan pups, zonder ook maar 1 grijs haartje, en maar eentje merle, en dan nog heel donker ook!
Bij Catahoula's komt cryptic merle vaak voor, zelfs soms solid uitziende honden die (bij een gentest) cryptic (uiterlijk onzichtbaar) dubbel merle blijken te zijn. Maar dit had ik toch echt niet verwacht!
Er moeten er een paar tussen zitten die genetisch merle zijn, volgens het boekje zelfs allemaal.
Maar ik krab me toch eens op mijn kop.
Ofwel is Voodoo single merle, dan zouden de pups vrij willekeurig 50- 50 merle en niet merle zijn en heb ik nu toevallig veel solids, maar wat is dan dat gen dat patchwork veroorzaakt? En zit het wel op dezelfde locus als merle, of is het net zoiets als harlekijn bij de Duitse doggen, een gen wat zonder merle onzichtbaar is, elders zit, en met merle samenwerkt in die zin dat honden die harlekijn merle zijn, helemaal zwartwit worden en niet zwartgrijs, met wel de kenmerkende grillige vormen van de vlekken.
Is patchwork (als het een apart gen betreft) misschien recessief, want het komt, zelfs bij catahoula's, niet zo veel voor als "gewoon" merle. Of het generaties overslaat of 1 ouder patchwork moet zijn om het te geven, weet ik bv. ook niet. Er wordt gezegd (maar ik heb dat dus nog niet zelf kunnen bevestigen) dat patchwork honden alleen dubbel merle kunnen zijn, hoewel ze vaak gezond zijn en ook niet dat veel wit hebben van "gewoon" dubbel merle honden.
Maar ik snap er niks meer van. Bijvoorbeeld ook, zowel Voodoo als Wasabi hebben witte aftekeningen en deze pups zijn allemaal bijna witloos.
Waar is Voodoo haar merle in deze afstammelingen gebleven?
En waar zit dat patchwork dan? c.q. wat is patchwork nou juist precies, genetisch gezien?
Weet iemand daar meer vanaf dan ik misschien?
Bij de terriers zie ik eigenlijk meteen welke merle zijn en welke niet.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Voodoo, wat heb je me nou gemaakt?

Ongelezen bericht door crutz »

terrierjunk schreef:Voodoo was gedekt door Wasabi, nadat ze niet wilde met de voor haar speciaal uitgekozen reu in Duitsland. (die reu was solid (niet merle) blauw, en drager van rood.)
Ik dacht dat Voodoo MM (double merle) was omdat ze patchwork is met 2 blauwe ogen.
Hoe patchwork vererft weet blijkbaar nog niemand.
Ik verwachtte dus een nest met ALLEMAAL single merle (Mm) pups. Dus allemaal min of meer, zichtbaar merle. Wasabi is, voor wie het nog niet weet, black and tan en niet merle.
Ik dacht dat er niet veel pups gingen komen, een stuk of 2, 3. Voodoo was nauwelijks dikker geworden, haar buik hing alleen een beetje.
Krijgt ze met daar maar liefst 6 pups!, zo gemakkelijk en snel dat ze me ertussen had: er was geen enkel teken dat ze ging bevallen, ze at om 6 uur s- avonds haar eten op, beter gezegd kieperde het het ruim in, zoals gewoonlijk, en gedroeg zich zoals normaal altijd, en toen ik s- avonds om 11 uur thuis kwam van een bezoek bij een kennis, stond ze weer voor haar kennelhek maar was ineens dun geworden. Ik keek in het nachthok en dus 6 pups, alles netjes gedaan, schoongemaakt etc.
Maar nu kwam voor mij een verrassing, een onverklaarbaar fenomeen: 5 zwarte en black and tan pups, zonder ook maar 1 grijs haartje, en maar eentje merle, en dan nog heel donker ook!
Bij Catahoula's komt cryptic merle vaak voor, zelfs soms solid uitziende honden die (bij een gentest) cryptic (uiterlijk onzichtbaar) dubbel merle blijken te zijn. Maar dit had ik toch echt niet verwacht!
Er moeten er een paar tussen zitten die genetisch merle zijn, volgens het boekje zelfs allemaal.
Maar ik krab me toch eens op mijn kop.
Ofwel is Voodoo single merle, dan zouden de pups vrij willekeurig 50- 50 merle en niet merle zijn en heb ik nu toevallig veel solids, maar wat is dan dat gen dat patchwork veroorzaakt? En zit het wel op dezelfde locus als merle, of is het net zoiets als harlekijn bij de Duitse doggen, een gen wat zonder merle onzichtbaar is, elders zit, en met merle samenwerkt in die zin dat honden die harlekijn merle zijn, helemaal zwartwit worden en niet zwartgrijs, met wel de kenmerkende grillige vormen van de vlekken.
Is patchwork (als het een apart gen betreft) misschien recessief, want het komt, zelfs bij catahoula's, niet zo veel voor als "gewoon" merle. Of het generaties overslaat of 1 ouder patchwork moet zijn om het te geven, weet ik bv. ook niet. Er wordt gezegd (maar ik heb dat dus nog niet zelf kunnen bevestigen) dat patchwork honden alleen dubbel merle kunnen zijn, hoewel ze vaak gezond zijn en ook niet dat veel wit hebben van "gewoon" dubbel merle honden.
Maar ik snap er niks meer van. Bijvoorbeeld ook, zowel Voodoo als Wasabi hebben witte aftekeningen en deze pups zijn allemaal bijna witloos.
En waar zit dat patchwork dan? c.q. wat is patchwork nou juist precies, genetisch gezien?

