Markiesje? Joris voldoet perfect aan je beschrijving
-
Gehoorzaam: Jazeker! Heel leergierig en graag willen werken
-
Kortharig: Half lang, mag dat ook

1x per week een kammetje erdoor tegen de klitten en je bent klaar. Ze verharen wel wat, maar niet van die vervelende stokharen die overal in gaan zitten.
-
Maximaal formaat corgi: ongeveer 36-38 cm en een kilootje of 7
-
Sociaal: de meeste markiesjes kunnen prima samen met andere honden en naar mensen toe zijn ze ook erg sociaal.
-
Baasgericht: Niet zo baasgericht als in dat er maar 1 persoon iets mee kan doen, maar als je met ze bezig bent zijn ze erg geconcentreerd.
-
Geen jachtinstinct: Nee, al zullen er vast wat exeplaren tussen zitten die dat wel hebben. Over het algemeen hoor ik daar niet veel over. Joris wil nog wel eens een sprintje trekken als een konijntje wegschiet, maar dan roep ik nee en komt hij meteen terug. En toen hij ooit twee baby haasjes in een legertje aantrof heeft hij er alleen om heen staan lopen om te kijken wat dat nu weer was
-
Wel pit, maar wel gehoorzaam in de zin van heel goed onder appel kunnen staan (liefst dat de hond altijd los kan zoals Apple): Joris heb ik 90% van de tijd ook los.
Nadeel: het blaffen zit in de genen, dus daar moet je vanaf het begin consequent mee zijn (dat hebben wij ons te laat beseft

)