Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Inschrijving Congres Certificering fokkers open
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Inschrijving Congres Certificering fokkers open
Toekomst voor traditie
Certificeren van de bona fide rashondenfokkerij
De bona fide rashondenfokkerij staat in de schijnwerpers op het symposium dat Kunogonda op 9 november 2013 in Woudenberg gaat organiseren.
Kynologen van allerlei aard - fokkers en bestuurders van rashondenverenigingen en kynologenclubs en wie dat worden wil - worden uitgenodigd te komen deelnemen.
In het ochtendprogramma wordt een beeld geschetst van de serieuze kynologie.
De twee leidende thema’s van de rashondenfokkerij komen aan bod: schoonheid en gezondheid. De eigenaar van een rashond zoekt in zijn hond een bepaalde beleving, hij wil ook een hond die functioneert en oud kan worden.
De anti-rashond lobby stelt dat schoonheid gezondheid schaadt, dat rashondenfokkers schuld zijn aan ongezondheid, en alleen uit op gewin.
http://www.kunogonda.nl/
Kunogonda weet beter en wil dat op deze dag belichten: de bona fide kynoloog verenigt gezondheid met schoonheid, precies dat is de uitdaging in de fokkerij. Om die verbinding tot stand te brengen worden juist kosten noch moeite gespaard.
Ochtendprogramma
Twee kynologen belichten in het ochtendprogramma de thema’s schoonheid en gezondheid.
Peter van Baaren-Grob filosofeert in zijn presentatie ‘Esthetiek versus ethiek in de kynologie. Een kritische bezinning over schoonheid in de rashondenfokkerij’ over schoonheid met aandacht voor gezondheid .
Hildeward Hoenderken redeneert vanuit gezondheid naar schoonheid in zijn presentatie: ‘Gepassioneerde liefhebber versus nuchtere professional. De (on)overbrugbare kloof tussen kynologie en diergeneeskunde’.
Peter van Baaren-Grob is groepskeurmeester van de gezelschapshonden, fokker van Japanse Spaniëls, en van beroep beeldend kunstenaar en landschapsarchitect.
Hildeward Hoenderken is van beroep dierenarts, in zijn vrije tijd is hij keurmeester van diverse rassen in FCI-groep 2 en 9 en bestuurder van rasverenigingen, zijn eigen hond is een Engelse Bulldog.
Middagprogramma
Het middagprogramma is gewijd aan het verlenen van een erkenning aan de bona fide rashondenfokker, die zich door bovengenoemde thema’s laat leiden.
De fokker die fokt om zijn ras te dienen, krijgt de kans zich maatschappelijk te onderscheiden door middel van het certificeren van zijn fokproducten.
Anne-Greet Bonefaas heeft daartoe de infrastructuur ontworpen en zal die toelichten in haar presentatie ‘Certificeren!’
Frenk Bonefaas plaatst dit in een kader in zijn ‘Rechtsfilosofische beschouwing over certificeren'.
Frenk en Anne-Greet Bonefaas zijn verenigingsbestuurder, hun ras is de Newfoundlander, en ze hebben een advocatenpraktijk.
‘Veilige omgeving voor de zorgvuldige rashondenfokkerij’ is de titel van de presentatie van Elbert Jan Offereins.
Zijn presentatie verheldert dat certificeren voor fokkers mogelijkheden opent die eerder nog niet bestonden op het terrein van verzekeren.
Elbert-Jan Offereins, jurist, sinds 1986 werkzaam in de verzekeringswereld, thans algemeen directeur bij Markel International Nederland, is groot gebracht tussen en met de Drentsche Patrijshonden van zijn ouders, die daarmee fokten en jaagden.
Dagvoorzitter is Theo van der Horst.
Theo van der Horst is gepensioneerd marine-officier, actief kynologisch bestuurder, en groepskeurmeester van de Terriërs en van enkele rassen uit groep 2 en 9.
Het evenement vindt in een feestelijke ambiance plaats, want Kunogonda viert met dit symposium haar vijftigste verjaardag.