Fok je tegenwoordig ook catahoula's? Zo te lezen net als de DJT kleur gericht....

Had je Voodoo niet kunnen testen vooraf of ze dubbel merle MM was voor je ging fokken?
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Heb je meer foto's van Voodoo en misschien ook van ouders en grootouders? Ik vind ze op de foto op je website niet lijken op double merle.
terrierjunk
Zeer actief

Voodoo haar moeder is patchwork en haar vader "gewoon" merle.
Ik weet niet waar je hier een hond genetisch kan testen op merle.
Maar zelfs als Voodoo dubbel merle was speel ik op safe door een niet merle partner te gebruiken, dan zouden de pups single merle worden.
Kennelijk is Voodoo ook single merle.
Ik heb die catahoula omdat ik benieuwd was of die goed op varkens kon jagen, en omdat het atletische honden zijn, net als mijn terriers. Voodoo kan dus goed jagen, ze heeft 40 jachtdagen meegelopen, ziek wild nagespeurd en gevonden, en jaagt wijd en zelfstandig, en is dit seizoen niet gewond geraakt, hoewel ze steeds achter wild zat. Als er stukken waren met veel bouwen en burchten kon ik Voodoo nog laten jagen samen met wat jonge honden die nog niet onderlopen, hoef ik niet bang te zijn dat ze door ondergronds roofwild van evt. varkens worden afgeleid.
Voodoo heeft bovendien een innemende persoonlijkheid, nou ja, heel veel persoonlijkheid, en ze is een van mijn favorieten door haar karakter en veelzijdigheid. Door tijdgebrek doe ik lang niet alles met haar wat zou kunnen, zo zou ze naast jachthond, nog bv. op hoog nivo aan een sport zoals behendigheid kunnen meedoen.
Ik heb uiteindelijk besloten om Voodoo met Wasabi te dekken omdat ik benieuwd ben wat er uit een combinatie catahoula x terrier komt, het zijn in elk geval allebei honden die jagen en waarvan de voorouders jagen, en dat is mijn belangrijkste selectie criterium.
Verder vind ik een catahoula intelligenter dan een terrier, en veel sneller zindelijk, en leergieriger als pup, (toch dat ietsje herdersbloed erin denk ik, zonder dat het nu meteen afhankelijk, kruiperig of slaafs wordt) dat zijn een paar nuttige eigenschappen.
Verder lijken ze eigenlijk wel op elkaar: buitdrift, een beetje jaloers, willen beweging hebben en bezig gehouden worden, veel jachtpassie, kunnen binnen rustig zijn, maar in tegenstelling tot de terriers vecht Voodoo nooit, ze dreigt alleen.
Als de nakomelingen daarnaast nog een leuk kleurtje hebben is dat een extraatje. En zo niet, dan niet. Hoe dan ook ga ik een teefje hieruit houden.
p.s. ik heb nog een stuk of 5, 6 terriers die niet merle zijn, en die blijven ook bij mij als ze nuttig jagen. Peyote, Wasabi, Tabasco, Cinder, Jess en Opium zijn niet merle.
Peyote, Wasabi en Cinder gaan iig nooit bij mij weg, bij mijn leven en welzijn. Opium is nog jong en moet haar eerste seizoen nog lopen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Heb je een foto van de ouders? Of link naar de website, die heb ik ooit eens gezien maar ben het kwijt :oeps:

Het eerste wat in mij opkomt: weet je zeker dat je te maken hebt met patchwork ipv gewoon merle? Ik weet er niet veel van maar meende dat patchwork alleen was aangetoond bij Catahoula's. En zijn Voodoo's ouders dan beide merle, dat je weet dat ze dubbelmerle is?
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Even uit interesse, van de genen heb ik niet zo veel verstand, maar wat zit er nog meer door Voodoo behalve Catahoula? En heb je nog recente foto's van haar?
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Maeve schreef:Heb je een foto van de ouders? Of link naar de website, die heb ik ooit eens gezien maar ben het kwijt :oeps:

Het eerste wat in mij opkomt: weet je zeker dat je te maken hebt met patchwork ipv gewoon merle? Ik weet er niet veel van maar meende dat patchwork alleen was aangetoond bij Catahoula's. En zijn Voodoo's ouders dan beide merle, dat je weet dat ze dubbelmerle is?
Voodoo is een catahoula begrijp ik, maar begrijp ik nu ook goed dat ze door een van je DJTs gedekt is? Zal wel wat aparts uitkomen denk ik dan;-)
-Gaby-
Zeer actief

Maeve schreef:Heb je een foto van de ouders? Of link naar de website, die heb ik ooit eens gezien maar ben het kwijt :oeps:
http://saskiaoud.com/
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

terrierjunk schreef:Voodoo haar moeder is patchwork en haar vader "gewoon" merle.
Ik weet niet waar je hier een hond genetisch kan testen op merle.
Maar zelfs als Voodoo dubbel merle was speel ik op safe door een niet merle partner te gebruiken, dan zouden de pups single merle worden.
Ja hoor, dit moet je gewoon kunnen testen, dat heeft deze fokker ook gedaan:http://catahoulaworld.com/ (Is nu geëmigreerd naar Australië, maar de honden zijn in NL nog getest.) Misschien kun je bij haar informeren.
Afbeelding
terrierjunk
Zeer actief

De enige minpuntjes van de catahoula zijn dat ze toch een tikje groter is dan ik gewend ben, en dat ze alleen zichtluid en standluid is, niet spoorluid.
Om die reden zal ik uiteindelijk wel kruisen tussen catahoula en terrier tot ik iets ertussenin heb waarover ik helemaal tevreden ben qua eigenschappen en formaat, waarbij ik natuurlijk het goede van beide kanten nastreef.
Kan ook helemaal een teleurstelling worden.
Veel jaren geleden heb ik eens een glen of Imaal terrier gekruist met een heel game en moedige witte fell terrier. De glen kon alleen maar slopen. Zelfs dassen sloopte ze. Toen ze ook mijn jachtterriers begon te slopen heb ik haar eruit gebonjourd. Ze had toen ook een Stafford binnen 8 minuten gedemonteerd. Ze viel aan zonder waarschuwing en beet alles stuk; was te riskant. Ik gaf haar aan iemand die toen meer op dassen joeg dan ik. Tegenwoordig heb ik in het jachtveld weleens een situatie dat ik graag een hond als haar had willen hebben.
De nakomelingen van de grijze glen en de witte fellterrier waren ook allemaal ravenzwart. Sommigen bleven zwart, andere werden later grijs. Ik had natuurlijk een jaar of 2 moeten wachten, (Glens zijn laatrijp) maar ik had inmiddels allemaal betere honden en heb de laatste pup na 8 maanden verkocht, toen ze nog steeds niet op een muis wilde jagen, en zich gedroeg als een boomertje. Hoe kon het, met zulke ouders!
Kruisen moet je proberen en je weet het.
Meestal, als het bloed klikt, kun je verrassend goede resultaten krijgen.
De lurcher is een beroemd voorbeeld van een kruising die competent is. Soms een kruising tussen 3 of meer rassen. Bijvoorbeeld een deerhound x border collie X greyhound x bullterrier.
Mensen die op zwijnen en verwilderde varkens jagen, hebben ook allerhande kruisingen.
In Ierland kruisen ze meer dan dat ze rashonden hebben, voor honden die in het jachtveld moeten presteren, en de Ierse working terriers staan hoog aangeschreven, omdat ze (de fokkers) hard selecteren. En omdat het steeds robuuste, gezonde honden zijn.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Oh, Voodoo is een Catahoula. Dan wordt het pas echt ingewikkeld :mrgreen: Je maakt het jezelf niet makkelijk hoor, na merle nu ook patchwork fokken enzo haha. Maar ik zou er vanuit gaan dat het anders vererfd dan merle, aangezien patchwork wel verdubbelt kan worden zonder gezondheidsproblemen bij de nakomelingen. Dat is al anders dan merle.
terrierjunk
Zeer actief

