Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallen aan de lijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

zoe2710
Actief
Mijn ras(sen): Podenco
Aantal honden: 2

Uitvallen aan de lijn

Ongelezen bericht door zoe2710 »

Wij hebben sinds kort onze hond (een 2 maand), ze is een spaanse jachthond (Podenco) met een slecht verleden zoals de meeste die van daar komen.

In huis hebben wij geen enkel probleem, ze luistert "redelijk" goed, ze is zindelijk en dergelijke. Enigste probleem dat we hebben met haar is dat ze tijdens het wandelen durft uit te vallen naar andere honden. Hier zit geen "systeem" achter, ze valt niet naar elke hond uit en ook niet naar bepaalde types.

Soms komt ze door de dag 10 honden tegen en is er geen enkel probleem, soms zijn het er 3 en word er op elke hond gereageerd. Ze begint dan aan de lijn te trekken om bij de hond te geraken, terwijl gromt en blaft ze ook. Als ze er niet bij kan, wat we ook niet toelaten, dan jankt ze nog even en gaat daarna weer gewoon rustig mee.

Ze heeft in het opvanggezin met 7 andere honden gezeten en daar was geen probleem binnen huis, buiten weten we het niet echt. Waarschijnlijk ligt het nu ook vaak wat ons aangezien we al wat spanning krijgen als we een hond zien afkomen, mensen reageren ook niet altijd even fijn als Malena dit doet naar hun hond.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Ze is voor de rest rustig en heeft ondertussen niet al te veel meer angst, alleen als er vreemden haar willen aaien nog en harde geluiden maar dit is al fel veranderd tegen over in het begin.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: Uitvallen aan de lijn

Ongelezen bericht door Laura84 »

Geen idee van de oorzaak maar ik zou gewoon omdraaien, weglopen en het uitvallen negeren. Pas als er weer aandacht is belonen.
Hebben mijn meiden hier ook als we met zijn 3tjes lopen (ze voelen zich gesteund door elkaar) dus dan draai ik ook gewoon om, geen probleem
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Inderdaad, omdraaien als het gebeurt, of in ieder geval een andere kant op lopen.
Misschien zie je ook al tekenen van spanning bij haar voordat het uitvallen gebeurt? Zoals dat ze gaat fixeren, hoge staart, misschien ook haar rughaar dat omhoog gaat staan en oren die alert naar voren gaan staan? Dan zou je haar kunnen proberen af te leiden met iets, zodat ze spanning zakt, of dan al een boogje lopen (dus meer afstand nemen tot de andere hond). Dus je geeft haar dan een alternatief wat ze kan doen, in plaats van in die spanning te blijven. En op den duur gaat ze dat dan hopelijk ook al uit zichzelf doen.

En vooral zelf heel rustig blijven en geen aandacht schenken aan de andere honden/mensen! Je hond kijkt echt wel naar jou, merkt op hoe jij je voelt. Dus als jij rustig blijft en de andere hond niet de moeite van het aankijken waard vindt, dan gaat ze dat zelf ook sneller zo doen. En rustig door blijven ademen. ;)
zoe2710
Actief

Ja ze steekt inderdaad haar oren omhoog, staart kunnen we niet zien want die is afgekapt. Haar van de rug omhoog doet ze (nog) niet. We hebben tot nu toe al tijd geprobeerd om gewoon verder door te lopen. Maar dan kunnen we inderdaad eens proberen met een snoepje ofzo haar af te leiden.

We proberen nu ook al zoveel mogelijk aan de overkant te gaan wandelen als er een hond afkomt en dat helpt ook al, dan heeft ze wat meer ruimte en dan reageert ze vaak niet. Helaas zijn er toch altijd mensen die denken dat elke hond sociaal is/moet zijn en dan oversteken zodat ze kunnen kennis maken.

Als we de oorzaak zouden weten dan zou het ook fijn zijn natuurlijk, dan weten we tenminste hoe het komt dat ze zo reageert.