Het programma speelt zich af te Woudenberg, bij Partycentrum Schimmel, tussen 10 en 17.30 uur (ontvangst vanaf 9 uur).
In de dagprijs, € 64,50, zitten lunch, afsluitende borrel, en koffie en thee gedurende de pauze inbegrepen.
Aanmelden voor het symposium kan online via deze websitel.
Betaling van de kosten maakt de inschrijving pas definitief.
De inschrijving sluit op 9 oktober of zoveel eerder als het maximum aantal deelnemers is bereikt.
De ruimte in de zaal is beperkt, dus wie zeker wil zijn van een plaats schrijft het beste snel in.
Voor meer informatie:
Janneke Leunissen-Rooseboom
symposium@kunogonda.nl
Certificeren van de bona fide rashondenfokkerij
De bona fide rashondenfokkerij staat in de schijnwerpers op het symposium dat Kunogonda op 9 november 2013 in Woudenberg gaat organiseren.
Kynologen van allerlei aard - fokkers en bestuurders van rashondenverenigingen en kynologenclubs en wie dat worden wil - worden uitgenodigd te komen deelnemen.
In het ochtendprogramma wordt een beeld geschetst van de serieuze kynologie.
De twee leidende thema’s van de rashondenfokkerij komen aan bod: schoonheid en gezondheid. De eigenaar van een rashond zoekt in zijn hond een bepaalde beleving, hij wil ook een hond die functioneert en oud kan worden.
De anti-rashond lobby stelt dat schoonheid gezondheid schaadt, dat rashondenfokkers schuld zijn aan ongezondheid, en alleen uit op gewin.
http://www.kunogonda.nl/
Kunogonda weet beter en wil dat op deze dag belichten: de bona fide kynoloog verenigt gezondheid met schoonheid, precies dat is de uitdaging in de fokkerij. Om die verbinding tot stand te brengen worden juist kosten noch moeite gespaard.
Ochtendprogramma
Twee kynologen belichten in het ochtendprogramma de thema’s schoonheid en gezondheid.
Peter van Baaren-Grob filosofeert in zijn presentatie ‘Esthetiek versus ethiek in de kynologie. Een kritische bezinning over schoonheid in de rashondenfokkerij’ over schoonheid met aandacht voor gezondheid .
Hildeward Hoenderken redeneert vanuit gezondheid naar schoonheid in zijn presentatie: ‘Gepassioneerde liefhebber versus nuchtere professional. De (on)overbrugbare kloof tussen kynologie en diergeneeskunde’.
Peter van Baaren-Grob is groepskeurmeester van de gezelschapshonden, fokker van Japanse Spaniëls, en van beroep beeldend kunstenaar en landschapsarchitect.
Hildeward Hoenderken is van beroep dierenarts, in zijn vrije tijd is hij keurmeester van diverse rassen in FCI-groep 2 en 9 en bestuurder van rasverenigingen, zijn eigen hond is een Engelse Bulldog.
Middagprogramma
Het middagprogramma is gewijd aan het verlenen van een erkenning aan de bona fide rashondenfokker, die zich door bovengenoemde thema’s laat leiden.
De fokker die fokt om zijn ras te dienen, krijgt de kans zich maatschappelijk te onderscheiden door middel van het certificeren van zijn fokproducten.
Anne-Greet Bonefaas heeft daartoe de infrastructuur ontworpen en zal die toelichten in haar presentatie ‘Certificeren!’
Frenk Bonefaas plaatst dit in een kader in zijn ‘Rechtsfilosofische beschouwing over certificeren'.
Frenk en Anne-Greet Bonefaas zijn verenigingsbestuurder, hun ras is de Newfoundlander, en ze hebben een advocatenpraktijk.
‘Veilige omgeving voor de zorgvuldige rashondenfokkerij’ is de titel van de presentatie van Elbert Jan Offereins.
Zijn presentatie verheldert dat certificeren voor fokkers mogelijkheden opent die eerder nog niet bestonden op het terrein van verzekeren.
Elbert-Jan Offereins, jurist, sinds 1986 werkzaam in de verzekeringswereld, thans algemeen directeur bij Markel International Nederland, is groot gebracht tussen en met de Drentsche Patrijshonden van zijn ouders, die daarmee fokten en jaagden.