Voodoo is een catahoula met een beetje brak/otterhound bloed, zodat ze wijder zou jagen.
Nou, dat is wel uitgekomen. Ze jaagt zelfs erg wijd, soms een paar uur aan het speuren buiten de drift.
Maar aan het eind van het seizoen had ze wel geleerd, over haar eigen spoor terug te komen, of bleef ze meer in de buurt, nadat ze 2 x op een grote jacht, in vreselijk weer, verloren gelopen was.
Haar broer (ook in Europa) is wel kortharig en lijkt een volbloed catahoula.
Wasabi is mijn Jacht/Fell terrier met een goed karakter, mensvriendelijk, kan met alle andere honden, en door en door bewezen op jacht. Hij is heel erg welluidend spoorluid en heeft al veel jagende nakomelingen vererfd, hij is een zoon van Chili en kleinzoon van Semtex, dit waren mijn beste honden, niet zomaar wat, dit leek me dus wel een passende match.
Maar ik had bijna wel catahoula's gefokt, alleen Voodoo weigerde pertinent de voor haar uitgekozen reu, ze werd hysterisch en gromde en jankte en liet zich op de grond vallen. Durfde die reu ook geen aanstalten meer te maken na een uur zo hannessen. En om haar nou helemaal te gaan muilkorven en kluisteren enzo, ze zou haar reden ergens wel hebben. Dus ging ik weer naar huis en dacht dat ze niet meer goed loops was.
Thuis, bood ze zich aan Wasabi aan en knielde zelfs zodat hij erbij kon. Bij de koppeling hing hij aan haar met alleen zijn voorpoten op de grond.
So be it, zuchtte ik, het lot had het zo beschikt.
Dus nu hebben we catarriers, of zijn het terrihoula's, of misschien toch gewoon heideterriers?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Terrihoula's :LOL: Ik voel een hype aankomen als je ze zo gaat noemen!
terrierjunk
Zeer actief

Pas op, ik zal het nooit doen omdat ik niet zo van grote honden houd he.
Een kleine hond voor grofwild, een grote hond voor kleinwild, is de regel.
Maar als je een catahoula eens zou kruisen met een weimaraner of een draadhaar, dan zou je theoretisch ook allround jachthonden kunnen krijgen die je op kleinwild en op grofwild kan inzetten. De draadhaar is wat te onbezonnen op varkens, de catahoula is daarentegen heel slim en blijft er vanaf tot hij zeker weet dat hij het kan pakken en overmeesteren, of blaft het alleen voortdurend aan en stelt het tot de jager arriveert. Dit "verluiden" van gevonden ziek wild doet hij vanzelf, hij hoeft het niet te leren. Deze rassen kunnen en doen alles, als je maar een ferme baas bent.
Iedereen mauwt maar over dat DJT's en Catahoula' s zo moeilijk zijn, maar ze zijn niet moeilijker dan een Draadje, die toch door veel mensen, jagers en zelfs niet- jagers, gehouden wordt.
Het zijn honden voor gevorderden, dat wel, en voor mensen die weten wat ze met een hond willen en dat is iets wat verder gaat dan kunstjes leren.
De pups van Voodoo en Wasabi zijn in eerste instantie om op everzwijnen te jagen bedoeld, en daar hebben we het in west Europa momenteel druk genoeg mee. Zelfs bij ons miegelt het van de wilde varkens, en wij mogen ze in Vlaanderen ook met honden bejagen.
-Gaby-
Zeer actief

