Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beagle versus stabij.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter
Aantal honden: 1

Beagle versus stabij.

Ongelezen bericht door Terry »

Dinsdag mag ik een herplaats beagle mee naar huis nemen. Ben druk aan het surfen om me voor te bereiden.
Zelfstandig, eigenzinnig, passie voor jacht, lief voor kinderen en gehecht aan zijn roedel springt er het meeste uit. Dat zijn ook eigenschappen die me aanspreken.
Diezelfde eigenschappen zie ik ook bij de stabij en zit me af te vragen in hoeverre het eigenzinnige en de zelfstandigheid te vergelijken of juist niet te vergelijken zijn tussen die twee rassen.

Zou iemand iets daarover kunnen en willen vertellen?
Groetjes, Terry
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Beagle versus stabij.

Ongelezen bericht door gonnie »

Heb ooit op een Beagle gepast, die luisterde echt voor geen meter, die kon ik elke keer gaan halen. Gelukkig hoorde je haar altijd goed. Ze mocht van haar baas loslopen, nou dat deed ik alleen als ik tijd genoeg had.

En ook nog eens op twee Beagles gepast, die liet ik al nooit los want die waren samen nog ongehoorzamer. Die ene liet zich op haar rug meeslepen als ze geen zin had om te lopen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ken beide rassen niet supergoed, maar heb wel meerdere beagles als oppas-/wandelhond gehad en een vriendin heeft een stabij die ik vaak zie. Ik vind de beagles eigenwijzer dan de stabij; dat wil zeggen: ze kunnen echt oog- (en oor)kleppen op hebben en totaal in hun eigen wereld zijn. Met de stabij heb ik altijd het gevoel dat ik nog veel meer contact heb, ook al doet die niet altijd precies wat ik wil. De stabij kan prima los lopen (verdwijnt wel eens uit het zicht, maar houdt wel altijd in de gaten waar je bent en blijft niet lang weg), de beagles kunnen echt niet los, want die gaan 'zoef', hun neus achterna en weg.
Ik heb ook het idee dat stabijs wat gevoeliger zijn voor de baas dan beagles. De beagles vind ik onafhankelijker en flegmatieker.
O, en beide beagles kunnen heel slecht tegen alleen zijn.
Maar goed, dit baseer ik op één stabij en twee beagles die ik goed ken, dus is misschien helemaal niet representatief ;-)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Beagles zijn in hun passie moeilijker doordringbaar dan de stabijs. Als een beagle iets bedenkt, dan moet je van zeer goede huize komen om hem van die gedachte af te krijgen. Sterker dan bij een stabij. Beagles vind ik zekerder dan stabijs, maar het alleen thuis blijven is vaker een groot probleem bij beagles, daar het echt meutehonden zijn en een stabij het prima doet als erfhondje...
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ken een ehh.. hele leuke beagle :engel:
Hij is best wel gehoorzaam, alleen hij heeft ook wel eens een dag dat hij luisteren onwijs stom vindt en ik hem dus moet overtuigen dat luisteren écht moet. En dat vindt hij dan ook wel weer prima. Dat soort dagen komen niet zo vaak voor bij hem, gelukkig. Hij is onwijs energiek en ik moet heel veel met hem doen om hem echt moe te krijgen. Op de club deden we gehoorzaamheid (dat heeft hij heel goed afgesloten en is tweede geworden van ongeveer veertig honden op het examen: ze kunnen het dus wel!) en doen we nu nog treibball en behendigheid. Heel erg gesteld op eten en je kunt dus geen eten op tafel laten staan en even de kamer uitlopen. Hij is heel erg slim en vindingrijk, ik maak daar gebruik van in trainingen, maar het kan ook lastig zijn. Hij loopt eigenlijk heel veel los en blijft dan ook uit de buurt, hij loopt geen sporen uit. Niks boeit hem echt en het duurde ook zeker wel twee tot tweeënhalf jaar voordat ik echt het gevoel had dat het goed zat tussen ons, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik hem pas op latere leeftijd kreeg en ik geen ervaring had. Het enige wat hem nu boeit is eten en hij is stiekem toch wel héél erg gek van mij. Andere mensen boeien hem niet, kinderen vindt hij stom en zelfs mensen die hij vaker ziet kunnen hem niet raken. Mijn moeder laat hem vaak uit en dat gaat heel erg goed, maar ze kan hem alleen los laten als ze met de fiets is, dan kan ze hem nog inhalen als hij besluit dat hij iets belangrijkers te doen heeft :tongue: Alleen thuisblijven vindt hij trouwens geen probleem mits hij zijn energie daarvoor of daarna kwijt kan.

