Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als regels voor fokken met stamboom strenger worden dan...
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als regels voor fokken met stamboom strenger worden dan...
Zeggen veel mensen zonder stamboom te gaan fokken. Ikke niet hoor. Denk ook niet dat mensen het echt gaan doen, maar scheelt misschien per ras. Maar wat zouden jullie doen?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Als regels voor fokken met stamboom strenger worden dan.
Mwah, dat hoeft niet perse. Ze doen het bij de xMH anders heel prima zonder stambomenTara schreef:Zonder stamboom fokken is per definitie dom, omdat je er dan geen zicht meer op hebt doordat de administratie niet meer wordt bijgehouden, maar ik denk niet dat je dat bedoelde?Es schreef:Zeggen veel mensen zonder stamboom te gaan fokken. Ikke niet hoor. Denk ook niet dat mensen het echt gaan doen, maar scheelt misschien per ras. Maar wat zouden jullie doen?

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Precies heb er dan ook geen problemen mee als t zo bijgehouden wordt.Machie schreef:Mwah, dat hoeft niet perse. Ze doen het bij de xMH anders heel prima zonder stambomenTara schreef:Zonder stamboom fokken is per definitie dom, omdat je er dan geen zicht meer op hebt doordat de administratie niet meer wordt bijgehouden, maar ik denk niet dat je dat bedoelde?Es schreef:Zeggen veel mensen zonder stamboom te gaan fokken. Ikke niet hoor. Denk ook niet dat mensen het echt gaan doen, maar scheelt misschien per ras. Maar wat zouden jullie doen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hangt er nogal vanaf wat er voor regels bijkomen. Als het regels zijn die alleen maar de genenpool zullen verkleinen en de fokker treffen zonder dat de honden er beter/gezonder van worden zou ik dat wel overwegen ja.Es schreef:Zeggen veel mensen zonder stamboom te gaan fokken. Ikke niet hoor. Denk ook niet dat mensen het echt gaan doen, maar scheelt misschien per ras. Maar wat zouden jullie doen?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Inderdaad, dat is nogal afhankelijk van wélke regels er bij gaan komen dan. Als de rassen daarbij gebaat zijn heb ik er helemaal geen moeite mee.sirene schreef:Dat hangt er nogal vanaf wat er voor regels bijkomen. Als het regels zijn die alleen maar de genenpool zullen verkleinen en de fokker treffen zonder dat de honden er beter/gezonder van worden zou ik dat wel overwegen ja.Es schreef:Zeggen veel mensen zonder stamboom te gaan fokken. Ikke niet hoor. Denk ook niet dat mensen het echt gaan doen, maar scheelt misschien per ras. Maar wat zouden jullie doen?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
inderdaad. en vind ik de regels kul en slecht voor het ras dan fok ik boomloosLongFields schreef:Inderdaad, dat is nogal afhankelijk van wélke regels er bij gaan komen dan. Als de rassen daarbij gebaat zijn heb ik er helemaal geen moeite mee.sirene schreef:Dat hangt er nogal vanaf wat er voor regels bijkomen. Als het regels zijn die alleen maar de genenpool zullen verkleinen en de fokker treffen zonder dat de honden er beter/gezonder van worden zou ik dat wel overwegen ja.Es schreef:Zeggen veel mensen zonder stamboom te gaan fokken. Ikke niet hoor. Denk ook niet dat mensen het echt gaan doen, maar scheelt misschien per ras. Maar wat zouden jullie doen?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als de regels strenger worden ga ik eerst eens kijken op welk gebied dan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een beetje strenger (mits dat ten goede komt aan het ras / hond) mag best.
Als de regels heel raar worden dan ga ik wel over op boomloos, dan sluit ik me aan bij de niet erkende Duitse RV (ProKromfohrlander) die ook met bewuste mixjes werkt.
Dan heb je tenminste de registratie nog wel. (en kan ik misschien wel Duitse "stambomen" geleverd krijgen)
Als de regels heel raar worden dan ga ik wel over op boomloos, dan sluit ik me aan bij de niet erkende Duitse RV (ProKromfohrlander) die ook met bewuste mixjes werkt.
Dan heb je tenminste de registratie nog wel. (en kan ik misschien wel Duitse "stambomen" geleverd krijgen)

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Contacteer:
Of het hier hoort weet ik eigenlijk niet, maar wil het ook eens aan de orde stellen.
Ik heb twee Oud Duitse herders, als ras in Nederland niet erkend.
