Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wandeling en markeren
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Wandeling en markeren
Ik heb een reu die graag snuffelt en plast/markeert. Minimaal een plasje per minuut is zijn streven, lijkt het.
Tot nu toe vond ik het nog wel acceptabel, maar het lijkt of hij steeds meer gaat snuffelen en plassen en steeds minder gewoon lekker meewandelt. Het gaat hier om aangelijnde wandelingen door de buurt. Hij neemt ook graag uitgebreid de tijd om te snuffelen. Dus 30 seconden snuffelen en exact het goede plekje zoeken en dan pas een plasje doen. Vooral dat getreuzel (vanuit mij gezien dan, voor hem is het reuze belangrijk) ben ik echt zat. Maar ook het steeds stilstaan, om de 10 meter.
Ik weet alleen niet zo goed wat ik eraan kan doen. Natuurlijk kan ik hem meesjorren en alleen een paar keer tegen een boom of paaltje laten plassen. Maar hiervan leert hij niet om het anders te doen denk ik? Ik wil ook geen hond die alleen maar op commando mag plassen, dat voelt voor mij niet goed. Wat ik ook heb geprobeerd is 'schiet op' te zeggen als hij weer een snuffelsessie begon en hem telkens na 3 seconden mee te trekken (tenzij hij ging plassen). Zodat hij wist dat hij bij 'schiet op' nog maar weinig tijd had om echt te plassen. Maar het snuffelen is blijkbaar te belangrijk, het MOET. Hij staat hier ook steeds heel abrupt voor stil, erg irritant (hij loopt vaak netjes schuin achter mij, dus geeft het een ruk aan mijn arm).
Mijn vraag is dus: hoe zorg ik dat hij geen 100 plasjes per wandeling wil doen en niet alleen maar aan het snuffelen is? Moet ik hem constant afleiden? Of is het iets wat bij de leeftijd hoort (hij is anderhalf)? Hebben jullie tips?
Tot nu toe vond ik het nog wel acceptabel, maar het lijkt of hij steeds meer gaat snuffelen en plassen en steeds minder gewoon lekker meewandelt. Het gaat hier om aangelijnde wandelingen door de buurt. Hij neemt ook graag uitgebreid de tijd om te snuffelen. Dus 30 seconden snuffelen en exact het goede plekje zoeken en dan pas een plasje doen. Vooral dat getreuzel (vanuit mij gezien dan, voor hem is het reuze belangrijk) ben ik echt zat. Maar ook het steeds stilstaan, om de 10 meter.
Ik weet alleen niet zo goed wat ik eraan kan doen. Natuurlijk kan ik hem meesjorren en alleen een paar keer tegen een boom of paaltje laten plassen. Maar hiervan leert hij niet om het anders te doen denk ik? Ik wil ook geen hond die alleen maar op commando mag plassen, dat voelt voor mij niet goed. Wat ik ook heb geprobeerd is 'schiet op' te zeggen als hij weer een snuffelsessie begon en hem telkens na 3 seconden mee te trekken (tenzij hij ging plassen). Zodat hij wist dat hij bij 'schiet op' nog maar weinig tijd had om echt te plassen. Maar het snuffelen is blijkbaar te belangrijk, het MOET. Hij staat hier ook steeds heel abrupt voor stil, erg irritant (hij loopt vaak netjes schuin achter mij, dus geeft het een ruk aan mijn arm).
Mijn vraag is dus: hoe zorg ik dat hij geen 100 plasjes per wandeling wil doen en niet alleen maar aan het snuffelen is? Moet ik hem constant afleiden? Of is het iets wat bij de leeftijd hoort (hij is anderhalf)? Hebben jullie tips?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Wandeling en markeren
Mijn teefje wil vooral markeren en snuffelen op plekken waar ook veel andere honden komen, zoals bepaalde groenstroken in de wijk en ook parkjes natuurlijk. Op de losloopwandelingen doet ze dat niet, maar dan zit je ook in echt 'open' gebied.
