Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

los "leren" lopen.... HOE??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pixeltje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Maya en Pixel, friese stabij
Aantal honden: 2

los "leren" lopen.... HOE??

Ongelezen bericht door Pixeltje »

heeeey

ik wil al een tijdje Pixel leren om los te lopen, maar durf het eigenlijk niet zo goed... ik weet namelijk dat als ze een kat, vogel, of een andere hond ziet, dat ze er als een gek op af gaat, en ik totaal niet meer interessant ben... ( ze is namelijk al is uit de riem geschoten, en toen was er toevallig net een kat, waar presies dat gebeurde.... gelukkig ging de kat vrij snel een boom in, waar pixel toen als een gek omheen rende en blafte, dus toen kon ik haar gelukkig weer pakken...)
bovendien, zitten wij redelijk in de buurt van een vrij drukke weg, ( andere kant van het blok) dus mocht een kat of iets dergelijks die richting op gaan, en oversteken, zal pixel echt niet opletten of er een auto aan komt...
Pixel is een Friese Stabij teefje, van 2 jaar oud.

heeft iemand tips, of trucs? alles is welkom!! :)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: los "leren" lopen.... HOE??

Ongelezen bericht door yamie »

heb je haar al van pup af aan? of ?

sowieso, waar je haar nu los laat lopen, dan moet een veilige omgeving zijn, dus iets omheinds, zolang je geen controle meer hebt, wanneer ze iets anders ziet, dan is het niet verantwoord om haar los te laten op plekken waar dat gevaarlijk is.

ik weet niet of ze erg van speeltjes is, of van eten? zoek iig iets, waar ze gek van is, zodat je dat kunt gebruiken om jezelf voor haar heel erg interessant te maken, dat ze weet, dat bij jou komen gewoon heel erg leuk is.

wellicht zou een cursus ook uitkomst kunnen bieden, dat er dan iemand meekijkt en denkt hoe je dingen doet, en om jullie band te versterken.

ook oefenen met een lange (longeer)lijn eraan kan helpen, dan kan ze wel wat verder weg, maar hou je wel de uiteindelijke controle in handen wanneer ze ergens echt heen wil.

alles draait om hoe ze jou ziet en hoe leuk je het bij jou komen maakt. nou ben ik bij geen enkele hond voorstander van loslaten langs of bij een drukke weg, dus dat hoeft dan ook niet perse, maar ergens in het bos oid. los kunnen laten, zou wel leuk voor haar zijn :wink:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Wow, loop die hond al twee jaar aangelijnd?!

Ik kan me voorstellen dat die hond eerst de kuierlatten neemt als hij los komt. VRIJHEID!
Ga er dus maar vanuit dat je hem eerst een half uur moet laten uitrazen, voordat je kans maakt dat hij naar je komt als je roept. Neem een stuk worst mee, dat maakt je een stuk aantrekkelijker om naar terug te keren.

Loslopen hoeft vaak niet eens aangeleerd te worden. Voor een hond is het de normaalste zaak van de wereld om bij je in de buurt te blijven als hij van tijd tot tijd los kan lopen. Als hij achter iets aanjaagt, komen ze meestal weer terug. De 1 eerder dan de ander. Gehoorzaamheid los van de lijn moet worden aangeleerd, maar de meeste honden kun je gewoon losknippen. Ik vang wel eens 'buitenlanders' op, en de meesten lopen na een paar dagen wennen al gewoon los tijdens de wandelingen. Luisteren doen ze nog niet, maar manieren hebben ze vaak wel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd ben. En stabij die niet los van de lijn wordt uitgelaten! Terwijl het juist honden zijn die zo op het buitenleven en hun vrijheid gesteld zijn.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
billy20
Actief

Ongelezen bericht door billy20 »

Sanchis schreef:Wow, loop die hond al twee jaar aangelijnd?!