Ah oké, brak/Otterhound dus. Ik dacht al zoiets te zien, wat grotere oren, wat fijner gebouwd (mar ze is op de foto's die ik kan zien nog jong) en een ruwe vacht. Heb je nog recente foto's?
terrierjunk schreef: Iedereen mauwt maar over dat DJT's en Catahoula' s zo moeilijk zijn, maar ze zijn niet moeilijker dan een Draadje, die toch door veel mensen, jagers en zelfs niet- jagers, gehouden wordt.
Mijn oom heeft draadharen waar hij mee jaagt en hij heeft er ook mee gefokt, een andere oom en tante hebben er ook één. Nou wil ik niet zeggen dat zij makkelijk zijn, maar ik vind een Catahoula en een draadhaar niet met elkaar te vergelijken. Misschien qua jagen en de training daarvoor wel hoor, maar de draadharen van mijn oom zijn totaal anders in het dagelijks leven dan de Catahoula's die ik ken. De draadharen zijn vriendelijker en goedmoediger in de dagelijkse omgang, zoals de meeste jachthonden. De Catahoula's die ik ken hebben toch meer een herderachtig karakter, zijn doorgaans erg waaks en gericht op "hun eigen" mensen/territorium. Misschien heeft het ook te maken met de lijnen hoor, de meeste Catahoula's die ik ken komen uit pittige lijnen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

terrierjunk schreef:Maar nu kwam voor mij een verrassing, een onverklaarbaar fenomeen: 5 zwarte en black and tan pups, zonder ook maar 1 grijs haartje, en maar eentje merle, en dan nog heel donker ook!
Volgens het boekje?
Cryptic is gewoon heel vaak Mm hoor.
Cryptic is een mutatie op M-locus. Er zijn daar meerdere mutaties, en de meeste geven het beeld dat we kennen. Cryptic geeft een iets ander beeld maar is nog steeds merle.
Het is niet bekend wat het is of waar het ligt. Maar het lijkt inderdaad wel enkelvoudig recessief te zijn. Dat, of onvolledig dominant.
Ja, en wat zijn die witte aftekeningen? Ik kan niet vinden welke honden het nou zijn, zijn ze solid, Iers of bont?En als ze solid zijn: witte voeten is niet ongewoon hoor. Dat verdwijnt en verschijnt redelijk willekeurig.
Voodoo zal wel gewoon Mm zijn.
En patchwork is nog niet bekend.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

O, gevonden. Je site is niet heel duidelijk, vind ik dan.

De reu is gewoon solid B&T, de teef is Mm zo te zien en ik gok dat ze Iers is.
Foto's zijn nogal klein dus het is slecht te zien.

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Voodoo is vrij makkelijk qua vreemde mensen, eigenlijk erg mensvriendelijk, misschien ook door het 1/4 brak bloed. En ik heb haar als pup overal mee naartoe genomen en door iedereen laten aaien. Ze is nu ze volwassen is, wel wat jaloers op de andere honden soms, (maar nooit echt agressief) en lichtelijk territoriaal, (ze heeft 1 tic: in haar autokennel gromt ze vervaarlijk tegen de andere honden, maar het is meer aanstellerij) maar ik vind haar supermakkelijk in het trainen: ben een blauwe maandag eens met apport begonnen en ze leerde het zo, had weer geen tijd om ermee verder te gaan. Ik ken veel jagers met Draadjes, vind het pracht honden om te zien, maar ik vind Voodoo makkelijker dan een Draadhaar. Een Draadhaar is keihard en oersterk, zowel geestelijk als lichamelijk. En met een enorme jachtdrift.
Voodoo is vrij voorzichtig, zowel op jacht als in de omgang met mensen, ze zal je bijvoorbeeld nooit met haar nagels krassen en knalt ook niet lomp meubilair om, en ze is enorm slim.
Ik hoop dat uit deze kruising iets kleinere Voodoo/ Wasabi's komen.
Dit (kleinere honden willen hebben) heeft ook een heel belangrijk praktisch nut, behalve dat ze makkelijk in mijn bestelautootje (en op mijn bed) passen: everzwijnen bevinden zich meestal in mais en dicht struikgewas, en alleen die snelle en lenige honden die de aanvallen ook in dichte dekking kunnen ontwijken, overleven.
Ook moeten de honden in elk weer en terrein, over veel kilometers, de varkens eerst opzoeken. Dat betekent uithoudingsvermogen en hollen over allerlei obstakels: steile hellingen, rotsen, door beken en rivieren, over omgevallen boomstammen met de takken nog eraan....en dwars door de dicht geplante mais kunnen is heel belangrijk..
Ik kan natuurlijk niet oordelen over alle andere catahoula's hun karakter, ik ben eens op een dag geweest, de meeste waren voor mij moeilijk of niet benaderbaar, maar wel prachtig om te zien. Ik heb Voodoo haar broer opgezocht en die is net zo lief als zij, een beetje bescheiden, wel waaks maar eigenlijk een watje. Jammer genoeg doet die man er niks mee qua jacht of training, hij loopt op een groot terrein rond het huis wat hij mag/ moet bewaken. Maar hij liet zich meteen door mij, een vreemde, aaien. Weliswaar in bijzijn van de baas.
De meeste Duitse honden reageren goed op strenge en consequente commando's en als ze je uitproberen moet je ze vrij hard aanpakken. Terriers zijn min of meer ook zo. De catahoula werkt vrijwillig voor de baas en doet alles voor een beloning, alleen al een stem of aai, zonder nu slaafs te zijn, maar als je ze gaat onderdrukken en van alles eisen, met parforce dressuur zoals Duitse honden, werkt het averechts. Dan gaan ze heel erg tegenstribbelen. Dus train ik Voodoo op basis van beloning. Als ik 1 x foei zeg tegen Voodoo, wat ik niet vaak hoef te zeggen, trekt zij het zich meteen erg aan.
Misschien heb ik een zeldzaam brave? Zij komt toch uit een jagende lijn. Praktijk jagers die varkens gaan vangen, niet veel proefjes en helemaal geen showtjes enzo.
Het is natuurlijk wel makkelijk als een jachthond gehoorzaam en handelbaar is. Maar als ze op spoor zijn of wild gevonden hebben, zijn ze allemaal weg, ik kan ze terugroepen als het spoor koud wordt. Ze moeten natuurlijk zelfstandig werken.
terrierjunk
Zeer actief

