Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup klein ras, optillen bij onbekende grote honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

pup klein ras, optillen bij onbekende grote honden?

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Oke, Sjonnie weegt nog geen 3 kg en ik merk dat ik ineens met argusogen iedere grote hond bekijk. Vooral als ze loslopen en van een sterk ras zijn, rottweiler, am. Stafford, doggen et., maar ook hyper/drukke jachthonden (lab/weimaranarer) Tot nu toe til ik Sjon dan rustig even op en lijn Suus aan. Suus kan nogal pittig reageren als de sterke/stoere honden te hoge poterig op ons afkomen, dus om geknok voor te zijn, lijn ik haar even aan.

Blijkt de grote hond, toch rustig en vriendelijk laat ik Sjon even kennismaken.
Doe ik hier goed aan, of kweek ik zo angst voor grote honden aan?
Suzanneke
Actief
Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje
Aantal honden: 1

Re: pup klein ras, optillen bij onbekende grote honden?

Ongelezen bericht door Suzanneke »

In principe hoor ik altijd dat het oppakken van een kleine hond bij een grote hond niet goed is.
Ikzelf til Evi (net wat groter dan een chihuahua) eigenlijk niet op. Als de honden zijn aangelijnd zie je vaak wel aan het gedrag van het baasje hoe de hond is. Sommige eigenaren houden hun grote hond angstvallig dicht bij hun of blijven stil staan. In dat geval loop ik er met een boog omheen met Evi strak naast me (madame vindt namelijk elke hond leuk, ongeacht of ie goede bedoelingen heeft of niet). Mocht een grote hond loslopen en te druk op Evi afkomen (daar wordt ze wat bang van) dan scherm ik de grotere hond af met mijn benen. Optillen doe ik dus niet.
In het geval van een pup is het ook behoorlijk hondafhankelijk wat ik zou doen. Als een grote hond rustig komt snuffelen en de baas is in de buurt en staat het ook toe, dan zou ik mijn pup lekker op de grond laten staan. Grote honden kom je overal tegen, dus laat er maar lekker aan wennen.
Met onrustige/wilde/drukke/valse honden zou ik ze met je benen afschermen. Heb gehoord dat je je pup vooral niet op moet pakken wanneer een hond agressief is, het schijnt dat jij als baas dan de pineut bent.
Het blijft een kwestie van inschatten en dan maar niet wat jij fijn vindt dus!
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Had ik het maar gedaan bij Bros :ugh: dan had ik nu niet zo'n bange hond gehad.
Renee1966
Zeer actief

Oke dan blijf ik optillen. Voelde me af en toe een beetje tuttig, maar ik wil ook niet dat-ie stuk gaat :blauwoog:
Met je benen afschermen is lastig als ik Suus bij me heb. Als zij het nodig vind om zo'n hond aan te pakken, moet ik haar al achter me parkeren, plus ik wil niet dat Sjon er dan tussen verzeild raakt. Hoewel hij denk ik niet vies van een relletje is :mrgreen:
Renee1966
Zeer actief

Nanna schreef:
Suzanneke schreef: Heb gehoord dat je je pup vooral niet op moet pakken wanneer een hond agressief is, het schijnt dat jij als baas dan de pineut bent.
Die dag zullen we godverredomme beleven :S: :zweep:
Dus als er een agressieve hond aankomt moet je je pup laten staan en het maar laten uitzoeken. Een loslopende, niet onder contrôle staande hond die mijn pup/kleine hond wil aanvallen krijgt heel simpel een schup in zijn bek. Wegwezen.
Daar ben ik niet bang voor. Nog nooit gebeten door honden met kwade bedoelingen, meestal kan ik ze wel wegbrullen.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Geen klein hondje hier maar als wel.
Hop de lucht in.
Zonder extra aandacht eraan te geven, alsof het doodnormaal is weer op de grond als de kust weer veilig is.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Nou blij toe. Hoe doen jullie dat met pups van grote rassen bv dh of lab die al wat ouder zijn en dus groter. Sjon mag van mij best er mee spelen, maar alleen gecontroleerd, dus de grotere in eerste instantie aan de riem en als ik zie dat het niet te ruig gaat, ook wel even los. Maar niet te lang, want dan gaat Sjon, door de opwinding, rijden. Ik krijg daar wel commentaar op, dat hij heus niet zo stuk is. Ik heb juist de indruk dat die grote pups veel te onbesuisd kunnen zijn en dat hij daar een blessure door kan oplopen. Overdreven voorzichtig of niet?
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt toch zelf een grote en een kleine?
Hoe gaat dat dan?
Hier was Cas met zijn dik 30 kilo echt top met het Suske.
Maar als hij haar zat was werd ze echt ondergeschoffeld :engel:
Geen gaatjes, geen blessures.
Wel heul duidelijk :wink:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Renee1966 schreef:Nou blij toe. Hoe doen jullie dat met pups van grote rassen bv dh of lab die al wat ouder zijn en dus groter. Sjon mag van mij best er mee spelen, maar alleen gecontroleerd, dus de grotere in eerste instantie aan de riem en als ik zie dat het niet te ruig gaat, ook wel even los. Maar niet te lang, want dan gaat Sjon, door de opwinding, rijden. Ik krijg daar wel commentaar op, dat hij heus niet zo stuk is. Ik heb juist de indruk dat die grote pups veel te onbesuisd kunnen zijn en dat hij daar een blessure door kan oplopen. Overdreven voorzichtig of niet?
nee, ik vind van niet
ik vraag me altijd af wat je erbij wint als je pup stuk gaat/ bang wordt door onbesuisd spel van een andere hond.
ik deed het in elk geval niet, ook niet met mijn dh pup.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Toen Morris nog een pup was liet ik hem liever niet met de hele kleintjes spelen. Juist omdat hij toen echt niet in de gaten had dat klein ook snel stuk betekent. Nu hij volwassen is kan hij juist heel goed met kleine hondjes. Nu laat ik hem gerust met een chihuahua spelen, hij is heel voorzichtig. Bij kleine pupjes gaat hij liggen en dan huppen de pups om en over hem heen.
Maar ik zou dus mijn kleine pup niet met grote pups laten spelen. Ze zijn dan vaak nog redelijk onbesuisd en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Renee1966
Zeer actief

