Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

als je schaap in een wolf veranderd (hij heeft gevochten)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

als je schaap in een wolf veranderd (hij heeft gevochten)

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik ben echt oprecht geschokt. Mijn hond waar ik laatst nog van schreef dat hij zo........enfin van alles goeds was is gisteren een andere hond aangevlogen. Ik was niet de enige die geschokt was want het gebeurde op school waar hij bekend staat als een brave, vrolijke en zeker wel sociale hond. Ieders reactie was ongeveer zo; "maar wat doe jij nou, :80: "
Dat het kon gebeuren was geheel mijn fout want hij was los. Als ik te vroeg ben en er alleen honden in de bak zijn laat ik heb daarbuiten altijd wat met zijn bal spelen tot er andere honden binnen komen. Ik was net bezig hem aan te lijnen toen hij zijn slachtoffer zag en hij er op af vloog. Dat was dus de laatste keer voorpret voor hem, niet meer los voor de les.

Andere hond heeft niks, mogelijk wel even flink geschrokken. Enfin, ze zitten niet in dezelfde groep en ik heb hem verder kort gehouden ook in de zin van de losse oefeningen om te vermijden dat hij er tussen uit zou knijpen om naar die andere groep te komen (is afgeschermd met een lang zeil) Ik denk dat hij wel wist dat de andere hond achter dat gordijn was maar hij heeft geen poging gedaan daar naar toe te gaan. Na het incident heb ik even met eigenaar van andere hond gesproken en excuses aangeboden.

Maar de grote vraag was en is nog wel WAAROM ????
Even op een rij gezet denk ik dat mijn schaap een wrok gekoesterd heeft en zijn kans op wraak schoon heeft gezien.
Mijn hond is een reu van 2 jaar, de andere een reu van nu 1 jaar. Zo'n half jaar geleden hebben ze tijdens het passeren al eens "woorden" gehad. Opeens een hoop gegrom en gesnauw. Op dat moment niet duidelijk wie er mee begon maar het verbaasde mij toen al in hoge mate. Ik kende dit niet van mijn hond en zei thuis nog "nou is er zowaar eens een hond die geen fan van hem is". Enfin, als hij desbetreffende reu zag was het naar elkaar altijd wel een beetje spanning, zo in het voorbij gaan maar ik had totaal niet het besef dat hij "de zaak zo hoog op zou nemen".

Enfin, ik wil niets goed praten of verexcuseren maar zou het nou kunnen dat de andere hond hem toen bij het eerste snauw-moment (mijne was toen zo anderhalf en de andere hond zal een maand of 7 zijn geweest) diep beledigd heeft en dat hij gisteren als nog wou aantonen dat hij dit niet pikt ????
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: als je schaap in een wolf veranderd (hij heeft gevochten

Ongelezen bericht door laeken »

In het kort? Honden spreken een taal die wij missen als we niet heel goed kijken. Tussen deze honden is wat gaande geweest. Dat heb je gemist. En je mist het deel dat je hond geen schaap is en nooit een schaap zal zijn. Het gaat om een DS reu. Dat zijn hele pittige honden die op 2 jaar volwassen worden. Die pikken geen praatjes van andere reuen meer als ze als de koning van de hondenschool mogen rondrennen los. Stop daar maar eens mee. Dat kan niet met jouw hond blijkt nu.

Om deze reden ga ik nooit naar een hondenschool. Altijd en elke keer weer presteren mensen het om hun honden verkeerd in te schatten waardoor mijn hond of de hond van een ander en keer flink gepakt wordt. Zoveel mensen, zoveel honden en zoveel inschattingen. Recept voor knokkeritus. Onze herder ging ook leuk sporten. Was daar een teef die haar niet moest. Rende het veld op, knalde ineens op onze hond en die teef was daarna vrij gewond. Een flinke jaap. Dat soort gedoe op een hondenschool staat me altijd enorm tegen. Loslopende DS reuen horen echt niet op een hondenschool. Dat is veel te veel risico en als daar iedereen zijn hond aanlijnt dan hoort dus ook echt iedereen dat te doen.

