Jaap* schreef:Husky_Manu schreef:Hoe zorg ik dat ik reuze interessant wordt?
Niet meer binnenshuis voeren, maar het voer altijd meenemen naar buiten helpt om interessant te worden
Je moet, bij bijvoorbeeld een najagende hond, niet de illusie hebben dat het je gaat lukken om 'leuker dan de omgeving' te zijn. De gemiddelde hond slaat het lekkerste stukje beloningsworst graag even over als zich buiten iets interessants aandient.
En helemaal als er thuis, hoe dan ook, geheid een lekkere bak eten staat wachten

Dit heb ik gedaan toen hij nog pup was. Dat is inderdaad wel een idee, dat hij zijn eten moet
verdienen. Bedankt!
gyanty schreef:Het is wel dé manier om frans te leren. In de praktijk. Dus ondanks dat het Frans nu misschien nog niet lukt, zijn juist dat soort zaken waarin je leert.
Daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in. Ik zou het zó leuk vinden een cursus met hem te doen. Misschien toch eens kijken en wat taal-stuntelen.
Lief schreef:Ik ben inderdaad van de 'doei' en hard de andere kant oplopen. Maar ook afleiden 'kijk eens' en dan een tak op de grond uitbundig bestuderen helpt hier wel. Bij mij hebben de honden ook een soort meldplicht. Iedere zoveel meter roep ik ze bij me, koekie erin voor het komen en weer verder. En soms gaan ze dan toch moedwillig hun eigen plan trekken, dan zeg ik niets meer en lijn ze aan bij terugkomst. De silent treatment werkt goed.
"Kijk eens" gebruik ik alleen in nood

Die gebruik ik om te ruilen, dus dan krijgt hij altijd een lekker stukje vlees. Dus als hij afgeleid is gooi ik die er stiekem wel eens tussen en dan krijg ik de aandacht wel.
Meldplicht heeft Manu ook. Ik wil hem kunnen zien, dus hij moet of wachten of terug komen. Dat gaat goed. Het probleem is dus als er andere honden of mensen zijn. Zelfs als hij een konijn achterna rent komt hij vaak terug, maar als hij denkt dat hij mag spelen is hij foetsie
TessaThomas schreef:Tay is natuurlijk even oud als Manu, maar ik krijg nu ook een middelvinger van hem bij sommige honden. Ik heb er een heel dun en licht lang lijntje aan. Het is ook wel een leuke leeftijd om dingen te ontdekken he?

De commando's wachten, hier en doorlopen zaten er al heel vroeg in, maar zijn nu toch minder aan het worden. Ik probeer er nu tijdelijk voor te zorgen dat hij de fout niet in kan gaan dmv die lange lijn. Dan kan ik veel belonen en dat werkt bij hem heel goed. Maar goed, ik heb wel een herder en geen husky. Je zou naar Jaap* zijn voerdummy kunnen kijken, dat is ook een fijne methode.
Weet je dat ik vaak jou en Tay als voorbeeld neem? Jij hebt hem echt lekker voor elkaar als ik dat zo lees

Misschien zeur ik dan wel gewoon, als zelfs Tay jou een middelvinger geeft

Hij blijft in de buurt, komt zich af en toe melden, aan de riem is hij al zeer goed geworden in het negeren (tenzij mensen hem aandacht geven) en hij komt als ik hem roep. Behalve dus als er afleiding is.
Miranda schreef:Husky_Manu schreef:Ik vind mezelf dan zo'n dummy als ik dan hier lees dat iedere hond zo bij je gefloten is.
Daar zit héél véél werk in, hoor

De eerste twee à drie jaar werk je je uit de naad met een jonge hond. Alles wat je er dan insteekt levert de latere jaren profijt op.
Hoe gaat dat gezegde ook al weer?
Je hebt drie jaar een jonge hond, drie jaar een goede hond, drie jaar een gouden hond en drie jaar een oude hond, zoiets?

Wat ben ik blij dat je dat zegt!
Ik lees hier op het forum zoveel ergernis en irritatie over aanstormende honden die niet meer weg gaan. Dat zou zomaar Manu kunnen zijn. En feit is dat ik 5 van de 10 keer toch te laat ben. Als hij bijvoorbeeld net voor me uit is gelopen en hij ziet die hond krijg ik hem niet makkelijk meer terug. Ik kan er dan voor kiezen hem aan te lijnen maar ik kom hier per dag misschien maar 1 hond tegen.
Toen ik die irritaties las voelde ik me een heel slecht baasje. Ik doe zo mijn best en ik steek er zoveel tijd in. Hier heb ik alleen moeite mee. Maar dat mag dus best als ik het zo lees.
Angelique. schreef:Lange lijn en stukjes kaas en knakworst (die droge zooi komen ze hier echt niet voor

), zo is het hier met allemaal gelukt

(al heb ik het geluk dat ze allemaal de grote baas volgen dus is het wat makkelijker als met 1 hond)
Hij is nu op een rot leeftijd maar gewoon stug volhouden

Dankjewel! Lange lijn heb ik er vandaag aan laten hangen maar in het bos is dat geen succes

Zelfs als hij op het pad blijft, blijft hij overal in hangen.
Knakworst lees ik hier meer, ga eens kijken of ik dat hier ook kan krijgen. Ik heb nu van die blokjes gedroogd konijn, daar komt hij toch ook wel heel graag voor. Maar die hond is toch echt wel het allerleukste.
Volgens mij kan ik gewoon het beste blijven doorgaan met wat ik doe dus?
Ik ga wel oefenen op dat commando voor oogcontact, dan, indien mogelijk, lange lijn eraan en ik ga zijn voer meenemen naar buiten. Eens kijken hoe dat gaat werken voor ons.
Vanochtend was er wat werklui op het terrein, dus kon mooi oefenen. Bij het weglopen van hem kwam hij inderdaad toch gauw weer bij mij terug. Terwijl die mannen in gele hesjes hem zelfs aaiden. Dus of hij nou honger had