Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ras tweede hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Ras tweede hond

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Het gaat voorlopig nog niet gebeuren, maar stiekem kijk ik toch een beetje rond naar wat voor hond bij ons zou passen. Wat voor ras vinden jullie bij ons passen?

Wat hebben wij een hond te bieden?
-Per dag ongeveer 2 en half uur wandelen (waarbij we ook onderweg trainen of spelen)
-Max. 4 uur per dag alleen
-We vinden het leuk om cursussen met de hond te doen en oefenen hiervoor ook thuis en tijdens de wandelingen
-Geen tuin, maar wel een natuurgebied om de hoek

Onze wensen
-Niet zwaarder dan ongeveer 30 kilo
-Geen enorme blaffer (Even blaffen als de deurbel gaat is geen probleem, maar dit om ieder geluidje)
-Geen agressie tegen honden (of mensen maar dat lijkt me vanzelfsprekend)
-Het liefst wel een hond die wat voor je wil doen.
-Geen extreem jachtinstinct (Een keer een stukje achter een vogel aanrennen moet kunnen, maar liever niet het hele bos door)
-Vachtverzorging vind ik geen probleem, maar het moet voor de hond wel leuk blijven.

Dexter vindt alle pups en teefjes leuk en die mogen ook alles bij hem doen. Onderdanige reutjes wil hij graag laten weten dat hij heel stoer is en dan gaat hij lopen patsen. Voor wat dominantere reutjes gaat hij op zijn rug liggen. We denken dan ook dat een tweede hond waarschijnlijk een teefje wordt om zeker te weten dat het goed blijft gaan. Ik vind zelf pups geweldig en wil dan ook heel graag weer een hond van pups af aan.

Ik ben benieuwd of jullie met leuke ideeën komen!
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Re: Ras tweede hond

Ongelezen bericht door Nawosh »

Als je het blaffen meteen inperkt zou een bearded collie wel passen denk ik.
Groetjes, Marjan
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Ik heb een spaanse waterhond en vind het een geweldige hond ;
- binnen rustig en buiten actief .
- baas gericht .
- verhaart niet, hoeft niet geborsteld te worden . alleen scheren indien wenselijk.
- sociaal naar mensen en honden.
- geen jager.
Voor mij een ideaal ras en vindt het ongelooflijk dat ik ze niet veel tegenkom.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Middenslag poedel? Golden, lab of idd nog een toller? Je hebt ook een aantal water honden die wellicht ook wel passen bij wat je zoekt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moet het persé een rashond zijn?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
maaiike17
Actief

marian* schreef:Moet het persé een rashond zijn?
Nee, maar om te kijken wat we willen is dat wel zo makkelijk. We willen wel graag een pup.
Afbeelding
maaiike17
Actief

Jion schreef:Een Nova Scotia Duck Tolling Retriever? :F:

Mijn ervaring is dat honden van hetzelfde ras (of dezelfde rasgroep) elkaar beter snappen en beter met elkaar overweg kunnen dan bij verschillende rassen.
Die kans zit er best in, want het bevalt goed.
Nawosh schreef:Als je het blaffen meteen inperkt zou een bearded collie wel passen denk ik.
Die ken ik niet echt, dus daar ga ik eens naar kijken.
mariabel schreef:Ik heb een spaanse waterhond en vind het een geweldige hond ;
- baas gericht .
- verhaart niet, hoeft niet geborsteld te worden . alleen scheren indien wenselijk.
- geen jager.
Ik ken mensen met twee spaanse waterhonden, maar die worden altijd weggezet als er mensen op visite komen. Ik kreeg daardoor het idee dat ze niet zo van vreemden houden, maar ik zal er eens naar kijken.
Lysette schreef:Middenslag poedel? Golden, lab of idd nog een toller? Je hebt ook een aantal water honden die wellicht ook wel passen bij wat je zoekt.
Poedel heb ik ook aan gedacht, maar dan moet mijn vriend nog wel even overtuigd worden dat krulletjes niet lelijk zijn. Hetzelfde geldt voor waterhonden trouwens.
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Als je jachttraining leuk vindt zou een Vizsla ook prima kunnen passen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Heerlijk he, een nieuwe hond uitzoeken :lol1: Ook al gaat het (nog) helemaal niet gebeuren.

