Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnen met kvv/barf.. Hoe?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Svet-lana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vuilnisbakje uit Roemenië .. zoekend naar ouders!
Aantal honden: 1

Beginnen met kvv/barf.. Hoe?

Ongelezen bericht door Svet-lana »

Heb Lazy nu een week en ben hier op het forum beginnen te lezen over kvv en barf voeding. Hij heeft nu gewoon brokken. Ik zou graag beginnen met hem over te zetten op andere voeding. Maar, waar begin ik?

Via google kom ik op zoveel sites terecht met verschillende soorten 'compleet' voeding. Welke moet ik kiezen? Is het de bedoeling dat je deze compleet voedingen afwisselt? En moet ik hem voorzichtig laten wennen, of kan ik hem pats-boem meteen over zetten? Wat is goed en slecht?

Lazy is een middelmatige kruising van +/- 6 maanden. Hij komt uit Roemenië, dus ouders en achtergrond onbekend.

Heb me ook al aangemeld op 'barfplaats' om me nog verder er in te verdiepen, maar stel hier maar vast even mijn vragen :)
Svet-lana
Vaste gebruiker

Re: Beginnen met kvv/barf.. Hoe?

Edit: En bewaren, hoe doe je dat? Moet alles in de vriezer?
Dragan2013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso en franse bulldog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dragan2013 »

Wij geven KVV vanuit de vriezer, paar rollen in de la van de koelkast en laten ontdooien de avond ervoor. Je hebt ook KVV die niet ingevroren is.

Qua merk is er zoveel, wij geven alleen compleet
Groetjes Claudia en een poot van Dragan & Raisa

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Op dit forum, hier, dus Hondenforum, voeren een aantal mensen rauw. Barf of kvv.
Maar, op barfplaats, of voernatuurlijk zit meer specifieke kennis. Richt je daarop ;-) voor de meest correcte antwoorden, dat is denk ik mijn beste tip.
Eerst inlezen, dan beginnen ;-)

Suzanne
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Leuk dat je je daar in wilt verdiepen. :)

Barf en kvv zijn 2 heel verschillende dingen.
Kvv koop je "zo even" in de supermartk of online en is vaak compleet voer (niet altijd hoor). Dit geef je zo en klaar is kees.

Bij barf stel je een menu samen voor je hond via de barf principes, om het zo maar even te noemen.

Je hond krijgt dan elke dag een bepaald percentage aan rauw vleesbot, spiervlees, orgaan en groenten.
Dit menu moet, om het compleet te maken, bestaan uit minimaal 4 diersoorten en daarnaast liefst zoveel mogelijk variatie.

Je voert bijvoorbeeld op een dag:

Kipkarkas
Rundvlees
Lamshart
Snijbonen

En de dag daarna weer iets anders.
Echter kun je bij een hond die op brokken staat vaak niet zomaar botten aan gaan bieden. Je moet beginnen met beginnersbot als kippennek en kipkarkas.

Ik zou beginnen met kvv, de maag van de hond wordt dan zuurder en kan makkelijker botten verteren.
Je kunt er best wel 2 keer per week wat kippennekjes bij geven. Verdiep je dan ondertussen in barf en je menu, zodat je meteen over kunt stappen. Of eventueel barf en kvv, kan natuurlijk ook.

Je kunt je hond zo over zetten op kvv hoor. Kan zijn dathij even wat diarree krijgt maar dat gaat weer over. Welke merken kun je makkelijk aan komen?

Kijk ook even op voerwijzer.com daar staan alle soorten kvv op.
Afbeelding
Afbeelding
Natasja&Dino
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua kruising

Ongelezen bericht door Natasja&Dino »

Ik lees ff mee..... :wink:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Svet-lana schreef:Edit: En bewaren, hoe doe je dat? Moet alles in de vriezer?
Ja alle kvvs en barf moet je in de vriezer bewaren. Het is rauw en dat doet t niet zo goed buiten de vriezer. :mrgreen:

Overigens over kvv: als er op staat dat het compleet is, is het inprincipe compleet. Echter is het altijd aan te raden verschillende diersoorten soorten te voeren.

Daarnaast heb je nog verschillen in de kvvs. Je hebt bijvoorbeeld kvvs die compleet zijn gemaakt door een premix toe te voegen, Zoals smuldier. Dit houd in dat er synthetische supplementen in zitten om vitamines e.d. Toe te voegen. Ipv natuurlijke toevoegingen die in het dier zelf zitten, zijn de toevoegingen dus synthetisch. Er zit dan dus bijvoorbeeld geen gemalen bot in, maar een calcium supplement.
Dit is dus eerder een nadeel dan een voordeel.
Ook dit is allemaal terug te vinden op voerwijzer.com

Hopelijk maak ik er niet een ingewikkeld onoverzichtelijk verhaal van... :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik voer alles door elkaar, dat kan ook nog. Barf betekent gewoon bone and raw flesh. Dat geef ik af en toe. Ik voer de ene dag alleen brokken en de andere dag kvv. En dan nog barf erbij, ik wissel veel af en geef meestal 1,5 kilo bij elkaar op een vleesdag ( voor 2 grote honden).

Het is even wennen aan de terminologie, dat staat op barfplaats goed uitgelegd. Sommige mensen geven alleen kvv, sommige alleen brokken, sommige kvv èn brokken, sommige barf of nrv of darf, er zijn verschillende soorten, en dat noem je dan zelf samenstellen. En sommige gooien gewoon alles door elkaar, zoals ik. Dat kan. Het gaat er vooral om dat je hond het er goed op doet natuurlijk en ik vind het smulplezier wel belangrijk ook.

Je zou in de supermarkt smuldier kunnen halen. Dat is een bakje van 450 gram, dacht ik, ongeveer iig. Ik weet ff niet meer hoeveel een middenmoot hond van 6 maanden eet, maar ik denk wel zo'n bakje of misschien wel twee per dag. Gewoon laten ontdooien op kamertemperatuur, vooral niet, ik herhaal niet, in de magnetron ontdooien. Of je moet het fijn vinden om te kokhalzen, hahaha. En die geur blijft lang hangen. Het duurt denk ik een uur of 8-12 voor het ontdooid is. En dan maar smullen! Kun je zo mee beginnen. Succes met het vers voeren, het is in het begin idd niet makkelijk om er wijs uit te worden maar het is het zeker waard.
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

~Suzanne~ schreef:Op dit forum, hier, dus Hondenforum, voeren een aantal mensen rauw. Barf of kvv.
Maar, op barfplaats, of voernatuurlijk zit meer specifieke kennis. Richt je daarop ;-) voor de meest correcte antwoorden, dat is denk ik mijn beste tip.

Suzanne
Hou nou toch eens op om mensen naar een ander forum te sturen. :hmmm: Je kan toch ook die kennis hierheen brengen? Er zitten hier genoeg mensen met verstand. Link naar een bepaald bericht als je wil helpen.

Ik ben met Anthira begonnen met rauw voeren toen we haar als pup kregen. Ik vond het best wel spannend omdat je toch zoveel verhalen hoort over "het moet compleet zijn" "ga maar naar dat forum, daar weten ze alles" Zou het zo moeilijk zijn dan? Natuurlijk niet! Als je een beetje doordacht wil voeren lees je je ook in in brokken als je dat liever voert. Ik heb me voor ze kwam wat ingelezen op kvv. Dat wilde ik toch wel voornamelijk voeren omdat het compleet is (als je het juiste pakt). Dat klinkt weer heel ingewikkeld maar is het niet :wink: Op de meeste verpakkingen staat wel of het compleet is of niet. Als je een grote vriezer hebt kan je het online bestellen bij een van de vele webshops. Dat gaat vaak in best grote hoeveelheden dus dan is een grote vriezer wel handig. Op zie sites kan je ook lezen of het om een complete voeding gaat, of dat je verschillende diersoorten moet voeren of iets dergelijks.
Hylos schreef:
Svet-lana schreef:Edit: En bewaren, hoe doe je dat? Moet alles in de vriezer?
Ja alle kvvs en barf moet je in de vriezer bewaren. Het is rauw en dat doet t niet zo goed buiten de vriezer. :mrgreen:

Overigens over kvv: als er op staat dat het compleet is, is het inprincipe compleet. Echter is het altijd aan te raden verschillende diersoorten soorten te voeren.

Daarnaast heb je nog verschillen in de kvvs. Je hebt bijvoorbeeld kvvs die compleet zijn gemaakt door een premix toe te voegen, Zoals smuldier. Dit houd in dat er synthetische supplementen in zitten om vitamines e.d. Toe te voegen. Ipv natuurlijke toevoegingen die in het dier zelf zitten, zijn de toevoegingen dus synthetisch. Er zit dan dus bijvoorbeeld geen gemalen bot in, maar een calcium supplement.
Dit is dus eerder een nadeel dan een voordeel.
Ook dit is allemaal terug te vinden op voerwijzer.com
:ok: De voerwijzer vond ik ook handig omdat daar veel informatie kort staat opgeschreven. En veel van de merken zijn er vergeleken.

Bij Anthira ben ik begonnen met kvv en af en toe wat botwerk ernaast. Eerst wat kippenekken, dan een keer eend en zo verder. Je moet er even op letten met welke botten je kan beginnen en hoe je hond het eet. Sommige honden schijnen alles naar binnen te schuiven alsof het niks is terwijl andere honden alles netjes kraken. Ik vind het heel leuk om mijn hond te zien eten. De eerste keer dat ze een eendenrug kreeg, is ze er anderhalf uur mee bezig geweest :Q: Nu gaat dat wel een stuk sneller hoor :wink:

Ik hoop dat dit helpt :F:
Fizgig
Zeer actief

Jeffy schreef:Link naar een bepaald bericht als je wil helpen.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=273518

Voilà. Alleen, Suzanne, misschien is het een idee om je stukje 'barfen voor beginners' te noemen en naar voeding te verplaatsen.

In dit topic vind je iig de 'don'ts', en wat tips die belangrijk zijn. En wat je wel moet doen, staat er ook bij. Je kunt een bot ook vast blijven houden als je er zeker van wilt zijn dat ze echt goed knagen. Ze moeten het bot echt stukbijten. Dat lukt het best met wat zachter bot en kraakbeen. Kippennekken bevatten bijvoorbeeld weinig bot, dat is vooral kraakbeen. Lamsribben zijn ook zacht, want jonge dieren. Zo moet je een beetje kijken. Daar staat een tip over in dit bericht.

Botten die gewicht dragen (poten), zijn altijd dikker en van sommige dieren zoals rund wordt het dan een beetje te hard om te verteren. Als ze een stuk bot niet kunnen verteren omdat het te hard/groot is, kotsen ze dat meestal gewoon weer uit. Maar een hond kan ook een blokkade of verstopping krijgen door barfen, vandaar ook dat men vaak waarschuwt, dat is ook niet voor niks. Als je net begint, weet je dat nog niet allemaal. Dus ik vind Suzanne's samenvatting wel handig in deze.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Fizgig schreef:Maar een hond kan ook een blokkade of verstopping krijgen door barfen, vandaar ook dat men vaak waarschuwt, dat is ook niet voor niks. Als je net begint, weet je dat nog niet allemaal. Dus ik vind Suzanne's samenvatting wel handig in deze.
Buiten dat kan ik nog wel een aantal redenen verzinnen om je vooraf goed in te lezen op voedingsfora en daar ook je adviezen in te winnen. Mocht TS er nog iets aan hebben: http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl met gedegen kennis om pupeigenaren goed voorbereid te laten omschakelen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

~Suzanne~ schreef:Op dit forum, hier, dus Hondenforum, voeren een aantal mensen rauw. Barf of kvv.

Suzanne
Vind je? Er werd in nette bewoording bij mij omschreven dat mijn honden binnenkort ongeveer zouden omvallen omdat ze alleen Lotgering krijgen... heeeeeel slecht voer volgens sommigen daar.. wacht maar af... dat ze er zo goed uitzien dat wordt zo direct heel snel minder daar kwam het op neer...
Toen er vervolgens bekend werd dat ik een pup heb laten opgroeien op Smuldier denk ik dat ze helemaal de hoop hebben opgegeven dat het ooit nog goed zou komen met mij... ja er zit best veel kennis zeker weten, ik lees er ook graag en post zo af en toe ook maar de manier waarop enkelen (lees: enkelen) het brengen dat is soms bij het ziekelijke af, vind ik dan weer. Vraag me weleens af of ze nog weten dat een hond een hond is...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Svet-lana
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe! Erg interessant om te lezen! Denk dat ik voor mezelf maar het een en ander op ga schrijven.. Wat wel en wat niet. Zodat ik meer overzicht en een beter beeld kan krijgen. Voorlopig heeft hij nog brokjes zat en voordat ik precies weet wat (niet) te doen, ben ik ook niet van plan iets te gaan veranderen. De stichting waar ik hem vandaan haalde gaf me Royal Canin mee, en voor zover ik begreep/weet (ik ben een leek, maar lerende..) is dit een prima brok.

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij het voeren van karkassen en botten? Zijn dit echt complete kippen, met alles er op en er aan, incl. veren? Zijn de botten te vergelijken met de botten die je tegenkomt in de gemiddelde dierenwinkel en is het dan ook prima om hier bijv. varkensoren/neuzen en kippenpootjes aan toe te voegen. Of is dit juist snoepgoed en niet goed?

En producten zoals zalm olie en schapenvet..? Hebben die nog toegevoegde waarde?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

halve konijnen

Afbeelding

runderstrot

Afbeelding

hert

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fizgig
Zeer actief

malinois schreef:

Suzanne
Vind je? Er werd in nette bewoording bij mij omschreven dat mijn honden binnenkort ongeveer zouden omvallen omdat ze alleen Lotgering krijgen... heeeeeel slecht voer volgens sommigen daar.. wacht maar af... dat ze er zo goed uitzien dat wordt zo direct heel snel minder daar kwam het op neer...
Toen er vervolgens bekend werd dat ik een pup heb laten opgroeien op Smuldier denk ik dat ze helemaal de hoop hebben opgegeven dat het ooit nog goed zou komen met mij... ja er zit best veel kennis zeker weten, ik lees er ook graag en post zo af en toe ook maar de manier waarop enkelen (lees: enkelen) het brengen dat is soms bij het ziekelijke af, vind ik dan weer. Vraag me weleens af of ze nog weten dat een hond een hond is...
Hihihi, dat vind ik zelf ook wel een beetje, sommige mensen zijn wel erg fanatiek. Ik ben er helemaal geen mens naar om één waarheid te geloven. Dus ik doe altijd een beetje van mezelf en een beetje van maggi, zeg maar.

Het is best lastig om aan goeie informatie te komen als je net begint, vind ik, ook als je je inleest. Ik zou voor een beginner eigenlijk altijd kippennekken aanraden maar die zijn niet overal verkrijgbaar natuurlijk. Als het dan gaat om bot. Maar ik denk eigenlijk dat een grote hond, best een stuk runderkraakbeen kan eten, ook de eerste keer. Ze kunnen het natuurlijk al, in principe, alleen moeten ze er wat handigheid in krijgen. Dus ik twijfel altijd een beetje als mensen vragen waar ze mee kunnen beginnen.

Maar volgens mij heb ik ook ooit eens gepost op barfplaats, waar ik nou mee zou kunnen beginnen en kreeg maar weinig respons. Vond ik dan. Zalmkoppen zeiden ze, volgens mij, nou vind ik dat zelf dus helemaal geen barf om mee te beginnen. Dat lusten ze hier ook niet.
Hylos
Zeer actief

Svet-lana schreef:Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe! Erg interessant om te lezen! Denk dat ik voor mezelf maar het een en ander op ga schrijven.. Wat wel en wat niet. Zodat ik meer overzicht en een beter beeld kan krijgen. Voorlopig heeft hij nog brokjes zat en voordat ik precies weet wat (niet) te doen, ben ik ook niet van plan iets te gaan veranderen. De stichting waar ik hem vandaan haalde gaf me Royal Canin mee, en voor zover ik begreep/weet (ik ben een leek, maar lerende..) is dit een prima brok.

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij het voeren van karkassen en botten? Zijn dit echt complete kippen, met alles er op en er aan, incl. veren? Zijn de botten te vergelijken met de botten die je tegenkomt in de gemiddelde dierenwinkel en is het dan ook prima om hier bijv. varkensoren/neuzen en kippenpootjes aan toe te voegen. Of is dit juist snoepgoed en niet goed?

En producten zoals zalm olie en schapenvet..? Hebben die nog toegevoegde waarde?
Het is aan te raden een keer per week vette vis te voeren, doe je dit niet dan kan zalmolie (goede zalmolie) iets toevoegen idd. Ook een eitje of wat yoghurt horen in het menu.

Karkas van een kip is zeg maar een kip zonder kop,poten,vleugels en filet. Dus de rug en nek.. Er moet wel wat vlees op zitten.
In een dierenwinkel koop je "botten" van runderhuid, geen echte botten dus. Mocht je daar grote botten zien liggen, laat die liggen die zijn vaak gekookt en niet zo geschikt.
Varkensoren en neuzen voegen weinig toe. Barf en kvv is uitsluitend rauw!
Dus kippenvleugels uit de supermarkt zou bijvoorbeeld wel kunnen ( wel even inknippen)
Kippenloopvoetjes e.d. Is puur snack.

Hoe doet je hond het op de brok? Uiteraard wordt gezegd dat Royal canin een goed merk is... Welke soort heb je?
Je kunt o.a. Aan de ontlasting en de huid van je hond zien of hij het goed doet. Je zou overigens best smuldier kunnen geven s avonds en s ochtends brok. Smuldier kun je gewoon in de supermarkt kopen.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

malinois schreef:

Suzanne
Ben het wel met je eens hoor, vind het niet altijd een vriendelijk forum. Tis niet een druk forum en er is een hechte kliek daar. Krijg vaak amper respons op topics waar ik om hulp/meningen vraag. Blijkbaar omdat ik ook deels smuldier voer. Mishandeling!! :LOL:
Afbeelding
Afbeelding
Svet-lana
Vaste gebruiker

Oke, nog een aantal vraagjes..

Waar voeren jullie? Brokken gaan makkelijk in een bak, maar als ik die prooidieren zie, neem aan dat ze daar toch mee gaan slepen e.d.? En wanneer ik over zou stappen op barf, zijn het konijntje van mijn huisgenootje en mijn rattendames dan nog veilig in hun kooi?

Op hondeneten.nl zie ik onder 'prooidieren' ook muizen, eendagskuikens en ratten staan. Nu is hier vrij makkelijk aan te komen, is dit ook 'beginners-voer'?

Denk dat ik van de week maar eens ga kijken naar smuldier. 's Ochtends zijn brokken en 's Avonds smuldier om te beginnen.
Svet-lana
Vaste gebruiker

Hylos schreef:
Het is aan te raden een keer per week vette vis te voeren, doe je dit niet dan kan zalmolie (goede zalmolie) iets toevoegen idd. Ook een eitje of wat yoghurt horen in het menu.

Hoe doet je hond het op de brok? Uiteraard wordt gezegd dat Royal canin een goed merk is... Welke soort heb je?
Je kunt o.a. Aan de ontlasting en de huid van je hond zien of hij het goed doet.
Wat is dan 'goede' zalmolie?

Een ei kan ik ook vast mee beginnen. Weet nog dat de honden bij mijn ouders thuis ook eenmaal per week een ei kregen (voor de vacht als ik me het goed herinner?). 1 ei per 5 kg lichaamsgewicht per week?

Royal Canin Medium Junior, voor opgroeiende honden met een volwassen gewicht van 10 tot 25 kg. Zijn vacht glanst, maar de huid is wel wat droog. De ontlasting was in het begin dun, maar inmiddels verbeterd; 2 a 3 x per dag.
Svet-lana
Vaste gebruiker

En is het bij kvv belangrijk dat je van één merk voert, zoals ook gezegd wordt bij brokken? Of kun je verschillende merken combineren?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hylos schreef:
malinois schreef:

Suzanne
Ben het wel met je eens hoor, vind het niet altijd een vriendelijk forum. Tis niet een druk forum en er is een hechte kliek daar. Krijg vaak amper respons op topics waar ik om hulp/meningen vraag. Blijkbaar omdat ik ook deels smuldier voer. Mishandeling!! :LOL:
ja vooral iemand die daar zelf kvv maakt/verkoopt heeft er nogal een handje van :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Svet-lana schreef:Oke, nog een aantal vraagjes..

Waar voeren jullie? Brokken gaan makkelijk in een bak, maar als ik die prooidieren zie, neem aan dat ze daar toch mee gaan slepen e.d.? En wanneer ik over zou stappen op barf, zijn het konijntje van mijn huisgenootje en mijn rattendames dan nog veilig in hun kooi?

Op hondeneten.nl zie ik onder 'prooidieren' ook muizen, eendagskuikens en ratten staan. Nu is hier vrij makkelijk aan te komen, is dit ook 'beginners-voer'?

Denk dat ik van de week maar eens ga kijken naar smuldier. 's Ochtends zijn brokken en 's Avonds smuldier om te beginnen.
Xena eet het in dr bench, wel gewoon met de deur open hoor maar die sleept alles daar naar binnen. De rest eet het buiten of in de kennel.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Svet-lana schreef:En is het bij kvv belangrijk dat je van één merk voert, zoals ook gezegd wordt bij brokken? Of kun je verschillende merken combineren?
Nee hoor je kunt prima combineren.
Ik geef wel alleen Lotgering, simpelweg omdat die zoveel varianten heeft dat ze al ruim voldoende diersoorten binnen krijgen.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

In hun bak, ja, met de meeste dingen wel. Maar, men heeft hier ook de neiging om wat te gaan slepen ermee. Dat vind ik niet zo erg want we hebben een laminaat vloer en leren bank dus die zijn zo weer schoon. Runderstrot, begin ik alleen niet meer aan om die reden, da's nogal bloederig namelijk.

Runderkraakbeen mogen ze op de bank oppeuzelen, dat is vrij droog en schoon spul. Penslappen, Bruno heeft die in twee tellen op, Shelly gaat in haar mand ermee. Voor haar knip ik de penslap in een paar stukken, anders begint mevroi er niet aan. Ribben meestal ook wel op de bank. Karkassen voer ik niet meer want die eten ze niet netjes zelf gewoon op, dan moet mamma weer gaan staan hakken en dat vind ik niks, hahaha.

Kwartels geef ik wel eens, dat is ook perfect beginnersbarf spul. Daarbij kun je ook een hakmes pakken en hem fijnhakken. Prooidieren zoals vogels, muizen en ratten, kan idd ook heel goed. Die hebben allemaal kleine botjes dus dat verteert goed en snel. Ik voer ze geen konijnen maar dat is gewoon omdat ik de aanblik van een dood konijn (en dankjewel he malinois, hahaha, nu slaap ik vannacht niet meer, nee hoor, grapje) vreselijk vind omdat ik ook huiskonijnen heb.

Ik geloof er niet echt in dat barfen ervoor kan zorgen dat ze je huisdieren ook willen opeten. Ze ruiken heus wel dat het eetbaar is voor ze hoor, ook bij leven. Maar konijn is prima barf. Konijnenoren kun je gedroogd kopen maar volgens mij kun je ze ook vers krijgen, en eventueel zelf drogen.

Zelf vlees drogen is trouwens heel makkelijk en een droogmachine heel goedkoop, 30 euro geloof ik. Op die manier kun je heel wat geld uitsparen, zelf vlees drogen. Is ook een topic over, de droogmachine, op dit forum, met allerlei recepten en tips.