Ik kan me voorstellen dat die hond eerst de kuierlatten neemt als hij los komt. VRIJHEID!
Ga er dus maar vanuit dat je hem eerst een half uur moet laten uitrazen, voordat je kans maakt dat hij naar je komt als je roept. Neem een stuk worst mee, dat maakt je een stuk aantrekkelijker om naar terug te keren.

Loslopen hoeft vaak niet eens aangeleerd te worden. Voor een hond is het de normaalste zaak van de wereld om bij je in de buurt te blijven als hij van tijd tot tijd los kan lopen. Als hij achter iets aanjaagt, komen ze meestal weer terug. De 1 eerder dan de ander. Gehoorzaamheid los van de lijn moet worden aangeleerd, maar de meeste honden kun je gewoon losknippen. Ik vang wel eens 'buitenlanders' op, en de meesten lopen na een paar dagen wennen al gewoon los tijdens de wandelingen. Luisteren doen ze nog niet, maar manieren hebben ze vaak wel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd ben. En stabij die niet los van de lijn wordt uitgelaten! Terwijl het juist honden zijn die zo op het buitenleven en hun vrijheid gesteld zijn.
Wel eens een jachthond gehad? Ik ben al een hele tijd bezig om onze hond verantwoord los te krijgen want die blijft echt niet bij je, die gaat zn neus achterna. En worst helpt dan echt niet. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

billy20 schreef:

Wel eens een jachthond gehad? Ik ben al een hele tijd bezig om onze hond verantwoord los te krijgen want die blijft echt niet bij je, die gaat zn neus achterna. En worst helpt dan echt niet. :wink:
Dat wordt niet beter als je hem niet als pup al leert om op je te letten, LOS dus :wink:
En ik heb nu mijn 5e jachthond.
Eerst zo lang aan de lijn houden, als dat inderdaad het geval is, helpt niet echt. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik hoor nog al eens dat juist buitenlandertjes weglopen, maar dat ligt dan vast aan de mensen.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

billy20 schreef:
Ehm. Ja. Als opvanghondjes meetellen. En die bleven bij me. Een stabij die de regels nog niet kent tijdens het los lopen en achter een haas aantettert, betekent niet direct dat je hem aan de andere kant van de provincie weer moet ophalen.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 20 jan 2014 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief

Pemba schreef: Ik hoor nog al eens dat juist buitenlandertjes weglopen, maar dat ligt dan vast aan de mensen.
Nee, dat ligt aan de achtergrond. Als de hond heeft gezworven, moet je uitkijken. Maar heel veel buitelanders zijn als pup gedumpt in het asiel, of in het asiel geboren. De honden die ik in opvang heb gehad, waren allemaal opgegroeid in het asiel, en daardoor juist erg roedelgebonden. Nooit 1 kwijt geweest voor langer dan 2 minuten.
billy20
Actief

Ongelezen bericht door billy20 »

ranetje schreef:
billy20 schreef:

Dat wordt niet beter als je hem niet als pup al leert om op je te letten, LOS dus :wink:
Eerst zo lang aan de lijn houden, als dat inderdaad het geval is, helpt niet echt. :?
Mijn reactie was vooral op de zin "loslopen hoeft vaak niet eens worden aangeleerd" en daar ben ik het dus niet mee eens. Dat geldt misschien voor een collie maar niet mijn hond. Wij zijn dus aan het oefenen om het loslaten beter te laten worden met als gevolgd dat hij nu op bepaalde plaatsen los kan en hopelijk over een tijd (bijna) overal en samen met onze andere hond. Overigens hebben wij een herplaatser dus als pup oefenen zat er niet in. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

billy20 schreef:
ranetje schreef:
billy20 schreef:
Mijn reactie was vooral op de zin "loslopen hoeft vaak niet eens worden aangeleerd" en daar ben ik het dus niet mee eens. Dat geldt misschien voor een collie maar niet mijn hond. Wij zijn dus aan het oefenen om het loslaten beter te laten worden met als gevolgd dat hij nu op bepaalde plaatsen los kan en hopelijk over een tijd (bijna) overal en samen met onze andere hond. Overigens hebben wij een herplaatser dus als pup oefenen zat er niet in. :wink:
Een herplaatser is een ander verhaal, dat ben ik met je eens.
Bovendien is het fijn voor zichzelf gaan jagen en niet luisteren vaak een van de redenen om te herplaatsen :wink:
Dus je zit dan al met een lekkere achterstand.