Bedankt voor de reacties al, we gaan het zeker proberen door haar af te leiden met iets.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Er kan altijd weer een andere oorzaak zijn. Mijn hond heeft bijvoorbeeld in onze straat en iets daarbuiten niks op met honden 'die er niet horen' (dus die niet in onze straat wonen). Die blaft ze ook weg. En aan de lijn kan een hond natuurlijk niet zelf ruimte nemen, en er zijn honden die dat niet fijn vinden en daardoor wegblaffen/uitvallen. Maar ook als een andere hond iets uitstraalt wat jouw hond niet goed vindt, dat kan ook tot spanning leiden.
Het kan zoveel redenen hebben, ook als je hond al gestresst is van bijvoorbeeld auto's die voorbij rijden. Het beste wat je kan doen volgens mij is je hond leren dat er ook andere manieren zijn om er mee om te gaan, dat hij niet perse naar die hond toe hoeft. En ook niet teveel van je hond vragen op het moment dat ie al in spanning is, maar gewoon weglopen inderdaad. Met de tijd heb je hopelijk minder afstand nodig.

Als iemand naar je toe loopt kan je ook prima op tijd roepen dat je niet wil dat de honden kennis met elkaar maken aan de lijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

zoe2710 schreef: Ze heeft in het opvanggezin met 7 andere honden gezeten en daar was geen probleem binnen huis, buiten weten we het niet echt.
Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Ze is voor de rest rustig en heeft ondertussen niet al te veel meer angst, alleen als er vreemden haar willen aaien nog en harde geluiden maar dit is al fel veranderd tegen over in het begin.
Is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar angstige/onzekere honden kunnen uitvallen naar anderen om ze weg te krijgen (angst agressie).
Dat is zelfbelonend gedrag en kan dus een flinke kluif zijn om om te buigen.
In een groep zijn ze vaak zekerder, dus het kan best dat het met 7 honden minder is geweest.
In plaats van afleiden kun je beter gaan trainen op aandacht. De clicker is dan een fijn hulpmiddel.
zoe2710
Actief

@ runningirl: Doen we inderdaad, we zeggen er iets van als mensen willen afkomen net zoals we iets zeggen als mensen haar willen aaien ofzo. Helaas zijn er toch altijd mensen die denken dat zij de hondenfluisteraar zijn en het toch willen proberen. :roll:

Maar bedankt voor de reacties en we gaan proberen wat het beste werkt voor haar. Afleiden of met een clicker werken en gewoon geen aandacht geven aan de hond en weg wandelen.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Mijn Spaanse prinses doet het ook, soms een keer niet, maar de meeste honden kunnen een grote bek krijgen. Mijn hond doet het, naar mijn idee, omdat ze bang is dat de honden anders te dichtbij komen. Als ze los loopt, gaat ze met een grote boog om andere honden heen. Als ze vast zit kan ze die boog niet maken, dus dan gaat ze maar heel hard blaffen en grommen in de hoop dat die andere hond daar zo van onder de indruk is dattie uit de buurt blijft. Maar uit de buurt is voor Lola nogal een groot begrip :mrgreen:
Het enige wat bij Lola helpt, is iets lekkers voor d'r neus te houden en daar achteraan laten lopen. Ik roep daar ook 'kijk eens' bij, zodat ze ook naar mij kijkt, maar als ze niet naar mij kijkt, loopt ze nog altijd achter mijn hand voor haar neus aan. Ze ziet de andere hond altijd wel, dus ze leert hopelijk 'andere hond = lekker koekje'.
Veel succes met je hondje! Ik weet hoe je je voelt, hopelijk lukt het om het een beetje in goede banen te leiden!
zoe2710
Actief

Ja loslopen mag hier nergens tenzij op een weide, maar dat is ook niet de moeite qua plaats. We denken inderdaad ook dat het zoiets is, dat ze wil duidelijk maken dat ze uit de buurt moeten blijven en dat ze het dan maar zo oplost.

We gaan proberen om met snoepjes haar af te leiden, zwanworstjes ofzoiets, en anders inderdaad verder proberen met een clicker. Even kijken wat goed werkt voor haar.