Toen ik met de hond die ik had toen ik jonger was ging trainen, precies dit verhaal. trainster had een rottie. Lief beest maar die kon wel loeren op mijn hond. Zij was zo zelfverzekerd, de trainster, dat we de los en blijf wel konden doen met haar hond los en mijn hond aan de longeerlijn. Ik vond het al een belachelijk slecht idee. Haar hond los naast de mijne. Ik zeg blijf! en loop weg. Zie die rottie al gaan loeren en KLAPBANG! 2 knokkende teven van 45 kilo die elkaar werkelijk iets aan wilden doen. Typisch gedoe van de hondenschool. Over-zelfverzekerde eigenaren en verkeerde inschattingen met gestresste honden.

Dus accepteer je ras en zijn beperkingen. Niet meer zorgen dat hij de koning van het veld wordt omdat hij eerst en alleen los mag ballen daar. Dan komen de andere honden. Die dringen daar in. Hij was er, hij is los, hij heeft privileges. Kan niet. Niet meer doen. :wink:

Als jij wil dat jouw hond zich daar goed gedraagt dan moet je zorgen dat je hem op zijn plaats kan houden. Dus kalm, op jou gericht en niet vrij en rond rennend, spelend en opgewonden. De honden die opgewonden zijn, in druk spel zitten en die een baas hebben die teveel vertrouwen in de hond heeft zijn altijd de honden die een misstap begaan. Loslaten om lekker te rauzen is imo ook echt uit den boze op een hondenschool vol licht gestresste honden die de klas in komen.
Laatst gewijzigd door laeken op 21 jan 2014 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

cornelia schreef:Ik ben echt oprecht geschokt. Mijn hond waar ik laatst nog van schreef dat hij zo........enfin van alles goeds was is gisteren een andere hond aangevlogen. Ik was niet de enige die geschokt was want het gebeurde op school waar hij bekend staat als een brave, vrolijke en zeker wel sociale hond. Ieders reactie was ongeveer zo; "maar wat doe jij nou, :80: "
Dat het kon gebeuren was geheel mijn fout want hij was los. Als ik te vroeg ben en er alleen honden in de bak zijn laat ik heb daarbuiten altijd wat met zijn bal spelen tot er andere honden binnen komen. Ik was net bezig hem aan te lijnen toen hij zijn slachtoffer zag en hij er op af vloog. Dat was dus de laatste keer voorpret voor hem, niet meer los voor de les.

Andere hond heeft niks, mogelijk wel even flink geschrokken. Enfin, ze zitten niet in dezelfde groep en ik heb hem verder kort gehouden ook in de zin van de losse oefeningen om te vermijden dat hij er tussen uit zou knijpen om naar die andere groep te komen (is afgeschermd met een lang zeil) Ik denk dat hij wel wist dat de andere hond achter dat gordijn was maar hij heeft geen poging gedaan daar naar toe te gaan. Na het incident heb ik even met eigenaar van andere hond gesproken en excuses aangeboden.

Even op een rij gezet denk ik dat mijn schaap een wrok gekoesterd heeft en zijn kans op wraak schoon heeft gezien.
Mijn hond is een reu van 2 jaar, de andere een reu van nu 1 jaar. Zo'n half jaar geleden hebben ze tijdens het passeren al eens "woorden" gehad. Opeens een hoop gegrom en gesnauw. Op dat moment niet duidelijk wie er mee begon maar het verbaasde mij toen al in hoge mate. Ik kende dit niet van mijn hond en zei thuis nog "nou is er zowaar eens een hond die geen fan van hem is". Enfin, als hij desbetreffende reu zag was het naar elkaar altijd wel een beetje spanning, zo in het voorbij gaan maar ik had totaal niet het besef dat hij "de zaak zo hoog op zou nemen".

Enfin, ik wil niets goed praten of verexcuseren maar zou het nou kunnen dat de andere hond hem toen bij het eerste snauw-moment (mijne was toen zo anderhalf en de andere hond zal een maand of 7 zijn geweest) diep beledigd heeft en dat hij gisteren als nog wou aantonen dat hij dit niet pikt ????
Tja je hebt nou eenmaal een reu, dat kan soms niet klikken met een andere reu. Ik weet hoe moeilijk het, maar probeer het nuchter te bekijken en niemand de schuld te geven: waar twee vechten hebben er twee schuld. Neem vooral je eigen aandeel, daar kan je wat aan doen. Verder niet moeilijk over doen en vooral een wijze les dat je hond dus niet met alles en iedereen kan en niet altijd te vertrouwen is op dat punt en dat het dus mis kan gaan. En dat je dat risico zo klein mogelijk moet maken.

