Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Off-leash tips gevraagd!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Manu

Off-leash tips gevraagd!

Ongelezen bericht door Manu »

Ik woon nu 4 maanden in Frankrijk en mijn Frans is wel oke, maar nog lang niet goed genoeg voor gesprekken. Daardoor kan ik helaas nog geen training hier in de buurt volgen met Manu.
Ik loop namelijk tegen een probleem aan en ik als hondengroentje weet niet zo goed hoe op te lossen.

Ik woon in een prachtig gebied net buiten de stad. We komen hier zelden mensen of andere honden tegen. Manu, bijna 9 mnd oude Husky reu, loopt dan ook vrijwel altijd los.
Dit heb ik van pup af aan geleerd door hem af en toe bij me te roepen en wat lekkers te geven.
Inmiddels komt hij als ik roep aan mijn linkervoet zitten en blijft daar wachten tot ik aan geef dat hij weer mag lopen. Heel braaf dus.
Voor de kerst is hij echter 2x weg gelopen in het bos. Hij wordt dan heel enthousiast en rende deze keren ver voor me uit. Ik heb toen besloten hem het commando "wachten" te leren. Dat zit er nu redelijk in.

Maar.
Zodra hij los is en hij ziet mensen of een hond (niet bij allemaal) in de verte of dichtbij besta ik niet meer voor hem. Hij kijkt even naar me en gaat er naar toe.
Ik probeer het voor te zijn en meestal lukt me dat wel maar net die fractie te laat en zijn aandacht is weg. Ik heb alles uit de kast gehaald maar het lukt me niet.
Eerder werkte ik met een zware stem en greep ik hem als hij niet terug kwam maar ik heb een meisjesstem en Manu had natuurlijk door dat ik maar stond te acteren.
Wat ik nu doe werkt het beste, gedroogd vlees in mijn zak en hem de hemel in prijzen als hij komt.

Ik begrijp dat ik geen Herder heb en volgens sommige hondenkenners mag ik al blij zijn dat mijn Husky los kan. Maar mijn vraag is; hebben jullie tips/oefeningen om hem meer op mij te laten focussen?

En wat ik het moeilijkste vind, als hij van me weg loopt als ik hem roep, wat moet ik doen? Hij weet dat hij stout is en blijft daarna om me heen springen.

Aan de lijn is hij overigens keurig met andere honden en met mensen gaat goed zolang ze hem geen aandacht geven.

Sorry, heel verhaal en ook nog eens vanaf mijn telefoon.
Ik zou hier graag aan willen werken dus ben heel benieuwd naar de reacties :)
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Re: Off-leash tips gevraagd!

Ongelezen bericht door Mutt »

Met negen maanden wil de wereld nou eenmaal wel eens interessanter zijn dan het baasje :wink:
Mazzel had daar vroeger ook nog wel eens handje van.
Wat ik zelf altijd deed is weglopen van de hond (in tegengestelde richting van de mensen/andere honden) en dan vaak ook nog alleen 'doei' (of iets dergelijks zeggen), doei werd al gauw het teken dat ik de benen nam en dat was dan ook niet leuk en dan volgden ze vaak snel.
Soms als ik ze dan zag kijken zei ik wacht (= blijf) en lijnde dan aan voor een kort stukje tot de afleiding weg was.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik zou zeggen, sowieso een lange lijn er aan. Die hoef je niet perse vast te houden, maar kun je ook laten slepen. Hij heeft succes met het weglopen en je geroep negeren. En niet meer roepen als hij al weg aan het lopen is, dan ben je eigenlijk alleen maar bezig je commando nietszeggend te maken. Aan de lange lijn veel oefenen op hierkomen en aandacht voor jou. Werk je met een clicker?
Afbeelding
Manu

Ik heb een lijn van 10 meter, daar heb ik de afgelopen dagen mee geoefend maar inderdaad wel vastgehouden. Dan is er echt niets aan de hand. Dat slepen kan ik wel proberen maar ik vermoed dat hij dan overal blijft haken. De paden zijn hier net breed genoeg voor 1 persoon. Maar niet geschoten, altijd mis. Dat heb ik nog niet met hem gedaan.
Met een clicker heb ik nog nooit gewerkt. Denk je dat ik daar het terug komen leuker en interessanter mee kan maken?