Het gaat dan niet meer om "de" jachthond, maar om de niet opgevoede (jacht)hond, die te veel ruimte heeft gekregen en genomen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Hier ook een stabij, bij mij gekomen met 7 maand oud, herplaatser, en eigenlijk loopt hij na 1 week al dagelijks los. Hij neemt wel eens de benen en dan voel ik mij zwaar l*llig maar komt altijd terug.
Bo is erg baas gericht!
En hoe regelmatiger ze los mogen lopen, des te beter ze hun "ei" kunnen kwijtraken en makkelijker terugkomen.
Ik denk dat ik ook wel geluk heb gehad qua hond maar denk en doe niet te moeilijk en krampachtig!
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik zou eerst gaan oefenen met het commando "hier", gewoon zoals bij een pup. Hier is worst en een blije baas :cheer: Eerst binnen, dan aangelijnd buiten zonder afleiding van andere honden en wild etc. Dan aan de longeerlijn met weinig afleiding en als dat goed gaat steeds een beetje meer afleiding zoeken. Ten slotte met weinig afleiding los en als dat goed gaat weer wat meer afleiding zoeken. Natuurlijk tijdens alle stappen veeeeeeel lekkers als het goed gaat :wink: Mijn uitgangspunt is altijd dat ze eigenlijk geen ervaring moeten krijgen met het feit dat ze ook niet kunnen komen bij een "hier".
Neemt niet weg dat de jagers hier ook wel een enkele keer weg zijn geweest :roll: Altijd maar een paar minuten en ze komen uit zichzelf terug, maar dit wil je natuurlijk niet. Ogen open houden dus en bij alerter worden op het wild meteen even aanlijnen, dat doe ik tenminste. Met onze herplaatser zijn we nu bij de stap los in rustig gebied zonder andere honden en dat gaat goed :D Nu dus wat meer afleiding zoeken met lange lijn.
Heel veel succes :E: Ik hoop echt dat je hond los zal kunnen lopen. Het is zo heerlijk en nodig voor ze om elke dag even echt te kunnen rennen.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Flevo Bordertje schreef:Ik zou eerst gaan oefenen met het commando "hier", gewoon zoals bij een pup. Hier is worst en een blije baas :cheer: Eerst binnen, dan aangelijnd buiten zonder afleiding van andere honden en wild etc. Dan aan de longeerlijn met weinig afleiding en als dat goed gaat steeds een beetje meer afleiding zoeken. Ten slotte met weinig afleiding los en als dat goed gaat weer wat meer afleiding zoeken. Natuurlijk tijdens alle stappen veeeeeeel lekkers als het goed gaat :wink: Mijn uitgangspunt is altijd dat ze eigenlijk geen ervaring moeten krijgen met het feit dat ze ook niet kunnen komen bij een "hier".
Neemt niet weg dat de jagers hier ook wel een enkele keer weg zijn geweest :roll: Altijd maar een paar minuten en ze komen uit zichzelf terug, maar dit wil je natuurlijk niet. Ogen open houden dus en bij alerter worden op het wild meteen even aanlijnen, dat doe ik tenminste. Met onze herplaatser zijn we nu bij de stap los in rustig gebied zonder andere honden en dat gaat goed :D Nu dus wat meer afleiding zoeken met lange lijn.
Heel veel succes :E: Ik hoop echt dat je hond los zal kunnen lopen. Het is zo heerlijk en nodig voor ze om elke dag even echt te kunnen rennen.
:ok: Zelfde hier, ik kijk heel ver vooruit en zie hazen over het algemeen ruim voor Lola ze ziet. Als haar neus aan de grond gaat en ik het 'jachtneusje' erin herken, gaat de lijn eraan (het begin van het spoor oppakken duurt altijd een paar seconden, dan kan ik haar nog net aanlijnen) en zo min mogelijk succeservaringen op laten doen ja. Ik heb een twintig meter lijn gebruikt, dat hielp erg goed.