Wel hebben we al gemerkt dat ze bij "lotgenoten" niet zo reageert. Hier in de buurt zitten een paar galgo's en greyhounds en daar reageert ze niet op.

Zo zijn we ook eens een georganiseerde wandeling gaan doen met haar van zo'n organisatie en toen
had ze ook alleen problemen met andere rassen (we hebben een kleine racist zitten denk ik :LOL: ).

Geen idee hoe dit komt maar misschien zijn die "beleefder" in de omgang. Net zoals ze bij sommige hondne op straat geen probleem heeft.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik merk dat Lola van andere buitenlanders ook veel meer kan hebben. Vraag me niet waarom, maar dat doet die van jou dus ook :D Dat andere mensen per sé willen aanhalen, aaien, praten, etc. herken ik heel erg. Hoe vaak je mensen ook zegt dat ze moeten negeren, vroeg of laat komt altijd die poging Lola aan te halen. En dat eindigt altijd met een grommende Lola en een 'ach puppy toch, heb je zo'n grote mond? koetsiekoetsie' :oohja: Soms zou ik best een angstaanjagende rottweiler of zo willen ;)

Hopelijk vind je gauw de oplossing voor jouw hond, wandelt toch wat relaxter als je hond niet zo in de lijn hangt ;)
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Rosita deed dit ook, niet uit lelijk doen, maar om dat ze NUNUNU kennis wilde maken, Sietje is erg voergericht, dus snoepje in haar snufferd, vasthouden en doorlopen, pas als ze goed meeloopt krijgt ze m
zoe2710
Actief

@ Lizanne: Ja inderdaad, hebben we ook vaak voor, zeggen we duidelijk dat ze het niet met vreemden heeft en dat ze haar gewoon moeten negeren. Volgt er toch een poging en dan een grom of blaf dan hebben we ineens een kwade hond. :19:

@ Kir: Ja we weten niet of het lelijk doen is of het kennismakings gebeuren bij haar. Er zijn maar weinig mensen die een hond die zo reageert bij hun hond wil laten denk ik :schrik:
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik heb het ook met mijn Roemeen.. Grommen en doen tegen andere honden, zeker in het begin heel erg. Het is nu al een stuk minder gelukkig, alleen wanneer ze een andere hond ziet begint ze als een gek aan de lijn te trekken omdat ze er naartoe wil. Dit sta ik niet altijd toe maar soms mag ze even snuffelen.
Het grommen aan de lijn deed ze vooral wanneer ik haar niet bij de andere hond liet maar er langs wou lopen, wanneer ik haar er gewoon naartoe liet gaan (met toestemming van de andere baas uiteraard) was er niks aan de hand.
Ik weet niet of het erg dreigend overkomt wat jou hond doet, en ook niet hoe ze tegen andere honden is.. Maar je zou aan de andere baas kunnen vragen of die het oké vindt als ze even kennismaken. Volgens mij heeft mijn Sam namelijk op die manier geleerd dat ze niet veel te vrezen heeft van andere honden die we onderweg tegenkomen.
Wat ik ook heb gedaan is haar gewoon afleiden, haar laten zitten en focussen op mij, daarbij had ik ook wat lekkers. Ik ben nu zo ver dat ik haar redelijk onder appèl heb, weliswaar doe ik dit als er een andere hond aan komt nog met mij voet op de lijn. Dit wil ook nog wel eens helpen wanneer ze zo druk is dat ze gewoon niet ophoudt met gek doen tegen een andere hond..

