Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies gevraagd, toegevoegde waarde cursus met Yoshi?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

advies gevraagd, toegevoegde waarde cursus met Yoshi?

Ongelezen bericht door yuki »

Yoshi is nu sinds iets meer als een jaar bij mij. Ik vind dat ze (zeker voor een pei :tongue: ) best snel geleerd heeft en heb het baasgerichte dat zij ook zeer sterk heeft, aardig uitgebuit

Ze doet eigenlijk nagenoeg alles wat ik van haar vraag, meestal......
Toch wandelde ik gister met mijn moeder die aangaf als mij iets zou overkomen zij haar meteen zou nemen. Maar dat ze wel een gehoorzaamheidscursus zou gaan doen met haar. Dit verbaasde me best wel, ik denk zelf dat bepaalde aspecten van haar ongehoorzaamheid niet of lastig af te leren zijn?

Ze heeft natuurlijk naar schatting vanaf een paar maanden oud, zo'n 2 jaar in het bos geleefd. Als ze een konijn ruikt, een eekhoorn ziet of een duif, doen haar oren het NIET meer. Weg is ze en in een totaal andere state of mind. Nou loop ik meestal door op zo'n moment en ga haar al helemaal niet (meer) achterna. Maar denk dat zolang ze mijn stem ergens hoort ze me wel terugvindt. Toch kan het daardoor ook zijn dat ze zolang ze mij hoort door gaat met wat ze op dat moment doet? Haar geur is ook enorm ontwikkeld en ze ruikt extreem van ver voor een niet-jachthond. Ook mensenstront is een dingetje, ze kan het NIET weerstaan en zo kon ik dus al 3 x het afgelopen jaar het bos verlaten met een hond volledig onder de stront. :ugh:
Evenals katten, die zijn haar allergrootste vrienden en ze is er idolaat van (is destijds ook in gezelschap van 1 kat en 2 honden opgetrokken) kan ze niet weerstaan en ruikt ze voordat ik ze zie.

Alle commando's en kunstjes die nodig of handig zijn beheerst ze dondersgoed, zolang er geen externe factoren zijn zeg maar.....

Mijn moeder past 2 dagen per week op haar en de dames zijn stapel op elkaar. Maar ivm haar onvoorspelbare gedrag durft mijn moeder haar niet los te laten, wat ik goed begrijp overigens.

Zijn dit soort "driften" af te leren met een cursus/training?
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
~Suzanne~
Zeer actief

Re: toegevoegde waarde cursus met Yoshi?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ja en nee ;-)
Maar, aangezien ik zelf ook een cursus leuk vind om te doen zou ik dat altijd iemand anders adviseren. Niet om zo nodig truckjes te leren (al is dat / vind ik dat leuk) maar vooral om een band te gaan kweken met de hond. Daarmee wil ik ook al niet zeggen dat je zonder cursus geen band kunt vormen!
Maar soms kun je handvatten krijgen om toch nog wat aan het gedrag bij te slijpen.

In haar geval zal het jagen niet of nauwelijks af te leren zijn. Of wel.. als je tools / mogelijkheden krijgt waar je tot nu niet aan gedacht had.

Het is in de basis van geen belang of je hond kan "pootje geven" of "opzitten" maar voor mijn honden en mij geldt dat het gewoon leuk is om te doen. Dat is wel zo'n beetje een belangrijke voorwaarde ;-)
Dingen als "kom hier" en "af" kan levensreddend zijn dus dat zijn dingen die ik persoonlijk zeker een hond wil leren. Dat kan wellicht ook zelf maar zeker bij een herplaatser vind ik het helemaal een goed idee om dat onder begeleiding te doen.

Suzanne
yuki
Zeer actief

Re: toegevoegde waarde cursus met Yoshi?

~Suzanne~ schreef:Ja en nee ;-)
Maar, aangezien ik zelf ook een cursus leuk vind om te doen zou ik dat altijd iemand anders adviseren. Niet om zo nodig truckjes te leren (al is dat / vind ik dat leuk) maar vooral om een band te gaan kweken met de hond. Daarmee wil ik ook al niet zeggen dat je zonder cursus geen band kunt vormen!
Maar soms kun je handvatten krijgen om toch nog wat aan het gedrag bij te slijpen.

In haar geval zal het jagen niet of nauwelijks af te leren zijn. Of wel.. als je tools / mogelijkheden krijgt waar je tot nu niet aan gedacht had.