Ik ben sinds kort helemaal verliefd op buitenlandertjes. Mijn moeder heeft een fantastisch leuke pup uit Griekenland. Als ikzelf een tweede hond erbij zou willen, wordt het waarschijnlijk toch een pup van een stichting. Je houdt er zelf een leuke hond aan over (de pups zijn meestal vrij van trauma's), je hoeft niet mee te werken aan dubieuze rashondenfok en je helpt een asielpup aan een fijne plek.

Als ik niet zwicht voor een Collie dan, gezien ik altijd al roep dat ik ooit zo'n hond zal hebben.
Afbeelding
maaiike17
Actief

Paisley schreef:Heerlijk he, een nieuwe hond uitzoeken :lol1: Ook al gaat het (nog) helemaal niet gebeuren.

Ik ben sinds kort helemaal verliefd op buitenlandertjes. Mijn moeder heeft een fantastisch leuke pup uit Griekenland. Als ikzelf een tweede hond erbij zou willen, wordt het waarschijnlijk toch een pup van een stichting. Je houdt er zelf een leuke hond aan over (de pups zijn meestal vrij van trauma's), je hoeft niet mee te werken aan dubieuze rashondenfok en je helpt een asielpup aan een fijne plek.

Als ik niet zwicht voor een Collie dan, gezien ik altijd al roep dat ik ooit zo'n hond zal hebben.
Haha ja!

Mijn ouders hebben twee buitenlandertjes en zijn ook opvangadres voor een stichting. Als er nog een keer een leuke opvangpup bij zit, zou het best kunnen dat die bij ons blijft. Het enige nadeel vind ik dat het erg vaak wel hondjes zijn met iets van podenco erin. Het risico dat ze een enorm jachtinstinct krijgen is dan wel vrij groot.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

mariabel schreef:Ik heb een spaanse waterhond en vind het een geweldige hond ;
- baas gericht .
- geen jager.

Heb even op Google gekeken.
Wat zijn dat leuke honden, al zou ik ze dan denk ik constant scheren want dan vind ik ze nog leuker.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
29996D

Nanna schreef:
maaiike17 schreef: -Niet zwaarder dan ongeveer 30 kilo
-Geen enorme blaffer (Even blaffen als de deurbel gaat is geen probleem, maar dit om ieder geluidje)
-Geen agressie tegen honden (of mensen maar dat lijkt me vanzelfsprekend)
-Het liefst wel een hond die wat voor je wil doen.
-Geen extreem jachtinstinct (Een keer een stukje achter een vogel aanrennen moet kunnen, maar liever niet het hele bos door)
-Vachtverzorging vind ik geen probleem, maar het moet voor de hond wel leuk blijven.

Ik denk: korthaar Collie ;-)

Afbeelding
Moet je wel één uit goede lijnen, want je hebt er nogal wat stresskipjes tussen ;)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Stabijtje?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Corgi zou ook best passen bij wat je zoekt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij past er heel veel bij jouw wensenlijstje. :D Ik denk ook aan een golden retriever, labrador, poedel, wetter, ... korthaar collie zou inderdaad ook wel kunnen.
Heeft Dexter nog voorkeuren voor bepaalde rassen of rasgroepen?
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

DeDiana schreef:Volgens mij past er heel veel bij jouw wensenlijstje. :D Ik denk ook aan een golden retriever, labrador, poedel, wetter, ... korthaar collie zou inderdaad ook wel kunnen.
Heeft Dexter nog voorkeuren voor bepaalde rassen of rasgroepen?
Past inderdaad veel bij het wensenlijstje. Weet niet of voorkeur hebt voor reu of teef, maar een gemiddelde golden/labrador reu gaan toch over de 30 kilo heen. Teefjes zitten rond de 30 kilo.