En wat doen jullie als je roept en je hond komt niet?
Wachten? Weg lopen?
Manu

Mutt schreef:Met negen maanden wil de wereld nou eenmaal wel eens interessanter zijn dan het baasje :wink:
Mazzel had daar vroeger ook nog wel eens handje van.
Wat ik zelf altijd deed is weglopen van de hond (in tegengestelde richting van de mensen/andere honden) en dan vaak ook nog alleen 'doei' (of iets dergelijks zeggen), doei werd al gauw het teken dat ik de benen nam en dat was dan ook niet leuk en dan volgden ze vaak snel.
Soms als ik ze dan zag kijken zei ik wacht (= blijf) en lijnde dan aan voor een kort stukje tot de afleiding weg was.
Hij ontdekt graag de wereld :lol1:
Dat weglopen heb ik geprobeerd maar dat heeft 0 effect. Hij gaat dan alsnog naar diegene toe en ik wil anderen geen overlast veroorzaken. Vaak als hij daar is waar hij wilde komen is hij even enthousiast aan het rennen of ligt op zijn rug en kijkt dan pas waar ik ben.
Het verbetert wel weer hoor, de ene week beter dan de ander. Maar ik zou graag willen oefenen dat hij ook zonder aanlijnen honden negeert. Aan de lijn kijkt hij en is het klaar.
Hoe zorg ik dat ik reuze interessant wordt?
Hilde
Zeer actief

Ja, vaak hebben ze wel door dat ze aan de lijn zitten. Maar het kan een handig middel zijn om te overbruggen naar loslopen.
Je kunt een clicker goed gebruiken om aandacht te belonen in bepaalde situaties. Kijken is click, zegmaar. Alleen zal je dan eerst moeten beginnen in prikkelarme situaties (pas later prikkels ophogen) en er het liefst een woord aan verbinden zoals 'kijk eens' telkens als hij naar je kijkt. Als dat er goed in zit kun je ook met voor hem hele interessante prikkels toe werken.

Het hangt van het eea af wat mijn reactie is. Ik wacht als we een weg over moeten steken of zo, maar in principe moet hij mij in de gaten houden en niet andersom. Beau kent het commando 'kijk eens' best goed en ik kan hem tot drie meter voor een andere hond nog wel terug roepen, al ben ik meestal eerder. Ik heb het zonder clicker aangeleerd omdat ik toen nog niet met de clicker werkte.
Afbeelding
Manu

Dat is wel een goede, een oogcontact-commando. Die hadden we nog niet. Ik ga eens kijken voor een clicker, dat is misschien iets duidelijker voor hem dan mijn "jaaaa" en "goedzo".
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Heb je je wel eens 'verstopt' voor hem... Als hij voorop loopt in 1x afslaan of achter een grote boom gaan staan. Meestal lopen ze terug naar de plek waar ze je voor het laatst hebben gezien en dan vinden ze je. (zo niet even roepen)
Werkt hier als een tierelier, dan houdt boef me daarna 3x zo scherp in de gaten.

Heeft hij een passie voor balletjes of spelen tijdens de wandeling?? Dan kan je dat ook goed als motivatie gebruiken om bij je te komen.
Doe ik hier om af te leren dat boef niet achter de eendjes aanmag. Is ook iets op afstand graag willen en dan bij mij moeten komen. Inmiddels kan ik hem uit zijn 'run' bij me terug krijgen.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Hilde
Zeer actief

