Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honderdduizend plasjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mieke-Bo

Honderdduizend plasjes

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Ja, toch besloten mijn vraag hier te posten.

Vorige week eerste hondencursus les gehad. Bij de info avond werd gelijk al gezegd de hond moet netjes meelopen en het manlijke gedrag met een plasje om de vijf meter negeren en doorlopen.. Hond dus wegtrekken.
Oke, deels kon ik mij vinden in het probleem: Mijn reu piest overal! Maar ik begrijp dat het hond eigen is, hij wil zijn ding achterlaten. Mag die? :pffff:

Volgens hondencursus juffrouw dus niet, wat ik erg spijtig vind want ze heeft best goede punten als het om gedrag en training gaat.
Omdat ik toch wou kijken wat er gebeurd als ik deze "les" uitvoer heb ik de afgelopen 4 dagen consequent hiermee getraind. Nou ik ben er acuut mee gestopt!!!

Bo heeft dus besloten om alleen nog maar druppels te laten vallen en eenmaal in huis komt er een zielige kop... (heel begrijpelijk) 06 nr opgezocht en contact
gezocht. Ja, dit moet je doorzetten, hij gaat vanzelf plassen! Nou nee mevrouw de hondencursus juffrouw dat doet hij dus NIET!!! :cry:

Ik wil met alle liefde de kunde van een kynologe volgen! Maar dit gaat mij te ver.

Antwoord heb ik zelf al gegeven, ik ga het op mijn eigen manier doen. De eigenlijke vraag die ik nu wil stellen is hoe ik hem weer laat door plassen?
29996D

Re: Honderdduizend plasjes

Ongelezen bericht door 29996D »

Hij gaat vanzelf wel weer fatsoenlijk plassen, het moet er toch uit?
Ik zou eerst een commando voor plassen aanleren voordat je het continu plassen gaat afleren, anders kun je eventuele verwarring inderdaad niet zo goed aanpakken.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Hoe oud is de hond waar het om gaat?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hier "mogen" de reuen, wanneer ze dus aan de lijn lopen, een aantal keren hun poot optillen, dan sta ik ook gerust even stil, kunnen ze wat snuffelen, stukje struik hier, boompje daar en daarna is het doorlopen, zeker Mandu wil best nog wel eens tijdens het lopen zijn poot ergens optillen, maar einde lijn is toch echt "ruk"doorlopen. wanneer we in het bos zijn en hij loopt los of aan de flex zoekt hij het maar uit.

dus nee, ze hoeven echt niet om de vijf meter hun ding achter te laten, nergens voor nodig, net zoals er ook niet tegen tuinhekjes, auto's enz gezeken wordt.

en 4 dagen is echt niet lang hoor, logisch dat hij het er nog niet zo mee eens is. ik zeg gewoon doorzetten en geef hem dus , wanneer je gaat wandelen even de gelegenheid om goed te plassen en dat daarna lopen ook gewoon lopen is.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Tegen andermans dingen piesen (auto's, schuttingen, fietsen, benen :schrik: ) mag niet, maar verder doe ik niet moeilijk hoor. Jack mag van mij verder overal piesen, en okee, hij mot duizend keer piesen, so be it. Ik vind het geen probleem.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik hou ook wel van doorlopen en niet om de 5 meter stil staan, mijn oude reu kende dus het woordje "nee" dan wist hij dat het daar niet mocht.
Mijn opvanger leer ik dit ook. Plassen mag, maat als ik zeg nee, wordt er niet geplast en lopen we gewoon door. En zelfs de ik moet overal tegenaan zeiken opvanger kan nu ook doorlopen.

Ik zou, zoals eerder gezegd, de hond eerst de kans geven goed te plassen en daarna gaan we lopen, niet plassen.