Als ik geen zin heb in getreuzel tijdens een korte ronde door de wijk, dan laat ik haar zo naast me lopen dat ze dus niet aan de groenstrook kant loopt waar alle geurtjes zijn. Dan loopt ze prima door. En anders zeg ik 'doorlopen' als het met te lang duurt. En als we dan op een plaats zijn waar ze wel even mag snuffelen en doen krijgt ze 'vrij'.
Ze heeft ook een commando 'plasje' voor als we haast hebben, dan plast ze wel in één keer alles uit. Maar die gebruik ik eigenlijk zelden.
Als ik geen zin heb in getreuzel tijdens een korte ronde door de wijk, dan laat ik haar zo naast me lopen dat ze dus niet aan de groenstrook kant loopt waar alle geurtjes zijn. Dan loopt ze prima door. En anders zeg ik 'doorlopen' als het met te lang duurt. En als we dan op een plaats zijn waar ze wel even mag snuffelen en doen krijgt ze 'vrij'.
Ze heeft ook een commando 'plasje' voor als we haast hebben, dan plast ze wel in één keer alles uit. Maar die gebruik ik eigenlijk zelden.
- Leonie.
- Zeer actief
Tara, als ik dat doe dan moet ik bij elke wandeling zorgen dat hij niet plast, tot ik het een goed moment vind. Ik denk niet dat hij daar uiteindelijk zelf minder vaak van gaat plassen of snuffelen, of denk je van wel? Ik ga het met liefde proberen, hoor
Nadeel is dan trouwens wel dat hij na twee uur weer naar buiten wil omdat zijn blaas lang niet leeg was.
runninggirl, helaas ruikt het hier in de stad overal even lekker, schijnt. Trouwens, jullie hebben allebei teven, die plassen tenminste in 1 keer uit (denk ik)
runninggirl, helaas ruikt het hier in de stad overal even lekker, schijnt. Trouwens, jullie hebben allebei teven, die plassen tenminste in 1 keer uit (denk ik)
Laatst gewijzigd door Leonie. op 17 okt 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Herkenbaar
Ik heb er niet zo'n moeite mee, ik loop daar voor de honden, niet voor mijzelf
Tot het echt de spuigaten uitloopt (er zijn van die dagen), dan zeg ik dat het klaar is, dat ze moeten lopen en doorgaans werkt dat wel. Alleen in het dorp vind ik het wat minder leuk met de reu, want ik wil dan weer niet dat hij in/bij iedere tuin staat te zeiken, dus dan lopen we vaak over straat, kan hij alleen bij de lantarenpalen.
Tot het echt de spuigaten uitloopt (er zijn van die dagen), dan zeg ik dat het klaar is, dat ze moeten lopen en doorgaans werkt dat wel. Alleen in het dorp vind ik het wat minder leuk met de reu, want ik wil dan weer niet dat hij in/bij iedere tuin staat te zeiken, dus dan lopen we vaak over straat, kan hij alleen bij de lantarenpalen.
- Hylos
- Zeer actief
Herkenbaar
Mijne loopt ook constant met zn neus over de grond als ik hem zn gang laat gaan en staat bij elk bosje te snuiven.
Nou daar heb ik dus geen zin in, dus doorlopen en op bepaalde plekken laten snuffelen. Ik weet zn favoriete plekken hier in de buurt wel. Dan zeg ik "toemaar" en mag ie snuffelen en plassen. Daarna gewoon weer doorlopen hoor. Als het echt erg is moet hij strak naast me lopen en zn neus omhoog, want anders wordt ik alle kanten op getrokken.
Het is hier met poepen nog erger. hij is zo bezig met geuren dat hij geen plek kan vinden om te poepen.. gaat ie bijna poepen om dan vervolgens toch maar te gaan schaatsen in het gras.
Tsja sorry hoor, na de wandeling gaan we naar binnen ik ga niet de wereld rond tot meneer zn perfecte plekje heeft gevonden.
Mijne loopt ook constant met zn neus over de grond als ik hem zn gang laat gaan en staat bij elk bosje te snuiven.