Een clickerwoord is ook prima, maar doorgaans wat meer van jouw stemming afhankelijk en onduidelijker. Ik vind een clicker ideaal en duidelijk, anderen vinden het onpersoonlijk, wat in zekere zin natuurlijk ook wel zo is. Oh, als Beau luistert wanneer ik hem terug roep als hij eigenlijk een hond aan het benaderen was, dan beloon ik hem eigenlijk altijd. En afhankelijk van de andere hond of hij hem alsnog mag benaderen of dat hij even bij me moet blijven. Maar daar zit best wat training in hoor, andere honden zijn over het algemeen behoorlijk hoge prikkels.
Afbeelding
Manu

Blij te lezen. Ik vind mezelf dan zo'n dummy als ik dan hier lees dat iedere hond zo bij je gefloten is.
Hilde, dankje voor de nuttige tips! Wat je zegt, een clicker is niet beinvloed door je stemming. Ik ga er deze week nog 1 halen, bedankt.

Verstoppen vindt hij inderdaad spannend maar meer als spel. Het maakt hem niet veel alerter helaas. Speeltjes vindt hij ook niet geweldig interessant.
Wat tot nu toe wel werkt is zijn voer klaar zetten voor we weg gaan, ik neem dan een paar brokjes en vleesjes mee en dan is hij veel alerter dan wanneer ik niets van tevoren met zijn voer doe. Dit ontdekte ik per toeval en doe ik laatste 2 dagen.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Even off-topic: heb je er nog niet over nagedacht om met je Husky te gaan steppen?
Kom mensen tegen die dit met veel plezier doen en laten daarnaast de hond ook wel loslopen.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Husky_Manu schreef:Blij te lezen. Ik vind mezelf dan zo'n dummy als ik dan hier lees dat iedere hond zo bij je gefloten is.
Hilde, dankje voor de nuttige tips! Wat je zegt, een clicker is niet beinvloed door je stemming. Ik ga er deze week nog 1 halen, bedankt.
Hier is dat ook nog lang niet altijd zo hoor. Werken we (ik ) hard aan, ik kan nu vaak voorkomen dat hij in een losloopgebied op een andere hond afstuift. Maar dat moet nog beter. Wat tot nu toe gelukt is, is door ogen op steeltjes te hebben en tegelijk de houding van Figo in de gaten houden.
Ik zie wanneer Figo de andere hond ziet, dan zeg ik 'Eh' of 'Rust' dan ben ik op tijd. Nu blijft hij steeds vaker stilstaan, wachtend of het mag of niet. Of hij kijkt even om, of het mag. Maar ondanks dat ik dat al een hele vooruitgang vind, moeten wij ook nog een hele weg gaan hoor.

Ik heb Hilde even meegequote om dat oogcontact. Dat heeft hier ook goed gewerkt.
Oogcontact krijgen was al een hele opgave :LOL: Maar als dat lukt, dan daar dankbaar gebruik van maken. :ok:
Eerst binnen geoefend, daarna bij de gewone rondes gewoon zo af en toe, en met lekkers geven. "Kijk eens! Vinger richting je kin..oogcontact? Snoepje er in. En dat uitbreiden.

Ik heb ook geleerd eerst z'n naam te roepen, heb ik contact..dan commando. Dat vind ik wel een goede, maar dat werkt niet altijd. Want je roept soms toch uit reactie. Dus ook als ie iets stouts doet.
Manu

