Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond kan goed alleen zijn?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Linda1111nl
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): golden retriever
vuilnisbak
Aantal honden: 2

Welke hond kan goed alleen zijn?

Ongelezen bericht door Linda1111nl »

Tsja, raar natuurlijk om een hond erbij te willen als je al 5 (korte) dagen werkt....

Dit is de situatie:
Ik heb een stokoude golden retriever, ik hoop dat ie nog heel lang leeft, maar gezien zijn hoge leeftijd is dat niet waarschijnlijk.
Ik heb een klein vuilnisbakje die niet alleen kan zijn (maak ik nog een ander topic over).
Ik werk dus 5 korte dagen, vriendlief is 6 weken op zee en dan 6 weken hele dagen thuis.

Als de retriever doodgaat, heb ik (behalve enorm veel verdriet) een probleem. Want dat kleine mormeltje kan niet zonder gezelschap.
Ik kan kiezen: nieuw baasje zoeken, onder de pillen houden of een maatje zoeken.

En welke hond zou een goede keuze zijn? Zelf voelen we veel voor een witte herder waarmee we lekker kunnen lopen en spelen. Maar die schijnen niet goed alleen te kunnen zijn alleen na training. En trainen in alleen zijn is lastig als de honden na 6 weken weer continu gezelschap hebben. De hond moet dus van nature goed alleen kunnen zijn. Een chihuahua, andere uiterste, lijkt ons ook leuk. Maar die kunnen ook niet goed alleen zijn. Omdat dat kleine mormeltje van mij al een keffer en een druktemaker is, lijkt me me beter als we nu een rustiger hond erbij nemen.

En liever geen pup, maar een iets oudere hond.

Iemand tips? Willen jullie meedenken?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Welke hond kan goed alleen zijn?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat jij zoekt is een stabiele herplaatser.
Ik zou me niet vastpinnen op een ras, maar gewoon naar zo'n karakter zoeken. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Het alleen laten moet je sowieso aanleren.
Ik zou de hond dan nemen in de 6 weken dat de man thuis is zodat je dan langzaam op kunt bouwen.
En als hij voor de 2e keer 6 weken thuis is dan plan je gewoon wat dingen zodat ze niet 24/7 gezelschap hebben.
En of het ene ras dat makkelijker kan als de ander....?
Ligt helemaal aan de aard van het beestje en hoe ermee om gegaan word.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je al liever geen pup hebt, zou ik gewoon puur kijken welk hondje bij je past qua karakter.
Dan zou ik het rassenidee een beetje laten varen. Zijn ook zat leuke kruisingen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Marjoleine schreef:Wat jij zoekt is een stabiele herplaatser.
Ik zou me niet vastpinnen op een ras, maar gewoon naar zo'n karakter zoeken. ;)
Precies dit.
En dan nog zou ik het alleen blijven opbouwen, bij voorkeur dus in een periode dat je vriend aan wal is.

Mijn witje is (net als alle herders) extreem baasgericht. We hebben haar geleerd om alleen te blijven, en dat kan ze ook prima, tot een uur of zeven. Maar niet structureel, ze is na zo'n dag dat ze alleen moet blijven namelijk kapót. Ze ligt de hele tijd te wachten tot we weer terug zijn. Doet geen oog dicht.
Ik vind witjes, of welke herder dan ook, eigenlijk geen type hond die in jullie situatie geschikt zou zijn.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De wat meer zelfstandige honden kunnen vaak wel goed alleen zijn, zoals voorstaande jachthonden. Maar niet alles wat bekend staat als 'koppig en eigenwijs' :flower: meute-honden zijn dan weer wél erg gericht op gezeldschap, maar niet persé van de baas dacht ik.

Maar een pup lijkt me inderdaad geen goed idee; die kan het gedrag van je hondje met verlatingsangst makkelijk overnemen.

Mijn stabij is hier enorm makkelijk in. Die kon ik als krummel van 10 weken al alleen laten zonder bench ( voor kleine dingetjes als vuilnis wegbrengen ed ) en heeft nooit 1 piep gegeven. En daar schijnen ze ook wel een beetje om bekend te staan. Ze hebben de baas niet zo nodig (en dat geeft andere uitdagingen dan het 'alleen zijn'!)
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Miranda schreef:Mijn witje is (net als alle herders) extreem baasgericht. We hebben haar geleerd om alleen te blijven, en dat kan ze ook prima, tot een uur of zeven. Maar niet structureel, ze is na zo'n dag dat ze alleen moet blijven namelijk kapót. Ze ligt de hele tijd te wachten tot we weer terug zijn. Doet geen oog dicht.
Ik vind witjes, of welke herder dan ook, eigenlijk geen type hond die in jullie situatie geschikt zou zijn.
Mijn herder heeft dit helemaal niet, kan heel goed alleen zijn ondanks dat ze ook enorm baasgericht is. De duitse dog daarentegen heeft/had precies wat jij hierboven beschrijft (gaat inmiddels (na 6 jaar) een stuk beter, maar nog steeds vind hij het moeilijk).
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Paisley schreef:De wat meer zelfstandige honden kunnen vaak wel goed alleen zijn, zoals voorstaande jachthonden.
Meen je dat nou? Staande honden werken juist altijd met de baas samen en staan dan ook bekend om hun aanhankelijkheid. Veel staande honden kwijnen zelfs weg als ze in een kennel worden gehouden.