Het is in de basis van geen belang of je hond kan "pootje geven" of "opzitten" maar voor mijn honden en mij geldt dat het gewoon leuk is om te doen. Dat is wel zo'n beetje een belangrijke voorwaarde ;-)
Dingen als "kom hier" en "af" kan levensreddend zijn dus dat zijn dingen die ik persoonlijk zeker een hond wil leren. Dat kan wellicht ook zelf maar zeker bij een herplaatser vind ik het helemaal een goed idee om dat onder begeleiding te doen.

Suzanne
Voor pannenkoeken doet ze ALLES. Ze kan uiteraard zit, af, high5 en nu ook dansez :wink: Het overdreven baasgerichte wat haar ras met zich meebrengt, maakte dat we al heel snel een nauwe band hebben samen, ook omdat we met zijn 2-en zijn en dus op elkaar aangewezen.
Reageert op de commando's "hier, ho, no" Die zijn wel degelijk zinvol als we bv het bos uitgaan om haar aan te lijnen e.d.

Toch zou die "drang" ooit wel tot een gevaarlijke situatie kunnen leiden, maar het is begrijp ik, méér dan zelfbelonend gedrag?? Ik heb dit nog met niet 1 van mijn honden gehad...

Esther
~Suzanne~
Zeer actief

Re: advies gevraagd, toegevoegde waarde cursus met Yoshi?

Ja, die drang naar konijntjes en dergelijke kan voor haar (en elke andere jagende hond) gewoon stomweg potentieel dodelijk zijn.
Dan moet je dus, als je er toch wat mee wilt proberen, trainen op een uiterst betrouwbare 'kom hier'. En daar dan dus "de gouden pannekoek' op inzetten. Beginnen als ze binnen is, dan buiten zonder afleiding, dan met afleiding..
Wellicht kun je daar een ander woord voor inzetten en dat opnieuw vanaf de basis trainen? Dan is "kom hier" niet genoeg maar moet je een woord zien te vinden wat in gaat houden "kom als de donder en wel ogenblikkelijk nu direct naar mij toe racen".... (gevold door "want dan krijg je pannekoek").
Dat kun je bijv trainen door een voerstraatje...
Gooi 1 brokje weg en lok haar terug, als het meezit gaat ze na een keer of wat rennen naar je toe.
Dan beeindig je die sessie. Nog geen commando geven!
Dat een dag later nog 's en nog 's en nog 's ... nog steeds geen commando.

Zodra ze als een speer terugkomt geef je terwijl ze nog als een speer naar je toe rent, de nieuwe "komogenblikkelijkenwelnumeteenhardlopendnaarmijtoe-wantdankrijgjepannekoek"-cue en herhaal dit ook weer over een aantal dagen in verschillend sessies.

Voorwaarde: ze moet het woord gaan koppelen aan het naar jou rennen.
Voorwaarde2: ze moet ALTIJD bij dat commando / die cue dus ook daadwerkelijk pannekoek krijgen.

Dat is voor haar kennelijk de ultime beloning en dat is de moeite waard om in te zetten dan, toch?

Of je het er helemaal uitkrijgt? Ik weet het niet ;-(

Ik wil je toch 1 ongevraagd advies meegeven.. juist omdat het voor haar gevaarlijk is en voor het 'wild' niet de bedoeling.... als het echt, echt echt niet beter wordt zul je wllicht toch in bepaalde gebieden aan de lange lijn moeten denken?
Natuurlijk snap ik de gedachte dat een hond 'toch lekker vrij moet kunnen loslopen' .. maar soms kan dat eenvoudigweg niet.

Suzanne
yuki
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Ik wil je toch 1 ongevraagd advies meegeven.. juist omdat het voor haar gevaarlijk is en voor het 'wild' niet de bedoeling.... als het echt, echt echt niet beter wordt zul je wllicht toch in bepaalde gebieden aan de lange lijn moeten denken?
Natuurlijk snap ik de gedachte dat een hond 'toch lekker vrij moet kunnen loslopen' .. maar soms kan dat eenvoudigweg niet.

Suzanne
Nou afgelopen zomer zouden we misschien een paar dagen naar de Ardennen gaan, daar had ik haar sowieso niet losgelaten, zag mijn geest al dwalen in zo'n uitgestrekt gebied. Maar wij wonen in de stad en wandelen dus vooral op het strand, in de polder en onze "stadsbossen". Meer dan een eekhoorn of duif komen we niet tegen. In ons stadsbos helaas wel regelmatig mensenstront (daklozen uit de stad die s'nachts in het bos vertoeven) .
In de duinen wel eens konijntjes maar niet extreem veel. Maar toen ik met vakantie in Brabant was merkte ik al aan haar dat ze zwaar opgewonden reageerde....

