Het 'naast' lopen kan mijn hond perfect, voor een gedroogd visje ofzo. Ze is ook niet voergericht maar zo'n oefening doet ze in een rustige omgeving wel.
Maar dit betekent niet dat ze niet meer trok tijdens een normale wandeling
Sinds kort heb ik dat trekken goed aangepakt, en het resultaat vind ik spectaculair, via een methode die ik las in het boekje "de gehoorzame hond" van Henry Weesie. Hij traint honden zonder voer en op basis van roedel gedragingen.
Als je het interesseert, zou je het boekje moeten lezen. Ze hebben hem bij de Jumper in Leeuwarden. In het kort komt het erop neer dat je het trekken niet moet laten gebeuren, omdat je al veel eerder had moeten ingrijpen. Bij honden loopt de leider voorop, en dat ben jij. Het uitgangspunt is dat je hond naast of achter je loopt. Als je wegloopt en de hond haalt je in, geef je een correctie aan de riem (hij adviseert een slipketting omdat dit de nekbeet simuleert), keert direct om en loopt de andere kant uit. Als hij in de goede positie loopt, beloon je met je stem.
Op heel veel hondenscholen leren ze zoiets, maar dan wordt er niet gecorrigeerd met een slipketting, maar alleen de goede momenten beloond met een voertje. Bij ons werkte dat niet. Met deze methode van Henry Weesie had ik echt binnen 15 minuten resultaat! Niet normaal, ik was helemaal verbaast. Ze snapt het nu echt. De slipketting heb ik maar 2 keer gebruikt om het aan te leren, ze heeft nu haar eigen halsband weer.
Een slipketting heeft een slecht imago maar dit is ook voor mijn hond een verbetering, want altijd maar in die halsband hangen is ook onwijs slecht voor hun keel. En de correcties hoeven niet heel hard te zijn - als de boodschap maar over komt. Een hond mag je nooit aan een slipketting laten trekken, omdat hij zichzelf dan wurgt.
Als ze nu voor me gaat lopen, hoef ik alleen maar stil te gaan staan en dan dribbelt ze direct terug om achter me aan te sluiten. 95% van de tijd loopt ze nu aan een doorhangende lijn. Ik laat haar wel eens voorop lopen aan een lange lijn om een beetje rond te kunnen snuffelen, maar als ik haar weer korter neem, is de boodschap duidelijk en komt ze weer naast.
Het nadeel is dat ze nu wel haar energie en frustratie op een andere manier uit, als ze ergens héél graag heen wil, en niet kan trekken. Of ze gaat toch in de riem hangen, en als ik dat corrigeer, gaat ze spinnen. Maar ze is nog zo jong en de verbetering ten opzichte van 4 weken terug is spectaculair.
PS mijn hond is krap 8 maanden dus moet ook nog veel leren.