Wasabi is Iers, (je bedoelt Irish spotting neem ik aan) en heeft overigens een bont gen, waardoor die aftekeningen wat toegenomen zijn, en Voodoo lijkt Iers, met een witte borst en halsring, en bles, maar dat kan door het merle komen. Haar moeder had ook Ierse aftekeningen, haar vader niet.
Ik dacht dat Voodoo dubbel merle was omdat zij patchwork was. Voorzover ik op Amerikaanse sites las of contact had met fokkers, werd mij verteld dat alleen dubbel merle honden patchwork konden zijn.
Zoals je op de site ziet was Voodoo als pup veel lichter gekleurd dan als volwassen hond, de platen van het patchwork worden bij het opgroeien groter en bedekken dan de witte "zomen" waarbij de zwarte platen het meest schijnen te groeien. Bij haar broer is dit ook zo.
Bij alle andere honden waarbij patchwork merle nu occasioneel voorkomt (Border collie, Australian shepherd, Amerikaanse cocker spaniel) (heel toevallig vooral in Amerika) kan vermoed worden dat ze met catahoula's gekruist zijn.
De enige hond die vroeger patchwork van kleur was, was de catahoula.
Er bestaan solid gekleurd uitziende catahoula's die door een gentest dubbel merle blijken te zijn.
Da's alles wat ik ervan weet, en ik heb er veel foto's van verzameld. Ook om het verschil tussen "gewoon" merle en patchwork te zien.
Nou ja, hier zijn geen patchwork pups geboren da's het enige feit.
Maar wel gezonde, en spannende pups want hoe zullen ze gaan worden?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:De enige hond die vroeger patchwork van kleur was, was de catahoula.
De enige van wie dat bekend was.
Kleurtjes zijn niet altijd gewild en populair geweest, er verdwenen zat in de emmer.

Maar goed, voor zover bekend inderdaad is de catahoula de enige. En het vermoeden bestaat dat patchwork eenzelfde soort wisselwerking met merle heeft als Harlekijn.
Ik dacht niet dat ze al veel verder waren dan dat maar ik zal eens zoeken.
Er bestaan solid gekleurd uitziende catahoula's die door een gentest dubbel merle blijken te zijn.
Ja, cryptic, en dat is dus inderdaad een merle-mutatie.
En bestaan ook honden die eruitzien als dubbelmerle en enkel merle zijn trouwens.
Looks aren't everything, zeg maar ;)