Nou daar heb ik dus geen zin in, dus doorlopen en op bepaalde plekken laten snuffelen. Ik weet zn favoriete plekken hier in de buurt wel. Dan zeg ik "toemaar" en mag ie snuffelen en plassen. Daarna gewoon weer doorlopen hoor. Als het echt erg is moet hij strak naast me lopen en zn neus omhoog, want anders wordt ik alle kanten op getrokken.
Het is hier met poepen nog erger. hij is zo bezig met geuren dat hij geen plek kan vinden om te poepen.. gaat ie bijna poepen om dan vervolgens toch maar te gaan schaatsen in het gras.
Tsja sorry hoor, na de wandeling gaan we naar binnen ik ga niet de wereld rond tot meneer zn perfecte plekje heeft gevonden.

- runninggirl
- Zeer actief
Hylos schreef:Herkenbaar![]()
Het is hier met poepen nog erger. hij is zo bezig met geuren dat hij geen plek kan vinden om te poepen.. gaat ie bijna poepen om dan vervolgens toch maar te gaan schaatsen in het gras.![]()
Haha dat deed Jura eerder ook, nu zoekt ze gelukkig de rust op als ze moet poepen. Het liefst langs het kanaal met mooi uitzicht over het water.
- Leonie.
- Zeer actief
Hahaha, met poepen is die van mij gelukkig heel makkelijk.
Fijn al die herkenning
Misschien toch maar alleen laten plassen als ik hem laat, dan?
Fijn al die herkenning
-
Melanie 74
Niet alleen reuen markeren hoor, teven net zo goed.
De wandeling hier is eerst aan de lijn, daar mogen ze best één plas doen, daarna is het doorlopen. De dames nemen hun tijd en snuffelen alles en ik kom dan niet de straat uit.
Als de dames los mogen (kunnen) , mogen ze markeren, snuffelen en treuzelen wat ze willen. Ik loop door, en ze rennen dan achter mij aan.
Aan de riem trek ik ze gewoon mee, en nee niet met een ferme ruk, vaak zeg ik ook "kom" en kennen ze dat ook.
De wandeling hier is eerst aan de lijn, daar mogen ze best één plas doen, daarna is het doorlopen. De dames nemen hun tijd en snuffelen alles en ik kom dan niet de straat uit.
Als de dames los mogen (kunnen) , mogen ze markeren, snuffelen en treuzelen wat ze willen. Ik loop door, en ze rennen dan achter mij aan.
Aan de riem trek ik ze gewoon mee, en nee niet met een ferme ruk, vaak zeg ik ook "kom" en kennen ze dat ook.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Nou, Ol snuffelt en markeert echt niet elke 10 meter gelukkig, maar het uitgebreid snuffelen en ook precíes het goeie plekkie moeten vinden om te poepen (en dan helemaal gaan zitten, tegelijkertijd flink doorsnuffelen en dan al hurkend nog 2 meter verplaatsen :') ) is wel heel herkenbaar
Ollie heeft periodes (ik vermoed als er veel loopse dames in de wijk zijn) dat ie inderdaad lekker meeloopt en dan INEENS omdraait, de andere kant op draait en UITGEBREID moet gaan snuivelen. Het hangt een beetje van m'n bui af hoe ik daar mee omga. Als ik geen haast heb dan gaat ie z'n goddelijke gang maar, zolang er niet getrokken wordt. Als ik haast heb zeg ik "hup, meekomen" en dan piest ie meestal nog even snel over het aantrekkelijke plekje en dan komt ie mee. Maar meestal, het gros van de tijd, is het gewoon een kwestie van neusneusneuspiesklaardoorlopen haha 
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ken hij Nee?
Bo mag van mij ook niet bij elk struikje en elk boompje plassen. Als ik het genoeg vind dan krijgt hij een Nee bij iedere keer dat hij aanstalten maakt en moet hij gewoon doorlopen. Na een tijdje zeg ik bij een bepaald punt dat hij wel weer even mag.
Werkt prima en multifunctioneel inzetbaar. Ik gebruik het ook als hij bij een smerige sloot staat te dralen dat hij er in wil
Bo mag van mij ook niet bij elk struikje en elk boompje plassen. Als ik het genoeg vind dan krijgt hij een Nee bij iedere keer dat hij aanstalten maakt en moet hij gewoon doorlopen. Na een tijdje zeg ik bij een bepaald punt dat hij wel weer even mag.