Dagvoorzitter is Theo van der Horst.
Theo van der Horst is gepensioneerd marine-officier, actief kynologisch bestuurder, en groepskeurmeester van de Terriërs en van enkele rassen uit groep 2 en 9.
Het evenement vindt in een feestelijke ambiance plaats, want Kunogonda viert met dit symposium haar vijftigste verjaardag.
Het programma speelt zich af te Woudenberg, bij Partycentrum Schimmel, tussen 10 en 17.30 uur (ontvangst vanaf 9 uur).
In de dagprijs, € 64,50, zitten lunch, afsluitende borrel, en koffie en thee gedurende de pauze inbegrepen.
Aanmelden voor het symposium kan online via deze websitel.
Betaling van de kosten maakt de inschrijving pas definitief.
De inschrijving sluit op 9 oktober of zoveel eerder als het maximum aantal deelnemers is bereikt.
De ruimte in de zaal is beperkt, dus wie zeker wil zijn van een plaats schrijft het beste snel in.
Voor meer informatie:
Janneke Leunissen-Rooseboom
symposium@kunogonda.nl
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Inschrijving Congres Certificering fokkers open
Gaat er iemand van hier?
Op elke wandeling is
- CKS
- Zeer actief
Behalve het openen van de stamboeken natuurlijk, en daarmee zijn alle kosten en moeite weggegooid.Es schreef: Kunogonda weet beter en wil dat op deze dag belichten: de bona fide kynoloog verenigt gezondheid met schoonheid, precies dat is de uitdaging in de fokkerij. Om die verbinding tot stand te brengen worden juist kosten noch moeite gespaard.
Fokkers dus van twee schoolvoorbeelden van de állerzieligste, sneuste hoopjes ellende die de hele trieste rashondenfukkerij heeft voorgebracht. En díe gaan ons vertellen hoe het wel moet? Alsjeblieft zeg. Sowieso, ik zeg maar niet hoe ik denk over dierenartsen die Engelse bulldogs fokken, maar dat terzijde.Peter van Baaren-Grob is groepskeurmeester van de gezelschapshonden, fokker van Japanse Spaniëls, en van beroep beeldend kunstenaar en landschapsarchitect.
Het is gewoon weer meer van hetzelfde, een boel hoogstaand geblaat en we gaan vrolijk verder met ellendige zieke hondjes fokken want hoeveel die lijden interesseert ons toch geen zak. Vind je het erg als ik maar niet ga?
C.
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
- Aantal honden: 2
Beide zijn nota bene kernlid van de EGCN, de "rasvereniging" die eerder opkomt voor de belangen van leden dan voor de belangen van de rassen die zij vertegenwoordigt. De EGCN heeft dan wel gezondheidseisen in haar fokreglementen opgenomen, maar of deze eisen ook door de leden nageleefd worden wordt niet gecontroleerd en op het overtredingen ervan staan geen sancties.Casey schreef:Fokkers dus van twee schoolvoorbeelden van de állerzieligste, sneuste hoopjes ellende die de hele trieste rashondenfukkerij heeft voorgebracht. En díe gaan ons vertellen hoe het wel moet? Alsjeblieft zeg. Sowieso, ik zeg maar niet hoe ik denk over dierenartsen die Engelse bulldogs fokken, maar dat terzijde.Peter van Baaren-Grob is groepskeurmeester van de gezelschapshonden, fokker van Japanse Spaniëls, en van beroep beeldend kunstenaar en landschapsarchitect.
Deze heren moeten een goed beeld schetsen van de serieuze kynologie..? Goed bezig Kunogonda!
-
Gos
- Zeer actief
Dat waren dus ook mijn gedachten toen ik het programma las. Als belangstellende met kennelnaam en plan voor eerste nest met een relatief gezond ras kan ik niet zeggen dat dit me een waardevolle tijdsinvestering lijkt.......kyechu schreef: Beide zijn nota bene kernlid van de EGCN, de "rasvereniging" die eerder opkomt voor de belangen van leden dan voor de belangen van de rassen die zij vertegenwoordigt. De EGCN heeft dan wel gezondheidseisen in haar fokreglementen opgenomen, maar of deze eisen ook door de leden nageleefd worden wordt niet gecontroleerd en op het overtredingen ervan staan geen sancties.