Zoals al eerder gezegd, beagles zijn wat onbereikbaar en het boeit ze allemaal gek weinig wat jij staat te roepen of waar je mee aan komt.

Nu heb ik misschien een uitzondering beagle, maar wat hij sowieso gemeen heeft met de gemiddelde beagle: het is verdomd veel karakter in een hele leuke verpakking :I: Het was niet het makkelijkste beginnershondje, maar ik heb er nu een wereldhond aan en ik zou het liefst zien dat 'ie gezond tachtig wordt.

En nee, hierna komt er nooit meer een beagle, alhoewel ik altijd een zwak voor ze zal houden.. Ik heb toch liever een hondje waarbij ik minder moeite hoef te doen om ze te laten gehoorzamen.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

ik werd gisteren nog door twee rennende, wanhopige tienermeisjes ingehaald die de beagle zochten die mij een kwartier eerder al was gepasseerd :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Zo'n rijtje aan karakter eigenschappen zegt dus helemaal niets, bewijst dit maar weer. Want het zijn echt totaal verschillende honden. Ik zou zelf noot voor een beagle kiezen en ben gek op stabijtjes.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

De Beagle die ik ken is best lief, aanhankelijk en vriendelijk. Maar loslopen blijft lastig want je krijgt er soms moeilijk contact mee. Ze heeft een GG A cursus doorlopen en dat ging goed, dan is ze op het veld en heeft ze aandacht (al volgt ze niet met haar kop in haar nek ofzo :wink: ) maar als je in het bos loopt met haar en ze pikt een geur op, is ze niet meer te bereiken. Ik heb het geprobeerd (met een lange lijn) maar ze is op dat moment echt ver weg. Ik heb geroepen, geschreeuwd, gezwaaid..niks. Uiteindelijk tikte ik haar aan en keek ze ineens verschrikt op "oh hey! Riep je?" :LOL: De Stabijs die ik ken hebben dat niet zo sterk, als die niet luisteren doen ze dat puur omdat ze dat gewoon niet willen :pffff:
DeDiana
Zeer actief

Maeve schreef:De Beagle die ik ken is best lief, aanhankelijk en vriendelijk. Maar loslopen blijft lastig want je krijgt er soms moeilijk contact mee. Ze heeft een GG A cursus doorlopen en dat ging goed, dan is ze op het veld en heeft ze aandacht (al volgt ze niet met haar kop in haar nek ofzo :wink: ) maar als je in het bos loopt met haar en ze pikt een geur op, is ze niet meer te bereiken. Ik heb het geprobeerd (met een lange lijn) maar ze is op dat moment echt ver weg. Ik heb geroepen, geschreeuwd, gezwaaid..niks. Uiteindelijk tikte ik haar aan en keek ze ineens verschrikt op "oh hey! Riep je?" :LOL: De Stabijs die ik ken hebben dat niet zo sterk, als die niet luisteren doen ze dat puur omdat ze dat gewoon niet willen :pffff:
Dit is precies wat ik ook bedoelde en komt overeen met mijn ervaring met beagles. Beagles kunnen echt mijlenver in hun eigen wereld zitten en niks meer zien of horen.

@Hilde: ken jij eigenlijk veel andere beagles? En hoe zijn die wat betreft luisteren en los lopen? Volgens mij is Beau wat dat betreft vrij uniek, ik heb in ieder geval nog nooit een beagle gezien die zo goed luistert als Beau en ook zo veel contact met de baas houdt.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Nou ja, het kán wel ;-)
filmpje
Leuk :D
Maar dit zijn denk ik wel uitzonderingen, niet echt iets wat je moet verwachten van je hond als je een beagle neemt ;-)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oh en de Beagle die ik ken is vreselijk hardleers. Niet eens zozeer eigenwijs maar ze leert gewoon niet van correcties. Ik heb haar 2 weken in huis gehad en 2 weken lang heeft ze geprobeerd in de voerbakken van de andere honden te duiken, ondanks de flinke correcties waar ze op dat moment zeker van onder de indruk is. Maar dan schudde ze de stress letterlijk van zich af en deed het de volgende keer gewoon weer :schrik: Dat bleek ook wel typisch Beagle gedrag te zijn.
Terry
Zeer actief

Vond het filmpje helemaal geweldig Nanna. Leuk om te zien dat niets onmogelijk is.