Stabij zou je ook eens kunnen bekijken. De eerder genoemde Vizsla heeft behoorlijk wat jachtpassie, wel in banen te leiden, maar echt een staande hond dus neemt de ruimte.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
maaiike17
Actief

MissDorien schreef:Als je jachttraining leuk vindt zou een Vizsla ook prima kunnen passen.
Viszla is ook een hond die wel op het lijstje kan komen. Wat wij ons afvroegen is hoe de gemiddelde viszla met andere honden is. Er zijn er namelijk twee op jachttraining en die zijn allebei geen fan van geslachtsgenoten. Ze hebben allebei al een keer goed beet gehad. Nou is het wel zo dat de meeste honden zich wat extremer gedragen op de training, maar dit is wel heel heftig. Ook hebben ze er meestal geen problemen mee om hun eigen plan te trekken en het terugkomen gaat dan toch wat moeizaam. Geen idee of dat rastypisch is of niet.
Nanna schreef:Ik denk: korthaar Collie ;-)
Hoe zijn korthaar collies in vergelijking met langhaar collies? De langhaar collies die ik ken vind ik namelijk nog al suf. :mann:
Leonie. schreef:Stabijtje?
Eigenlijk weet ik niet zoveel over stabijen, dus zal er eens naar kijken.
Apple schreef:Corgi zou ook best passen bij wat je zoekt.
Mijn vriend heeft 1 ding heel duidelijk gemaakt en dat is dat hij nooit van zijn leven zo'n lelijk ding in huis wil hebben. :mann: Dan heeft hij nog liever een poedel.
DeDiana schreef:Heeft Dexter nog voorkeuren voor bepaalde rassen of rasgroepen?
Voor mijn gevoel heeft Dexter vooral een voorkeur voor wat pittigere teefjes. Meestal grotere honden die hem goed duidelijk maken wat wel en niet leuk is. Jammer genoeg is dat natuurlijk niet alleen afhankelijk van het ras.
Afbeelding
29996D

Nanna schreef:
maaiike17 schreef:
Hoe zijn korthaar collies in vergelijking met langhaar collies? De langhaar collies die ik ken vind ik namelijk nog al suf. :mann:
Kortharen zijn door de bank genomen veel pittiger. American Collies ook (die zijn wel langharig maar belangrijk minder vacht dan bij de Engelse Collie).
Klopt inderdaad. Wij hebben een Amerikaanse korthaar. Vreselijk pittig en fel beest. Wel ontzettend lief, baasgericht maar ook eigenwijs. En echt een lolbroek, hij haalt continu dingen uit om aandacht te krijgen, heerlijk :F:
Over de Vizsla: het is niet rastypisch om niet goed met geslachtsgenoten om te kunnen gaan, maar het komt onder reuen wel eens voor.
Niet heel vaak overigens en meestal ook niet zonder aanleiding: zo heeft onze Beuk ook wel eens met reuen gevochten maar met duidelijke aanleiding, dus als je daar gewoon goed op let en traint moet dat geen problemen opleveren. Dat niet terugkomen en dergelijke is dus juist het tegenovergestelde van wat een Vizsla moet zijn. Maar jachttraining is wel echt een must vind ik, zoals eerder genoemd is het jachtinstinct stevig maar is de Vizsla zo sterk gehecht aan zijn baas dat trainen echt een plezier is, hij zal letterlijk alles voor je doen en daardoor ook door eventueel najagen nooit lang wegblijven. Binnenshuis zullen ze dan ook altijd heerlijk bij baasje op schoot liggen, ook al heb je een grote gespierde reu van 25 kilo :mrgreen:
Overigens valt het me bij Vizsla's ook op dat ze erg goed op andere jachthonden (waaronder ook tollers) reageren, dus dat zou ook een voordeel kunnen zijn.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

degene die een stabij heeft , hier in dit rijtje, heeft juist een ander ras aangeraden uit het buitenland . :19:
ja, dat snap ik ook niet . :19:

deze topics zijn zo persoonlijk , iedereen gaat in zijn eigen straatje kleppen ..