Als jij hem nu de rust bij het plassen weer geeft, komen de stralen vanzelf weer terug denk ik.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hij kan natuurlijk nooit 4 dagen zijn pis ophouden ,dus hij zal er wel genoeg uitdruppelen .Je leert hem ook om niet in huis/tuin te zeiken/poepen ,dus afleren om niet overal tegen aan te pissen en willen poepen moet ook lukken .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Mijn jongste hond had hier ook een handje van in het begin. Leuk binnen en in de tuin even markeren. Dat mag niet, dus pak ik aan. En buiten om de paar meter even een stempel achterlaten. Je hebt zo aangeleerd dat je hond op bepaalde plekken mag plassen en dan doorlopen. Op die plek plassen is een beloning en dan weer verder lopen. Gewoon consequent blijven.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Hier weten ze dat als ze aan de korte lijn lopen ze gewoon mee moeten lopen. Ze hebben ook de zekerheid dat we ergens komen waar ze wel mogen plassen omdat ik ze dan loslaat of de ruimte geef aan de riem en 'toe maar' zeg. Zo staan ze niet bij iedere paal stil en pissen ze niet tegen alle tuinmuurtjes en struiken.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Het eerste stukje groen/gras wat we zien, daar mag uitgebreid gesnuffeld, gepiest, gepoept en geweetikveelwat gedaan worden. Maar de rest van de wandeling lopen we door, tot we weer op de terugweg gaan en dan mogen ze weer ergens piesen. En als ik zin heb, gaan we ergens zitten, en doen ze hun ding lekker.
Zodoende heb ik nu een reu die graag in 1 keer alles eruit gooit en bij uitzondering wil markeren, en een teef die op de standaard rondjes alleen maar wil plassen waar ze de vorige dag ook heeft geplast (mits we die route lopen)
Als ik in het gedrag van mijn reu was meegegaan, hadden we echt om de 5 meter een grasspriet besnuffeld en beplast. Ik ben me daar gek haha
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mieke-Bo schreef:Ja, toch besloten mijn vraag hier te posten.

Vorige week eerste hondencursus les gehad. Bij de info avond werd gelijk al gezegd de hond moet netjes meelopen en het manlijke gedrag met een plasje om de vijf meter negeren en doorlopen.. Hond dus wegtrekken.
Oke, deels kon ik mij vinden in het probleem: Mijn reu piest overal! Maar ik begrijp dat het hond eigen is, hij wil zijn ding achterlaten. Mag die? :pffff:
:hmmm: hij is toch pas een week of 9?
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vind dat de hondenschool helemaal gelijk heeft. Is hij nou helemaal van de pot gerukt.
Piesen en markeren etc mag hij lekker in zijn 'eigen tijd' doen, krijgen ze hier maximaal de kans voor.
Maar werken is werken, dan wordt er niet gepiest en gemarkeerd.
Natuurlijk wel de kans geven om uit te laten als je lang aan het trainen bent, dat lijkt me logisch.

Als ik een hele dag bezig ben worden er tussendoor gewoon plas en poep ronden gedaan. Maar daarna is het gewoon weer aan de slag.

Oh, even ter rechtzetting... begrijp dat het om een heel jong hondje gaat.
Maar dan nog. Dan zou ik hem nog veel meer de kans geven om te plassen tussendoor en dan toch proberen om met de training bezig te zijn met jou ipv plassen.
Je kan ook immers nog niet verwachten van een jong hondje dat hij het mega lang op houdt natuurlijk. Dus regelmatig even plaspauzes inlassen.
En gaat het nu de hondencursus mw alleen om de training of ook om de rondjes die je gewoon doet?
Want dan moet een hond ook wel de kans krijgen om te markeren vind ik. Maar daar krijgen ze ook de kans voor. Maar meelopen is ook gewoon weer meelopen als ik het weer wil. Er moet evenwicht zijn. Hond moet hond kunnen zijn, maar ook weten wanneer het weer opletten is en meelopen.
En dan moet een jong hondje gewoon ook nog leren.

Sorry... ben nog niet zo heel lang wakker :oohja:
Laatst gewijzigd door Daisy@ op 31 jan 2014 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik loop door, plast wel als hij losloopt en dat is meer dan genoeg per dag.
Op training heeft hij 1 kans om te plassen vooraleer ik het veld opga.
dagmar88
Zeer actief

Daisy@ schreef: Oh, even ter rechtzetting... begrijp dat het om een heel jong hondje gaat.
Maar dan nog. Dan zou ik hem nog veel meer de kans geven om te plassen tussendoor en dan toch proberen om met de training bezig te zijn met jou ipv plassen.
Je kan ook immers nog niet verwachten van een jong hondje dat hij het mega lang op houdt natuurlijk. Dus regelmatig even plaspauzes inlassen.

