Ze doet eigenlijk nagenoeg alles wat ik van haar vraag, meestal......
Toch wandelde ik gister met mijn moeder die aangaf als mij iets zou overkomen zij haar meteen zou nemen. Maar dat ze wel een gehoorzaamheidscursus zou gaan doen met haar. Dit verbaasde me best wel, ik denk zelf dat bepaalde aspecten van haar ongehoorzaamheid niet of lastig af te leren zijn?
Ze heeft natuurlijk naar schatting vanaf een paar maanden oud, zo'n 2 jaar in het bos geleefd. Als ze een konijn ruikt, een eekhoorn ziet of een duif, doen haar oren het NIET meer. Weg is ze en in een totaal andere state of mind. Nou loop ik meestal door op zo'n moment en ga haar al helemaal niet (meer) achterna. Maar denk dat zolang ze mijn stem ergens hoort ze me wel terugvindt. Toch kan het daardoor ook zijn dat ze zolang ze mij hoort door gaat met wat ze op dat moment doet? Haar geur is ook enorm ontwikkeld en ze ruikt extreem van ver voor een niet-jachthond. Ook mensenstront is een dingetje, ze kan het NIET weerstaan en zo kon ik dus al 3 x het afgelopen jaar het bos verlaten met een hond volledig onder de stront.
Evenals katten, die zijn haar allergrootste vrienden en ze is er idolaat van (is destijds ook in gezelschap van 1 kat en 2 honden opgetrokken) kan ze niet weerstaan en ruikt ze voordat ik ze zie.
Alle commando's en kunstjes die nodig of handig zijn beheerst ze dondersgoed, zolang er geen externe factoren zijn zeg maar.....
Mijn moeder past 2 dagen per week op haar en de dames zijn stapel op elkaar. Maar ivm haar onvoorspelbare gedrag durft mijn moeder haar niet los te laten, wat ik goed begrijp overigens.
Zijn dit soort "driften" af te leren met een cursus/training?