Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
verschil werpdatum
Moderator: moderatorteam
-
terrierjunk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
verschil werpdatum
Er is inmiddels bekend dat bij de hond, de bevruchte eicellen later dan de dekdatum innestelen en beginnen te groeien.
Zodoende kun je denk ik, al naar gelang wanneer in de loopsheid je dekt, en vermits de reu goed vruchtbaar is, je geboortedatum ook voorspellen.
Toen ik vroeger nog staffords en pitbulls had, was ik gewend dat die tot 63 dagen na de laatste dekdatum, maar ook nog dagen langer, overdragen.
Bij de kleine terriers, dus fell terriers, halen ze zelden de 60 dagen. De regel is voor een groot nest 56 of 57 dagen, voor een klein nest 59 tot 60. Al is het maar dat de moederhond minder plaats heeft en dus bij veel puppies, de kleintjes eerder naar buiten moeten verhuizen.
Maar op een dag heb ik 2 teven op dezelfde datum laten dekken.
De ene teef heel laat in de loopsheid de andere heel vroeg.
Gewoon omdat het toen weekend was en ik door de weeks werkte en dus geen tijd had om naar de dekreuen te reizen.
De reden dat ik 2 nesten tegelijk plande, is dat ik met 1 teef moeilijkheden verwachtte in de zin dat zij haar pups misschien zou bijten of zelfs doden, dit komt bij jachtterriers (die ik toen nog had) nog weleens voor.
Ik dacht dan, de pups van de jachtterrier bij de stafford te leggen.
Dus, beiden op dezelfde dag gedekt.
Tot mijn verbazing kreeg de stafford, tegen het eind van de loopsheid gedekt, haar pups op dag 57, het waren er 7. Niet heel veel en ook niet weinig voor zo'n soort hond, maar vrij gemiddeld. Van inwendig plaatsgebrek was geen sprake.
De jachtterrier, vroeg in de loopsheid gedekt, wachtte....en maakte qua temperatuur op dag 59 nog altijd geen aanstalten....ze kreeg zo te zien niet zo veel pups.
Ik meende al dat er 1 of meer dood waren en het daardoor zo lang duurde, de levenden produceren het hormoon wat de bevalling op gang moet brengen en dode pups houden dat tegen.
Uiteindelijk verbrak zij een record qua laatheid van werpen door op dag 61, 4 levende pups te krijgen.
Dus, het moment in de loopsheid van dekking blijkt ook belangrijk te zijn in verband met de verwachte geboortedatum. Dit door de uitgestelde innesteling van de bevruchte eitjes.
Als de reu niet goed vruchtbaar is wordt de teef, te vroeg in de loopsheid gedekt, niet drachtig.
Je kan in mijn ervaring, beter wat aan het eind van de loopsheid dekken, als je ze niet dagen of een week bij elkaar kan laten.
Ik reken de werpdatum altijd vanaf de laatste dekdatum.
Misschien heeft iemand iets aan deze notities.
Zodoende kun je denk ik, al naar gelang wanneer in de loopsheid je dekt, en vermits de reu goed vruchtbaar is, je geboortedatum ook voorspellen.
Toen ik vroeger nog staffords en pitbulls had, was ik gewend dat die tot 63 dagen na de laatste dekdatum, maar ook nog dagen langer, overdragen.
Bij de kleine terriers, dus fell terriers, halen ze zelden de 60 dagen. De regel is voor een groot nest 56 of 57 dagen, voor een klein nest 59 tot 60. Al is het maar dat de moederhond minder plaats heeft en dus bij veel puppies, de kleintjes eerder naar buiten moeten verhuizen.
Maar op een dag heb ik 2 teven op dezelfde datum laten dekken.
De ene teef heel laat in de loopsheid de andere heel vroeg.
Gewoon omdat het toen weekend was en ik door de weeks werkte en dus geen tijd had om naar de dekreuen te reizen.
De reden dat ik 2 nesten tegelijk plande, is dat ik met 1 teef moeilijkheden verwachtte in de zin dat zij haar pups misschien zou bijten of zelfs doden, dit komt bij jachtterriers (die ik toen nog had) nog weleens voor.
Ik dacht dan, de pups van de jachtterrier bij de stafford te leggen.
Dus, beiden op dezelfde dag gedekt.
Tot mijn verbazing kreeg de stafford, tegen het eind van de loopsheid gedekt, haar pups op dag 57, het waren er 7. Niet heel veel en ook niet weinig voor zo'n soort hond, maar vrij gemiddeld. Van inwendig plaatsgebrek was geen sprake.
De jachtterrier, vroeg in de loopsheid gedekt, wachtte....en maakte qua temperatuur op dag 59 nog altijd geen aanstalten....ze kreeg zo te zien niet zo veel pups.
Ik meende al dat er 1 of meer dood waren en het daardoor zo lang duurde, de levenden produceren het hormoon wat de bevalling op gang moet brengen en dode pups houden dat tegen.
Uiteindelijk verbrak zij een record qua laatheid van werpen door op dag 61, 4 levende pups te krijgen.
Dus, het moment in de loopsheid van dekking blijkt ook belangrijk te zijn in verband met de verwachte geboortedatum. Dit door de uitgestelde innesteling van de bevruchte eitjes.
Als de reu niet goed vruchtbaar is wordt de teef, te vroeg in de loopsheid gedekt, niet drachtig.
Je kan in mijn ervaring, beter wat aan het eind van de loopsheid dekken, als je ze niet dagen of een week bij elkaar kan laten.
