Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Klein hondenrelletje op de dijk
Moderator: moderatorteam
- pointer
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound - Aantal honden: 2
Klein hondenrelletje op de dijk
Ik ben een beginnende hondeneigenaar en kwam vanmiddag in een situatie waarvan ik me afvraag of ik het had kunnen voorkomen en/of ik het anders had moeten doen.
De situatie was als volgt, wij (man en ik), nemen onze Pablo mee voor een wandeling op de dijk. Wij nemen de hond van de buren mee, dit is een appenzeller reu van 18 maand. Samen met de Pablo de beste maatjes, niets leuker dan schouder aan schouder rennen. De buurman had ons verteld dat Fem soms een probleem heeft met andere reuen. Boodschap: aanlijnen als hij fixeert op een andere hond.
Komen we op de dijk een airdale terrier reu tegen. Pablo huppelt er op af, even snuffelen en gaat maar weer rennen. Fem blijft op afstand, lijkt zich zo onzichbaar mogelijk te maken, draait zijn kop weg. Net op het moment dat ik denk, dit is niet oke, gaat het mis. De airdale terrier valt uit na Fem, hoop gesnauw en gegrauw. Fem ligt op de grond, de airdale staat erover heen. Lijkt hem tegen de grond te houden. Mijn man springt er tussen en probeert Fem weg te halen, maar wordt tegengehouden door de eigenaar van de airdale. De honden moesten het zelf maar uit zoeken, is goed voor ze, het is een rangorderding!
Had mijn man geen boodschap aan , hij heeft Fem aan zijn tuigje gegrepen en weggetrokken. Airdale kreeg letterlijk een schop tegen zijn kont van de baas.
We zijn doorgelopen en verder niets aan de hand, geen prikgaatjes in de hond.
Ik heb ongetwijfeld tig signalen gemist, had Fem eerder uit de situatie moeten halen, maar moet je het de honden dan zelf maar uit laten zoeken?
Ik baal er wel van, Fem is volgens zijn baasjes een onzekere hond en dat zal er na vanmiddag niet beter op zijn geworden.
De situatie was als volgt, wij (man en ik), nemen onze Pablo mee voor een wandeling op de dijk. Wij nemen de hond van de buren mee, dit is een appenzeller reu van 18 maand. Samen met de Pablo de beste maatjes, niets leuker dan schouder aan schouder rennen. De buurman had ons verteld dat Fem soms een probleem heeft met andere reuen. Boodschap: aanlijnen als hij fixeert op een andere hond.
Komen we op de dijk een airdale terrier reu tegen. Pablo huppelt er op af, even snuffelen en gaat maar weer rennen. Fem blijft op afstand, lijkt zich zo onzichbaar mogelijk te maken, draait zijn kop weg. Net op het moment dat ik denk, dit is niet oke, gaat het mis. De airdale terrier valt uit na Fem, hoop gesnauw en gegrauw. Fem ligt op de grond, de airdale staat erover heen. Lijkt hem tegen de grond te houden. Mijn man springt er tussen en probeert Fem weg te halen, maar wordt tegengehouden door de eigenaar van de airdale. De honden moesten het zelf maar uit zoeken, is goed voor ze, het is een rangorderding!
Had mijn man geen boodschap aan , hij heeft Fem aan zijn tuigje gegrepen en weggetrokken. Airdale kreeg letterlijk een schop tegen zijn kont van de baas.
We zijn doorgelopen en verder niets aan de hand, geen prikgaatjes in de hond.
Ik heb ongetwijfeld tig signalen gemist, had Fem eerder uit de situatie moeten halen, maar moet je het de honden dan zelf maar uit laten zoeken?
Ik baal er wel van, Fem is volgens zijn baasjes een onzekere hond en dat zal er na vanmiddag niet beter op zijn geworden.
Groetjes Iris
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Kirry
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Klein hondenrelletje op de dijk
Ik vind dat jullie goed hebben gehandeld. Dat honden het zelf maar moeten uitzoeken is dom en achterhaald. Waarom zou je zoiets laten gebeuren als het gaatjes tot gevolg kan hebben of een trauma. Nee hoor. Meer dan juist gehandeld. 
- dagmar88
- Zeer actief
pointer schreef: Ik heb ongetwijfeld tig signalen gemist, had Fem eerder uit de situatie moeten halen, maar moet je het de honden dan zelf maar uit laten zoeken?
Nee, helemaal niet. Je man heeft het goed gedaan
Je moet alleen niet gaan wachten op gefixeer. Als dat moment er eenmaal is ben je vaak te laat en andere honden vinden het vaak erg vervelend en gaan ook weer reageren.
Zou Fem bij je roepen wanneer je een onbekende hond of reu aan ziet komen, even aan de lijn houden, een aandachtsoefeningetje doen zodat hij zich niet op de andere hond focust en door blijven lopen.
En inderdaad flink balen...
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zeker niet zelf laten uitzoeken inderdaad maar de hond uit de situatie halen. En zoals je zelf al zegt misschien de volgende keer zelfs iets eerder als dat lukt?
Voor mezelf is die grens heel duidelijk: als het niet vanaf het begin (dus bij het eerste ogenblik dat mijn hond de andere hond ziet) vrij en ontspannen gaat, dan wordt er ook niet kennis gemaakt en lijn ik eventueel aan. Het zekere voor het onzekere dus.
Voor mezelf is die grens heel duidelijk: als het niet vanaf het begin (dus bij het eerste ogenblik dat mijn hond de andere hond ziet) vrij en ontspannen gaat, dan wordt er ook niet kennis gemaakt en lijn ik eventueel aan. Het zekere voor het onzekere dus.