korthaar schreef:Even off-topic: heb je er nog niet over nagedacht om met je Husky te gaan steppen?
Kom mensen tegen die dit met veel plezier doen en laten daarnaast de hond ook wel loslopen.
Wel over nagedacht maar nog niets mee gedaan. Wel gaat hij vaak mee hardlopen wat ik uiteindelijk op wil bouwen naar canicrossen. Ik merk wel dat hij dan heel geconcentreerd is en ik hoef maar te fluisteren tussen mijn gehijg door "left" en hij gaat links. Zo'n step lijkt me ook heel leuk. Ik weet alleen niet of ik zelf dat hier vol houd met al die hellingen :lol1:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik ben inderdaad van de 'doei' en hard de andere kant oplopen. Maar ook afleiden 'kijk eens' en dan een tak op de grond uitbundig bestuderen helpt hier wel. Bij mij hebben de honden ook een soort meldplicht. Iedere zoveel meter roep ik ze bij me, koekie erin voor het komen en weer verder. En soms gaan ze dan toch moedwillig hun eigen plan trekken, dan zeg ik niets meer en lijn ze aan bij terugkomst. De silent treatment werkt goed.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Husky_Manu schreef:Hoe zorg ik dat ik reuze interessant wordt?
Niet meer binnenshuis voeren, maar het voer altijd meenemen naar buiten helpt om interessant te worden :wink:
Je moet, bij bijvoorbeeld een najagende hond, niet de illusie hebben dat het je gaat lukken om 'leuker dan de omgeving' te zijn. De gemiddelde hond slaat het lekkerste stukje beloningsworst graag even over als zich buiten iets interessants aandient.
En helemaal als er thuis, hoe dan ook, geheid een lekkere bak eten staat wachten :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Hier werkt de doei ook wel. Maar dat vind ik dan weer niet netjes naar andere hondeneigenaren. Soms heeft dat het snelste effect, maar ik wil dan niet dat die mensen denken, heb je weer zo'n baas die het geen zak interesseert.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is wel dé manier om frans te leren. In de praktijk. Dus ondanks dat het Frans nu misschien nog niet lukt, zijn juist dat soort zaken waarin je leert. Ik heb zelf een tijd in Duitsland gezeten (en ik had Frans in mijn pakket en geen Duits) voor stage. Toen ik in het ziekenhuis kwam voor stage kon ik nauwelijks een woord Frans. Maar zo in de praktijk ging het wel heel erg snel. Binnen een maand kon ik mij redelijk redden dan.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou idd toch een hondenschool gaan zoeken, in het begin zal het wellicht met handen en voeten taal zijn, maar je leert er wel sneller de taal. Plus je leert andere mensen kennen en ook nog eens met honden, dus je hebt al een gezamenlijke overeenkomst.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay is natuurlijk even oud als Manu, maar ik krijg nu ook een middelvinger van hem bij sommige honden. Ik heb er een heel dun en licht lang lijntje aan. Het is ook wel een leuke leeftijd om dingen te ontdekken he? ;) De commando's wachten, hier en doorlopen zaten er al heel vroeg in, maar zijn nu toch minder aan het worden. Ik probeer er nu tijdelijk voor te zorgen dat hij de fout niet in kan gaan dmv die lange lijn. Dan kan ik veel belonen en dat werkt bij hem heel goed. Maar goed, ik heb wel een herder en geen husky. Je zou naar Jaap* zijn voerdummy kunnen kijken, dat is ook een fijne methode.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Dee schreef:Hier werkt de doei ook wel. Maar dat vind ik dan weer niet netjes naar andere hondeneigenaren. Soms heeft dat het snelste effect, maar ik wil dan niet dat die mensen denken, heb je weer zo'n baas die het geen zak interesseert.
Zelf denk ik niet zo: heb tenslotte ook een jonge hond gehad. :mrgreen:
Spreek met de andere baas af de andere kant op te lopen, met de mededeling terug te komen als het echt niet gaat lukken.
Als je de aandacht van je hond goed vast houdt en tegelijkertijd de meeloper negeert, sjeest ie op een gegeven moment terug richting baas.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Lief schreef:Ik ben inderdaad van de 'doei' en hard de andere kant oplopen. Maar ook afleiden 'kijk eens' en dan een tak op de grond uitbundig bestuderen helpt hier wel. Bij mij hebben de honden ook een soort meldplicht. Iedere zoveel meter roep ik ze bij me, koekie erin voor het komen en weer verder. En soms gaan ze dan toch moedwillig hun eigen plan trekken, dan zeg ik niets meer en lijn ze aan bij terugkomst. De silent treatment werkt goed.
Dit.
Husky_Manu schreef:Ik vind mezelf dan zo'n dummy als ik dan hier lees dat iedere hond zo bij je gefloten is.
Daar zit héél véél werk in, hoor ;)
De eerste twee à drie jaar werk je je uit de naad met een jonge hond. Alles wat je er dan insteekt levert de latere jaren profijt op.