Ik reken de werpdatum altijd vanaf de laatste dekdatum.
Misschien heeft iemand iets aan deze notities.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: verschil werpdatum
Ik heb een Jack Russell teef die op dag 65 of 66 een keizersnee gehad heeft omdat ik niet langer durfde te wachten. Ze zat zo vol dat ik de pups niet meer voelde en kreeg uiteindelijk 8 pups. Al mijn teven bevallenover het algemeen rond de 60-63 dagen niet eerder.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Daar is allang uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Er wordt geworpen ca 63 dagen na de ovulatie en met de dekdatum heeft dat niet per se te maken.
Kan die onderzoeken zo niet produceren maar ze zijn er wel.
En als ik kijk naar mijn teven klopt dat prima.
Er wordt geworpen ca 63 dagen na de ovulatie en met de dekdatum heeft dat niet per se te maken.
Kan die onderzoeken zo niet produceren maar ze zijn er wel.
En als ik kijk naar mijn teven klopt dat prima.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
eigen teven rond de 60ste dag geworpen denk ik (na dekdatum)
een vreemde teef die door mijn reu gedekt is, heeft 68 dagen na dekdatum geworpen, 11 pups. (2 dood)
een vreemde teef die door mijn reu gedekt is, heeft 68 dagen na dekdatum geworpen, 11 pups. (2 dood)
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Mijn newfoundlanders kregen allen hun puppen altijd op de 62 of 63ste dag na de in mijn ogen meest geslaagde dekking (bijna altijd op de 12de dag van de loopsheid) de honden die we nu hebben , grands en lagotti ,lijken een voorkeur voor de 60ste dag te hebben 
Sandra

- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Juno is ook op dag 60 bevallen...en ik ben benieuwd nu, ik heb het voorgevoel dat ze dag 63 niet echt gaat halen...
is daar uberhaupt een lijn in te trekken?
dag 56 zou ik toch angstaanjagend gaan vinden hoor...
is daar uberhaupt een lijn in te trekken?
dag 56 zou ik toch angstaanjagend gaan vinden hoor...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
-
terrierjunk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
Heb 2 x van een kleine terrier, de ene maar 1 dekking, de andere vanaf de laatste dekking gerekend, op dag 56 gezonde stevige pups gehad. De langste datum was een pitbull die na dag 67 nog niet echt op gang kwam, kreeg een python spuit na enige activiteit die weer stopte, hielp niet direct. Nog een dag later: vanzelf 7 gezonde pups.
Als een hond lang wacht maar geen weeën krijgt, dan wacht ik ook, ga dan geen keizersnee doen. Ze zullen er toch een keer uitkomen, en meestal bij gezonde rassen zoals pitbulls en fell terriers of kruisingen, ook wel zonder complicaties.
Heb 2 x in alle jaren een keizersnee laten doen, (allebei een klein uitgevallen jachtterrier) in beide gevallen was een van de pups echt te groot, en na een halve dag lukte het nog niet, dan maar de rits open. Maar de tweede kreeg een half jaar daarna wel baarmoederontsteking, en moest leeggeschept worden. Dus ik ben daar niet zo idolaat van, dat openmaken. Alleen als het moet.
Ook in loopsheid heb ik enorme verschillen meegemaakt: Tabasco 1 moest op dag 6 van haar loopsheid gedekt worden, en Fluwijn werd op dag 14 naar de reu gebracht voor een week, maar ze dekten niet. Weer mee naar huis....nog een week later stond ze ineens wel, terug naar de reu, gedekt, en jawel, gezonde pups, dus op 4 weken na het begin van de loopsheid!
Als een hond lang wacht maar geen weeën krijgt, dan wacht ik ook, ga dan geen keizersnee doen. Ze zullen er toch een keer uitkomen, en meestal bij gezonde rassen zoals pitbulls en fell terriers of kruisingen, ook wel zonder complicaties.
Heb 2 x in alle jaren een keizersnee laten doen, (allebei een klein uitgevallen jachtterrier) in beide gevallen was een van de pups echt te groot, en na een halve dag lukte het nog niet, dan maar de rits open. Maar de tweede kreeg een half jaar daarna wel baarmoederontsteking, en moest leeggeschept worden. Dus ik ben daar niet zo idolaat van, dat openmaken. Alleen als het moet.
Ook in loopsheid heb ik enorme verschillen meegemaakt: Tabasco 1 moest op dag 6 van haar loopsheid gedekt worden, en Fluwijn werd op dag 14 naar de reu gebracht voor een week, maar ze dekten niet. Weer mee naar huis....nog een week later stond ze ineens wel, terug naar de reu, gedekt, en jawel, gezonde pups, dus op 4 weken na het begin van de loopsheid!
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Iedereen maakt zelf een keuze in wel of niet een keizersnede.
Ik heb er tnt 2 gehad. Een bij de teef die overliep en een bij een teef waarbij de eerste pup met een weggeklapte kop lag....
Wat betreft die eerste...misschien was het idd niet nodig geweest, maar better safe than sorry. Haar eerste nest van 7 pups was wel normaal geboren, maar die voelde ik ook gewoon.
Ik heb er tnt 2 gehad. Een bij de teef die overliep en een bij een teef waarbij de eerste pup met een weggeklapte kop lag....
Wat betreft die eerste...misschien was het idd niet nodig geweest, maar better safe than sorry. Haar eerste nest van 7 pups was wel normaal geboren, maar die voelde ik ook gewoon.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell