Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe kan ik de cirkel doorbreken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Aantal honden: 1

Hoe kan ik de cirkel doorbreken?

Ongelezen bericht door Eelke »

Teun heeft dagelijks momenten dat hij naar me toe komt en dan in mijn arm gaat bijten. Ik heb dat in eerste instantie geïnterpreteerd als een boodschap dat hij uit wil. Het gebeurt elke paar uur dus dat klopt nog wel met zijn schema, er komt ook voldoende uit aan de achterkant dus ik ga ervan uit dat ik dat goed begrepen heb.

Maar er zijn momenten dat ik niet degene zal zijn die hem uitlaat, of dat hij nog even moet wachten omdat ik mijn thee op wil drinken etc. Hij bijt best hard in mijn arm dus dan zeg ik nee of niet doen. Ik heb het hoge au-roepen geprobeerd maar dat maakt tot op heden geen indruk. Als het een paar keer rond gegaan is van hij bijt, ik zeg nee, duw hem weg, hij bijt weer, ik draai me om, hij bijt in mijn rug, ik sta op en loop weg, hij bijt in mijn benen/vest/etc, dan word ik boos en roep ik NEE of HOU OP. Dan vervolgens begint hij tegen me te blaffen, soms weer afgewisseld met bijten. Dan roep ik weer nee, hij gaat weer blaffen, etc. Het blaffen begint ook wel eens meteen als ik de eerste keer nee zeg. Het zijn losse blafjes, hij heeft zijn oren naar achteren en zwiept (volgens mij) een klein beetje met het puntje van zijn staart. En hij kijkt me dan aan.

Het is een circkeltje waar we niet uitkomen, we allebei gefrustreerd van raken en ik blijkbaar niet de tools heb om te doorbreken. Hij is nog maar 5 maanden dus kan het zijn dat hij net als een klein kind gewoon NU zijn zin wil hebben :boos: ?
Ik heb ook een keer geprobeerd om juist meteen op te staan en met hem naar buiten te gaan zodra hij kwam buurten en het erop leek dat hij ging bijten. Maar ik ben bang dat ik het gedrag juist in de hand werk door hem dan meteen te geven wat hij wil.
Ik heb niet het gevoel dat hij aandacht/een aai wil, want als ik hem aai bijt hij weer in mijn arm :gvd:
Door hem een gevulde kong te geven of met hem te spelen houdt het wel even op, maar dan komt hij daarna toch weer naar me toe.

Zijn er andere aanvliegmethodes die ik kan proberen? Of heb ik gewoon te weinig geduld? Ik wil hem niet fysiek aanpakken (ook dus liever niet wegduwen) want dat werkt volgens mij averechts.
Groetjes van Eelke en Teun
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hoe kan ik de cirkel doorbreken?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dar heb jje de insteek al zodra hij met Kong speeld is hij aan de beurt om eruit te gaan.
Desnoods hang je die kong laten aan een touwtje als hij de link snapt van kong en uitlaten. En aaan die kong bevestig je een belletje .
Hond pakt kong en begint te bellen en word uitgelaten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Het klinkt alsof hij je aan het uitproberen is, hoever hij kan gaan met dit gedrag. Natuurlijk is het een soort van aandacht zoeken, maar dat betekent niet dat je er op in hoeft te gaan wanneer hij jou bijt. Dat wil je niet hebben, dus daar moet geen geaai of wat dan ook op volgen.

Ik zou zeggen, blijf vooral heel kalm en beheerst (dus niet steeds bozer worden/roepen) als dit gebeurt en doe consequent hetzelfde. Dus als hij in je arm bijt, streng 'nee' zeggen en hem naar zijn plaats sturen (desnoods aan de halsband erheen leiden als hij 'plaats' als commando nog niet goed genoeg kent). Dus even een korte time out. Als hij braaf op zijn plaats zit of ligt, dan kan je zeggen dat ie braaf is en dan bijvoorbeeld uitnodigen om naar buiten te gaan. Dus op jouw initiatief, niet op zijn aandringen van in de arm bijten.

Heb je 'nee' wel echt aangeleerd, snapt hij echt wat het betekent?
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

In aanvulling op runninggirl. Ik zou wel een lijntje eraan hangen. Best kans dat als je hem bij de halsband pakt, hij juist happerig wordt. Met een lijntje kun je dat voorkomen
Eelke
Actief

@Nanna
Eelke schreef:Het is een circkeltje waar we niet uitkomen, we allebei gefrustreerd van raken en ik blijkbaar niet de tools heb om te doorbreken.
:lees: Hoe het cirkeltje te doorbreken was mijn vraag inderdaad :wink:

Ik heb dat idee met de belletjes ook overwogen. De vraag is alleen of ik de rest van de gezinsleden eraan krijg. Ik zal sowieso eens beginnen met zijn halsband om te laten in huis zodat ik m makkelijker naar zijn plaats kan sturen. Ik zal ook eens kijken of hij het woord 'nee' echt goed kent. Ik heb het vaak geoefend met de video van Kikopup, brokjes voor zijn neus houden en nee zeggen als hij ze wil pakken, dan belonen als hij wegkijkt of naar mij kijkt. Hij luistert ook wel eens naar nee, maar niet altijd. Nog een puntje voor mij om aan te pakken :study:
Eelke
Actief

Yes, dit zijn duidelijke tips! Ik begrijp wel dat ik de cirkel doorbreek door hem niet te geven wat hij wil, maar ik wist vervolgens niet hoe de gevolgen aan te pakken :)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Eelke schreef:@Nanna
Eelke schreef:Het is een circkeltje waar we niet uitkomen, we allebei gefrustreerd van raken en ik blijkbaar niet de tools heb om te doorbreken.
:lees: Hoe het cirkeltje te doorbreken was mijn vraag inderdaad :wink:

Ik heb dat idee met de belletjes ook overwogen. De vraag is alleen of ik de rest van de gezinsleden eraan krijg. Ik zal sowieso eens beginnen met zijn halsband om te laten in huis zodat ik m makkelijker naar zijn plaats kan sturen. Ik zal ook eens kijken of hij het woord 'nee' echt goed kent. Ik heb het vaak geoefend met de video van Kikopup, brokjes voor zijn neus houden en nee zeggen als hij ze wil pakken, dan belonen als hij wegkijkt of naar mij kijkt. Hij luistert ook wel eens naar nee, maar niet altijd. Nog een puntje voor mij om aan te pakken :study:
:ok:

Probeer het ook te oefenen in andere situaties en met andere dingen. Dus bijvoorbeeld dat je een speeltje in de tuin neerlegt, en met hem (aan de lijn) er langs loopt en dat hij het niet mag pakken. En wat ik zelf zou doen is ook altijd na een 'nee' een alternatief bieden: 'op je plaats', 'doorlopen', 'zit', of maar net wat je van 'm wil. Dus dan leer je tegelijk wat je niet wil en wat hij dus wel mag doen in die situatie.

Misschien kan je het ook leuk maken door iets nieuws te leren. Bijvoorbeeld dat je hem leert zelf zijn riem te pakken en naar je te brengen (op jouw initiatief). Dan moet hij dus met je samenwerken om vervolgens uit te gaan, dat vindt hij vast leuk. Of je kan natuurlijk zelf iets bedenken hoe je het wil doen. Mijn hond moet rustig in haar mand wachten tot ik aangekleed ben omdat ze anders haar rust niet kan bewaren en opgewonden gaat lopen doen. Maar dat heeft best even geduurd voordat ze dat kon.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Eelke schreef: :lees: Hoe het cirkeltje te doorbreken was mijn vraag inderdaad :wink:

Zelf initiatief nemen en gaan voor hij moet.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Je heb al goede tips gehad :ok:
Ik zou idd z'n vrijheid wat beperken en als hij dan hard bijt mag je best een boos vragen of hij helemaal besodemieterd is :gvd:
Ook zou ik het ombuigen, kijken of je ipv bijten iets anders aan kan leren, of dat nou belletjes zijn of wat anders dat maakt niet zoveel uit, als hij maar stopt met bijten!