Hoe gaat dat gezegde ook al weer?
Je hebt drie jaar een jonge hond, drie jaar een goede hond, drie jaar een gouden hond en drie jaar een oude hond, zoiets?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Lange lijn en stukjes kaas en knakworst (die droge zooi komen ze hier echt niet voor :neenee: ), zo is het hier met allemaal gelukt :wink: (al heb ik het geluk dat ze allemaal de grote baas volgen dus is het wat makkelijker als met 1 hond)
Hij is nu op een rot leeftijd maar gewoon stug volhouden :ok:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ohw en ik vergeet het fluitje, ipv lopen blerren en roepen gebruik ik een fluitje, scheelt mijn stembanden en als ze nu dat fluitje horen is het hetzelfde voor hun als voor een ander het woord kom roept :mrgreen:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Mijn hond nam ook de benen als hij een andere hond zag, dus ik heb mezelf ook aangeleerd om de hond eerder te zien dan dat hij doet.
Dus inderdaad ogen op steeltjes en proberen op tijd te roepen, helaas lukt dit natuurlijk niet altijd.
Wat ik dan deed is naar hem toe lopen, aanlijnen en uit met de pret. Het kwartje viel voor hem snel genoeg wat dat betreft.
Weglopen heb ik 1x gedaan en doe het nóóit meer. Hier resulteerde dat in een hond die in paniek raakte en de benen nam :schrik:
Ik heb er een jaar kei hard aan gewerkt en afgelopen zomer is hij twee geworden en meneer vond dat dat reden genoeg was om niet meer te luisteren :jank: Nu zijn we weer een paar maanden verder en kan ik hem gewoon weer bij me roepen.
Het is heel veel werk, maar het loont wel. Hij komt zich nu altijd melden, ook als hij met andere honden aan het spelen is komt hij even aan aai halen of tikt me even met zn neus aan van ik ben er nog vrouwtje en dan gaat hij weer verder.
Manu