Ik zou inderdaad een leuk herplaatsertje zoeken waarvan het karakter al bekend is, dan weet je veel beter hoe je ervoor staat.
sabine01
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door sabine01 »

Ik zou gaan voor een leuke herplaatser zoals een golden of labrador
Paisley
Zeer actief

MissDorien schreef:
Paisley schreef:De wat meer zelfstandige honden kunnen vaak wel goed alleen zijn, zoals voorstaande jachthonden.
Meen je dat nou? Staande honden werken juist altijd met de baas samen en staan dan ook bekend om hun aanhankelijkheid. Veel staande honden kwijnen zelfs weg als ze in een kennel worden gehouden.
Ik ken ze als zelfstandige honden die niet erg baasgericht zijn. Ze nemen ook veel ruimte tijdens het wandelen. Maar misschien hebben we het over andere honden en is de rasgroep staande jachthonden te ruim om ze over 1 kam te scheren, en neem ik de honden waar ik me in verdiept heb als uitgangspunt, voornamelijk stabij, heidewachtel, en praat ik voor de rest poep.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

In elk geval geen Markiesje nemen ;)

Zou eens op asiel websites gaan rondkijken!
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ze, Nanna kom d'r maar in :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Een zelfverzekerde stabiele herplaatser. En ik zou het juist eerder in de jachthonden/meutehonden groep zoeken. Beagles, labradors, podenco's, honden die graag hondengezelschap hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Vica

Ongelezen bericht door Vica »

Mijn beagle kan heeel erg goed alleen zijn. Geeft geen kik en ligt heerijk in een (hele grote) bench.
Wat dat betreft een ideaal hondje aangezien ik soms ook een hele ochtend ofzo weg ben. Maar geen idee of ze allemaal zo makkelijk zijn hiermee.

Buurvrouw van mij heeft een podenco andaluz (als je dat zo schrijft) en die vind het moeilijker alleen te zijn. Maar accepteerd het wel.

Maar het feit dat jij al hondengezelschap hebt helpt natuurlijk enorm.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Je hebt trouwens ook kans dat de nieuwe hond het probleem gaat overnemen. En dan zit je met 2 honden die de boel bij elkaar janken. Ik zou eerst proberen om het probleem op te lossen.
Je schrijft net bovendien dat de hond de hele boel bij elkaar heeft geblaft/gejankt en nu is hij nog samen met de oude hond. Dit los je dus denk ik niet op met een nieuwe hond. :19:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

stefanie schreef:Je hebt trouwens ook kans dat de nieuwe hond het probleem gaat overnemen. En dan zit je met 2 honden die de boel bij elkaar janken. Ik zou eerst proberen om het probleem op te lossen.
Je schrijft net bovendien dat de hond de hele boel bij elkaar heeft geblaft/gejankt en nu is hij nog samen met de oude hond. Dit los je dus denk ik niet op met een nieuwe hond. :19:
Dat denk ik ook.
En als de nieuwe hond het gedrag overneemt ben je verder van huis.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Linda1111nl schreef:Ik kan kiezen: nieuw baasje zoeken, onder de pillen houden of een maatje zoeken.

En welke hond zou een goede keuze zijn? Zelf voelen we veel voor een witte herder waarmee we lekker kunnen lopen en spelen. ?
herplaatsen en een kat nemen !

ook een witte herder moet dagelijkse lange wandelingen hebben , en hoe doen jullie dat ? :denken:

op een gegeven moment moet je toch inzien, dat een hond niet in jullie leven ( werken en 6 weken van huis ) niet past . :19:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Muk schreef:
stefanie schreef:Je hebt trouwens ook kans dat de nieuwe hond het probleem gaat overnemen. En dan zit je met 2 honden die de boel bij elkaar janken. Ik zou eerst proberen om het probleem op te lossen.
Dat denk ik ook.
die nieuwe hond hoeft dat gedrag helemaal niet over te nemen hoor, daarom zou ts ook op zoek moeten naar een stabiele herplaatser.
het hondje in kwestie is nu ook tevreden met een maatje, dus waarom dat met een nieuw maatje niet zou gaan zie ik niet zo eigenlijk :U:

heb het zelf meegemaakt dat een hond die niet alleen kon blijven dat van de ene dag op de andere wel kon toen er een hond bijkwam en ik zie niet in waarom dat in dit geval niet ook zo zou kunnen zijn.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Hoe kan ze/hij er nou 'heel erg naast' zitten als ze zegt 'ik ken ze als...'? Dat kan toch, dat ze/hij er toevallig een paar die minder baasgericht zijn of lijken.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Herder niet, die heeft veel uitdaging nodig.
Mijn hond kan erg goed alleen zijn hoor.
Maar het is een hond die veel uitdaging nodig heeft.
En als je een baan heb dat je lang weg bent, daar word een herder niet gelukkig van.
Mijn herder is niet langer dan 3 uur alleen.
Maar er is altijd iemand thuis eigenlijk.
Als hij elke dag van 8 tot 5 alleen moet zijn, zou hij neurotisch worden en zich vervelen.