- pointer
- Zeer actief
Ja, ik had eerder moeten zijn.
Fem en Pablo hadden de hele wandeling alleen maar oog voor elkaar, andere honden werden genegeerd. En deze airdale was ik 's morgens ook al tegen gekomen, ging toen prima met Pablo.
Dus ik ging er eigelijk vanuit dat het goed zou gaan, maar Fem zend schijnbaar andere signalen uit dan onze onbevangen, huppelde Pablo.
En ja, jammer dat ik die niet op tijd heb gezien.
Fem en Pablo hadden de hele wandeling alleen maar oog voor elkaar, andere honden werden genegeerd. En deze airdale was ik 's morgens ook al tegen gekomen, ging toen prima met Pablo.
Dus ik ging er eigelijk vanuit dat het goed zou gaan, maar Fem zend schijnbaar andere signalen uit dan onze onbevangen, huppelde Pablo.
En ja, jammer dat ik die niet op tijd heb gezien.
Groetjes Iris
- dagmar88
- Zeer actief
-
Frolic
Bedoel je die Airdale die op de dijk bij het park loopt? Ik vertrouw die hond voor geen meter.
Die hond stormde uit het niks op mijn pup af en voor ik het in de gaten had greep hij de bal uit zijn bek. Rende ermee vandoor en die op een afstand van een meter of vijf beurtelings mijn pup en mijzelf fixeren. Luisteren naar zijn baas deed hij echt niet.
Ik houd de bal dus in mijn handen als ik die hond ook maar in de verte zie en dan nog roept die man naar mij dat ik de bal op moet bergen omdat ik hem anders kwijt ben.
En ontlopen kun je hem niet, die hond loopt altijd los en als hij je in de verte ziet stormt hij gewoon op je af. Meestal leidt ik mijn hond af zodat die geen aandacht aan de Airdale schenkt en dan gaat het wel goed, maar ik ben bijzonder op mijn hoede.
Die hond stormde uit het niks op mijn pup af en voor ik het in de gaten had greep hij de bal uit zijn bek. Rende ermee vandoor en die op een afstand van een meter of vijf beurtelings mijn pup en mijzelf fixeren. Luisteren naar zijn baas deed hij echt niet.
Ik houd de bal dus in mijn handen als ik die hond ook maar in de verte zie en dan nog roept die man naar mij dat ik de bal op moet bergen omdat ik hem anders kwijt ben.
En ontlopen kun je hem niet, die hond loopt altijd los en als hij je in de verte ziet stormt hij gewoon op je af. Meestal leidt ik mijn hond af zodat die geen aandacht aan de Airdale schenkt en dan gaat het wel goed, maar ik ben bijzonder op mijn hoede.
- pointer
- Zeer actief
-
nathalie71
dat is zeker balen!
Naar mijn idee heb je goed gehandeld bovendien is het ook je eigen hond niet,voor het zelfde geld ging het goed mis,hoe had je je dan gevoeld?
Met dat maar uit laten vechten ben ik het in dit geval niet eens.
Naar mijn idee heb je goed gehandeld bovendien is het ook je eigen hond niet,voor het zelfde geld ging het goed mis,hoe had je je dan gevoeld?
Met dat maar uit laten vechten ben ik het in dit geval niet eens.
- dagmar88
- Zeer actief
pointer schreef:Ah Dagmar, ik had idd niet goed gelezen.
- pointer
- Zeer actief
Hoi Frolic,
Het zal dezelfde airdale zijn, want vanmorgen liep deze hond met een balletje in de bek, deze liet hij vallen. Pablo pakt het balletje. Maar ik wil geen geklooi met elkaars balletjes, dus deze weer inleveren bij de airdale. Baasje zei nog, grappig mijn hond vind altijd overal balletjes. Mmmmmm, dat " vinden" moet ik dus met een korrel zout nemen.
Ik ben voortaan op mijn hoede voor deze hond, maar ik neem het vooral zijn baas kwalijk.
Het zal dezelfde airdale zijn, want vanmorgen liep deze hond met een balletje in de bek, deze liet hij vallen. Pablo pakt het balletje. Maar ik wil geen geklooi met elkaars balletjes, dus deze weer inleveren bij de airdale. Baasje zei nog, grappig mijn hond vind altijd overal balletjes. Mmmmmm, dat " vinden" moet ik dus met een korrel zout nemen.
Ik ben voortaan op mijn hoede voor deze hond, maar ik neem het vooral zijn baas kwalijk.
Groetjes Iris
- pointer
- Zeer actief
Hoi Frolic,
Groetjes Iris
-
Frolic
Ja dat snap ik. Ben jij hem eerder tegengekomen? Wanneer loop jij.pointer schreef:
Ik loop er altijd in elk geval rond 8.30 en kom hem vaak tegen. Misschien maar wat later gaan lopen dan.
- pointer
- Zeer actief
Ik of mijn man loopt meestal rond een uur of 9 op de dijk. We komen dit duo niet vaak tegen.
Groetjes Iris
- pointer
- Zeer actief
Goed om te lezen, dat we er goed aan gedaan hebben om Fem uit de situatie te halen. Hij keek daarna ook zo beteuterd, we hebben er verder ook niet veel aandacht aan besteed, duurde even maar daarna toch maar weer rennen met Pablo.
Groetjes Iris
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik vind airdales geen vervelende honden, maar in de sociale omgang met vreemde honden vertrouw ik ze überhaupt niet. Kay na 2 aanvaringen vind ze allemaal stom