Bij de honden krijg je een afstammingsbewijs, dus eigenlijk niets mis mee.
Waar ik wel tegen aan loop en voor mij de reden om mijn honden niet als dekreu in te zetten ie, dat er via de verenigingen waaronder deze honden gefokt worden veel willekeur is.
Elk heeft zijn eigen regels, maar bij enkele, ook bij een paar Duitse verenigingen mag je geen reu gebruiken van buiten de vereniging.
Men heeft het vaak over breed fokken om het ras gezond te houden, maar kan dat niet breed fokken noemen.
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb twee Oud Duitse herders, als ras in Nederland niet erkend.
Bij de honden krijg je een afstammingsbewijs, dus eigenlijk niets mis mee.
Waar ik wel tegen aan loop en voor mij de reden om mijn honden niet als dekreu in te zetten ie, dat er via de verenigingen waaronder deze honden gefokt worden veel willekeur is.
Elk heeft zijn eigen regels, maar bij enkele, ook bij een paar Duitse verenigingen mag je geen reu gebruiken van buiten de vereniging.
Men heeft het vaak over breed fokken om het ras gezond te houden, maar kan dat niet breed fokken noemen.
Wat is jullie mening hierover?
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ik blij ben dat er ook verenigingen zijn die verder niet beslissen bij wie je wel of niet dekt, ik vind dat een rare regel en heeft weinig met welzijn van doen.
Op elke wandeling is
Maar dat doe de Raad van Beheer toch ook? Je mag toch alleen honden gebruiken met een stamboom, (dus lid van de vereniging van de Raad van Beheer).Es schreef:Dat ik blij ben dat er ook verenigingen zijn die verder niet beslissen bij wie je wel of niet dekt, ik vind dat een rare regel en heeft weinig met welzijn van doen.
Wat is daar anders aan?
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor je mag van de RVB altijd alle reuen gebruiken, je krijgt alleen bij stamboomreu (x stamboomteef van zelfde ras) een stamboom, maar dat veranderd per 1 jan. voor de Cavalier en halverwege dit jaar voor de Engelse Bull dan moeten ook de reuen nog aan bep. eisen voldoen.
In de Vereningsfok.regl. van de rasver. aangesloten bij de RVB is vast gelegd aan welke eisen (gezondheid, soms leeftijd, showkwalificaties en soms gedragstest) de reuen moeten voldoen, niet welke reuen dat is wel een verschil. Maakt de keus wat ruimer. En is de enige sanctie het krijgen van pupbemiddeling. Of worden er al leden geroyeerd die fokken met honden die niet voldoen? Ik heb over 1 ras gehoord die dat schijnt te doen.
In de Vereningsfok.regl. van de rasver. aangesloten bij de RVB is vast gelegd aan welke eisen (gezondheid, soms leeftijd, showkwalificaties en soms gedragstest) de reuen moeten voldoen, niet welke reuen dat is wel een verschil. Maakt de keus wat ruimer. En is de enige sanctie het krijgen van pupbemiddeling. Of worden er al leden geroyeerd die fokken met honden die niet voldoen? Ik heb over 1 ras gehoord die dat schijnt te doen.
Op elke wandeling is
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
De Oud Duitsers worden niet gefokt onder de RvB.
Deze hebben eigen verenigingen en eigen regels, elke vereniging heeft zijn eigen regels.
Er is een vereniging die maar vier reuen heeft op heel veel teefjes.
Wat mij stoort is, dat men breed wil fokken, maar met weinig reuen en veel teven, fok je naar mijn idee niet breed!
Deze hebben eigen verenigingen en eigen regels, elke vereniging heeft zijn eigen regels.
Er is een vereniging die maar vier reuen heeft op heel veel teefjes.
Wat mij stoort is, dat men breed wil fokken, maar met weinig reuen en veel teven, fok je naar mijn idee niet breed!
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee klopt.
Op elke wandeling is
Dat klopt dan toch. Alle reuen met een stamboom mag je gebruiken. Stamboom wordt uitgegeven door Raad van Beheer --> vereniging ..> stamboom is behalve afstammingsbewijs, bewijs van lidmaatschap vereniging.Es schreef:Nee hoor je mag van de RVB altijd alle reuen gebruiken, je krijgt alleen bij stamboomreu (x stamboomteef van zelfde ras) een stamboom, maar dat veranderd per 1 jan. voor de Cavalier en halverwege dit jaar voor de Engelse Bull dan moeten ook de reuen nog aan bep. eisen voldoen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nee toch?Neeltje schreef:Dat klopt dan toch. Alle reuen met een stamboom mag je gebruiken. Stamboom wordt uitgegeven door Raad van Beheer --> vereniging ..> stamboom is behalve afstammingsbewijs, bewijs van lidmaatschap vereniging.Es schreef:Nee hoor je mag van de RVB altijd alle reuen gebruiken, je krijgt alleen bij stamboomreu (x stamboomteef van zelfde ras) een stamboom, maar dat veranderd per 1 jan. voor de Cavalier en halverwege dit jaar voor de Engelse Bull dan moeten ook de reuen nog aan bep. eisen voldoen.