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Ik heb intussen via google een gentest gevonden in Duitsland, kost ongeveer 70 Euries, vind ik doenlijk.
Ga dan natuurlijk eerst Voodoo testen, als die MM is zijn de pups Mm, allemaal op 1 na cryptic. Is Voodoo Mm, dan zal ik bij de pup die ik zelf houd, een vervolgtest moeten doen of die merle is of niet.
Meen ook gezien de uitkomst van dit nest, en nog eens op de Amerikaanse sites gekeken over patchwork en merle vererving bij Catahoula' s, dat patchwork iets anders is (op andere locus of modificerend) dan het merle gen zelf. En dat het waarschijnlijk recessief vererft, want het valt niet mee patchwork te krijgen, kennelijk heb je er 2 dragers/ of 1 drager en 1 zichtbaar patchwork hond voor nodig.
Nou ja kan met deze info en pups weer even verder.
Nu eens kijken hoe ze gaan jagen, komend seizoen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Laboklin doet het geloof ik.
Of in de US, Vetgen in elk geval. Kost ook zoiets.
terrierjunk schreef:Meen ook gezien de uitkomst van dit nest, en nog eens op de Amerikaanse sites gekeken over patchwork en merle vererving bij Catahoula' s, dat patchwork iets anders is (op andere locus of modificerend) dan het merle gen zelf. En dat het waarschijnlijk recessief vererft, want het valt niet mee patchwork te krijgen, kennelijk heb je er 2 dragers/ of 1 drager en 1 zichtbaar patchwork hond voor nodig.
Ja, dat zei ik al, ongeveer zoals Harlekijn.
Dat is dus een merle-gen in combinatie met (in dat geval) het harlekijn-gen, dat alleen samen met M een effect geeft.
Heb je geen H, dan heb je gewoon merle. Heb je geen M, dan zie je niets van H.
En merle is enkelvoudig dominant (maar er zijn meerdere mutaties van op hetzelfde locus), harlekijn is enkelvoudig recessief.

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Denk nu dat patchwork ook recessief is. Ik kan natuurlijk niet oneindig fokken alleen om patchwork te krijgen, op een gegeven moment heb ik weer genoeg honden om een seizoen verder mee te kunnen.
Heb dit seizoen 2 x een volledige uitkruising gedaan en 2 x een ruime lijnteelt.
Vorig jaar 3 honden verloren, Semtex inclusief, en die telde voor 10 goeie.
Bij het laatste nest pech, ook bijna alleen reuen en er zit zo te zien niks voor mij bij om te houden inplaats van de moeder. Dat dan ook weer soms: almaar reuen en geen teven die ik nodig heb.
Moet ik de moeder nog een seizoen laten lopen en als dat gaat, volgend jaar die combinatie herhalen, als de pups van dit jaar tenminste goed worden van fysiek en competentie op jacht.
Er zijn 2 teven besteld en ik zelf wil ook nog een teef, nu heb ik uit de 4 gemaakte combinaties van dit jaar, tot nu toe maar uit 1 combinatie de gewenste teven, maar daar houd ik dan 2 van en die worden ook verrekt mooi om te zien en zijn fijn in de omgang, en zien er sterk en gezond uit.
Maar dan heb ik vorig jaar en dit jaar nakomelingen van Pickles, wel uit 2 reuen maar ik wil graag nieuw bloed.
Gelukkig is er een import fell terrier uit yorkshire, zo'n jacht bolwerk, daar heb ik meteen een teef onder moeten zetten want die zit bij een collega jager en dan weet je maar nooit of die reu er volgend jaar nog is. Daar moet ik dus een pup uit houden, reu of teef. En een uit Voodoo, dan ben ik wel weer voorzien voor een seizoen, en heb ik ook mijn vreemd bloed weer om later mee verder te kunnen, anders werd het te strak lijnteelt op Semtex en mijn eerste honden.
DJT puur wil ik niet meer, dat is stappen terug in handelbaarheid vergeleken bij wat ik nu heb.
Voodoo zelf houd ik ook, want ze jaagt gewoon goed en is daarbij een leuke allround hond waar je alles mee kan doen, en die je overal mee heen kan nemen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Denk nu dat patchwork ook recessief is.
Polygeen vooral.
Heb dit seizoen 2 x een volledige uitkruising gedaan en 2 x een ruime lijnteelt.
Wat versta jij onder een ruime lijnteelt?

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”