Opvoeden kost wat meer energie begrijp ik maar hij is jong genoeg om nog veel te leren.
Ga onbevooroordeeld het avontuur aan en als het ergste is dat hij niet los zou kunnen, is dat maar zo. Op de campo barst het van de konijnen en fazanten en dan is het echt de kat op het spek binden.
En misschien tref ik het en is het een voorbeeldig hondje.
Groetjes, Terry
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Zo'n spektakel is dat filmpje niet toch? Op een saai pad en met een stuk worst in mijn handen kan mijn stabij heel gehoorzaam mee doen, zoals de meeste honden.
En nu zonder worst op en plek met katten, wild en andere honden
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind beagles op t oog geweldig, maar ik zou er niet aan beginnen.
Hilde
Zeer actief

Ik ken wel een aantal andere beagles, Diana. Maar ze kunnen allemaal niet echt goed los.. Maar daarvan is er maar een waarvan de baas echt haar best heeft gedaan om de hond los te leren lopen. En er woont hier een jonkie in de straat, geen idee of die los loopt.

Vind het filmpje wel knap, de commandos worden namelijk best direct opgevolgd ondanks dat beaglelief met de neus op de grond is.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Ik heb zelf een Stabij en op cursus zat een Beagle. Bo hoorde toch wel bij de best luisterende honden (misschien is hij wel een uitzondering hoor) en de Beagle luisterde gewoon niet :mrgreen: .
AfbeeldingAfbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn zus heeft een beagle. Die is nu 11.
Ontzettend lief, maar zo eigenwijs.
Hij is een keer 2 weken komen logeren, maar mijn 3 zijn makkelijker dan die ene beagle.
Dat eten is zo belangrijk voor hem. Afvalbak hoog in een kast in de bijkeuken, alles van tafel halen, niets laten liggen, want hij probeert er bij te komen, alles uit de keukenlades halen dat eetbaar is, want er werd gewerkt om daar bij te komen.
Traphekje voor trap naar boven, want hij gaat op de bedden liggen. En dan niet meer naar beneden kunnen komen of vallen, want we hebben een gladde, open trap.
Los mocht ik hem niet laten tijdens wandelen, dus ik dacht: dan maar aan de rol lijn van 8 meter, kan hij nog wat verder.
Nou, hij heeft veel aan 1 meter gelopen, want hij was alleen maar op zoek naar ganzenpoep die toen in het gebied lag. Ik zie Jan nog 'rennen' met de hond om alle poepjes te omzeilen.

Maar wat is die hond lief naar alle dieren en mensen.
Komende zomer komt hij weer 2 weken logeren :D
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

De beagle reuen die ik ken zijn best pittige honden. Doe vooral niet iets wat ze niet willen, dan zijn ze niet te beroerd om een hap uit te delen. Ik ben herders gewend, die kunnen dat ook. Maar de beagle hebben dan nog een eigen willetje, wat het niet makkelijker maakt.
De beagle teven die ik ken, zijn behoorlijk stout :mrgreen: Bedenken echt van alles "wat kan ik nu uitvreten". Ze zijn wel een stuk milder dan de mannelijke variatie :D
Owja en allemaal zijn ze op vreten uit, uit tassen jatten, poep vreten. Ze doen dat toch wel echt allemaal helaas
Perry en Noah

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Jup.. Als Beau de kans krijgt vreet hij ook uit tassen en als bezoek hun eten te laag houdt pakt hij het ook gewoon uit hun handen. Gister op agilitytraining had hij door dat er een stuk verderop een tas stond met kaas en rodi. Waren we een oefening aan het doen, knijpt hij er tussenuit richting tas :ugh:

Ach, een beetje karakter is ook wel leuk, al moet 'ie dat soort grapjes niet te vaak flikken. Gister toen hij er weer tussenuit wilde, heb ik even een brul gegeven en dan komt hij toch maar snel terug. Boze baasjes zijn stom :wink: Al win je het als baas toch moeilijk van eten. Beau is wel minder obsessief als eerder, maar toch nog wel op eten uit. Verschil is dat hij vroeger rustig zijn kaken liet klapperen als ik er iets tussenuit probeerde te vissen, nu doet hij dat niet meer :)

En idd.. De mannelijke beagles zijn vaak wat heftiger dan de teven. Men denkt altijd dat het een heel makkelijk ras is als eerste hond, ik zou het niet aanraden.
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Terry schreef:.

Zou iemand iets daarover kunnen en willen vertellen?

ik ken ze allebei :

de beagle ( van een kennis ) was weg om konijnen te sporen , en lette NIET op de baas , kwam niet even kijken waar ze waren !
maar ?
een stabij, die weg is om dezelfde konijnen , kijkt ALTIJD even waar je bent .

dat vond ik het belangrijke ( !! ) verschil .
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ken toch anders ook een staby die totaal niet meer op de baas let als die iets op het spoor was.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb jarenlang een oppasbeagle gehad: Rick. Rick zorgde altijd voor veel opschudding. Als hij alleen moest blijven, dan was dat in de bench. Hij scheurde kleedjes kapot, dus ik kreeg een tas vol dekens mee. (bleef bij ons zelden alleen thuis). De gordijnen moesten dicht en de radio aan, dan ging het best prima. Rick kon ook prima loslopen als was ik wel selectief in routes. Bepaalde routes trok hij wel zijn eigen plan. Hij was vooral gericht op het eten van kattenpoep. Hij ontsnapte standaard 1x uit de voordeur om poep uit tuinen van buren te eten. Als je hem achterna ging kon je uren achter hem aanlopen, als je even wachten en wat lekker had, dan kwam hij na enkele secondes terug. Rick luisterde prima, ook naar mij als oppas, al had die gehoorzaamheid dus wel enige randvoorwaardes...

Rick was voor een reu best makkelijk met andere honden, dat zie ik wel anders met andere reu beagles.
Rick was geobsedeerd door eten en had geen schroom om het elke keer gewoon onder je neus vandaan te pikken. Elke x weer.

Maar wat vond ik het altijd leuk met Rick. En Rick kwam graag bij ons. Baasje noemde ook altijd dat hij naar het kuuroord ging, want hij kwam standaard enkele kilo's lichter thuis )ze hadden 3 jonge kinderen en er werd dus regelmatig wat eten gepikt. En Rick moest een week bijkomen van alle activiteiten bij ons en luisterde weer weken als een tierelier!
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Maeve schreef:De Beagle die ik ken is best lief, aanhankelijk en vriendelijk. Maar loslopen blijft lastig want je krijgt er soms moeilijk contact mee. Ze heeft een GG A cursus doorlopen en dat ging goed, dan is ze op het veld en heeft ze aandacht (al volgt ze niet met haar kop in haar nek ofzo :wink: ) maar als je in het bos loopt met haar en ze pikt een geur op, is ze niet meer te bereiken. Ik heb het geprobeerd (met een lange lijn) maar ze is op dat moment echt ver weg. Ik heb geroepen, geschreeuwd, gezwaaid..niks. Uiteindelijk tikte ik haar aan en keek ze ineens verschrikt op "oh hey! Riep je?" :LOL: De Stabijs die ik ken hebben dat niet zo sterk, als die niet luisteren doen ze dat puur omdat ze dat gewoon niet willen :pffff:
zo denk ik er idd ook over ja :) Vind het wel hele schattige honden maar niets voor mij. Vind Pom eigenwijs genoeg haha
Terry
Zeer actief

Ik heb 2 stabijs en een T-Boy gehad die heel vlot achter de konijnen aan gingen. T-boy had zijn oren vol bananen en kwam echt niet terug toen hij pas bij ons was. Met de jaren is dat beter geworden en kon ik hem uit volle jacht terug roepen. De stabijs waren misschien iets makkelijker terug te halen maar heb ook wel jankend staan vloeken dat ze me de middelvinger gaven en dat deed T-Boy dan weer niet.
Er ligt een mooie taak voor me begrijp ik, weer vol in de trainingsmodus en oefenen, oefenen, oefenen.
Groetjes, Terry
Pakdebal

Tara schreef:
Pakdebal schreef:[
ik ken ze allebei :

de beagle ( van een kennis ) was weg om konijnen te sporen , en lette NIET op de baas , kwam niet even kijken waar ze waren !
maar ?