Werkt prima en multifunctioneel inzetbaar. Ik gebruik het ook als hij bij een smerige sloot staat te dralen dat hij er in wil

- Hylos
- Zeer actief
Zou ik wel doen. Het is namelijk snuffel snuffel snuffel, nee niet het juiste bosje.. sta je daar wat te wachten er komt er vervolgens nog geen plasLeonie. schreef:Hahaha, met poepen is die van mij gelukkig heel makkelijk.
Fijn al die herkenningMisschien toch maar alleen laten plassen als ik hem laat, dan?
Merk aan mij hond soms ook dat hij het fijn vind als ik wat meer duidelijkheid geef in wat we gaan doen. En op den duur heeft ie ook wel in de gaten dat ie nu ie eindelijk mag snuffel, maar snel moet gaan plassen anders lopen we weer verder en heeft meneer zn geur nog niet achtergelaten
Ik moet er altijd wel om lachen maar tis soms ook gewoon zielig. En maar draaien en tegen de bosjes schuren met zn rug, poot omhoog, poot weer naar beneden. Hij poept vaak ook echt met 1 poot omhoog, kont zo ver mogelijk in de brandnetelsrunninggirl schreef:Hylos schreef:Herkenbaar![]()
Het is hier met poepen nog erger. hij is zo bezig met geuren dat hij geen plek kan vinden om te poepen.. gaat ie bijna poepen om dan vervolgens toch maar te gaan schaatsen in het gras.![]()
Tsja sorry hoor, na de wandeling gaan we naar binnen ik ga niet de wereld rond tot meneer zn perfecte plekje heeft gevonden.![]()
Haha dat deed Jura eerder ook, nu zoekt ze gelukkig de rust op als ze moet poepen. Het liefst langs het kanaal met mooi uitzicht over het water.
Edit: Ik gebruik overigens "doorlopen

- Leonie.
- Zeer actief
Helaas hier niet mogelijk, heb geen auto en het bos/park is een eind weg. Als hij daar is mag hij los en gaat hij zijn gang maar. Ben gebonden aan zeker wel twee stadse rondjes per dag.Jion schreef:Om een soortgelijke reden loop ik hier ook niet vaak meer door de wijk en rij ik liever even naar het bos; er zijn gewoon teveel prikkels in de wijk.
Precies dat ja, errrrg irritant.grover schreef:dat ie inderdaad lekker meeloopt en dan INEENS omdraait, de andere kant op draait en UITGEBREID moet gaan snuivelen,
Jazeker. Als ik op tijd nee zeg gaat hij inderdaad niet plassen. Snuffelen is wat obsessiever en dat MOET hij doen, dus dan moet ik hem meetrekken als hij niet mag.Jeannettebo schreef:Ken hij Nee?
Bedankt voor de tips allemaal! Heb hem net meegenomen omdat ik naar de winkel moest en heb hem alleen laten plassen op een soort pleintje (heen en terugweg) en een ander geschikt plekje. Hij vond het wel acceptabel volgens mij. Plassen kan hij gelukkig wel op commando. Ik moet zo dus wel vaak 'nee' zeggen onderweg. Is het jullie ervaring dat de hond op een gegeven moment leert pas te plassen als je hem laat? Dus dat je niet meer continu mee moet trekken of 'nee' moet zeggen?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Als Nilo te lang doet over het vinden van dat ene speciale plekje waar hij overheen kan pissen geef ik hem heb commando "schiet op." Daarna heeft hij nog een seconde of 5 en dan lopen we door. Werkt prima want of hij gaat inderdaad snel plassen, of hij bedenkt dat het plekje niet speciaal genoeg is en loopt door 
- Leonie.
- Zeer actief
Handig. Die van mij heeft ofwel 'schiet op' nog steeds niet door, ofwel vindt het snuffelen dus echt net zo belangrijk als het plassen. Maar zoals iemand hierboven zei, wellicht ruikt hij ook af en toe loopse teven en is hij daarom zo obsessief aan het snuffelen.