Wat wel heel erg leuk is aan haar is dat ik begon te trainen met beloning maar nu krijgt ze voor iedere keer een groot compliment en ik zie hoe blij ze daar mee is, ze komt al naar me toe en kijkt omhoog in de trant van "kijk eens hoe lief ik luister" echt aandoenlijk :wink:

Esther
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Is het topic over training met voerdummy niet wat voor jou?

Een hond met een aantal van zulke issues zou ik niet los laten. Trainen met een lange lijn eraan, maar ik zou dat gedrag niet accepteren, ook niet omdat ze in een bos geleefd zou hebben.

Niet elke training zou voor jou een mogelijke waarde kunnen hebben, maar een specifieke training die heel erg praktijk gericht is (dus geen kom voor, maar hier e.d.) zou wel een toegevoegde waarde kunnen hebben.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Alles gezegd hebbende.. als een cursus voor beide partijen "alleen maar leuk" is, dan is DAT dus de toegevoegde waarde ervan... het samen lol hebben.
Ik weet dat dat zonder cursus ook kan maar je komt soms op ideeen waar je anders niet op zou zijn gekomen.

Suzanne
yuki
Zeer actief

gyanty schreef:Is het topic over training met voerdummy niet wat voor jou?

Een hond met een aantal van zulke issues zou ik niet los laten. Trainen met een lange lijn eraan, maar ik zou dat gedrag niet accepteren, ook niet omdat ze in een bos geleefd zou hebben.

Niet elke training zou voor jou een mogelijke waarde kunnen hebben, maar een specifieke training die heel erg praktijk gericht is (dus geen kom voor, maar hier e.d.) zou wel een toegevoegde waarde kunnen hebben.
Ik zal dat topic met de voerdummy ook eens gaan lezen :ok:
9 van de 10 keer gaat het goed maar de 10e keer is er een eekhoorn in haar vizier bv of een houtduif (maar die is ze wel zat als hij opvliegt). Tot nu toe heeft ze langer in het wild geleefd dan bij mij en ik hoopte dat het met het verstrijken van de tijd minder zou worden? Ook heb ik gehoord of gelezen dat je dit soort instincten niet kunt afleren met een training?

Esther
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Die instincten leer je niet af met een training. Je kunt hooguit leren bepaalde tekenen te herkennen en daarop te anticiperen. Maar pei's en chow's zijn daarin lastig te lezen vind ik.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik zou toch uitkijken met loslaten hoor! Het kan wel zijn dat je hond uiteindelijk weer bij je terugkomt, je weet niet wat er gebeurt als ze zelf op pad is. Ze kan dieren verstoren, mensen lastigvallen, vastlopen in prikkeldraad, de weg toch kwijtraken, een drukke weg oversteken, etcetc.

Persoonlijk heb ik ook een tweedehandsje en ja, die jaagt ook. Het eerste jaar was het heel extreem, toen heb ik haar ook bijna niet los gehad omdat ze succes op succes ervaarde. Hoe langer ik haar had, hoe beter het ging. Tegenwoordig loopt ze vrijwel altijd los. Maar daar heb ik wel heeeeeel veel tijd en energie in gestoken.

Ten eerste heb ik haar volgzaam gemaakt. Oftewel, als ik links/rechts/vooruit/achteruit/langzaam/snel/etc. ga? Dan volgt zij. Dat betekent dus dat ze eigenlijk altijd let op wat ik doe, ook al maakt ze bijna geen oogcontact. Belangrijk voor mij hierbij was ook dat Lola niet voor me loopt, dan zit ze namelijk in haar eigen wereld en kan ik niks meer met d'r :mrgreen:

Daarnaast heb ik getraind op zelfbeheersing. Ik kan haar helemaal volbouwen met de allerlekkerste worst, ze blijft liggen zonder het op te eten zolang ik niets zeg. Dat heb ik zonder woorden getraind, gewoon hand wegtrekken als ze met haar kop ernaartoe bewoog. Ik merkte wonderbaarlijk genoeg dat ik hier heel veel profijt van had met jagen.

De lange lijn heb ik hier ook veel gebruikt. Ding van twintig meter, dus dat was handig trainen. Eindeloos, eindeloos, einnnnndeloos getraind op hierkomen. Uiteindelijk heb ik dat ook zonder lijn geoefend op veilige plekken en nu kan het dus overal.

