Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is een saarloos een hybride

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Is een saarloos een hybride

Ongelezen bericht door flamme »

Wat vinden jullie? En waarom wel of waarom niet?
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Re: Is een saarloos een hybride

Ongelezen bericht door Selene »

Ik zie ze niet zo, ik denk dat inmiddels het percentage wolf allang niet meer op 50% ligt en dat is voor mij een hybride wel.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O dat komt door mij he. Ik weet het dus niet, haha. Ik dacht dat hybride betekent twee soorten dieren mixen, dus hond en wolf. Dat is 30? jaar geleden gebeurd dus dan denk ik van wel. Maar aan de andere kant, eigenlijk zou het dan zo moeten zijn dat elke Saarloos pup een wolf en een hond als ouders heeft en dat is niet zo. Tjee, lastig. Er was ook een verschil tussen wolfshond en wolfhond wat ik niet helemaal begrijp. Maar jij weet het toch wel, waarom de vraagstelling?
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Selene schreef:Ik zie ze niet zo, ik denk dat inmiddels het percentage wolf allang niet meer op 50% ligt en dat is voor mij een hybride wel.
Het percentage weet ik niet precies maar is te verwaarlozen inderdaad. Daarom zie ik ze persoonlijk ook niet als hybride.
Maar een kwart wolf zie ik wel als hybride omdat daar wel degelijk nog de "wilde" trekjes van een wolf in zitten.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Fizgig schreef:O dat komt door mij he. Ik weet het dus niet, haha. Ik dacht dat hybride betekent twee soorten dieren mixen, dus hond en wolf. Dat is 30? jaar geleden gebeurd dus dan denk ik van wel. Maar aan de andere kant, eigenlijk zou het dan zo moeten zijn dat elke Saarloos pup een wolf en een hond als ouders heeft en dat is niet zo. Tjee, lastig. Er was ook een verschil tussen wolfshond en wolfhond wat ik niet helemaal begrijp. Maar jij weet het toch wel, waarom de vraagstelling?
Ja voor jou geopend :wink: en de vraagstelling omdat ik de meningen van anderen ook interessant vind.
Voor mij is de saarloos geen hybride omdat het percentage wolf te verwaarlozen is en omdat het eigenlijke doel was om een werkhond te fokken, geen hybride.
De saarloos is wel begonnen als hybride natuurlijk. Dat waren dan ook honden die niet in huis gehouden konden worden. De eerste kruising was een Duitse herder met een wolf waar halfwolven uitkwamen. Nou ja, lees de geschiedenis maar. Dat staat het duidelijker in dan ik hier kan verwoorden.
In ieder geval is de saarloos van nu (bepaalde lijnen waar geruchten over zijn daargelaten) naar mijn mening geen hybride vanwege het bijna niet meer aanwezige percentage wolf.
Overigens vindt het ras zijn oorsprong in de jaren 30 van de vorige eeuw. 80 jaar geleden dus.

Wolfshond= een hond die gefokt is op wolven te jagen (bv de Ierse wolfshond)
Wolfhond= een hond die op een wolf lijkt.

http://www.avls.nl/main/index.php?optio ... Itemid=116
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Fizgig schreef:O dat komt door mij he. Ik weet het dus niet, haha. Ik dacht dat hybride betekent twee soorten dieren mixen, dus hond en wolf. Dat is 30? jaar geleden gebeurd dus dan denk ik van wel. Maar aan de andere kant, eigenlijk zou het dan zo moeten zijn dat elke Saarloos pup een wolf en een hond als ouders heeft en dat is niet zo. Tjee, lastig. Er was ook een verschil tussen wolfshond en wolfhond wat ik niet helemaal begrijp. Maar jij weet het toch wel, waarom de vraagstelling?
Een wolfshond is een hond die voor de jacht op wolven werd gebruikt en een wolfhond is een hond waar wolf ingekruist zit.
O, te laat, het antwoord was al gegeven :oeps:
Groetjes, Marjan
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik zie het wel als een hybride om de reden die Cleva aangeeft dat het nakomelingen zijn van verschillende soorten.
Ook al is niet meer te zeggen hoeveel wolf er nog in zit.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Dankjewel voor de informatie, wat een verhaal. Arme Saarloos. En hij had zulke goeie bedoelingen. Het viel me wel meteen op dat het verhaal al begon met incest, hahaha, paps die met dochter de eerste kwartbloed pups op de wereld zette. Maar ik weet maar weinig over de fokkerswereld natuurlijk, wie weet gaat dat overal wel zo.