:mrgreen: ik was me al op m'n kop aan het krabben :scratch:

Zou bij druppeltjes even niets zeggen en bij een echte plas heel blij belonen :cheer:
Netjes mee moeten lopen, mannelijk gedrag en zijn ding achter laten vind ik op die leeftijd eerlijk gezegd nogal lachwekkend.
Wees blij dat hij het buiten doet, dat is al heel knap. Dat dat niet mag is alleen maar verwarrend voor zo'n frummel.
Eerst maar eens op een leuke manier "plasje doen" aanleren.
Wanneer hij wat ouder is, het beter op kan houden en goed mee kan lopen zorg je gewoon dat hij de kans niet krijgt.
Nee en doorlopen wanneer hij wil snuffelen volstaat tegen die tijd.
Niko heeft vaste plaatsen waar hij de lange lijn krijgt om te plassen. Onderweg verwacht ik dat hij gewoon netjes naast loopt en markeren doet hij maar lekker in zijn eigen tijd; wanneer hij los loopt.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dagmar88 schreef:

:hmmm: hij is toch pas een week of 9?

gaat het niet om de friese stabij van een jaar of 2?
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ow ik ging van een oudere hond uit. Als het om een pup gaat, vind ik het wat anders. Maar of het dan al mannelijk gedrag is :denken:
Pup mag zoveel plassen als ie wil (buiten dan :wink: )
dagmar88
Zeer actief

:oohja: Ik zie het, dacht dat het om Navajo ging, maar het is dus Bo.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als het om een pup gaat zou ik maar eens laten nakijken of hij geen blaasontsteking heeft.
Een pup van 9 weken is helemaal niet bezig "zijn ding" te doen met 100.000 plasjes.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

ranetje schreef:Een pup van 9 weken is helemaal niet bezig "zijn ding" te doen met 100.000 plasjes.
Skadi wel hoor, die markeerde zich suf. Serieus. Inclusief krabben met de poten :tongue:
Nou, oké. Ze was tien weken toen ze daarmee begon, geen negen weken.
(Ik ging er ook vanuit dat ze blaasontsteking had, dus dat fluks naar de DA, maar nee. Niks aan het handje).

Hier hangt het er vanaf. Als ik gewoon met ze wandel mogen ze piesen wat ze willen. Ze doen maar. Nou ja, niet tegen de heg van de buren en zo, maar dat lijkt me logisch.
Als ik met ze aan het werk ben mogen ze het niet. Heel simpel.

Ik zou inderdaad het commando plassen aanleren. Dat leerde ik aan alsof het een pup betrof.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Ik geloof dat Navajo toch nog moet komen? Zit nog bij de fokker toch?

Ik ga er even van uit dat het om Bo gaat.
Als ik hier Evert z'n goddelijke gang laat staan, staat hij ook elke 5 meter te piesen. Hier wordt alleen geplast op het hondenveld, of andere bossages als ik het aangeef. Heeft deze herplaatser op 5 jarige leeftijd vrij snel aangeleerd. Als we buiten komen mag hij op het uitlaatveld wat tegenover ligt plassen. Daarna is het gewoon wandelen. In het bos, waar hij los loopt mag hij zijn gang gaan, maar in de wijk wordt gewoon mee gelopen. En zoals eerder al aangegeven kende hij 'nee'. Als hij wilde plassen, dan was het een 'nee' en dan weer meelopen. Pakte hij snel op.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Volgens mij is Bo bijna of net 2 jaar. Dus oud genoeg om plas op te houden. En oud genoeg om te willen markeren.
Hier net als een aantal hierboven: aan de riem doorlopen als wij het zeggen en los gaat Finn zijn gang maar. Wel tot een zekere grens, want als wij zeggen dat hij moet doorlopen moet meneer niet eerst nog even uitgebreid gaan staan snuffelen en bedenken hoe hij dat ene grassprietje kan markeren.

Ik denk dus dat het geduld hebben is en door te stoppen met de training mogelijk nog een beetje meer. Het niet uitgebreid plassen heeft n.l. resultaat gehad.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Voor het geval het over een oudere hond gaat, dus geen pup............

Nee niet overal en altijd
Volgens hondencursus juffrouw dus niet, wat ik erg spijtig vind want ze heeft best goede punten als het om gedrag en training gaat.
Omdat ik toch wou kijken wat er gebeurd als ik deze "les" uitvoer heb ik de afgelopen 4 dagen consequent hiermee getraind. Nou ik ben er acuut mee gestopt!!!

Bo heeft dus besloten om alleen nog maar druppels te laten vallen en eenmaal in huis komt er een zielige kop... (heel begrijpelijk) 06 nr opgezocht en contact
gezocht. Ja, dit moet je doorzetten, hij gaat vanzelf plassen! Nou nee mevrouw de hondencursus juffrouw dat doet hij dus NIET!!! :cry:

Ik wil met alle liefde de kunde van een kynologe volgen! Maar dit gaat mij te ver.