Lola luistert prima naar 'lola kom', maar als ik stilsta komt ze beter. Daarnaast gebruik ik 'Ooh! kijk eens wat ik heb!' als ze wat leuks ziet/ruikt en dus in haar eigen wereld dreigt te verzinken. Altijd gevolgd door wat lekkers uiteraard :)

En ik train van bijna begin af aan met Lola. Voornamelijk gehoorzaamheid, maar er zaten ook altijd veel behendigheidsdingen en 'sociale hond' tussen. Inmiddels ben ik bezig met VZH. Ik ben onderweg eigenlijk altijd met Lola bezig, de helft van de tijd luistert ze naar wat ik zeg en oefenen we van alles, de andere helft van de tijd scharrelt ze zelf rond en is het risico op 'eigen invulling' :mrgreen: wat groter.

Tot zover mijn training, misschien zit er wat nuttigs tussen voor jullie.

Veel succes met jouw hond, hopelijk wordt het nog beter!
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Dat poep rollen?
Afleren?

Forget it maar :engel: :LOL:

Vraag je mede-slachtoffers - zoals MJ en mij bvb - maar
Geen houden aan ..
Muis loopt nog geen tien meter bij me vandaan doorgaans maar ze struint weleens wat in de rand van bosjes..
Als ze het ruikt GAAT ze rollen..
dan zie ik dat binnen 4 seconden en brul dat ze op moet houden maar dan is het kwaad geschiedt he?

Zie facebook van gisteren trouwens even :engel: :mann:

Het is onweerstaanbaar aantrekkelijk want tegen de tijd dat we thuis zijn zie je ineens die oren zakken en herinnert ze zich blijkbaar weer wat er geschiedt na die rollerij..
Tot we thuis zijn loopt ze uber gelukkig rond te paraderen met dat heerlijke luchtje op haar schouderbladen.
Rollerij is op straffe des Douche namelijk en dat vindt ze nog minder leuk dan dat Rimpel het vond dus tel uit je winst.
Hoewel .... gisteren stond ze er heeeel mak bij hahahaha en stond ze niet te nep kokhalzen en zich aan te stellen as usual :mrgreen: :goeie:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

mercedes2803 schreef:Dat poep rollen?
Afleren?

Vraag je mede-slachtoffers - zoals MJ en mij bvb - maar
Geen houden aan ..
Muis loopt nog geen tien meter bij me vandaan doorgaans maar ze struint weleens wat in de rand van bosjes..
Als ze het ruikt GAAT ze rollen..
dan zie ik dat binnen 4 seconden en brul dat ze op moet houden maar dan is het kwaad geschiedt he?

Zie facebook van gisteren trouwens even :engel: :mann:

Het is onweerstaanbaar aantrekkelijk want tegen de tijd dat we thuis zijn zie je ineens die oren zakken en herinnert ze zich blijkbaar weer wat er geschiedt na die rollerij..
Tot we thuis zijn loopt ze uber gelukkig rond te paraderen met dat heerlijke luchtje op haar schouderbladen.
Rollerij is op straffe des Douche namelijk en dat vindt ze nog minder leuk dan dat Rimpel het vond dus tel uit je winst.
Hoewel .... gisteren stond ze er heeeel mak bij hahahaha en stond ze niet te nep kokhalzen en zich aan te stellen as usual :mrgreen: :goeie:
:goeie: alsof je het over Lola en mij hebt :S:
yuki
Zeer actief

alm@ schreef:Die instincten leer je niet af met een training. Je kunt hooguit leren bepaalde tekenen te herkennen en daarop te anticiperen. Maar pei's en chow's zijn daarin lastig te lezen vind ik.
klopt, zeker als ze chinees spreken toch :mrgreen: Maar niet meer loslaten lopen om deze reden zou ik haar tekort mee doen. Voor het eerst ben ik eens blij dat ik stads woon :wink:

Ik vind bv sommige rassen, zoals de bloedhond heel leuk maar zo zo'n hond nooit nemen vanwege zijn jachtdrang.

Esther
yuki
Zeer actief

mercedes2803 schreef:Dat poep rollen?
Afleren?

Ah dus accepteren dat ik letterlijk een turkse poepchinees in huis heb gehaald? :oeps:
Jammer, ze was bijna perfect :engel:

Esther
Bolus

Ongelezen bericht door Bolus »

Als ze zo met haar neus bezig is, is het dan niet leuk om iets van nosework te gaan doen?
Met Charlie volg ik ook nosework. Hij vind het echt heel leuk om te doen. En ik hoor dat meer peitjes zo'n cursus volgen.