dus ik zeg tegen de TS , kijk even rond bij rasverenigingen , dan heb je een idee wat voor karakter een bepaald ras heeft

en begin GEEN PUP , als je 4 uur het al alleen moet gaan laten .. :hmmm:
maaiike17
Actief

Pakdebal schreef:nen begin GEEN PUP , als je 4 uur het al alleen moet gaan laten .. :hmmm:
Alleen zijn zal natuurlijk rustig opgebouwd worden, maar bedankt voor de tip
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

maaiike17 schreef:
Pakdebal schreef:nen begin GEEN PUP , als je 4 uur het al alleen moet gaan laten .. :hmmm:

je hebt deze hond van nu , dus niet als pup, ?

maar als je schrijft dat er zeker 4 uur alleen gespendeerd moet worden , is dat al een hele klus voor een pup
die
het geleidelijk aan moet gaan leren , en kan hij al ( te ) snel dan 4 uur gelijk alleen ?.. ja, je hebt wonder-honden
maaiike17
Actief

MissDorien schreef:
Nanna schreef:
maaiike17 schreef:
Kortharen zijn door de bank genomen veel pittiger. American Collies ook (die zijn wel langharig maar belangrijk minder vacht dan bij de Engelse Collie).
Klopt inderdaad. Wij hebben een Amerikaanse korthaar. Vreselijk pittig en fel beest. Wel ontzettend lief, baasgericht maar ook eigenwijs. En echt een lolbroek, hij haalt continu dingen uit om aandacht te krijgen, heerlijk :F:
Over de Vizsla: het is niet rastypisch om niet goed met geslachtsgenoten om te kunnen gaan, maar het komt onder reuen wel eens voor.
Niet heel vaak overigens en meestal ook niet zonder aanleiding: zo heeft onze Beuk ook wel eens met reuen gevochten maar met duidelijke aanleiding, dus als je daar gewoon goed op let en traint moet dat geen problemen opleveren. Dat niet terugkomen en dergelijke is dus juist het tegenovergestelde van wat een Vizsla moet zijn. Maar jachttraining is wel echt een must vind ik, zoals eerder genoemd is het jachtinstinct stevig maar is de Vizsla zo sterk gehecht aan zijn baas dat trainen echt een plezier is, hij zal letterlijk alles voor je doen en daardoor ook door eventueel najagen nooit lang wegblijven. Binnenshuis zullen ze dan ook altijd heerlijk bij baasje op schoot liggen, ook al heb je een grote gespierde reu van 25 kilo :mrgreen:
Overigens valt het me bij Vizsla's ook op dat ze erg goed op andere jachthonden (waaronder ook tollers) reageren, dus dat zou ook een voordeel kunnen zijn.
Die kunnen dus ook allebei op het lijstje! De groep honden bij onze jachttraining bestaat momenteel alleen uit reutjes van ongeveer 10 tot 18 maanden, dat is volgens mij niet ideaal voor het gedrag van de honden, dus ik geloof zeker dat het niet rastypisch gedrag is.
Afbeelding
maaiike17
Actief

Pakdebal schreef:
maaiike17 schreef:

je hebt deze hond van nu , dus niet als pup, ?

maar als je schrijft dat er zeker 4 uur alleen gespendeerd moet worden , is dat al een hele klus voor een pup
die
het geleidelijk aan moet gaan leren , en kan hij al ( te ) snel dan 4 uur gelijk alleen ?.. ja, je hebt wonder-honden
Mijn hond nu heb ik van pups af aan en die is inmiddels anderhalf. Die kan inmiddels wel 4 uur alleen zijn. Wij hebben het geluk dat we kunnen schuiven met onze roosters waardoor de pup alle tijd heeft om te wennen aan alleen zijn. Dus het hoeft geen wonderpup te zijn.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Twee Toller is heel leuk hoor :mrgreen: Ik weet niet hoe oud Dexter is? Toller reuen in hun pubermaanden zijn vaak nogal "losgeslagen" zeg maar :engel: En dan is een stabiele, pittige teef heel prettig maar met wat tijd en opvoeding kunnen twee reuen ook prima. Dan is alleen de kans dat ze samen gaan patsen naar andere reuen wat groter, daar zijn ze wel toe in staat. Ik ben heel blij met mijn reu-teef combi omdat die elkaar vrijwel altijd negeren in de omgang met andere honden, we hebben geen last van "ganging-up".
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Pakdebal schreef:

degene die een stabij heeft , hier in dit rijtje, heeft juist een ander ras aangeraden uit het buitenland . :19:
ja, dat snap ik ook niet . :19:
Je hebt het over mij? Welk ras?
Afbeelding
maaiike17
Actief

Maeve schreef:Twee Toller is heel leuk hoor :mrgreen: Ik weet niet hoe oud Dexter is? Toller reuen in hun pubermaanden zijn vaak nogal "losgeslagen" zeg maar :engel: En dan is een stabiele, pittige teef heel prettig maar met wat tijd en opvoeding kunnen twee reuen ook prima. Dan is alleen de kans dat ze samen gaan patsen naar andere reuen wat groter, daar zijn ze wel toe in staat. Ik ben heel blij met mijn reu-teef combi omdat die elkaar vrijwel altijd negeren in de omgang met andere honden, we hebben geen last van "ganging-up".
Één toller is al leuk dus twee kan alleen maar beter zijn! :lol1: Maar ik wil me niet blindstaren op tollers en in ieder geval eerst goed rondkijken wat er allemaal nog meer is.
Ik hoop dat het een fase is :lol1: . Dexter is nu anderhalf en hij is behoorlijk wisselend met andere reuen. Volgens mij is hij er zelf ook nog niet uit hoe stoer hij is. Ik heb dus de hoop dat het in ieder geval wat stabieler wordt als hij ouder wordt, dan weet ik tenminste wat ik kan verwachten. Vanmiddag ging hij weer voor iedere reu (zelfs een onzeker jack russeltje) op zijn rug, terwijl hij laatst nog stond te patsen tegen twee reuen. Voor mij is er iig geen touw aan vast te knopen.
Afbeelding
29996D

Dat komt wel, hoor. Ik vond Joe na een jaar of 3 ook pas een beetje volwassen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Paisley schreef: Je hebt het over mij? Welk ras?
Jij raadt een buitenlandertje aan, terwijl je een Stabij hebt en ik een Stabij juist zo goed bij een Toller vind passen. Volgens mij is dat het.

Maar TS, wat denk je van een Stabij?
maaiike17
Actief

Leonie. schreef:Maar TS, wat denk je van een Stabij?
Ik ken ze niet zo goed, maar ik heb het idee dat ze misschien iets te zelfstandig zijn qua jagen. Ik weet niet of dat klopt, hoor. Ik vind ze wel enorm mooi en de puppy's zijn zo extreem schattig. :I: Er loopt hier in de wijk nu een pup rond en die is zo leuk! Dexter ligt de hele tijd op zijn rug om met haar te spelen en dan probeert zij zoveel mogelijk aan Dexters oren en wangen te trekken totdat Dexter een keer piept en dan gaat ze heel hard rondjes rennen. :I:
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Een border collie?

Ik zou dan wel voor een type richting showlijn gaan. Hebben vaak nog voldoende will to please maar niet zo'n moeten qua werken als bij een pure werklijn. Wandelingen met uitdaging/oefeningen vinden ze fantastisch, cursussen gaat meestal ook wel goed.

Ik heb een border die prima gaat met andere honden, ik weet wel dat er ook borders zijn die wat minder goed met andere honden kunnen. In eigen roedel gaat het meestal wel goed. Vachtverzorging is minimaal, ik borstel hem 1x in de 2 weken en dan is een keertje borstelen/kammen ook voldoende.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”