De (volgens mij enige) reden dat men negatief is over smuldier is trouwens, omdat er geen natuurlijke calciumbron in zit. Dus toegevoegde, chemische calcium, ipv calcium uit bot. Dat is in principe geen probleem en gewoon hetzelfde, het maakt alleen uit als je een pup hebt van een zeer groot ras, ben ik laatst achter gekomen. Dat was nogal ingewikkeld dus ik ben vergeten waarom dat precies was, Hutsje weet het wel. Maar dan kun je beter geen smuldier voeren, ik dacht dat dat te maken heeft met de botgroei. Dus pups van de allergrootste soorten zoals Sint Bernard ed, de grote dikke beren. Maar verder, ik zie het probleem niet helemaal waarom het per se een natuurlijke calciumbron moet bevatten. Het lichaam merkt het verschil niet, alleen in sommige uitzonderingsgevallen, kan het lichaam volgens mij wel teveel calcium opnemen, als het geen natuurlijk calcium is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Degomeat. (Konijn, hert etc)
De strotten komen van lotgering.
Afbeelding
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Koop om te beginnen gewoon Smuldier, goed genoeg en goedkoop. Ik haal het 's avonds laat uit de vriezer en laat het in de verpakking gewoon ontdooien op het aanrecht. Mijn hond Canna krijgt 1 pak ( 400 gram ) per dag in twee porties. De portie voor de avond gaat dan in een plastic bak in de koelkast en haal ik op tijd eruit om het enigzins op kamertemperatuur te laten komen.
Verder koop ik bij een dierenwinkel kvv van andere merken ( Lotgering, Naturis ) ter afwisseling. En af en toe kipkluifjes bij de AH.
Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt....
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Svet-lana schreef:Oke, nog een aantal vraagjes..

Een hond die regelmatig prooidieren te eten krijgt, ziet uiteraard verschil tussen de al dode prooi of een levende prooi.
Instinctief is het gedrag van een hond gelijk aan die van een wolf, afhankelijk van het ras. Jachtdrift is aan te sturen door training en er zijn dan ook jachthonden die prooi te eten krijgen en in het veld getraind zijn in het netjes afleveren van afgeschoten prooi. Zo zijn er ook drijvende honden die dagelijks tussen de schapen en lammetjes staan en regelmatig pas geboren lammeren en andere prooidieren op hun menu hebben staan. Ook brokkenhonden moeten worden aangestuurd in dit gedrag en jagen bij gelegenheid prooi na, dus je zal daar zelf energie in moeten steken. Een pup kan elk moment verantwoord worden omgeschakeld naar zelf samengestelde voeding.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik denk dat als je de persentages gewoon aanhoud dat het niet moeilijk is om barf te geven en als je dat toch lastig vind is kvv een goede optie.
Persoonlijk vind ik smuldier niks maar ons hondje draaid zijn neus daar voor om.

Carnibest werd hier het best gegeten.

Als je zelf gaat barfen ´´ik moet ook nog beginnen´´
Kun je zelf het menu samen stellen en dus ook steeds wat anders te geven.
Zo krijgen ze uitgebreide voeding.

Hier heb ik het e.a gelezen

http://www.voerwijzer.com/beginnersinfo ... menstellen

En hier heb ik vandaag een bestelling gedaan voor het eerst
http://www.natuurlijkrauwvoer.nl/

Ik zou als je over wil gaan op barfen wel eerst beginnen met kvv.
Gewoon om de hond te laten wennen aan rauw en dan zou je een keer een kipkluifje kunnen geven en zo opbouwen.

Maar ik ben zeker geen kenner maar als de samenstellingen kloppen dan kun je het niet fout doen lijkt mij!
Veel suc6.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Svet-lana
Vaste gebruiker

Heb vandaag een pakje smuldier pens mee genomen. Deze ligt nu te ontdooien en dan maar eens kijken wat hij er van vind morgen! Vanavond een eitje door zijn brok en van de week maar eens een kippenpootje. Gewoon uit het koelschap van de supermarkt dus?

In de dierenwinkel heb ik even rondgesnuffeld, daar kun je ook dingen zoals kippennekken vinden, maar dan gedroogd. Kan dit wel toegevoegd worden aan het 'menu', als snack?

Had hierboven nog een vraag gesteld over zalmolie, welke is aan te raden?
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ja die kippen nekken kun je geven als snack.

Het fijne aan echt vers voeren is dat er niks aan is toegevoegd.

En kipkluifjes kun je idd gewoon in de supermarkt halen.
Net als bijv kip lever
Kip filet is goed spiervlees
Runderpoulet

En wild bij de slager.

ipv zalm olie zou je ook gewoon vis kunnen geven ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”