Suske schreef: Hier was Cas met zijn dik 30 kilo echt top met het Suske.
Maakr als hij haar zat was werd ze echt ondergeschoffeld :engel:
Ja maar dat was volwassen hond en pup beide groot ras. Sjon wordt maar een kilo een of 6, Suus weegt er 28. Ik laat ze nu alleen onder toezicht spelen, omdat Suus wel te hard kan gaan. Corrigeren mag ze natuurlijk wel, dat doet ze nog erg zacht. Ik merk dat hij nog veel krediet heeft. Kluiven worden bv uit haar bek gehaald, sinds een paar dagen vindt ze dat niet meer leuk en gromt wat, maar dat maakt weinig indruk. Ze pakt dan niet door.

Edit quote hersteld
Renee1966
Zeer actief

Bedankt voor de reacties, ik ga gewoon op deze voet verder, minste kans op schade tijdens het opgroeien.
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:
Suske schreef: Hier was Cas met zijn dik 30 kilo echt top met het Suske.
Maakr als hij haar zat was werd ze echt ondergeschoffeld :engel:
Ja maar dat was volwassen hond en pup beide groot ras. Sjon wordt maar een kilo een of 6, Suus weegt er 28. Ik laat ze nu alleen onder toezicht spelen, omdat Suus wel te hard kan gaan. Corrigeren mag ze natuurlijk wel, dat doet ze nog erg zacht. Ik merk dat hij nog veel krediet heeft. Kluiven worden bv uit haar bek gehaald, sinds een paar dagen vindt ze dat niet meer leuk en gromt wat, maar dat maakt weinig indruk. Ze pakt dan niet door.

Edit quote hersteld
Maar Cas woog toen een kilo of 35.
Het Suske een kilo of acht.
Ging perfect, ouwe baas wist wel hoe en wat :I:
Andere honden was lastiger inderdaad, lomp, lomp nog veel lomper.
Maar als jij pup de lucht in wilt tillen, gewoon doen.
Heb ik met Suske ook wel gedaan, hoewel die heel graag een potje wilde matten :O:

Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Nanna schreef:
Suzanneke schreef: Heb gehoord dat je je pup vooral niet op moet pakken wanneer een hond agressief is, het schijnt dat jij als baas dan de pineut bent.
Dus als er een agressieve hond aankomt moet je je pup laten staan en het maar laten uitzoeken. Een loslopende, niet onder contrôle staande hond die mijn pup/kleine hond wil aanvallen krijgt heel simpel een schup in zijn bek. Wegwezen.
en terecht!
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Suske schreef:Geen klein hondje hier maar als wel.
Hop de lucht in.
Zonder extra aandacht eraan te geven, alsof het doodnormaal is weer op de grond als de kust weer veilig is.
Precies. En vooral niet stil blijven staan. Optillen, omdraaien en weglopen, en zodra het weer kan zonder iets te zeggen weer neerzetten en meteen weer doorlopen. Gewoonste zaak vd wereld op die manier :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Renee1966
Zeer actief

Haha die Suske. Ja ik blijf, in situaties die ik niet vertrouw, optillen
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik til mijn jacks ook op altijd. Zijn toch hele sociale honden geworden (los dan). Leuke bijkomstigheid; onder het wandelen komt er nu soms eentje even voor me staan, springt in mijn armen om likje te geven en springt er vrolijk weer uit na 2 stappen lopen en rent weg.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Renee1966
Zeer actief

tekkel schreef:
Suske schreef:Geen klein hondje hier maar als wel.
Hop de lucht in.
Precies. En vooral niet stil blijven staan. Optillen, omdraaien en weglopen, en zodra het weer kan zonder iets te zeggen weer neerzetten en meteen weer doorlopen. Gewoonste zaak vd wereld op die manier :wink:
Zo zal ik het doen :ok:
Renee1966
Zeer actief