Jaap* schreef:
Husky_Manu schreef:Hoe zorg ik dat ik reuze interessant wordt?
Niet meer binnenshuis voeren, maar het voer altijd meenemen naar buiten helpt om interessant te worden :wink:
Je moet, bij bijvoorbeeld een najagende hond, niet de illusie hebben dat het je gaat lukken om 'leuker dan de omgeving' te zijn. De gemiddelde hond slaat het lekkerste stukje beloningsworst graag even over als zich buiten iets interessants aandient.
En helemaal als er thuis, hoe dan ook, geheid een lekkere bak eten staat wachten :mrgreen: :wink:
Dit heb ik gedaan toen hij nog pup was. Dat is inderdaad wel een idee, dat hij zijn eten moet verdienen. Bedankt!
gyanty schreef:Het is wel dé manier om frans te leren. In de praktijk. Dus ondanks dat het Frans nu misschien nog niet lukt, zijn juist dat soort zaken waarin je leert.
Daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in. Ik zou het zó leuk vinden een cursus met hem te doen. Misschien toch eens kijken en wat taal-stuntelen.
Lief schreef:Ik ben inderdaad van de 'doei' en hard de andere kant oplopen. Maar ook afleiden 'kijk eens' en dan een tak op de grond uitbundig bestuderen helpt hier wel. Bij mij hebben de honden ook een soort meldplicht. Iedere zoveel meter roep ik ze bij me, koekie erin voor het komen en weer verder. En soms gaan ze dan toch moedwillig hun eigen plan trekken, dan zeg ik niets meer en lijn ze aan bij terugkomst. De silent treatment werkt goed.
"Kijk eens" gebruik ik alleen in nood :lol1: Die gebruik ik om te ruilen, dus dan krijgt hij altijd een lekker stukje vlees. Dus als hij afgeleid is gooi ik die er stiekem wel eens tussen en dan krijg ik de aandacht wel.
Meldplicht heeft Manu ook. Ik wil hem kunnen zien, dus hij moet of wachten of terug komen. Dat gaat goed. Het probleem is dus als er andere honden of mensen zijn. Zelfs als hij een konijn achterna rent komt hij vaak terug, maar als hij denkt dat hij mag spelen is hij foetsie :19:
TessaThomas schreef:Tay is natuurlijk even oud als Manu, maar ik krijg nu ook een middelvinger van hem bij sommige honden. Ik heb er een heel dun en licht lang lijntje aan. Het is ook wel een leuke leeftijd om dingen te ontdekken he? ;) De commando's wachten, hier en doorlopen zaten er al heel vroeg in, maar zijn nu toch minder aan het worden. Ik probeer er nu tijdelijk voor te zorgen dat hij de fout niet in kan gaan dmv die lange lijn. Dan kan ik veel belonen en dat werkt bij hem heel goed. Maar goed, ik heb wel een herder en geen husky. Je zou naar Jaap* zijn voerdummy kunnen kijken, dat is ook een fijne methode.
Weet je dat ik vaak jou en Tay als voorbeeld neem? Jij hebt hem echt lekker voor elkaar als ik dat zo lees :ok: Misschien zeur ik dan wel gewoon, als zelfs Tay jou een middelvinger geeft :lol1: Hij blijft in de buurt, komt zich af en toe melden, aan de riem is hij al zeer goed geworden in het negeren (tenzij mensen hem aandacht geven) en hij komt als ik hem roep. Behalve dus als er afleiding is.
Miranda schreef:
Husky_Manu schreef:Ik vind mezelf dan zo'n dummy als ik dan hier lees dat iedere hond zo bij je gefloten is.
Daar zit héél véél werk in, hoor ;)
De eerste twee à drie jaar werk je je uit de naad met een jonge hond. Alles wat je er dan insteekt levert de latere jaren profijt op.

Hoe gaat dat gezegde ook al weer?
Je hebt drie jaar een jonge hond, drie jaar een goede hond, drie jaar een gouden hond en drie jaar een oude hond, zoiets?
:cheer: Wat ben ik blij dat je dat zegt!
Ik lees hier op het forum zoveel ergernis en irritatie over aanstormende honden die niet meer weg gaan. Dat zou zomaar Manu kunnen zijn. En feit is dat ik 5 van de 10 keer toch te laat ben. Als hij bijvoorbeeld net voor me uit is gelopen en hij ziet die hond krijg ik hem niet makkelijk meer terug. Ik kan er dan voor kiezen hem aan te lijnen maar ik kom hier per dag misschien maar 1 hond tegen.
Toen ik die irritaties las voelde ik me een heel slecht baasje. Ik doe zo mijn best en ik steek er zoveel tijd in. Hier heb ik alleen moeite mee. Maar dat mag dus best als ik het zo lees.
Angelique. schreef:Lange lijn en stukjes kaas en knakworst (die droge zooi komen ze hier echt niet voor :neenee: ), zo is het hier met allemaal gelukt :wink: (al heb ik het geluk dat ze allemaal de grote baas volgen dus is het wat makkelijker als met 1 hond)
Hij is nu op een rot leeftijd maar gewoon stug volhouden :ok:
Dankjewel! Lange lijn heb ik er vandaag aan laten hangen maar in het bos is dat geen succes :lol1: Zelfs als hij op het pad blijft, blijft hij overal in hangen.
Knakworst lees ik hier meer, ga eens kijken of ik dat hier ook kan krijgen. Ik heb nu van die blokjes gedroogd konijn, daar komt hij toch ook wel heel graag voor. Maar die hond is toch echt wel het allerleukste.