Je hond is niet beledigd en het gaat niet zo zeer om dat eerste snauwmoment. Ze vinden elkaar elke keer dat ze elkaar zien gewoon stom. Heb ik ook met sommige mensen, ook zonder dat er iets gebeurd is heb ik dat wel eens. :U: Je kan niet iedereen aardig vinden, ook je hond niet.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Krijg je als je niet meegroeit met je hond zijn leeftijd , doen heel veel mensen om het lammetje of schaapje te willen blijven zien terwijl die hond je al voorbij is gegroeid. Met kinderen word dat ook nogal gedaan door moeders.
Je hondje heeft ondertussen in de gaten dat hij ballen heeft.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Hij was al geen schaap om mee te beginnen. Jammer dat je daar op deze manier achter moet komen, maar nu je het weet kun je hem ook behandelen als de hond die hij is. Je hoeft je niet de hele dag zorgen te maken om vechtpartijen, maar je kunt wel gaan opletten wat hem triggert en hem dus niet meer in die situatie brengen.
Ook wolven kunnen gewoon lief zijn, als je ze maar als wolf behandelt en niet als schaap.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Ik herken je reactie ( helaas) dacht ook altijd dat onze Nilsson dat niet zou doen, nou mooi wel dus.
Ons heerlijke puppy veranderde in een draak wat andere honden betreft.
En dat beeld paste niet bij het beeld wat wij van hem hadden.
Het heeft even geduurd maar het gaat nu prima, gewoon omdat ik dat gezeik niet pik van hem, hij heeft een hekel aan bepaalde honden houdt niet opdringerig gedrag dus het is aan mij om te voorkomen dat hij een draak wordt.
Soms kun je het niet voorkomen, vorige week kwam er een hond in volle galop ons achterop, Nilsson ziet de hond blijft staan en toen de hond te dichtbij kwam en te opdringerig werd heeft Nilsson hem onderuit geschoffeld....geen gevecht, geen bloed alleen even goed duidelijk gemaakt dat hij op moet rotten uit zijn persoonlijke zone. Nu roep ik een keer: KAPPEN en het is klaar, Nilsson kan die hond dan zelfs negeren mits hij niet te dichtbij komt dan gromt hij met alles wat hij heeft en dat mag van mij.
Dit heeft veel training gekost en van mijn kant acceptatie hoe onze hond is en sinds dat besef is het vertrouwen enorm toegenomen.

Alle honden mochten na de jachttraining los lopen en ik wou dat ik dat nooit had gedaan.
Alle honden los....eigenaren in de kantine koffiedrinken en de honden kunnen hun goddelijke gang gaan.
Dat zou ik dus nooit weer doen daar is het gedonder al begonnen en dat heeft zich langzamerhand doorgezet zonder dat ik het echt in de gaten had want he...onze Nilsson is toch altijd zo lief voor ons die doet dat niet.
Trainingsveld is trainingsveld en spelen doe je maar ergens anders onder toezicht.

Niet het vertrouwen in jullie hond verliezen maar het beeld dat je hebt van je hond veranderen.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
L@nghaar
Zeer actief

Nanna schreef:Er zijn reuen van bepaalde rassen die toch door de bank genomen hun hele leven wel braaf blijven en niet gaan lopen knokken.
De Duitse Staande hoort daar niet bij. Integendeel, zou ik haast zeggen ;-) Ik ken ze als mannetjesputters en knokkerds.
Helaas ken ik ook een aantal teven en die zijn ook niet gemakkelijk met andere honden.
Aan de andere kant: pasgeleden is er een wandeling geweest van DSL, ik geloof dat er iets van 6 volle reuen waren...geen onvertogen woord gevallen dus ze kunnen het wel die etterbakken :D
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

cornelia schreef:Ik ben echt oprecht geschokt. Mijn hond waar ik laatst nog van schreef dat hij zo........enfin van alles goeds was is gisteren een andere hond aangevlogen. Ik was niet de enige die geschokt was want het gebeurde op school waar hij bekend staat als een brave, vrolijke en zeker wel sociale hond. Ieders reactie was ongeveer zo; "maar wat doe jij nou, :80: "

Even over dat laatste:

