Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gedrag hond naar kat.
Moderator: moderatorteam
-
ErnavH
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boerenfox
- Aantal honden: 1
gedrag hond naar kat.
Mijn pup Branco is 5 1/2 maand en zit steeds mijn kater Bentley van 3 te plagen.
Zo trekt Branco Bentley aan zijn poot de trap af, of hij bijt in zijn oren of trekt aan zijn vacht.
Ook gaat Branco op Bentley rijden.
Maar Bentley is een goedzak en bijt dus niet van zich af.
Als hij een keer met zijn poot slaat is het nog zonder nagels.
Hoe kan ik Branco afleren om dat niet meer te doen?
Ik roep al foei en haal ze uit elkaar maar daar heb ik soms ook bijna een dagtaak aan.
Zo trekt Branco Bentley aan zijn poot de trap af, of hij bijt in zijn oren of trekt aan zijn vacht.
Ook gaat Branco op Bentley rijden.
Maar Bentley is een goedzak en bijt dus niet van zich af.
Als hij een keer met zijn poot slaat is het nog zonder nagels.
Hoe kan ik Branco afleren om dat niet meer te doen?
Ik roep al foei en haal ze uit elkaar maar daar heb ik soms ook bijna een dagtaak aan.
Groetjes Erna
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: gedrag hond naar kat.
zorgen dat je t echt meent, en dat het hem duidelijk is, ik had ook zo`n terror pup en ik heb hem af en toe echt aan zijn bakken gepakt en toegebruld
, maar t was wel over na een tijdje,
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Als brullen/corrigeren niet helpt misschien de pup helemaal een timeout geven? vervelend is nee zeggen en in de gang/keuken ofzo voor een tijdje. werkt hier heel goed het 'wegnemen' van de lol.
En de mijne is 1x op straat de verkeerde kat tegen gekomen en is nu echt een stuk rustiger als het om katten gaat.
En de mijne is 1x op straat de verkeerde kat tegen gekomen en is nu echt een stuk rustiger als het om katten gaat.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Op het moment dat de pup werkelijk de kat "aan zijn poot de trap af trekt" denk ik dat hij veel en veel te ver gaat. Het wordt dan duidelijk tijd om in te grijpen, en niet al te lief.
Is die pup nou besodemieterd? Uiteraard snapt een pup dingen niet automatisch. Het is dus aan de kat of aan ons om dingen duidelijk te maken. Zelf zou ik liever eerder zijn, dan hoeft het niet per se hard.
Maar een pup een kat aan de poot de trap af laten trekken, lijkt mij echt niet slim.
Is die pup nou besodemieterd? Uiteraard snapt een pup dingen niet automatisch. Het is dus aan de kat of aan ons om dingen duidelijk te maken. Zelf zou ik liever eerder zijn, dan hoeft het niet per se hard.
Maar een pup een kat aan de poot de trap af laten trekken, lijkt mij echt niet slim.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik heb ook zo'n hond-kat issue alleen het verschil bij mij is dat de hond en kat niet bij elkaar wonen.
Ik heb veel bereikt met de clicker in combinatie met duidelijk corrigeren. Ik ben steeds het moment gaan belonen dat mijn hond rustig contact met de kat maakt, of haar aandacht van de kat laat afleiden.
Interactie met de kat zorgt hier nog steeds voor enige opwinding, maar het gaat met de dag beter. Terwijl ik in het begin echt met mijn handen in het haar zat. Het leek alsof niets haar van die kat kon afhouden maar door goede timing in clickeren en het opbouwen vanuit weinig verleiding (bijvoorbeeld: de kat zit op de kast) naar veel verleiding (kat rent langs de hond)
Ik heb veel bereikt met de clicker in combinatie met duidelijk corrigeren. Ik ben steeds het moment gaan belonen dat mijn hond rustig contact met de kat maakt, of haar aandacht van de kat laat afleiden.
Interactie met de kat zorgt hier nog steeds voor enige opwinding, maar het gaat met de dag beter. Terwijl ik in het begin echt met mijn handen in het haar zat. Het leek alsof niets haar van die kat kon afhouden maar door goede timing in clickeren en het opbouwen vanuit weinig verleiding (bijvoorbeeld: de kat zit op de kast) naar veel verleiding (kat rent langs de hond)

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ja dat is te doen als de hond en kat niet samen wonen. Ik heb de countertraining (zoekfunctie gebruiken dan vind je hier meer over) bij Norah overwogen met onze katten, maar het lijkt mij haast een onmogelijke opgave want de katten zijn er continue en ik weet niet waar te beginnen.Paisley schreef:Ik heb ook zo'n hond-kat issue alleen het verschil bij mij is dat de hond en kat niet bij elkaar wonen.
Hier helpt tijdig ingrijpen. Niet als de hond als die kat bij zijn poten grijpt, maar vaak eerder zie je al dat de hond spanning opbouwt, omdat hij de kat hoort of iets dergelijks. Al bij die verstrakking ben ik er al bij. Dat is dus heel erg opletten (en ja dat is vermoeiend moet ik bekennen)

- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Bij mij heeft het geholpen om te trainen met een nieuwe beloning die lekkerder is dan zijn eigen brokjes. Teun ziet onze katten een paar keer in de week. Die zijn in maart geboren, dus zelf ook nog behoorlijk jong. Ik ben naar aanleiding van een video van Zak George gaan werken met afleiding in de vorm van vrolijke stemmetjes en stukjes kalkoenfilet als hij niet op de kat maar op mij let.
Hij moet ook ALTIJD zitten als er een kat in de buurt is, en mij aankijken. En als hij dat dan doet is het feest natuurlijk
Ik heb wel eens 'getest' wat hij nou precies met/van de kat wil als hij erbij in de buurt is, maar dan wordt er vooral oriënterend gehapt en dat mag hij natuurlijk niet
Onze katten slaan ook zonder nagels, maar ik heb ook het idee dat ze totaal niet onder de indruk zijn van dat springding wat af en toe langskomt
We zijn nu zo ver dat ik met een kat op schoot zit en hij ernaast kan zitten, zonder iets te doen (ik moet hem wel het commando geven, uit zichzelf doet hij het (nog) niet
). Na een tijdje verliest hij ook zijn interesse meestal wel.
Ik ben nu aan het oefenen met de kat voor zijn neus houden en dan 'nee' zeggen als hij wil happen. Gelukkig hebben wij hele relaxte katten
Hij moet ook ALTIJD zitten als er een kat in de buurt is, en mij aankijken. En als hij dat dan doet is het feest natuurlijk
Ik heb wel eens 'getest' wat hij nou precies met/van de kat wil als hij erbij in de buurt is, maar dan wordt er vooral oriënterend gehapt en dat mag hij natuurlijk niet
Onze katten slaan ook zonder nagels, maar ik heb ook het idee dat ze totaal niet onder de indruk zijn van dat springding wat af en toe langskomt
We zijn nu zo ver dat ik met een kat op schoot zit en hij ernaast kan zitten, zonder iets te doen (ik moet hem wel het commando geven, uit zichzelf doet hij het (nog) niet
Ik ben nu aan het oefenen met de kat voor zijn neus houden en dan 'nee' zeggen als hij wil happen. Gelukkig hebben wij hele relaxte katten
Groetjes van Eelke en Teun
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Wow inderdaad corrigeren, anders loopt het uit de hand. Hier durft de hond niet in de buurt te komen van de katten, maar goed die van bijten ook wel van zich af. En niet zo'n klein beetje ook. De hond kijkt dus wel uit!