Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude reu wordt langzaam a-sociaal?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Spirit
Actief

Oude reu wordt langzaam a-sociaal?

Ongelezen bericht door Spirit »

Mijn oude Spirit (bijna 12 jaar, ongecastreerde collie reu) is altijd vrij onderdanig geweest naar andere honden (en mensen). Heb ook eigenlijk nooit problemen gehad, met de meeste dominante en aggresieve honden ging met Spirit juist prima.

Echter de laatste tijd word hij ouder en wat krakkemikkiger. En hiermee lijkt hij ook ineens dominant te worden. Niet zo zeer naar ons toe, maar hij heeft een soort houding gekregen, hij loopt fier, wat hij vroeger nooit deed, beetje arrogant dus.

En dat lokt uit dat andere (vrnmlk ongecastreerde en jonge) reuen, hem telkens moeten hebben. Hij valt zelf niet aan, kijkt ze niet eens aan (hij negeert ze dus, flink dominante houding dus), maar wordt wel vaak (van achter) gegrepen de laatste tijd en vecht dan ook echt terug (waar hij vroeger alles over zich heen liet komen).

We beginnen al een beetje andere honden te vermijden; spelen doet hij toch niet meer, in een groep lopen gaat om deze reden eigenlijk niet, er is altijd wel een reu die constant Spirit moet hebben.
Ik heb opgelet in omgang met ons, maar daar zie ik geen dominantie trekken.....

Herkent iemand dit?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Oude reu wordt langzaam a-sociaal?

Ongelezen bericht door Pemba »

Hier is het juist andersom. Tenzin is 13,5 jaar oud en was vroeger bang voor honden. Dat is nu zo goed als over.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien mankeert hij iets en probeert het te maskeren, denk dat je hem niet zo heel veel plezier meer doet met contact met andere honden als hij zo vaak agressie op roept, maar ik zou zelf zijn gezondheid goed in de gaten houden, bij die plotselinge gedragsverandering en die veranderende houding van de buiten wacht
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lijkt mij dat hij pijn heeft of bang is dat hem pijn gedaan gaat worden.
Spirit
Actief

Ja dat zeg ik ook altijd tegen mensen, hij wil dat gezeik aan zijn lijf niet, maar het stomme is dat het verder een juist hele vitale oude hond is.

Hij is echt super druk, blaffen, uitdagen, rondjes rennen, ballen en ook echt niet moe thuis ofzo.
Maar hij straalt schijnbaar toch wat uit. Misschien voelen die jongere reutjes dat ze hem kunnen hebben? Dat hij verzwakt is door leeftijd? En denkt Spirit, ja dáág, ik ben ouder?

Echt dominantere reuen laat hij het wel bij, dan loopt ie in ENORME boog omheen, met staart omlaag.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

S@ndr@ schreef:misschien mankeert hij iets en probeert het te maskeren, denk dat je hem niet zo heel veel plezier meer doet met contact met andere honden als hij zo vaak agressie op roept, maar ik zou zelf zijn gezondheid goed in de gaten houden, bij die plotselinge gedragsverandering en die veranderende houding van de buiten wacht
Hier sluit ik me bij aan.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Misschien omdat hij ouder word en minder zin heeft in het speelse gedoe van andere honden?
Hij laat waarschijnlijk weten dat hij er geen zin in heeft, en dat gaat op een ongezellige manier.
Door weg te grommen, of wat dominanter zijn.
Honden horen hem te respecteren, voor hem is dit een duidelijke manier om aan te geven.
Ik zou het niet corrigeren, het is de taal van de hond.
Hij mag best voor zichzelf opkomen ;)
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Spirit schreef:Ja dat zeg ik ook altijd tegen mensen, hij wil dat gezeik aan zijn lijf niet, maar het stomme is dat het verder een juist hele vitale oude hond is.
Krakkemikkig duidt toch wel op pijn, ook al geven ze dat zelf pas heel laat aan. Ik zou hem laten onderzoeken en pijnstilling overwegen, al was het maar om te zien of het verschil maakt.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 02 dec 2013 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:misschien mankeert hij iets en probeert het te maskeren, denk dat je hem niet zo heel veel plezier meer doet met contact met andere honden als hij zo vaak agressie op roept, maar ik zou zelf zijn gezondheid goed in de gaten houden, bij die plotselinge gedragsverandering en die veranderende houding van de buiten wacht
Lijkt mij ook. :ok:
Pijn?
Sterker wordende doofheid? (vanwege het knokken als hij van achteren gepakt wordt)
Zijn de ogen nog goed?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Weet je zeker dat het dominant doen is? Een staart omhoog doen, kan ook heel goed een onzekerheid maskeren zijn, vaak in combinatie met het borstelen van de rugharen. Heb hier zo'n sukkel maar dan veel jonger.

Dominantie heeft niks met agressie te maken, dus ik vraag me af wat de daadwerkelijk reden is waarom hij bij sommige honden een andere lichaamshouding aanneemt en niet zo aannemen dat het om een rangorde probleem zou gaan.
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik denk dat je hem dan toch tegen zichzelf moet beschermen
Zo'n oudere hond is geen partij voor een jongere reu .

Gr Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Mijn vorige oude Bulldog werd steeds aardiger hoe ouder hij werd :mrgreen: maar wel alleen tijdens wandelingen. In huis werd hij steeds kribbiger naar de andere honden toe en hielden we hem eigenlijk ook wel een beetje apart van de rest, hij liet duidelijk merken ze niet te dichtbij te willen hebben en ik weet ook zeker dat dat kwam omdat hij pijn kreeg.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Brigitte schreef:Mijn vorige oude Bulldog werd steeds aardiger hoe ouder hij werd :mrgreen: maar wel alleen tijdens wandelingen. In huis werd hij steeds kribbiger naar de andere honden toe en hielden we hem eigenlijk ook wel een beetje apart van de rest, hij liet duidelijk merken ze niet te dichtbij te willen hebben en ik weet ook zeker dat dat kwam omdat hij pijn kreeg.
Dat is mijn ervaring ook, dat oudere honden juist makkelijker worden in de omgang. Ik sluit me bij de rest aan, zou pijn niet uitsluiten
Perry en Noah

Afbeelding
Spirit
Actief

Ja het zou er allemaal mee te maken hebben natuurlijk!

Pijn, doof, slecht zicht. Onzekerheid, kan ook goed.

Ik zal eens kijken of ik kan filmen hoe zijn houding veranderd als er een reu voorbij komt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Spirit schreef:Ja het zou er allemaal mee te maken hebben natuurlijk!

Pijn, doof, slecht zicht. Onzekerheid, kan ook goed.

Ik zal eens kijken of ik kan filmen hoe zijn houding veranderd als er een reu voorbij komt.
Wel vroeg genoeg gaan filmen dan.
Sommige honden veranderen al van gedrag op 80 of 100 meter afstand, zonder dat jij dat misschien in de gaten hebt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”