Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is het goed doen op brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Spaiky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse stafford x Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

wat is het goed doen op brok

Ongelezen bericht door Spaiky »

Hallo.

Iedereen zegt als je hond het goed doet op dat merk brok dan is het toch goed, iedere hond is anders.
Maar wat is het nou goed doen op een brok.
Ik twijfel zelf erg, mijn hond heeft best een gevoelige maag.
Hij doet het volgens mij wel goed op zijn brok (pedigree) maar hij is wel af en toe misselijk en geeft over.
Minstens 1x in de maand is die wel eens ziek met soms over geven.
Maar als die niet ziek is is die gewoon actief en is er niks aan de hand.
Ik heb geprobeert om over te gaan op vers vlees maar daar werd die nog vaker ziek van dus daar ben ik weer mee gestopt helaas maar dit is dus niks voor hem.

Nu wil ik wel een ander soort brok proberen maarja hoe weet ik dan dat dat brok beter voor hem is?
Of toch gewoon op dit brok laten.

Owja zijn ondlasting is meestal goed, niet te hard en niet te zacht maar stinkt altijd wel.
Hij rent er zelf ook altijd gauw hard bij weg.
Maar het is soms ook wel diaree :scratch:
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Re: wat is het goed doen op brok

Ongelezen bericht door semmyboy »

Pedigree is 1 van de slechtste brokken die ik ken,
Mijn dierenarts raadt dog lovers gold heel erg aan.
Daar zitten goede voedingsstoffen in.
Als ik brok zou kiezen, zou ik dog lovers gold nemen.
Pedigree staat stijf van de granen, suikers, zouten en E nummers!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Goed doen op de brok (of welk voedsel dan ook) betekent voor mij weinig ontlasting, goede stevige drollen.
een gezonde vacht, actief en nou zal ik vast nog wat vergeten maar over het algemeen is het dus dat de hond er gezond uit moet zien.
Misschien heeft je hond wel een gevoelige maag en kun je beter eerst de brokken gaan mengen en zo langzaam over gaan naar een betere brok.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

semmyboy schreef:Pedigree is 1 van de slechtste brokken die ik ken,
Daar ging het dus niet om :U: als je hond energiek is, normale ontlasting heeft, glanst en algeheel fit is dan doet de hond het er dus goed op. Of dat bij jou wel of niet zo is, kun je alleen zelf zien. Een keertje van merk switchen en kijken of er dingen veranderen, kan altijd toch? Ik heb met Lola tig merken geprobeerd voor het goed was.
Spaiky
Vaste gebruiker

semmyboy schreef:Pedigree is 1 van de slechtste brokken die ik ken,
Ik heb inderdaad ook gehoort dat pedigree geen goed merk is, maar de 1 vind het dus wel een goed merk en de ander dus niet.
Wat een dierenarts aanprijst zegt mij niet zoveel aangezien de MEESTEN aanbieden wat hun in de praktijk verkopen en de rest is slecht.
Ik zeg niet dat dat bij jou dierenarts ook zo is.
Wat maakt dog lovers een goed brok? zit daar minder graan en andere dingen in?
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Goed poepen vooral. Glanzende vacht, niet teveel tandplak, geen hele vieze winden laten (kan trouwens ook te maken hebben met wormen of bijv giardia, of voedselallergie). De ontlasting hoort stevig te zijn en niet zo slap dat je het grasveld met poep verft als je het probeert op te pakken, haha. Voeding zorgt natuurlijk voor energie dus daar moet het goed mee zitten. Als ze te dik worden, gewoon minder voeren. Er zijn ook wel dieetbrokken.

En idd, sommige honden kunnen niet zo goed tegen granen, maar zeker niet allemaal hoor. Het is even uitproberen tot je de drollen ziet verbeteren en de windjes beter ruiken, hahaha. Maar eens in de maand kotsen, vind ik niet alarmerend ofzo. Dat kan best aan het voer liggen maar ook goed aan iets heel anders hoor.

Ik bestel altijd brokken bij zooplus, daar heb je meerdere merken die ik goed vind. Gewoon uit de ervaring met mijn eigen honden. Ik voer liever geen granen, één van mijn honden reageert daar wat gevoelig op. Maar die hoef je niet per se te vermijden.

Wat is dan een goeie brok? Daar verschillen de meningen over. Ik moet zeggen dat pedigree in mijn boekje als niet zo'n goeie brok staat, puur door hun ingrediënten. Ik vind lukullus, markus muhle, lupo en lupo sensitive wel goeie brokken, die zijn zonder granen. Maar cavom vind ik ook een goeie brok, die vinden ze ook erg lekker. Daar zit wel graan in. Ik kijk trouwens wel naar de kiloprijs, 5 euro per kilo is voor mij de bovengrens. Daaronder kun je veel prima brokken kopen.

Ze doen vaak vullers in brokken, voedingsmiddelen waar ze weinig aan hebben, zoals bietpulp, om die brok goedkoper te maken. Ik heb het liefst een brok waarbij ze niet zoveel vullers, conserveringsmiddelen en andere onnodige middelen toevoegen. Granen worden soms ook gebruikt om de kosten laag te houden. Dus daar kun je op letten. Je hebt gebakken brokken en geperste, de gebakken brokken zijn meestal wat kleiner en hebben veel geur, volgens mij is Acana een gebakken brok. Mijn honden doen het beter op geperste brokken maar dat is ook een kwestie van uitproberen.

Merken an sich zeggen me niks, ik kijk naar de ingrediënten en of die me bevallen of niet. Als je niet weet wat iets is, zoek het op, bijvoorbeeld op barfplaats, maar als je googlet, komt je er ook achter wat het is en of je dat wilt voeren aan je hond. Ik ben zelf niet zo heel erg streng maar sommige dingen vermijd ik wel.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola krijgt overigens prins. De enige andere brok waar ze het ook redelijk goed op deed was pedigree. Ik zou gewoon kijken naar je hond en welk merk het dan wordt, is niet boeiend toch?
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Ik geef momenteel jarco als eliminatie dieet met alleen hert als dierlijk eiwit, die van mij is ook gevoelig op de maag. Verder niks erbij en hij doet het er heel goed op!
Vacht glanst, goede ontlastig, conditie word beter, bijna geen gras mee eten, geen gal meer spugen, geen scheten meer laten, geen boeren laten en hij vind het lekker :)..

Welk vers vlees heb je geprobeerd? Daar zit ook verschil in. Carnibest kan die van mij goed hebben, maar lotgering veel minder en smuldier niet..
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Goed doen op brok is voor mij: glanzende vacht zonder schilfers of zware hondenlucht, graag eten, nette ontlasting en niet te veel, geen stinkscheten en niet spugen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

goed op gewicht blijven , niet de hele dag honger hebben - schoon gebit ( en de rest wat al gezegd is) dit was even ter aanvulling
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Goed doen op voer is voor mij: geen dunne poep, niet kotsen, geen buikpijn, geen borrelende maag en veel scheten laten. Graag eten, mooie vacht, geen jeuk.
sabine01
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door sabine01 »

Stevige drollen glanzende vacht en niet stinken. En heel belangrijk de hond moet het willen eten.
Zo deed mijn Duitse herder het goed op pedigree lam rijst mijn vorige golden deed het op alles goed en Elmo krijgt nu dog lovers gold. Het is gewoon per hond verschillend
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Ik ga mee in wat er al gezegd is. Het ergens goed op doen, of dat nou brok, kvv of barf is, houdt voor mij in:
De hond eet het graag, de ontlasting is stevig en weinig, de hond ziet er over het geheel gezond uit (glanzende vacht, actief), de hond laat geen vieze winden, heeft niet constant honger en maakt algeheel een fitte, vrolijke indruk.

Yolah, onze vorige hond, deed het beroerd op kvv en barf, vanwege haar voedselallergie. Het had gekund, maar dan moest ik echt alles zelf samenstellen met lam en hert enz. Die deed het wél goed op biologische brokken met lam en rijst.
Bennie is dus totaal geen brokkeneter.
Nu we Sanne erbij hebben, wou ik eerst de zak brokken van Yolah opmaken, en dan over op kvv en barf. Maar ze wou de brokken alleen eten als ik er blikprut doorheen mengde.
Volgende dag overgestapt op Smuldier met barf-elementen en daar doen ze het nu beide super op.

Als je ziet dat je hond goed in zn vel zit, dan is het goed.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ligt voor een grot deel aan de hond. Lizzie deed het drolsgewijs een stuk beter op kvv, maar luste dat niet en at nauwelijks. brokken eet ze wel. ik vind dus dat ze het daar beter op doet.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

alle brokken die men in een supermarkt kan kopen zijn in mijn ogen geen goede brokken, dus pedigree ook niet
slechts 4 % vleesgehalte, veel te weinig

jaren terug gaf ik kenji eens tijd op Friskies gezet en hij werd grijs in plaats van zwart, stinkende winden.

ik vind proplan 1 van de betere brokken, kenji krijgt deze nu al een tijd en zijn vacht is echt prachtig nu, vol en dik en glanst hij eet het graag en als ik zijn poep opkuis ruik ik niets

maja krijgt hills jd, iets minder vind ik maar ze krijgt dit omdat ze daarop beste reageert voor haar gewrichten, haar poep stink niet, vacht is ook prachtig, alleen eet ze het niet zo heel graag

had paar weken kvv gegeven en wat meeste opviel was dat ze veel slechter begon te gaan, heupen begonnen enorm te kraken, kreeg haar amper uit de zetel, alleen kvv is voor haar echt niet goed

heb hier tijdje kvv gegeven en ook al aten de honden het heel graag, toch werkte het niet goed, ze hadden altijd honger en ik kon niet nog meer geven want dan werden ze met de dag dikker, waren dikwijls aan zagen achter eten in de dag en daardoor onrustiger, heb dikwijls kvv moeten weggooien omdat het te veel stonk.

met brok zijn ze voldaner nu, staan beter op hun gewicht, staan niet heel de dag achter eten te zagen, zijn rustiger
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

goed doen op voer betekent nog iets heel belangrijks: dat ze het willen eten :-) dat probleem heb ik bij lola. stukken vlees moeten klein gesneden worden en dan nog is het eigenlijk niks. kvv is 3 dagen leuk maar dan wil ze niet meer.. ik denk al een merk of 10 geprobeerd in al die jaren en nu alweer een hele tijd op de eigen merk brok van das futterhaus en dat gaat goed!
Afbeelding
Spaiky
Vaste gebruiker

Ik heb mijn oog op dog lovers gold of Markus Mühle laten vallen, maar van DLG zijn weer verschillende soorten hebben jullie daar nog tips over welke soort beter is?
Afbeelding
sabine01
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door sabine01 »

Elmo eet de graan vrije variant die met vis en zoete aardappel.
Elmo poept 2 keer per dag
Laatst gewijzigd door sabine01 op 10 okt 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Onze hond doet het goed op Makus Muhle. Hij moet wel 3-4 keer per dag poepen. Maar mooi glanzende vacht, energiek, stevige drollen en hij eet het graag.
Maar zoals hierboven al staat, het zal voor elke hond wel anders zijn.
Groetjes Iris
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

DLG ligt aan de hond. Kijk even naar de samenstelling en of er iets in zit waar die van jou evt allergisch voor is.
Hond van mijn zusje bijvoorbeeld voor vis en schaaldieren dus dan is het al snel makkelijk kiezen.
Anders even proefzakjes regelen en kijken welke ze lekkerder vindt. (ik weet dat Meat and Bones dit kan regelen)

Wij zelf hebben Markus Mühle, ook vanwege de samenstelling en het feit dat het een koud geperste brok is en de samenstelling.
(weinig toevoegingen etc)
Verder eten ze KVV en BARF, dus brok is echt voor n paar brokjes in de ochtend en de dagen dat het niet uitkomt en we bijvoorbeeld onderweg zijn etc.

Voor mij belangrijk: goede vacht, schone tanden, heldere ogen, goed gewicht, kleine en stevige (niet harde) ontlasting en weinig ontlasting.
Verder ook dat ze ze lekker vinden natuurlijk.
...; We will never surrender Winston Churchill
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

pointer schreef:Onze hond doet het goed op Makus Muhle. Hij moet wel 3-4 keer per dag poepen. Maar mooi glanzende vacht, energiek, stevige drollen en hij eet het graag.
3 tot 4 keer per dag poepen? :80: Dat zou voor mij dus niet goed doen zijn.
Apple poept 1 of 2 keer per dag, vind ik vaak zat :mrgreen: En ook vallen onder normaal trouwens.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Apple schreef:
pointer schreef:Onze hond doet het goed op Makus Muhle. Hij moet wel 3-4 keer per dag poepen. Maar mooi glanzende vacht, energiek, stevige drollen en hij eet het graag.
3 tot 4 keer per dag poepen? :80: Dat zou voor mij dus niet goed doen zijn.
Apple poept 1 of 2 keer per dag, vind ik vaak zat :mrgreen: En ook vallen onder normaal trouwens.
elke hond is anders. Mijn honden eten kvv. Laika poept 1x per dag en Spikey elke wandeling. Wel zijn zijn drollen nog kleiner dan die van een kat. :19:
Laika daar in tegen heeft als ze poept een normale honden drol :mrgreen:

wat je hond eet zegt dus niets over hoe vaak hij poept.

Hier willen ze liever geen brokken maar voor de vakantie heb ik altijd dog lovers gold. Ook daar op poepen ze heel weinig, ze vinden het lekker en hun ontlasting is stevig.
Afbeelding
gevni havanezers
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

@blacky, ik ben het niet eens met de stelling dat het niet uitmaakt wat je erin stopt voor de ontlasting. Ik zie hier een verschil hoor, als ik brokken voer, veel meer ontlasting dan wanneer ik vlees voer. En bij barf met veel kraakbeen, nog minder en nog harder. Ik voer ook heel af en toe blikvoer, en dan moeten ze echt veel meer dan normaal en veel grotere hoeveelheden.

Elke hond is weer anders, dat ben ik met je eens maar de input beïnvloedt toch wel degelijk de output, dat lijkt me wel zo normaal. Kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw honden altijd dezelfde output hebben maar dat lijkt me niet standaard eigenlijk. Of je moet ze meer vlees geven dan brok. Blikvoer geeft over het algemeen de grootste hoeveelheden ontlasting, volgens mij. Daar zit ook heel veel vocht in en daarom krijg je meer ontlasting.

Bruno en Shelly poepen meestal twee keer per dag. Als ze vier keer per dag zouden poepen, zou ik ander voer gaan uitproberen, eerlijk gezegd. Niet dat het ongezond is maar ik vind het erg veel en het is toch een beetje lastig, met een volle poepzak rondlopen. En de ontlasting moet zo stevig zijn dat je het makkelijk op kunt pakken zonder dat het uit elkaar valt, vind ik. Anders zou ik ook ander voer zoeken, als dat de oorzaak is tenminste.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

t is t bijeenkomen van factoren die t beïnvloed, mijn hond wordt niet gelukkig van brokken met weinig koolhydraten, terwijl hier op t forum is dat zo ongeveer de standaard, als er maar weinig koolhydraten inzitten ( O ja nog zo eentje bij voorkeur koud geperst) dan is t goed :U: , nou dat functioneert bij ons niet zo lekker- terwijl t bij een ander prima zal gaan.

mensen gaan vaak nog altijd op t etiket af en niet op de hond, mensen blijven ook altijd aan een ander vragen wat voer jij,..........

Je moet voeren, waar je makkelijk aan kunt komen, wat je je kunt permitteren, waar je hond t lekker op doet enz.
niet wat een ander goed vind, want die zit niet in jouw situatie, en heeft niet jouw hond en kan ook niet in jou portemonnee kijken.
wat die ontlasting betreft, op KVV ging Van gils wel 6 keer op een dag ( en heel vaak slap en beroerd tot waterdun aan toe) en nu met brok met veel koolhydraten nog maar1 a 2 keer, er is verschil ja, maar dat hangt van de hond af.
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Ik heb nog steeds niet door hoe ik moet quoten.

Maar even terugkomend op het feit dat hij 3-4 keer per dag poept. Ja, dat is veel en wij zouden dit liever ook anders zien.
Maar het zijn goede, stevige drollen en hij blijft nu in ieder geval goed op gewicht. Zijn darmen rommelen minder en minder scheten. Dus de hoeveelheid drollen nemen we maar op de koop toe.

Hiervoor trouwens diverse soorten gebakken brok geprobeert.
Groetjes Iris
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Om ook even terug te komen op hoe vaak er gepoept wordt op een dag..... Max poept ook 3 a 4 x per dag, ongeacht wat hij eet! Op kvv moet hij net zo vaak als op brok. Is dan vaak wel wat kleiner maar hij moet eigenlijk elke wandeling wel poepen. Gizmo poept op brok 2 x per dag en op kvv vaak maar 1 keer maar het ligt echt aan de hond en niet alleen aan het voer. Ik zou 4 x per dag dus niet perse een probleem vinden als de hond het verder goed doet!
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

SuzieC1970 schreef:Om ook even terug te komen op hoe vaak er gepoept wordt op een dag..... Max poept ook 3 a 4 x per dag, ongeacht wat hij eet! Op kvv moet hij net zo vaak als op brok. Is dan vaak wel wat kleiner maar hij moet eigenlijk elke wandeling wel poepen. Gizmo poept op brok 2 x per dag en op kvv vaak maar 1 keer maar het ligt echt aan de hond en niet alleen aan het voer. Ik zou 4 x per dag dus niet perse een probleem vinden als de hond het verder goed doet!
nou ja daar ging het mij dus ook om. Er werd heel stellig beweert dat als je hond elke wandeling poepte dat je dan echt wel verkeerd voer aan die hond gaf want dat was toch echt niet goed. Daar was mijn stukje om. Het gaat om de totale hoeveelheid per dag. Niet om het aantal keer per dag.
Afbeelding
gevni havanezers
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

mijn hond poept ook een aantal x per dag maar dat zijn geen hopen hoor.
als meneer wat interessants ruikt moet hij er wat neerleggen.
hij blijft net zo lang persen. :piew:
dus dat zegt niet altijd wat over het voer.
Noppes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): am.stafford

Ongelezen bericht door Noppes »

die van mij heeft nu sinds kort fokker voer. hier doet die het goed.op hij poept. 2 keer per dag en dat was t
en dit doet die smorgens om 6 uur voordat we naar het werk gaan en de rest van de dag niet meer. soms ook gewoon 1 keer.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Xavi poept soms ook wel 3 keer per dag, meestal 2. Maar zijn soms net konijnenkeutels :19:
Echt ini mini drolletjes.

Als een hond nou 3 a 4 keer per dag grote hopen poept die nog niet in een plasticzak van de Jumbo passen, dan klopt er iets niet.
Zo stond ik braaf klaar met een poepzakje toen de oppashond moest poepen.
Nou, ik had aan 3 poepzakjes nog niet genoeg gehad, wát een hopen zacht smurrie zeg :O:
Die krijgt nu smuldier en andere brok, gaat een stuk beter!
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”