Even een snelle vraag zo laat op de avond.
Romy heeft een hele dikke, rode melkklier (een van de achterste twee). Ze krijgt al flink antibiotica vanwege een keizersnee voor het laatste pupje (het zijn er vier in plaats van één). Ze had gisteravond 39 graden, vandaag is dat gezakt tot 38,3 dus geen koorts. Hooguit lichte verhoging. Ik krijg er vrij makkelijk een druppeltje melk uit, maar hoe krijg je nou die harde plekken weg, er staat op meerdere plaatsen 'masseren', is dat dan stevig er overheen wrijven? Het kleinste pupje was net de enige die niet sliep, maar zij kreeg naar mijn idee de melk er niet uit (ik lees ook wel dat de sterkste pup eraan moet worden gelegd maar die wil niet eten nu). De melk is gewoon vol wit van kleur, geen pus te zien.
Wat kan ik nou het beste doen? Met een warm washandje er stevig overheen wrijven?
Ik heb ook nog oude kolfspullen met een mogelijkheid tot handkolven, is dat wat?
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!
Ik baal wel, vorig nest een loeidik melkpakket met maar 1 pupje en geen problemen, nu 4 pups die groeien als kool (als het zo doorgaat zijn ze binnen 4-6 dagen in gewicht verdubbeld) en dan gaat het zo misschien mis!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Beginnende mastitis bij Romy
Moderator: moderatorteam
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Beginnende mastitis bij Romy

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Re: Beginnende mastitis bij Romy
Ik lees het nu net. Hoe gaat het nu dan?
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Geen problemen meer. We hebben wat gemasseerd, AB kreeg ze al, Meloxydil erbij gegeven (uiteraard i.o.m. de DA) gedurende 3 dgn. Aanleggen kan ik niet goed (mijn puppen willen dat niet en naar mijn idee kan ik ze niet dwingen).
Uiteindelijk zei een zeer ervaren fokker tegen me dat normaal gesproken na drie dagen de melkgift afgestemd is op het aantal pups. En bij Romy was het in ieder geval na drie dagen dus ok. Ik ben er blij mee!
Uiteindelijk zei een zeer ervaren fokker tegen me dat normaal gesproken na drie dagen de melkgift afgestemd is op het aantal pups. En bij Romy was het in ieder geval na drie dagen dus ok. Ik ben er blij mee!

- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik herinnerde me jouw opmerking van onder de douche masseren en dat heb ik voor de laatste keer melken ook gedaan. Massagedouchestraal redelijk hard gezet, lekker warm water en gewoon het water het werk laten doen. Daarna door zelf te melken de ergste druk eraf, de melk (wel echt nog mooie melk trouwens, geen pus of bloed) spoot eruit en toen een pupje aangelegd. De volgende morgen was het leed geleden.
Overigens, als vrouw met borstvoedingservaring, denk ik dat je niet onbeperkt die melk eruit moet halen, alleen als het even heel erg is, anders zorg je ervoor dat die produktie in stand gehouden wordt. Wij hebben 2x een pup laten drinken en nu zit er geen druk meer. Ik hoop dat het zo blijft!
Overigens, als vrouw met borstvoedingservaring, denk ik dat je niet onbeperkt die melk eruit moet halen, alleen als het even heel erg is, anders zorg je ervoor dat die produktie in stand gehouden wordt. Wij hebben 2x een pup laten drinken en nu zit er geen druk meer. Ik hoop dat het zo blijft!