Veel succes! Een aangelijnde hond is zoveel minder leuk dan een luisterende losloper!
ranetje
Zeer actief

Lizanne schreef: :ok: Zelfde hier, ik kijk heel ver vooruit en zie hazen over het algemeen ruim voor Lola ze ziet. Als haar neus aan de grond gaat en ik het 'jachtneusje' erin herken, gaat de lijn eraan (het begin van het spoor oppakken duurt altijd een paar seconden, dan kan ik haar nog net aanlijnen) en zo min mogelijk succeservaringen op laten doen ja. Ik heb een twintig meter lijn gebruikt, dat hielp erg goed.

Veel succes! Een aangelijnde hond is zoveel minder leuk dan een luisterende losloper!
Wat knap :ok:
Ik zie hazen alleen wel eens eerder dan mijn hond als ze al op de lopers zijn.
Anders heeft zij ze echt heel wat eerder in de gaten :wink:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Toen mijn hond begon met jagen ging ze ook een tijd aan de lange lijn. Totdat ik haar goed genoeg kon lezen en ondertussen veel oefenen natuurlijk. Eerst alleen los op heel overzichtelijke stukken waar ze niet zomaar ergens heen kon rennen (bijvoorbeeld langs het kanaal of op een leegstaand omheind terrein) en ook daar veeeeel oefenen. Langzaam aan kon ze weer op veel plekken los, maar ik zou het nog steeds niet vertrouwen om haar los te hebben vlakbij een drukke weg.
Dus ik zou ook zeker op zoek gaan naar veilige plekken waar je kan oefenen.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

ranetje schreef:
Lizanne schreef: :ok: Zelfde hier, ik kijk heel ver vooruit en zie hazen over het algemeen ruim voor Lola ze ziet. Als haar neus aan de grond gaat en ik het 'jachtneusje' erin herken, gaat de lijn eraan (het begin van het spoor oppakken duurt altijd een paar seconden, dan kan ik haar nog net aanlijnen) en zo min mogelijk succeservaringen op laten doen ja. Ik heb een twintig meter lijn gebruikt, dat hielp erg goed.

Wat knap :ok:
Ik zie hazen alleen wel eens eerder dan mijn hond als ze al op de lopers zijn.
Anders heeft zij ze echt heel wat eerder in de gaten :wink:
Dank je :) ik vind een aangelijnde hond echt heel vervelend wandelen, dus er is me veel aan gelegen om Lola los te kunnen laten. Op het moment ben ik weer even de HIER aan het bijspijkeren, want hij was een beetje stuk ;)

Lola is maar 35cm hoog, die heeft niet zoveel overzicht als ik heb. Als ze iets ziet is ze weg hoor, maar ze ziet het dus gewoon later dan ik omdat zij vaak nog tegen een struikje of zo aankijkt :mrgreen: En twee weken geleden was ik haar gewoon kwijt toen er twee hazen op een meter afstand van me wegschoten. Het is niet dat ze nog luistert als ze eenmaal wat gezien heeft. Maar dat zal ook wel nooit gebeuren vrees ik ;)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Gewoon doen. Ik heb hier vooral herplaatser gehad met verschillende achtergronden. Veilig gebied uitzoeken, al aan de lijn bezig met aandachtsoefening en veel belonen. Loslaten en bezig blijven (spelen, roepen en weer laten gaan). Eerste keer ook niet te lang, gewoon een paar minuutjes en dan weer vast en dan weer vol op belonen. Bijna alle honden (opvang, oppas en herplaatsers) gingen hier binnen 1 week los.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”