Volgens mij kan ik gewoon het beste blijven doorgaan met wat ik doe dus?
Ik ga wel oefenen op dat commando voor oogcontact, dan, indien mogelijk, lange lijn eraan en ik ga zijn voer meenemen naar buiten. Eens kijken hoe dat gaat werken voor ons.
Vanochtend was er wat werklui op het terrein, dus kon mooi oefenen. Bij het weglopen van hem kwam hij inderdaad toch gauw weer bij mij terug. Terwijl die mannen in gele hesjes hem zelfs aaiden. Dus of hij nou honger had :mrgreen:
Manu

Jaap*, ik heb je topic gevonden over de voerdummy. Hele goede en leuke manier!
Ik heb hier gelukkig nog een oude etui liggen en ga er direct mee aan de slag!
Supersuperdesuperbedankt iedereen voor het meedenken!
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik zou hem maar lekker even laten kijken. Het lieve dier is nog zo jong en hij komt zo weinig andere honden tegen! Als hij de andere honden volkomen vriendelijk benaderd, zou ik hem gewoon even laten kijken. Ik zou hem pas gaan roepen als ik merk dat ik weer 'bereik heb' waardoor het aannemelijk is dat hij met je mee komt.

Ik merk dat het 'strikte-hou-je-hond-toch-bij-je' beleid van nederland ook in veel Europese landen niet zo wordt gevolgd. Honden in het franse buiten leven krijgen meer vrijheid dan honden in Nederland. Misschien is dit dicht bij steden anders...? Ben je wel eens op Manus ontstuimige puberale enthousiasme aangesproken?

Een volkomen vriendelijke hond zou ik sociaal contact op jonge leeftijd niet te veel onthouden. Loop dus gewoon lekker met Manu op de andere honden af en kijk of er voor hem wat te spelen valt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Manu

Hij speelt wel met de hond hiernaast hoor, dat is een wat klungelige Griffon teef. Hij heeft dus wel contact met andere honden. Er loopt hier ook een Border Collie waar hij goed mee om kan. Die ken ik, en dat vind ik dan ook prima.

Een tijdje terug liep ik echter op "ons" terrein, waar normaal alleen bewoners komen, en daar liep nu een mevrouw met een Schnauzer. Die was los maar bleef keurig naast zijn vrouwtje. Manu ging er op af en de Schnauzer was er duidelijk niet van gediend. Ik heb uiteraard mijn excuses aangeboden en Manu weer bij me gehouden.
Dat is een beetje mijn punt. Tuurlijk mag hij spelen met andere honden, maar pas als ik kan zien of het oké is. Ik wil daarin degene zijn die ja of nee zegt. Niet dat hij erop af stormt en het gaat een keer mis. Vooral met die kleine hondjes, die vinden hem echt te ruig (en terecht).
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Sociaal contact met bekende honden is natuurlijk lang niet zo spannend als kennis maken met vreemde honden. Hij wil de wereld ontdekken!! Vol energie, levenslust en zelfvertrouwen. Dat zijn baas het daar niet mee eens is, is op zo'n moment even bijzaak.

Ik zeg niet dat je er niet aan moet werken. Maar het lijkt me utopie dat een jonge, vrij, zelfstandige, enthousiaste puber aan de voet blijft wanneer hij verderop andere honden ziet lopen.

Mijn Scott was ook zo'n enthousiaste jongeling en dat zorgde in mijn geval er ook wel eens voor dat ik mijn excuses mocht maken, zoals jij met de Snauzer, maar als ze eenmaal wat ouders zijn hebben ze het allemaal wel gezien en laten ze zich daarin makkelijker sturen. Natuurlijk na oefening en training, maar wees niet gefrustreerd als het voorlopig nog even niet gaat.
Naar mijn idee in ieder geval geen reden om hem maar niet meer los van de lijn te laten lopen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Manu

Daar heb je natuurlijk ook gelijk in.
Ik ga gewoon oefenen met die dummy, dat lijkt me nou een hele leuke manier. En ik denk dat zo'n cursus ook heel leuk en goed voor hem is, contact met andere honden en toch op de baas moeten focussen.

En inderdaad, ik moet hard proberen niet gefrustreerd te raken :mrgreen: Oef.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”