Maar is het nu eigenlijk jammer dat ie voor de tweede keer er een wolf in kruiste? Had ie misschien beter een herder daarvoor kunnen gebruiken? Want de genenpoel was toen al te klein en er moest iets gebeuren, toch? Dat was eigenlijk een fout, achteraf gezien, maar wat had ie dan moeten doen?

Nou ja, interessante geschiedenis. En wolfShonden jagen dus op wolven, oooo, wist ik niet. Op één of andere manier zie ik dat niet zo voor me, een Ierse wolfshond achter een wolf aan, hahaha. Maar ze zullen wel aan elkaar gewaagd zijn in een gevecht, dat zal.

Maar dan denk ik niet dat de Saarloos van nu een hybride te noemen is, hij heeft wel een geschiedenis waarin een hybride kruising is gedaan natuurlijk maar zelf is ie geen echte hybride.

Nu snap ik wat jij met een hybride bedoelt, dat zijn mensen die een hond op een wolf zetten, of andersom. En die pups dan verkopen. Kan ik het niet mee eens zijn eigenlijk, op die manier. Dan krijg je dezelfde problemen als Saarloos, ik vind het dom als je de geschiedenis gaat herhalen, als al is gebleken dat het niet goed gaat.

Maar zoiets kan eigenlijk tegenwoordig ook gewoon niet meer, zoals Saarloos bezig was. Dat experimenteren, doen we niet meer, want er kleven veel risico's aan. Die kun je nooit uitsluiten en dan moet je honden in gaan laten slapen, wat ik als een fiasco zou beschouwen. Maar hele hardnekkige mensen, misschien niet.

Ik vind dat jullie dat goed doen, met de Saarloos, inteelt proberen uit te bannen en niet alleen fokken op uiterlijk. Homogeniteit, tja, daar kan ik met mijn vuilnisbakkenrasjespet niet bij natuurlijk, waarvoor in godsnaam? Ik hou wel van verschillen. Dachten alle fokkers maar zo, zou ik zelf zeggen.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

toots schreef:Ik zie het wel als een hybride om de reden die Cleva aangeeft dat het nakomelingen zijn van verschillende soorten.
Ik heb me laten vertellen, want ik heb zelf de ballen verstand van erfelijkheid :oeps: , dat vanaf F4 het percentage wolf onder de 6% is.
Nou ja, ik ken de saarloos van heel dichtbij natuurlijk. Ook verschillende lijnen. Heb diverse wolven in het echt meegemaakt. Zowel bij Joswolf hier (een aantal jaren terug) als vrij recent bij iemand anders en het verschil met een saarloos is heel groot.
Wel zijn er ook overeenkomsten die opvallend zijn en (vind ik) mooi om te zien. Maar de saarloos is gewoon een hond wat mij betreft. Weliswaar met natuurlijke trekjes, maar gewoon een hond die moet zitten als ik dat zeg, niet mijn bankstelsel opvreten als ik even weg ben en die ik gewoon redelijk goed los kan laten lopen met een wandeling.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik heb daar ook geen verstand van hoor.
De enigste echte wolven die ik gezien heb zaten in Blijdorp ´´en dan ga ik er van uit dat het echte zijn´´
Maar in mijn leken ogen zijn het hybrides ook al gedragen ze zich nog zo honds.

flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nanna schreef:
flamme schreef: mijn bankstelsel
Foto! ;-)

:80: :LOL: :LOL: nee :pffff:
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Ik zie de Saarloos gewoon als een hond, net zoals een Labrador of Duitse Herder ook gewoon een hond is. Alleen heeft ieder ras zo zijn eigen specifieke raseigenschappen, en zijn sommige daardoor minder geschikt voor een breed publiek.
toots schreef:Ik zie het wel als een hybride om de reden die Cleva aangeeft dat het nakomelingen zijn van verschillende soorten.
Hond en Wolf zijn niet verschillende soorten. Dus hun nakomelingen zijn geen hybriden, ook niet directe kruisingen Wolf x Hond (50%). Ze worden wel vaak zo genoemd, maar dat is dus niet correct.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb bovenstaande reacties niet gelezen, maar in de biologie spreekt men van een hybride wanneer twee soorten zijn gekruist.