Ik zou haar aan een lange lijn laten lopen. Heeft ze toch nog wat vrijheid. En heb je haar toch onder controle.

En... Een pei is nooit te oud om te leren. Ik ben sinds vier maanden helemaal opnieuw begonnen met Charlie omdat onze relatie niet helemaal lekker verliep.
Ik sta er van te kijken hoe Charlie in die tijd is veranderd. Heeft nieuwe oefeningen heel snel door. Aan het einde van een cursus les doen we altijd een fun oefening.
Bij sommige fun oefeningen heeft hij er veel plezier in en bij andere kijkt hij mij aan alsof hij zeggen wil: Doe jij eens even normaal! :scratch: Dus dan ga ik daar ook niet verder mee.

Charlie is nu vier jaar. Ik heb hem laatste nog een high-five kunnen leren, door mijn benen leren lopen, touch op de hand, touch op post-it enz.
En ik heb een basiscursus, vervolgcursus en een nosework cursus gevolgd in vier maanden tijd. Is dat ook niks voor Yoshi?
yuki
Zeer actief

Maar met nosework zou ik dus het speuren juist stimuleren? Ik heb bij een workshop speuren al gemerkt dat ze er heel goed in is :wink:

Esther
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

yuki schreef:Maar met nosework zou ik dus het speuren juist stimuleren? Ik heb bij een workshop speuren al gemerkt dat ze er heel goed in is :wink:
Niet zozeer stimuleren, maar haar daar een veilig alternatief voor bieden. Het is echt niet gezegd dat ze door een speurcursus ook in de vrije tijd meer gaat speuren, mogelijk zelfs minder omdat die behoefte al (deels) vervuld is.
yuki
Zeer actief

kipo schreef:
yuki schreef:Maar met nosework zou ik dus het speuren juist stimuleren? Ik heb bij een workshop speuren al gemerkt dat ze er heel goed in is :wink:
Niet zozeer stimuleren, maar haar daar een veilig alternatief voor bieden. Het is echt niet gezegd dat ze door een speurcursus ook in de vrije tijd meer gaat speuren, mogelijk zelfs minder omdat die behoefte al (deels) vervuld is.
Bedankt :ok: Ik ga hier eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik vind het zelf namelijk heel leuk om met mijn hond bezig te zijn. We doen dit al wel dagelijks maar een andere vorm van , zou welkom zijn. Ik wil gewoon dat het altijd veilig is om haar los te laten, al kun je nooit 100% iets uitsluiten....

Esther
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:Die instincten leer je niet af met een training. Je kunt hooguit leren bepaalde tekenen te herkennen en daarop te anticiperen. Maar pei's en chow's zijn daarin lastig te lezen vind ik.
Dat ben ik met Alma eens :ok:
Je kunt het alleen proberen te reguleren.
En daarvoor moet je inderdaad de hond goed kunnen lezen zodat je in kunt grijpen voor ze vertrekt.
Want zodra ze gaat ben je vaak al te laat om nog invloed te hebben.

Misschien dat een voerdummy daarbij effect zal hebben.
In ieder geval is het een leuk extra spel als ze tenminste wil apporteren :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yuki
Zeer actief

ranetje schreef:
En daarvoor moet je inderdaad de hond goed kunnen lezen zodat je in kunt grijpen voor ze vertrekt.

In ieder geval is het een leuk extra spel als ze tenminste wil apporteren :wink:
Ai, dat apporteren is wel een dingetje :ugh:

Esther
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

yuki schreef:
ranetje schreef:

Als ik het een tekkel kan leren gaat het jouw ook lukken om het je charmante peitje te leren :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

yuki schreef:
ranetje schreef:

Gewoon proberen.
Zorg er in ieder geval voor dat je in het begin altijd, zowel buiten als binnen, een lijntje aan de hond hebt zodat ze niet leert om die dummy zelf te slopen en de inhoud op te vreten. :wink:
En als het echt niet lukt dan kan je haar eten er altijd nog in meenemen.
Dan komt er gewoon niets in de bak, maar krijgt ze een hap buiten als ze braaf komt :ok:

Alma, mijn teckels apporteerden ook hoor. :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yuki
Zeer actief

alm@ schreef:
yuki schreef:
ranetje schreef:

Als ik het een tekkel kan leren gaat het jouw ook lukken om het je charmante peitje te leren :mrgreen:
Een apporterende tekkel :80: mmmmm, klinkt idd hoopgevend. Proberen is sowieso leuk, ze verbaast me dagelijks wel :mrgreen:

Esther
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”