Es schreef:Ik til mijn jacks ook op altijd. Zijn toch hele sociale honden geworden (los dan). Leuke bijkomstigheid; onder het wandelen komt er nu soms eentje even voor me staan, springt in mijn armen om likje te geven en springt er vrolijk weer uit na 2 stappen lopen en rent weg.
Oh dat is wel heel leuk
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:Haha die Suske. Ja ik blijf, in situaties die ik niet vertrouw, optillen
Ja, dat kreng stond al met 8 weken een volwassen Tosa Inu uit te dagen :O:

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Oeps.....gelukkig heeft Sjon niet zo'n groot ego.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Eens met de anderen :ok:
Misschien kan je af en toe wel even met Sjon alleen gaan (niet om hem dan maar te laten verslinden :tongue: ) en/of iets afspreken met iemand met een vriendelijke volwassen hond?
Met Suus er bij is nog even wennen omdat je er dan twee in de gaten moet houden :mrgreen:
Zo'n uk laten spelen met pups van grotere rassen zie ik zelf eigenlijk ook niet zo zitten :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Renee1966
Zeer actief

Ja Sjon gaat ook alleen mee op pad. De dh-pup waar het hier om ging is van familie. Deze gaan we voorlopig regelmatig tegenkomen bij bezoekjes. Ik houd wel goed in de gaten dat ze t niet te bont maken. Zo ja, is het direct afgelopen met spelen.
Andere grote pups zal niet vaak of niet voorkomen
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik zou ook optillen hoor. Ik heb zelf een grote hond en ik weet dat ie altijd erg lief en voorzichtig is met pups, mits ze nog erg jong zijn. Pubers is ie minder lief tegen. Maar ik vraag me af of iedereen met een grote hond ze wel goed in de gaten houden. Ook als honden aangelijnd zijn, letten mensen vaak niet goed op. Het idee is dan dat ie toch aan de lijn zit, maar je bent echt te laat met terugtrekken als ie 'hap!' wil zeggen.

Dus ik zou er ook geen risico in nemen. Uiteindelijk ben je de roedelleider, en ik denk zo, alles wat me niet bevalt, hou ik tegen. Ik laat ze niks zelf uitzoeken, of weinig iig. Alleen als ik zeker weet dat ze zich goed zullen gedragen, laat ik de teugels vieren. En bij Bruno doe ik dat minder snel als bij Shelly, gewoon door zijn grootte en lompe onhandigheid. En bij onbekende honden, trek ik de grens natuurlijk heel snel want die ken ik niet. Wat de baas ook zegt.
Renee1966
Zeer actief

Ja precies. Ik ging wat twijfelen, omdat je toch wel negatieve reacties krijgt als je een pup optilt. Sjon gaat lekker op de arm als ik het niet vertrouw en ik blijf t gewoon doen :pffff:
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Nanna schreef:
:cheer: Bij mij hetzelfde, een maat 46 in zijn bek. Zijn baas ook als hij erover klaagt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Op "school" mogen alleen de honden van de puppy-klas een poosje los met elkaar spelen maar dan word er wel een selektie gemaakt; de puppy's van de kleine rassen apart van de puppy's van grote rassen. Ook word er gekeken naar lompigheids-nivo versus "ik vind alles nog heeeeel eng". Een jong, nog onzeker puppy hoeft echt geen trauma op te lopen van een bijtende bullebak. Een overvriendelijk, te enthousiaste lobbes kan ook veel leed veroorzaken.

Als je dit soort aandacht en een zekere mate van beveiliging al inbouwd binnen club- c.q. schoolverband dan moet je maar denken dat je op straat nog een extra stapje mag nemen. Even op de arm en "de kat uit de boom kijken".
Afbeelding
Anneke & Timka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Anneke & Timka »

Afgelopen weekend heb ik mijn Timka (een pupje van 5 maanden) ook opgetild.
Zo uit het niets kwam er een grote hond op ons afstormen met de lijn al stuiterend achter zich aan.
Vertrouwde het voor geen meter. Toen ik Timka op de arm had bleef dat beest tegen mij opspringen met zijn modderpoten en hapte naar Timka. Had mijn hele jas en broek smerig. Komt de eigenaar dat kreng ophalen en zegt: "Dat doet die anders nou nooit". Ja doei zeg! Was door het voorval zo verbouwereerd dat ik vergeten was te vragen of hij de stomerij gaat vergoeden......
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

hier gaan ze ook de lucht in, als ik het niet vertrouw.
Heb hier een kleine (3 maanden) die denkt dat ze zo stoer is, dat ze een volwassen cane corso wel ff aankan,
dus aan zelfvertrouwen geen gebrek :engel:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Renee1966
Zeer actief

Haha ja Sjon lijdt ook aan zelfoverschatting. Grapjas.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”