Ik leer mijn puppen meteen aan dat ze naar de tuindeur lopen als ze naar buiten moeten, hebben ze zo door.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Lunatic schreef:
Ik leer mijn puppen meteen aan dat ze naar de tuindeur lopen als ze naar buiten moeten, hebben ze zo door.
En hoe leer je ze dat, die connectie leggen?
Hier overigens geen probleem, als ze moet poepen gaat ze altijd even voor de deur piepen. Maar uit zichzelf - ben wel benieuwd hoe je dat dan leert. :wink:
Eelke
Actief

Ja dat is het dus, hij geeft verder uit zichzelf niets aan als hij moet. Dit is de enige manier waarop hij erover communiceert. We hebben een bovenhuis dus snel in de tuin zetten (of de tuin zien überhaupt) is niet aan de orde. Het lijkt me daarom moeilijk om hem een handeling aan te leren, omdat er veel tijd zit tussen de handeling (dus bellen of riem halen) en daadwerkelijk buiten staan. Ik weet niet of hij dat aan elkaar kan linken?
Eelke
Actief

Het gaat in ieder geval een stuk beter nu! Ik pas het 'nee -> alternatief' toe en dat werkt goed. Ook heb ik op de dagen dat ik hem moet uitlaten, ervoor gezorgd dat ik voor hij begon te dreinen met hem de deur uit ging. Keiharde negeermodus wil ook nog wel eens helpen (t.o.v. de halfzachte negeermodus, hij voelt het echt feilloos aan wanneer ik tijdens het negeren stiekem denk van 'goh het is nu eigenlijk wel tijd voor hem' :zweep: ).

Hij doet het desondanks ook nog wel eens op momenten dat hij al opgewonden is, bijv als er bezoek is of er wordt veel rondgelopen door verschillende mensen. Dan gaat hij staan blaffen en bijten bij degene die nog wel op zijn/haar stoel zit. Als hij dan na negeren/wegsturen etc nog niet ophoudt, wordt hij op zijn plaats geparkeerd. Ik denk dat dat ook momenten zijn waarop hij (nog) niet in staat is om zelf zijn rust op te zoeken....
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

_Leonie schreef:
Lunatic schreef:
En hoe leer je ze dat, die connectie leggen?
Hier overigens geen probleem, als ze moet poepen gaat ze altijd even voor de deur piepen. Maar uit zichzelf - ben wel benieuwd hoe je dat dan leert. :wink:
Sorry ik had dit gemist.

Ik moest er wel even over nadenken :F: maar ik denk door ten eerste altijd hetzelfde te doen, dus als ze uit de bench komen, na het eten en spelen, dan loop ik naar de deur en als we daar zijn zeg ik (ik benoem dus alles) kom gaan we een plas doen, dan meteen de deur open.....goedzo als ze mee naar buiten lopen. Buiten zeg ik ga maar plassen/poepen en als ze dat doen, ja goedzo dat is plassen/poepen :cheer: Ze hebben het hier allemaal zo door, moeten ze wat dan lopen ze meteen naar de deur :8):

Eelke, misschien kan je hem leren om zijn riem te pakken als hij moet? Mijn eerste hond, een grote witte kees :I: deed dit, heb ik hem niet aangeleerd, deed hij netjes uit zichzelf.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Eelke
Actief

Thanks Lunatic! Misschien is het wel een goed idee om hem aan te leren zijn riem te pakken als hij moet, hij is daar snugger genoeg voor. Die moet dan wel een andere plek krijgen, want die ligt nu in de gang bij de jassen etc en daar kan Teun normaal gesproken niet bij.
Wat aanleren betreft, is dat dan een kwestie van riem ergens neerleggen, benoemen, als hij 'm pakt omdoen en naar buiten gaan?

Op dit moment loopt hij om zoveel verschillende redenen naar de deur (variërend van 'effe kijken of ie misschien open staat' tot achter iemand aan huppelen of wachten tot je terugkomt van de wc) dat ik niet goed weet of ik daarin onderscheid kan maken wanneer hij echt naar buiten moet, laat staan of ik hem dat kan laten inzien...

edit: hij loopt ook echt alleen maar naar de deur. Piepen doet hij niet, behalve soms even als er net iemand is weggegaan. Na verloop van tijd gaat hij dan weer wat anders doen. Hij gaat niet zitten wachten ofzo tot je bij hem komt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”