Onze buren hebben een jachthond. Daar word erg weinig mee gedaan, niet meer dan een blokje om.
Dat beest veroorzaakt overlast over de buurt. Valt fietsers aan, loopt geregeld weg. Heeft kippen dood gebeten en schapen verwond.
Puur uit verveling. Jachthonden moeten iets te doen hebben.
Ze horen inderdaad zelfstandig te zijn, maar de buurthond is dus zeer zelfstandig, maar ook erg onzeker.

Misschien is een leuke herplaatser iets voor je? Een hond uit het asiel? Daar kunnen ze goed vertellen hoe de hond is, en je hebt een proeftijd
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Sem, de boodschap is duidelijk hoor :LOL:
Maar idd een leuke herplaatser zoeken
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hier een border die prima alleen kan zijn een hele dag, en dat ook wel meerdere dagen achter elkaar. Maar dan ga ik wel 2 uur eerder mijn bed uit om de hond goed moe te maken, en als we thuis komen is de rest van de avond ook voor de hond, wandelen, spelen, trainen, nog meer wandelen). We hebben het niet eens echt enorm opgebouwd, wat dat betreft hebben we het getroffen, met 6 maanden kon hij rustig 2-3 uren alleen blijven.

Maar niet elke hond is zo, en ik zou zelf in het geval van ts kijken naar een stabiele herplaatser. Maar ook dan zal alleen blijven getrained moeten worden.
renee-uk
Zeer actief

ja dat lijkt me logisch, ook een stabiele herplaatser zal aan een nieuwe situatie moeten wennen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

De ene hond vind het belangrijker om 'de(het) roedel' bijeen te houden, terwijl de motivatie van de andere er meer mee te maken heeft dat hij niks van de actie wil missen. Als je weggaat.
Bij beide kan het gebeuren dat ze slecht alleen kunnen zijn, maar met heel andere oorzaak :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

renee-uk schreef:
Muk schreef:
Dat denk ik ook.
die nieuwe hond hoeft dat gedrag helemaal niet over te nemen hoor, daarom zou ts ook op zoek moeten naar een stabiele herplaatser.
het hondje in kwestie is nu ook tevreden met een maatje, dus waarom dat met een nieuw maatje niet zou gaan zie ik niet zo eigenlijk :U:

heb het zelf meegemaakt dat een hond die niet alleen kon blijven dat van de ene dag op de andere wel kon toen er een hond bijkwam en ik zie niet in waarom dat in dit geval niet ook zo zou kunnen zijn.
Hoeft idd niet. Kans is wel aanwezig.
In een ander topic schrijft ze dat de hond nu al de hele straat bij elkaar jankt. En nu is de andere hond er nog bij. Dan los je toch niks op door er straks een andere hond bij te zetten?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Beagles die op pagina een genoemd worden, zijn meutehonden die er om bekend staan niet alleen te kunnen blijven. Bij de meeste beagles die in het asiel/de herplaatsing belanden, is het niet alleen kunnen zijn de reden van afstand.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

stefanie schreef:
renee-uk schreef:
Muk schreef:
Dat denk ik ook.

Hoeft idd niet. Kans is wel aanwezig.
In een ander topic schrijft ze dat de hond nu al de hele straat bij elkaar jankt. En nu is de andere hond er nog bij. Dan los je toch niks op door er straks een andere hond bij te zetten?
ja de kans op een of ander is altijd aanwezig natuurlijk, honden zijn nog steeds geen voorgeprogrammeerde robotjes.
dat de hond nu al zo jankt heb ik niet gelezen, zal dat eens opzoeken.
Afbeelding

semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Suske schreef:Sem, de boodschap is duidelijk hoor :LOL:
Maar idd een leuke herplaatser zoeken
Haha jaa ik weet het! Sorry is iets misgegaan denk ik.
Door de traagheid van het forum, heb ik een aantal keer op bevestig gedrukt.. En het resultaat.. Semmyboy de spammerd! Haha..
Was niet mijn bedoeling.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Paisley
Zeer actief

Tara schreef:

Zit jij er eens even heel erg naast zeg!
Ik ben niet de enige die stabijs en heidewachtels zelfstandig vind hoor.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Tara schreef:
Paisley schreef:
Ik ben niet de enige die stabijs en heidewachtels zelfstandig vind hoor.
Je had het niet over stabijs en heidewachtels, je had het over staande honden in het algemeen. :lees:
Oh in dat geval heb je mijn berichtje niet helemaal gelezen. Of je hebt het wel gelezen, maar wilt graag je relaas doen over onopgevoede jachthonden.
Maar misschien hebben we het over andere honden en is de rasgroep staande jachthonden te ruim om ze over 1 kam te scheren, en neem ik de honden waar ik me in verdiept heb als uitgangspunt, voornamelijk stabij, heidewachtel, en praat ik voor de rest poep.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”