Ik ken meerdere stabijs die volstrekt hun eigen wandeling maken bij ons in het bos. Die letten nergens op, ja, op hun eigen agenda.
Dan heb ik nog liever een Beagle eerlijk gezegd, die luistert gewoon niet omdat zijn oren op slot gaan. Die stabijs luisteren niet omdat ze de baas lekker de middelvinger geven.
dan letten deze mensen niet op, want ik zag elke keer maar even (!!) een koppetje tevoorschijn komen , zelfs op een duinpan .

je moet wel ook ZELF kijken waar je hond is , want dat koppetje komt als een duveltje ergens boven een struikje . :D

ze lopen paralel met jou mee , dat is het komische , Bauke kwam altijd voor mij weer uit die struiken . , hij had een stukje afgesneden !
Terry
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Tara schreef:
Pakdebal schreef:[
ik ken ze allebei :

maar ?

Ik ken meerdere stabijs die volstrekt hun eigen wandeling maken bij ons in het bos. Die letten nergens op, ja, op hun eigen agenda.
Dan heb ik nog liever een Beagle eerlijk gezegd, die luistert gewoon niet omdat zijn oren op slot gaan. Die stabijs luisteren niet omdat ze de baas lekker de middelvinger geven.
dan letten deze mensen niet op, want ik zag elke keer maar even (!!) een koppetje tevoorschijn komen , zelfs op een duinpan .

je moet wel ook ZELF kijken waar je hond is , want dat koppetje komt als een duveltje ergens boven een struikje . :D

Jon stabij misschien, de mijne absoluut niet, weg was weg en ik kon de boom in.
Groetjes, Terry
Pakdebal

Terry schreef: Jon stabij misschien, de mijne absoluut niet, weg was weg en ik kon de boom in.
in het begin durfde ik nooit door te lopen , en bleef ik staan, dat was voldoende voor hem, om lekker verder te snuffelen .
totdat
ik toch wel verder liep ( hem in de gaten houdend ) en warempel , hij liep met mij mee, maar dan 50 meter verder van mij af , de struiken door .

daar staan ze om bekend, met meelopen op weilanden met de boer , op zoek naar mollen , dus zelfstandig maar toch de boer in de gaten houdend
Pakdebal

Tara schreef:Als ik zeg dat ze hun eigen agenda hebben, dan letten ze dus echt niet op de baas. Niks kopje in beeld en niks parallel meelopen. Luisteren Ho maar!
luisteren naar wat ?. :denken:

dacht je werkelijk, dat je een geconcentreerde jachthond kon terugfluiten ? :D

daar gaat het niet om , hier ging het om " het in de gaten houden van de baas "
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

De Beagle van mijn tante is super eigenwijs, dus als je een commando geeft net doen alsof hij het niet hoort en gaat (weer verder) zijn neus achterna. Hij ontsnapt ook altijd zeker nu ze op een boerderij wonen, zelfs nu het een hele oude, dove en dikke grijze hond is, hij weet altijd wat te vinden waardoor hij vrolijk de grote wijde wereld in trekt en pas na een paar uur terug komt of terug gebracht wordt. Maar verder is hij wel lief hoor :mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Pakdebal schreef:
Tara schreef:Als ik zeg dat ze hun eigen agenda hebben, dan letten ze dus echt niet op de baas. Niks kopje in beeld en niks parallel meelopen. Luisteren Ho maar!
luisteren naar wat ?. :denken:

dacht je werkelijk, dat je een geconcentreerde jachthond kon terugfluiten ? :D

daar gaat het niet om , hier ging het om " het in de gaten houden van de baas "
Maar dat doen ze dus niet allemaal, het zijn niet allemaal brave baukes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”