(Nog) geen bewijs van lidmaatschap van de vereniging dacht ik?
Nee, niet echt, maar Es schrijft dat ze het raar vind dat die ene vereniging het alleen toestaat om reuen van die vereniging te gebruiken. Nu is de Raad van Beheer niet echt een vereniging, maar ook zij beperken de fokkers, omdat alleen is toegestaan om met een reu en teef te kunnen fokker die beide een stamboom hebben. En de stamboom komt van de Raad van Beheer. Dus die hebben ook regels gesteld. Wat mij betreft komt dat op hetzelfde neer.ranetje schreef:Nee toch?Neeltje schreef:Dat klopt dan toch. Alle reuen met een stamboom mag je gebruiken. Stamboom wordt uitgegeven door Raad van Beheer --> vereniging ..> stamboom is behalve afstammingsbewijs, bewijs van lidmaatschap vereniging.Es schreef:Nee hoor je mag van de RVB altijd alle reuen gebruiken, je krijgt alleen bij stamboomreu (x stamboomteef van zelfde ras) een stamboom, maar dat veranderd per 1 jan. voor de Cavalier en halverwege dit jaar voor de Engelse Bull dan moeten ook de reuen nog aan bep. eisen voldoen.
(Nog) geen bewijs van lidmaatschap van de vereniging dacht ik?
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
De afstammingsbewijzen voor een Oud Duitser gaan niet via of komen niet van de RvB.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou het is nogal een verschil of je een paar reuen van leden mag gebruiken of alle reuen van een ras als ze maar stamboom hebben. (Om een stamboompup te krijgen dan). De Rvb verbiedt (bijna) niets maar stelt de (bijna enige) eis dat beide ouders van zelfde ras zijn en stamboom hebben.
Je hoeft geen lid van een rasver. te zijn, je hoeft niet aan een fokreglement van een vereniging te voldoen.
Wel aan het basisreglement. (En da's maar goed ook).
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/b ... dheid-bwg/
Je hoeft geen lid van een rasver. te zijn, je hoeft niet aan een fokreglement van een vereniging te voldoen.
Wel aan het basisreglement. (En da's maar goed ook).
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/b ... dheid-bwg/
Op elke wandeling is
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
T is maar een afstammingsbewijsje he... dus als jij de afstamming kunt aantonen en dat is nu met dna te controleren dan is toch aan die eisen voldaan?Tara schreef:Het zou raarder zijn als ze zomaar iedere combinatie stambomen zouden gaan geven zonder te weten wat de werkelijke afstamming is.Neeltje schreef:Nu is de Raad van Beheer niet echt een vereniging, maar ook zij beperken de fokkers, omdat alleen is toegestaan om met een reu en teef te kunnen fokker die beide een stamboom hebben. En de stamboom komt van de Raad van Beheer.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
@ Als regels voor fokken met stamboom strenger worden dan...
stijgen de prijzen van de pups en zal het aantal broodfokkers nog meer toenemen.
stijgen de prijzen van de pups en zal het aantal broodfokkers nog meer toenemen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Die daling wordt al verwacht, zie http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... n.html?m=1
Op elke wandeling is
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik denk dat je je wel kunt onderscheiden door lid van een vereniging te zijn. Ik denk dat de verenigingen zich meer gaan profileren en hopelijk zien de pupkopers dan de bomen en het bos nog. Maar kleinere verenigingen die zichzelf een duidelijk doel stellen, mij lijkt het niet verkeerd.Es schreef:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
'Een' vereniging zeg ikKells schreef:Dat zou je denken. Toch ken ik een aantal fokkers die hun lidmaatschap hebben opgezegd vanwege de lala houding van de rv.Rosita Compagner schreef:Ik denk dat je je wel kunt onderscheiden door lid van een vereniging te zijn. Ik denk dat de verenigingen zich meer gaan profileren en hopelijk zien de pupkopers dan de bomen en het bos nog. Maar kleinere verenigingen die zichzelf een duidelijk doel stellen, mij lijkt het niet verkeerd.Es schreef:

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nou als Nederlandse fokker mag je ook niet iedere reu gebruiken met stamboom met een teef met RvB stamboom.Tara schreef:Het zou raarder zijn als ze zomaar iedere combinatie stambomen zouden gaan geven zonder te weten wat de werkelijke afstamming is.Neeltje schreef:Nu is de Raad van Beheer niet echt een vereniging, maar ook zij beperken de fokkers, omdat alleen is toegestaan om met een reu en teef te kunnen fokker die beide een stamboom hebben. En de stamboom komt van de Raad van Beheer.