Antwoord heb ik zelf al gegeven, ik ga het op mijn eigen manier doen. De eigenlijke vraag die ik nu wil stellen is hoe ik hem weer laat door plassen?
Laat hem niet overal plassen.
Als je met hem naar buiten gaat naar het dichtstbijzijnde plekje lopen waar hij mag plassen en daar plascommando geven.
Verder wordt er in de straat niet geplast en kan hij "zijn ding" doen als je "vrij" met hem loopt.
Dat is dus los of aan de lange lijn.
Eventueel, als naar de vrijloop plek een grote afstand is ergens tussendoor nog een grasveldje o.i.d. bezoeken waar hij mag plassen.

Daar komt bij dat als hij nu alleen maar druppelt, maar dat dus wel doet......... ik direct bij de DA zou zitten.
Wat als hij niet kàn plassen, door een verstopping of gruis?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Mieke-Bo

Waauw! Bedankt voor alle tips en adviezen. Hier kan ik concreet wat mee.

En Navajo zit nog bij mama.. Is tweede kerstdag geboren, en mag eind februari weg.. Het gaat inderdaad om Bo, die is 1 jaar en 8 maand. Bijna twee dus.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Oh, dan geld mijn eerste antwoord.
Was mij ook al niet helemaal duidelijk, haha.

Bij een pup ben ik blij als hij het buiten doet!
Bij een volwassen hond vind ik het echt anders. Als we samen bezig zijn dan niet plassen. En nogmaals, wél de kans geven om te kunnen plassen en poepen.
ranetje
Zeer actief

Mieke-Bo schreef:Waauw! Bedankt voor alle tips en adviezen. Hier kan ik concreet wat mee.

knip ............Het gaat inderdaad om Bo, die is 1 jaar en 8 maand. Bijna twee dus.
Inclusief DA bezoek? :wink:
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

ranetje schreef:Daar komt bij dat als hij nu alleen maar druppelt, maar dat dus wel doet......... ik direct bij de DA zou zitten.
Wat als hij niet kàn plassen, door een verstopping of gruis?
Inderdaad.....even nuchter urine opvangen en je kunt dingen uitsluiten. :ok:
Mieke-Bo

Nou hij kan wel uitplassen, als die losloopt.. Dus ik acht een bezoekje aan meneer de dierenarts overbodig.
Vanmorgen een ander plan van aanpak gebruikt. Vast meelopen naar het park, in het park los, het park uit weer een stukje vast en toen naar een ander park weer los en toen naar huis ook vast.
Bij iedere plas aan de lijn en los als een debiel goedzoooo zeggen! En de straal werd meer, ook aan de lijn. Het is voor mij niet lastig om deze route 1x daags te lopen dus dan gaan we dat doen. Het pakt na de eerste poging al positief uit en de basis gehoorzaamheid uit de cursus kunnen we zo belonen met lekker loslopen..

Ik zit op de goede weg..
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als je helemaal handig bent roep je bij een plas (elke plas, dus ook los van de lijn): 'PLAS!!' 'GOEDZOOOO!!!!' Leer je hem meteen commando aan, waardoor je in later stadium ook de plasgebieden kan aangeven.

Hier in de straat wil ik geen geplas hebben. Natuurlijk of niet. Ik wil het niet hebben. Vind het ook vies als andere honden tegen ons heg of hek aan plassen. Een beetje manieren en respect voor andersmans spullen vind ik geen overbodige luxe. Ik loop naar veldje en door de straat lopen ze dus ook aan een korte lijn (ook de flex staat dan op stand kort) De honden lopen dus naast mij mee. Er wordt niet gesnuffeld of iets dergelijks. Bij veldje (bij niet aflijnen) krijgen ze commando: 'toe maar' en mogen ze snuffelen. Op onbekend terrein zeg ik ook nog wel eens: 'snuffelen' of 'plas' om het extra duidelijk te maken. Ze kennen het hier bij huis prima.

In de plaszone mogen ze ook gewoon lekker snuffelen al moeten ze soms ook wel eens doorlopen als het te lang duurt of ik moet reageren op een situatie.

In het bos doen ze hier maar helemaal hun ding. Ze snuffelen maar tot ze een ons wegen. Al zullen ze wel mee moeten, want ik loop wel door in de regel.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik ga met de rest mee, de commando's plassen en doorlopen aanleren, werkt hier als een speer :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

jan kende 'niet hier' en die liep dan braaf door.
'plasje doen' leer ik al mijn honden, zelfs engelse rita weet wat het betekent ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”