Grappig trouwens ik las een stukje over dat ze het niet echt heeft met andere 'lotgenoten', ik moest toen even denken aan de cursus die ik volg. Daar zit namelijk ook een Roemeen en die heeft in dezelfde opvang gezeten als Sam. Volgens mij niet gedurende dezelfde periode, maar tijdens het spelen en tijdens de cursus zoeken ze elkaar altijd op om te gaan spelen, zo grappig vond ik dat!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Dexter doet dit ook, maar als hij losloopt gaat hij juist naar die honden toe. Het lijkt bij hem dus meer frustratie te zijn dan angst. Vergelijkbaar met wat Kit over Rosita vertelt dus. Wat bij hem werkt is als het kán naar de hond toe (eenmaal kennis gemaakt is hij de volgende keer ook aangelijnd veel rustiger) en in andere gevallen corrigeren. De ene keer doe ik dat door boos te worden, met name als hij net spanning begint op te bouwen kan dat goed werken, op andere momenten neem ik afstand en beloon ik als hij aandacht bij mij houdt.
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Ik denk dat ik dat van Sam inmiddels heb omgezet van angst naar frustratie om even te snuffelen en te spelen.

Afbeelding
Bolus

Ongelezen bericht door Bolus »

Is hij erg op jou gericht of op voer? Als je een hond tegen komt en je eigen hond is nog ontspannen dan kun je hem wat snoepjes geven tot de hond voorbij is.
Of snoepjes op de grond strooien zodat hij moet gaan 'zoeken' naar snoepjes. Dan gaat er minder aandacht naar de aankomende hond toe.
Omdraaien en achterstevoren terug lopen wil ook wel helpen. Als de hond aandacht voor jou heeft dan beloon je hem.
Of laten zitten en de aandacht vragen van jouw hond.

Met Charlie heb ik daar ook vaak last van. Charlie heeft angst agressie. Inmiddels hebben we daar flink op getraind en het is wat minder nu.
Bij Charlie is het heel verschillend qua honden. Ras, grootte, maakt niet uit. Het is heel erg wisselend.
Ook zeg ik niet altijd gedag tegen mensen, hoe graag ik dat ook wil, maar Charlie begint dan gelijk te grommen. :piew:

Succes. :ok:
Kit
Erelid

Wilde net vragen waar je woont, beetje ver om even te helpen :mrgreen:
zoe2710
Actief

Ja, ze heeft enorm veel aandacht voor eten dus we gaan het daar even met proberen. Bij haar is het het ook enorm verschillend. Gaat van Chihuahua's tot Golden Retrievers. Enigste waar ze "geen" problemen van maakt zijn de zogenaamde sterke rassen zoals Pit Bulls en Herders enzo, en "lotgenoten".

Haar laten kennismaken als dit gebeurt hebben we nog niet gedaan aangezien we zo direct niemand kennen met een hond en hier in Belgie zijn we niet altijd even sociaal naar elkaar toe als in Nederland denk ik. Veel mensen lopen met de hond rond en stopppen niet om even een praatje te maken ofzo. We kunnen ons honden hier ook nergens los laten lopen tenzij op een kleine omheinde weide die totaal niet groot is.

En veel mensen vinden ook dat als een hond zo reageert (grommen, trekken aan de lijn, blaffen) dat die asociaal en agressief is dusja dan word het natuurlijk moeilijk om ze dan even te laten kennis maken met elkaar. :19:

@ Kit: ik woon in Belgie in de buurt van Antwerpen dus dat gaat inderdaad wat moeilijk worden denk ik :tongue:
eveliendepien
Zeer actief

Wel lastig dan, wist ook niet hoe ze precies overkomt. Bij Sam kwam het voor sommigen wel aggressief over maar een beetje een kenner die ziet wel dat het geen agressie is maar angst. Als het niet zo gebruikelijk/makkelijk is om kennis te laten maken is het misschien een idee om op cursus te gaan met haar?
Ook om te oefenen met luisteren maar dan ook vooral voor het sociale aspect er van..

Verder wat bij ons heel erg hielp is inderdaad aan de slag gaan met voertjes, vooral omdat Sam ook heel erg voer gericht is.
Wanneer ze dan geen aandacht besteed aan de andere hond belonen, wanneer ze wel tekeer gaat loop je gewoon weg met de hond of negeren.

Succes in elk geval!

Afbeelding
Kit
Erelid

T zijn gewoon racisten :pffff:
zoe2710
Actief

Ja gaan we doen, beginnen met voer en gewoon blijven doorlopen en zien hoe het evolueert :wink:

@ kit: Ik denk het ook :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”