Ik ga er in elk geval aan werken want als het goed is komt er over een jaartje nog een reu bij. Nou ja, ik heb nog even bedenktijd
Ik ga er in elk geval aan werken want als het goed is komt er over een jaartje nog een reu bij. Nou ja, ik heb nog even bedenktijd
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Zo doe ik het ook (met een fanatiek markerende teef, maar ook met de opvangreuen). Markeren mogen ze lekker doen als ze loslopen, maar aan de lijn loop ik op een flink tempo door en wordt er niet stilgestaan.Nanna schreef:Ik heb ze geleerd dat loslopen betekent dat ze de krant mogen lezen naar believen en al tillen ze die poot een miljoen keer op: zelf weten.
Zijn ze aangelijnd dan is het meelopen geblazen. Dan wordt er niet gepist
Als we (heel zelden) wel eens een aangelijnde wandeling doen, mogen ze plassen als ik stilsta (bij een groenstrookje of zo).
Dat hebben ook de opvangers binnen een mum van tijd door.
- crienepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 1
Dat dus, haha!! En als de gemeente dan ook nog zo onfatsoenlijk is geweest om zijn favo poepplek (het hoge gras langs de sloot, een beetje hond wil wat privacy) te kortwieken, pffff, dan kan het héél lang duren.Hylos schreef: Het is hier met poepen nog erger. hij is zo bezig met geuren dat hij geen plek kan vinden om te poepen.. gaat ie bijna poepen om dan vervolgens toch maar te gaan schaatsen in het gras.![]()

- rose
- Zeer actief
Ik weet niet hoe het bij Nanna is, maar jij bent zo te lezen niet afhankelijk van aanlijnwandelingen. Wij wel omdat er gewoon niets anders is hier in de buurt, en bij de TS lag het ook zo meen ik. Dan laat ik ze toch 'de krant lezen' hoor, aan dom meelopen hebben ze naar mijn idee niet veelDeDiana schreef:Zo doe ik het ook (met een fanatiek markerende teef, maar ook met de opvangreuen). Markeren mogen ze lekker doen als ze loslopen, maar aan de lijn loop ik op een flink tempo door en wordt er niet stilgestaan.Nanna schreef:Ik heb ze geleerd dat loslopen betekent dat ze de krant mogen lezen naar believen en al tillen ze die poot een miljoen keer op: zelf weten.
Als we (heel zelden) wel eens een aangelijnde wandeling doen, mogen ze plassen als ik stilsta (bij een groenstrookje of zo).
- Leonie.
- Zeer actief
Ja in het park of bos mag die van mij de krant ook lezen
Als we daar wandelen plast hij en rent hij daarna een stukje zodat hij weer bij mij loopt. Of hij loopt uberhaupt al een stuk voor mij uit. Op het speelveld plast hij ook waar hij wil, maar daar is hij voornamelijk met andere honden bezig. Het gaat mij echt om de rondes aan de lijn.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Klopt, bij mij lopen ze bijna altijd los. Wel aangelijnd naar een losloopgebied toe, en dan is het dus gewoon meelopen tot ze daar los mogen.rose schreef:Ik weet niet hoe het bij Nanna is, maar jij bent zo te lezen niet afhankelijk van aanlijnwandelingen. Wij wel omdat er gewoon niets anders is hier in de buurt, en bij de TS lag het ook zo meen ik. Dan laat ik ze toch 'de krant lezen' hoor, aan dom meelopen hebben ze naar mijn idee niet veelDeDiana schreef:Zo doe ik het ook (met een fanatiek markerende teef, maar ook met de opvangreuen). Markeren mogen ze lekker doen als ze loslopen, maar aan de lijn loop ik op een flink tempo door en wordt er niet stilgestaan.Nanna schreef:Ik heb ze geleerd dat loslopen betekent dat ze de krant mogen lezen naar believen en al tillen ze die poot een miljoen keer op: zelf weten.
Ik lees overigens niet in de openingspost dat TS aangewezen is op aanlijnwandelingen.