Daar begint het mee: altijd wel een beetje spanning zo in het voorbijgaan....dan moet je al ingrijpen.
Afleiden noem maar op.
Hij geeft dus wel signalen af die jij ook gezien hebt.
En of dat te maken heeft met een snauw uit het verleden?? geen idee ze moeten elkaar blijkbaar niet, das dan jammer maar het zal vast niet de eerste en enigste hond zijn in zijn hondenleven die geen fan van hem is. :D
Afbeelding
laeken
Zeer actief

In mijn ogen is de hondenschool naast heel nuttig vaak het begin van veel ellende. Mijn honden hebben daar eigenlijk allemaal voor het eerst slaag gehad van een andere hond. Mijn pup werd er tijdens het spelen gigantisch omver geragd door een te grote deense dog pup. Mijn eeste eigen hond werd er gegrepen door een rottie en mijn tweede hond liep er ook al op haar hoede omdat een collega teef haar niet moest. Hondenscholen zijn leuk, speeluurtjes en loslopende honden vind ik daar persoonlijk taboe!
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

eigenlijk zou je eerder van jezelf moeten schrikken dat je daarvan geschrokken bent .
Nou dat dekt dus wel de hele lading zo'n beetje van mijn gevoel momenteel.
Alle reacties kan ik helemaal volgen (alhoewel ik Duitse staande langharen niet echt ken als de stoere mannetjesputters, wel de kort-/ruwharige)
Hij was al geen schaap om mee te beginnen. Jammer dat je daar op deze manier achter moet komen, maar nu je het weet kun je hem ook behandelen als de hond die hij is. Je hoeft je niet de hele dag zorgen te maken om vechtpartijen, maar je kunt wel gaan opletten wat hem triggert en hem dus niet meer in die situatie brengen.
Ook wolven kunnen gewoon lief zijn, als je ze maar als wolf behandelt en niet als schaap.
De nagel op de kop. Ik kan me zelfs nog vinden in de de uitspraak "de koning van de hondenschool" (overigens ben ik nooit zo arrogant geweest dat hij "zomaar op school mag rondrennen". Het oefenveld ligt in een paardenbak met een schutting van 1.60 m en hij liep dan in de gang daarachter waar op die momenten nooit iemand was. Ik ben zelf een groot voorstander van de honden aangelijnd houden buiten de bak maar als we daar alleen waren was het dus nooit een probleem en zodra er 1 mede-cursist binnen kwam ging hij meteen vast. Maar dit terzijde.)

Het klopt denk ik wel dat ik even een blinde vlek heb gekregen voor dit stukje van zijn hond zijn en daar nu weer even met mijn neus flink opgedrukt ben. Gelukkig had ik dit tijdens het voorval al wel en ben dus wel goed ingestapt en kunnen corrigeren. De verbazing kwam eigenlijk later.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Niet het vertrouwen in jullie hond verliezen maar het beeld dat je hebt van je hond veranderen.
:ok:

Nee, ik ga nu zeker niet spastisch worden maar inderdaad wel weer allerter.
Daar begint het mee: altijd wel een beetje spanning zo in het voorbijgaan....dan moet je al ingrijpen.
Afleiden noem maar op.
Dat heb ik dus helemaal laten liggen :oohja:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:In mijn ogen is de hondenschool naast heel nuttig vaak het begin van veel ellende. Mijn honden hebben daar eigenlijk allemaal voor het eerst slaag gehad van een andere hond. Mijn pup werd er tijdens het spelen gigantisch omver geragd door een te grote deense dog pup. Mijn eeste eigen hond werd er gegrepen door een rottie en mijn tweede hond liep er ook al op haar hoede omdat een collega teef haar niet moest. Hondenscholen zijn leuk, speeluurtjes en loslopende honden vind ik daar persoonlijk taboe!
Even off topic:
In mijn ogen KAN een hondenschool het begin zijn van veel ellende als er naast de aangelijnde trainingen tot er voldoende appèl op zit, ook speeluurtjes zijn tussen onvergelijkbare pups en als er honden los mogen lopen buiten het trainingsveld waar ze een losse oefening doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:

Afleiden noem maar op.
Komt dus wel goed wat jouw kant betreft :ok:

Misschien ook even de eigenaar van de andere hond (en eventueel de trainers, wat die hebben ook niets gezien?) inseinen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
L@nghaar
Zeer actief

cornelia schreef:

Afleiden noem maar op.
Komt vast wel goed, goed je hond lezen en op tijd ingrijpen.
Vooral dat lezen is zo leuk om te doen...en als je hem dan net een tel voor bent is het helemaal :cheer:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Veel te veel spanning en stress op hondenscholen in hond en baas ,snap dat hele verplicht moeten spelen al nooit van die trainers.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Veel te veel spanning en stress op hondenscholen in hond en baas ,snap dat hele verplicht moeten spelen al nooit van die trainers.
Hier idem. Al begrijp ik dat deze hond alleen speelde met de baas. Ik heb ook een hekel aan de hondenscholen waarbij de honden na het trainen ineens op het veld zouden moeten spelen en allemaal los moeten lopen samen. Dat is gewoon HET RECEPT voor een knokkende hond. Door de spanningen van de training en het aangelijnd loeren naar elkaar zitten er altijd honden bij die iets tegen elkaar gekregen hebben. En die zoeken dat wel even uit als je ze samen los laat na de training.

Als ik ergens trainde en het was verplicht dat de honden daarna los speelden dan ging ik daar weg.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Heb ik geluk gehad met mijn hondenschool. Alleen puppies mochte even spelen en zelfs dan werd gekeken wie met wie(grootte,leeftijd). Daarna was het honden aan de lijn. Alleen de werkende hond mocht afh. van de oefening los. Wij naar de kantine, honden in de auto of in de paar beschikbare kennels.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

laeken schreef:Typisch gedoe van de hondenschool. Over-zelfverzekerde eigenaren en verkeerde inschattingen met gestresste honden.
Ben het met je eens, ook ervaringen met hondenschoolarrogantie.
Maar dan ook van de instructeurs, die denken omdat ze instructeur zijn dat ze alles maar kunnen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Heb ik geluk gehad met mijn hondenschool. Alleen puppies mochte even spelen en zelfs dan werd gekeken wie met wie(grootte,leeftijd). Daarna was het honden aan de lijn. Alleen de werkende hond mocht afh. van de oefening los.
Is hier vwb spelende puppy's precies hetzelfde. Maar hier gaan wel meerdere honden in oefening los b.v. 5 honden op een rij bij een blijf oefening. Word altijd wel gekeken naar het nivo en de vaardigheden van de hond, dus plaats waar ze liggen, afstand tot de baas etc. Maar dit blijft altijd wel iets waar een kritisch punt bereikt kan worden. Gaat ook wel eens minder goed. Mijn hond heeft b.v. een hele tijd scheef gelegen bij de terug zend oefening omdat hij vanuit de flank al een paar keer gestoord werd door een hond die vanuit een andere oefening de hort op ging. Hij was er dus erg op gericht om daar een oogje op te houden en ging dus zo liggen dat hij naast mij ook zijn flank in de gaten kon houden. Dit vind ik zelf niet zo prettig. Maar je kunt dit hier rustig bespreken en zeggen dat je even wacht tot iedereen klaar is.
Daarnaast gaat die van mij ook wel eens zomaar een rondje rennen bij een blijfoefening wat ik dan ook weer erg lullig vind voor de rest, zeker als andere honden mee gaan rennen (en soms heb je wel eens zo'n avond dat ze allemaal de kolder hebben)

Maar bovenstaand voorval van het vechten was eigenlijk niet zozeer curus gerelateerd volgens mij.
Ik had hem niet tijdig aangelijnd toen andere cursist binnen kwam. Had me ook kunnen gebeuren als desbetreffende hond b.v. het losloopveldje ergens in een wijk was binnengekomen. Hij keek en wat hij tot nu toe nooit gedaan heeft dook hij er bij deze dus maar eens bovenop. Ik was meer verbaasd dat hij zoiets deed maar dat hij het dan specifiek bij die hond deed verbaasd me toch een stuk minder. Ik wist dat er spaningen waren tusen die 2.

Het klopt denk ik wat iemand hier eerder ook al schreef; hij heeft inmiddels door dat hij ballen heeft. Hij is dus helemaal volwassen en zo. Ik zat nog een beetje in de sfeer van "hij is de onschuld zelve" (mede drijvend op zijn status bij iedereen die hem kent als een "Joris Goedbloed") etc. etc.
Enfin, hij is nog steeds een "Joris Goedbloed" maar dan wel een met ballen, grenzen, voorkeuren etc. etc.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”