Deze heren moeten een goed beeld schetsen van de serieuze kynologie..? Goed bezig Kunogonda!
Laatst gewijzigd door Gos op 06 jun 2013 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- kyechu
- Actief
Ik wil graag ook dagvoorzitter Theo van der Horst nog even in het zonnetje zetten.
De hierna volgende brief heb ik geschreven naar aanleiding van een aantal voorvallen met Theo van der Horst op een verdiepingsdag van de Raad van Beheer in 2011. Deze brief heb ik toen op mijn Facebook pagina geplaatst.Kunogonda schreef:Dagvoorzitter is Theo van der Horst.
BRIEF AAN MENEER DE KEURMEESTER
Geachte meneer de keurmeester,
Op 29 oktober jl. namen wij beiden deel aan de discussies op de verdiepingsdag van de Raad van Beheer. U zat daar namens de leden van uw rasvereniging, ik namens de leden van de mijne.
Gedurende de discussies van diverse onderwerpen heeft u systematisch getracht mij de mond te snoeren wanneer ik de diepliggende problemen die de huidige structuur van de Raad van Beheer kent onder de aandacht van de aanwezigen bracht. Zo was het feit dat er geen transparantie is t.o.v. de reglementen en de uitgebreide planning voor rasexamens, en het feit dat bestuursleden van de RvB en bestuursleden van de VKK met de regelmaat van de klok rasexamens bij elkaar afnemen volgens u niet aan de orde en ook absoluut niet van belang. Op dat moment begon bij mij al het vermoeden te rijzen dat u iemand bent die “aanzien” heeft in de georganiseerde kynologie en op één of andere manier belang heeft bij het in stand houden van deze structuur.
Een belangrijk onderdeel van deze verdiepingsdag was een discussie over hoe we een beperking op kunnen leggen zodat met honden, welke aantoonbaar lijden aan een ziekte of afwijking welke de gezondheid en welzijn van de hond en/of de nakomelingen in gevaar kan brengen, niet meer gefokt mag worden.
Tijdens deze discussie maakte ik de aanwezigen erop attent dat indien we een nieuw verbod aan het KR gaan toevoegen, iedereen er eerst van doordrongen moet zijn dat het Tuchtcollege, dat overtredingen moet bestraffen, géén onafhankelijk orgaan is. Wederom trachtte u mij het zwijgen op te leggen, omdat ook dit volgens u nu niet aan de orde was en ook absoluut niet van belang zou zijn. Het vermoeden dat u een functie in de kynologie heeft, en niet wilt dat de zaken die niet deugen naar buiten komen werd bij mij steeds sterker.
Op een opmerking van een aanwezige over de ademhalingsproblemen bij de Pekingees antwoordde u dat het helemaal niet erg is dat een Pekingees na 300 meter lopen met een blauwe tong op apegapen ligt, want de Pekingees is volgens u gefokt om lekker op een kussentje de bank te liggen en met het vrouwtje te knuffelen, en níet om mee te gaan wandelen. Ik was met stomheid geslagen, en vroeg mij af hoe u zo’n opmerking in vredesnaam kon maken, tijdens een discussie over een fokverbod voor honden, welke aantoonbaar lijden aan een ziekte of afwijking welke de gezondheid en welzijn van de hond en/of de nakomelingen in gevaar kan brengen!
Eenmaal terug thuis kon ik dit niet van mij afzetten en ik ging eens een rondje bellen om te weten te komen wie u nu eigenlijk bent. Toen ik vernam dat u keurmeester bent was ik totaal perplex! Nota bene een keurmeester, die een voorbeeldfunctie in de kynologie heeft, gaat op deze manier om met ademhalingsproblemen van een ras?! Het is werkelijk te schandalig voor woorden!