En dan nog weet je ook niet zeker of jouw RvB stamboompje wel klopt ,net zo goed als dat ook niet 100 % zeker is van een ander soort stamboom.
Zelfs mag je in sommige gevallen geen combi doen waarvan beide ouders een RvB stamboom hebben.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Wanneer niet dan dit jaar?bouvierpoedel schreef:Nou als Nederlandse fokker mag je ook niet iedere reu gebruiken met stamboom met een teef met RvB stamboom.Tara schreef:Het zou raarder zijn als ze zomaar iedere combinatie stambomen zouden gaan geven zonder te weten wat de werkelijke afstamming is.Neeltje schreef:Nu is de Raad van Beheer niet echt een vereniging, maar ook zij beperken de fokkers, omdat alleen is toegestaan om met een reu en teef te kunnen fokker die beide een stamboom hebben. En de stamboom komt van de Raad van Beheer.
En dan nog weet je ook niet zeker of jouw RvB stamboompje wel klopt ,net zo goed als dat ook niet 100 % zeker is van een ander soort stamboom.
Zelfs mag je in sommige gevallen geen combi doen waarvan beide ouders een RvB stamboom hebben.
Op elke wandeling is
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ligt er voor mij aan hoe ze de regels strenger gaan maken.
Ik heb de hoop dat ze meer eisen gaan stellen aan ouderdieren. Eisen in de vorm van gezondheidstesten die gedaan moeten zijn (en dat pups van ouders met bepaalde aandoeningen niet meer in aanmerking komen voor een stamboom). Als dat zo is, gaat die stamboom misschien nog eens echt wat voorstellen.
Als ze eisen op gaan leggen die de keus in reu/teef combinatie heel erg gaan beperken, zou ik als pupkoper misschien bewust afzien van pups met een stamboom, wetende dat de kans op inteelt veel groter is.
Ik heb de hoop dat ze meer eisen gaan stellen aan ouderdieren. Eisen in de vorm van gezondheidstesten die gedaan moeten zijn (en dat pups van ouders met bepaalde aandoeningen niet meer in aanmerking komen voor een stamboom). Als dat zo is, gaat die stamboom misschien nog eens echt wat voorstellen.
Als ze eisen op gaan leggen die de keus in reu/teef combinatie heel erg gaan beperken, zou ik als pupkoper misschien bewust afzien van pups met een stamboom, wetende dat de kans op inteelt veel groter is.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Om inteelt tegen te gaan moet je met meer dieren, minder fokken. Dat betekent dat je meer eigenaren zult moeten motiveren voor een nestje of een dekking. Wordt die motivatie niet minder wanneer er ook nog allerlei dure onderzoeken gedaan moeten worden? 300 euro onderzoeken voor 2 dekkingen a 500 euro? Zal men dat de moeite waard vinden?Eilfy schreef:Ligt er voor mij aan hoe ze de regels strenger gaan maken.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je een ras als ras wilt behouden dan kan dat niet anders dan via de regels. Je kunt zonder de regels een leuke gebruikskruising fokken. Stiekem vraag ik me inmiddels wel af of dat niet leuker is...
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ben ik met je eens, dit is een groot probleem. Ik ben zelf redelijk pro open stamboeken en de mogelijkheid om honden te laten aankeuren, zeker voor sommige rassen. Weet overigens niet hoe haalbaar dit in de realiteit is, daarvoor zit ik onvoldoende in de kynologie.Rosita Compagner schreef:Om inteelt tegen te gaan moet je met meer dieren, minder fokken. Dat betekent dat je meer eigenaren zult moeten motiveren voor een nestje of een dekking. Wordt die motivatie niet minder wanneer er ook nog allerlei dure onderzoeken gedaan moeten worden? 300 euro onderzoeken voor 2 dekkingen a 500 euro? Zal men dat de moeite waard vinden?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)