Máár, volgens biologisch soortsbegrip zouden de hond en de wolf tot 1 soort behoren!
Omdat er vanuit perspectief van de mens wél een duidelijk verschil is tussen wolf en hond, hebben ze van de hond een 'ondersoort' van de wolf gemaakt. Canis lupus familiaris.

Het wordt er allemaal niet makkelijker op :denken: Want veel diersoorten hebben dezelfde diersoort als gemeenschappelijke voorouder. Pas als de twee 'ondersoorten' niet meer in staat zijn om samen vruchtbare nakomelingen te produceren, zijn er twee aparte soorten tot stand gekomen.

Dat is nog niet gebeurd.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Rahne schreef:Ik zie de Saarloos gewoon als een hond, net zoals een Labrador of Duitse Herder ook gewoon een hond is. Alleen heeft ieder ras zo zijn eigen specifieke raseigenschappen, en zijn sommige daardoor minder geschikt voor een breed publiek.
Hond en Wolf zijn niet verschillende soorten. Dus hun nakomelingen zijn geen hybriden, ook niet directe kruisingen Wolf x Hond (50%). Ze worden wel vaak zo genoemd, maar dat is dus niet correct.

ok dank :ok:

flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Tara schreef:
Nanna schreef:
flamme schreef: mijn bankstelsel
Foto! ;-)
]Hiero, te kust en te keur!
:LOL: daar is die van mij niet bij :pffff:
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Er wordt nog steeds op internet aan gegeven bij kruisingen en afstammelingen wolven het percentage wolvenbloed. En dat is absoluut niet te berekenen, alleen wolf x hond dus F1 is 50 % wolf. Hier onder een link van mijn wolfhonden fotostamboom van de Europese wolfhond overgaande naar de Saarloswolfhond in 1975.

http://sawoduwhi.blogspot.nl/2012/04/ev ... proef.html.

En hier onder een stukje van een oude reactie van mij op wolfhonden online over het niet kunnen berekenen van hoeveel wolvenbloed.
Gr Bertus.

Voor de goede orde het is niet te berekenen hoeveel wolfbloed overheerst. Een kind van kruising wolf keer hond is een halfwolf, om dat een nakomeling 50% genen van vader en 50% van moeder krijgt. Als men nu broer halfwolf en zus halfwolf aan elkaar kruist dan kan men theoretisch 100% hond of 100% wolf krijgen of wat daar tussen zit.
Zou men een bus witte kraaltjes nemen en de naam hond geven, en een bus rode kraaltjes met de naam wolf. En men neemt 50 witte en 50 rode, en doet dat in een bus met de naam halfwolfreu, dan heeft men precies de helft van elk, doet men dat met een 2e bus met de naam halfwolfteef dan heeft men ook weer een halfwolf. De kraaltjes kan je controleren, in elke bus zit 50 witte en 50 rode, maar wel door elkaar heen.
Maar als men nu een kind wil uit de halfwolven broer en zus, dan wordt het anders. Pakt men zonder te kijken 50 kraaltjes uit de bus halfwolfreu en ongezien 50 kraaltjes uit het busje van de halfwolf teef, en tel nu deze 100 kraaltjes die qua kleur door elkaar zitten. Dan is het bijna onmogelijk om ongeteld te zeggen hoeveel witte of rode er in zitten.
Maar goed Leen Saarloos gaf het beestje gewoon een eenvoudige naam. De hond uit duitseherder keer wolf werd halfwolf genoemd. De hond uit duitseherder keer halfwolf noemde hij kwartwolf.
Met het nieuwe wolvenbloed in de jaren 50 en 60 gaf hij een hond uit kwartwolf keer volbloedwolf de benaming driekwartwolf. Een hond uit kwartwolf keer driekwartwolf kreeg de benaming halfwolf.
Een hond uit halfwolf keer halfwolf kreeg ook de naam van halfwolf..
Het is wetenschappelijk natuurlijk de reinste flauwekul, maar het gaf wel duidelijkheid onderling voor elkaar en voor leken in Leen Saarloos tijd over welke honden ze het dan hadden. Voor geïnteresseerde is hier het hele artikel.
http://www.wolfhonden-online.nl/forum/v ... es#p100852.

http://www.wolfhonden-online.nl/forum/v ... =20&t=6910.
Laatst gewijzigd door idorh op 10 sep 2013 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Jion schreef:Idorh, je linkjes doen het niet.
Als ik het goed heb moet de onderste het nu doen.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”