Klaarblijkelijk is een en ander aan uw aandacht ontschoten. Daarom citeer ik maar even voor u uit het Reglement Gedragscode Exterieur Keurmeesters:
Mijns inziens kan uw opmerking over de Pekingees onmogelijk gerekend worden tot het leveren van een proactieve en waardevolle bijdrage aan de Nederlandse kynologie. Integendeel zelfs, ik schaar deze opmerking onder het schaden van het aanzien én de belangen van de kynologie.
- "De rol van de exterieurkeurmeester binnen de Nederlandse kynologie.
Artikel 3:
a. Van de exterieurkeurmeester wordt verwacht dat hij een proactieve en waardevolle bijdrage zal leveren aan de Nederlandse kynologie."
Mijns inziens zou uw bevoegdheid om te mogen keuren met onmiddellijke ingang ingetrokken mogen worden, en indien ik lid van uw rasvereniging zou zijn dan zou u van mij een brief tegemoet kunnen zien waarin ik u verzoek om af te treden als bestuurslid. Ik zou namelijk niet willen dat een bestuurslid dat er zulke ideeën op nahoudt de mogelijkheid heeft om mij waar dan ook te vertegenwoordigen.
Hoogachtend,
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
En wat gebeurde er toen?kyechu schreef: De hierna volgende brief heb ik geschreven naar aanleiding van een aantal voorvallen met Theo van der Horst op een verdiepingsdag van de Raad van Beheer in 2011. Deze brief heb ik toen op mijn Facebook pagina geplaatst.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij heeft er een, maar hij fokt niet.Casey schreef:Sowieso, ik zeg maar niet hoe ik denk over dierenartsen die Engelse bulldogs fokken, maar dat terzijde.
Om het even duidelijk te houden.
- kyechu
- Actief
Ik kreeg één reactie, die kwam binnen via de Facebook chat en was van Hans Boelaars. Die vond dat ik Theo toch wel erg hard aanpakte omdat Theo wel eens vaker wat doms zegt.Marjoleine schreef:En wat gebeurde er toen?kyechu schreef: De hierna volgende brief heb ik geschreven naar aanleiding van een aantal voorvallen met Theo van der Horst op een verdiepingsdag van de Raad van Beheer in 2011. Deze brief heb ik toen op mijn Facebook pagina geplaatst.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
kyechu schreef:Ik kreeg één reactie, die kwam binnen via de Facebook chat en was van Hans Boelaars. Die vond dat ik Theo toch wel erg hard aanpakte omdat Theo wel eens vaker wat doms zegt.Marjoleine schreef:En wat gebeurde er toen?kyechu schreef: De hierna volgende brief heb ik geschreven naar aanleiding van een aantal voorvallen met Theo van der Horst op een verdiepingsdag van de Raad van Beheer in 2011. Deze brief heb ik toen op mijn Facebook pagina geplaatst.
Dat heeft Hans dan fraai verwoord.
Ik moet zeggen dat ik het geen gelukkige keuze vind van Kunogonda.
Als er kritische mensen in de zaal zitten neem ik aan dat zeker Hoenderken onder vuur komt te liggen maar ik ga ervan uit dat hij netjes gaat antwoorden dan.
- CKS
- Zeer actief
OkMarjoleine schreef:Hij heeft er een, maar hij fokt niet.Casey schreef:Sowieso, ik zeg maar niet hoe ik denk over dierenartsen die Engelse bulldogs fokken, maar dat terzijde.
Om het even duidelijk te houden.
C.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Uiteraard niet.Casey schreef:OkMarjoleine schreef:Hij heeft er een, maar hij fokt niet.Casey schreef:Sowieso, ik zeg maar niet hoe ik denk over dierenartsen die Engelse bulldogs fokken, maar dat terzijde.
Om het even duidelijk te houden.Nou wil ik niet weer te vroeg conclusies trekken, want ik weet natuurlijk niet hoe hij eraan gekomen is. Maar als hij die EBD gekocht heeft verandert dat natuurlijk helemaal níets aan mijn eerste opmerking
![]()
Maar hij fokt ze dus niet