Mijn opvangers kunnen ook niet altijd vanaf dag 1 los. Die zitten dan meestal aan een flex. Als ik zelf doorloop, houd ik de flexlijn kort en moeten ze meelopen (niet snuffelen of markeren). Komen we bij het losloopgebied, dan haal ik de rem van de flex en mogen ze wel snuffelen en markeren. Maar als ik verder wil lopen, doe ik dat ook gewoon. Dus ze moeten markeren voordat ik zo ver ben doorgelopen dat het einde van de flexlijn is bereikt
- rose
- Zeer actief
Dat staat een stukje verderop volgens mij.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik doe ongeveer hetzelfde als Manon. Ze mogen snuffelen en markeren, maar duurt het te lang, zeg ik "Opschieten" en dan wordt er ineens heel snel geplast of ze lopen door. Overigens mogen ze hier in de wijk pas op de dijk plassen en markeren, voor die tijd wordt er dus ook niet gesnuffeld.
Dat is ongeveer 5 minuten lopen, daarna kunnen ze zoveel plassen als ze willen.
Dat is ongeveer 5 minuten lopen, daarna kunnen ze zoveel plassen als ze willen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Hier snuffelen maar ze een ent in de ruimte en hup een plas er overheen is prima Ruby is trouwens erg dan Black.
Alleen als het me te lang duurt klik ik met mijn mond een keer dan weet ze dat ze door moet
Alleen als het me te lang duurt klik ik met mijn mond een keer dan weet ze dat ze door moet
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik heb Doran van jongs af aan "doorlopen" en "toemaar" aangeleerd.
Ik wil namelijk niet dat hij overal maar tegenaan pist, auto's, schuren en heggen vind ik sowieso niet nodig, maar tegen elke paal of boom die we tegenkomen hoeft ook niet.
Dus netjes lopen tot ik toemaar zeg en daarna weer doorlopen, dit hebben ze vrij snel door
In het bos mag hij z'n goddelijke gang gaan
Ik wil namelijk niet dat hij overal maar tegenaan pist, auto's, schuren en heggen vind ik sowieso niet nodig, maar tegen elke paal of boom die we tegenkomen hoeft ook niet.
Dus netjes lopen tot ik toemaar zeg en daarna weer doorlopen, dit hebben ze vrij snel door
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Neeltje
Aan 'dom' meelopen hebben ze wel heel veel. Zeker als je ze dan naast laat lopen dat ze opletten. Op weg samen met de baas, dat is wel heel belangrijk, en tussendoor zijn er plekken waar er lekker gesnuffeld mag worden.rose schreef:Ik weet niet hoe het bij Nanna is, maar jij bent zo te lezen niet afhankelijk van aanlijnwandelingen. Wij wel omdat er gewoon niets anders is hier in de buurt, en bij de TS lag het ook zo meen ik. Dan laat ik ze toch 'de krant lezen' hoor, aan dom meelopen hebben ze naar mijn idee niet veelDeDiana schreef:Zo doe ik het ook (met een fanatiek markerende teef, maar ook met de opvangreuen). Markeren mogen ze lekker doen als ze loslopen, maar aan de lijn loop ik op een flink tempo door en wordt er niet stilgestaan.Nanna schreef:Ik heb ze geleerd dat loslopen betekent dat ze de krant mogen lezen naar believen en al tillen ze die poot een miljoen keer op: zelf weten.
Ik loop ook meestal hier in het dorp van parkje naar parkje naar park, water of wat dan ook. En tussendoor lopen we gewoon door. En dan komen we ook iedere keer bekende en onbekende honden tegen, heel gezellig hoor.
- rose
- Zeer actief
Dat is jouw mening, ik vind er niets aan en mijn honden (denk ik) ook niet. Als er een geestelijke activiteit nodig is verstop ik frikandelletjes onderweg/in de tuin of doe andere spelletjes. Vinden wij alledrie veel leukerNeeltje schreef:
Aan 'dom' meelopen hebben ze wel heel veel. Zeker als je ze dan naast laat lopen dat ze opletten. Op weg samen met de baas, dat is wel heel belangrijk, en tussendoor zijn er plekken waar er lekker gesnuffeld mag worden.
Ik loop ook meestal hier in het dorp van parkje naar parkje naar park, water of wat dan ook. En tussendoor lopen we gewoon door. En dan komen we ook iedere keer bekende en onbekende honden tegen, heel gezellig hoor.
Parkjes of (zwem)water hebben wij hier niet, andere honden vind ik vaak niet zo gezellig, zeker niet aan de lijn.
Ieder zijn eigen zullen we maar zeggen
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb Diem hier zo geleerd dat als ik de riem kort vast heb (dubbel in 1 hand) hij niet mag snuffen en plassen. Als ik de riem lang houd mag dat wel, maar hij moet binnen bereik van de riem blijven. Dus geen plotselinge rukken naar de boom die eigenlijk net te ver staat
Dan trek ik hem direct mopperend weg dat ik dat onbeschoft vind.
En als het me te lang duurt dan zeg ik: 'Nou, 1, 2, 3...!' En dan heeft hij een paar seconden om die poot de lucht in te gooien, anders lopen we door zonder dat hij gemarkeerd heeft
Ik denk dat we het eerste stuk (5 a 10 minuten ofzo) met lange lijn lopen. Daarna kort en op geschikte plekken (boom, struik, lantaarnpaal) de riem even lang voor een snuffel/markeersessie.
En als het me te lang duurt dan zeg ik: 'Nou, 1, 2, 3...!' En dan heeft hij een paar seconden om die poot de lucht in te gooien, anders lopen we door zonder dat hij gemarkeerd heeft
Ik denk dat we het eerste stuk (5 a 10 minuten ofzo) met lange lijn lopen. Daarna kort en op geschikte plekken (boom, struik, lantaarnpaal) de riem even lang voor een snuffel/markeersessie.
-
Neeltje
Als je geen andere keuze hebt, moet je er zelf iets van maken en ervoor zorgen dat je wandelingen leuk zijn voor jezelf èn de hond. Het moet toch, waar je ook met je hond loopt, leuk zijn? Of dit nu in het bos, park of midden in de stad is.rose schreef:Dat is jouw mening, ik vind er niets aan en mijn honden (denk ik) ook niet. Als er een geestelijke activiteit nodig is verstop ik frikandelletjes onderweg/in de tuin of doe andere spelletjes. Vinden wij alledrie veel leukerNeeltje schreef:
Aan 'dom' meelopen hebben ze wel heel veel. Zeker als je ze dan naast laat lopen dat ze opletten. Op weg samen met de baas, dat is wel heel belangrijk, en tussendoor zijn er plekken waar er lekker gesnuffeld mag worden.
Ik loop ook meestal hier in het dorp van parkje naar parkje naar park, water of wat dan ook. En tussendoor lopen we gewoon door. En dan komen we ook iedere keer bekende en onbekende honden tegen, heel gezellig hoor.![]()
Parkjes of (zwem)water hebben wij hier niet, andere honden vind ik vaak niet zo gezellig, zeker niet aan de lijn.
Ieder zijn eigen zullen we maar zeggen
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Dumas doet gewoon speedplassen 
Luca is heeel traag. Die loopt meestal gewoon los, kan hij een halve minuut snuffelen en haalt ie ons daarna wel weer in
Luca is heeel traag. Die loopt meestal gewoon los, kan hij een halve minuut snuffelen en haalt ie ons daarna wel weer in
- Leonie.
- Zeer actief
Mag Lou op les bij Dumas?Machie schreef:Dumas doet gewoon speedplassen
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
auto's, schuren en heggen vind ik sowieso niet nodig maar de bomen wat niet bij een huis hoort mag hij hebben en daar loop ik eigenlijk ook alleen maar ik loop door park naar park nooit langs huizen altijd in park of de polderLunatic schreef:Ik heb Doran van jongs af aan "doorlopen" en "toemaar" aangeleerd.
Dus netjes lopen tot ik toemaar zeg en daarna weer doorlopen, dit hebben ze vrij snel door![]()