Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is beste 1ste reactie bij weg-blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

wat is beste 1ste reactie bij weg-blaffen

Ongelezen bericht door cornelia »

Helaas is onze Ezio behept met wegblaffen van mensen. Enfin, hij is selectief; op school is dus ieder mens (ook al zijn het wildvreemden) zijn vriend, hij is gek met een aantal buren. Als oma komt logeren dan mag deze bij wijze van spreken de 1ste paar uur niet van haar stoel maar daarna is het weer prima.

Op zich vind ik niet dat hij perse een allemansvriend moet zijn en hoeft hij zich echt niet door iedereen aan te laten staren en/of te laten bepotelen.

Helaas hebben veel mensen toch die neiging, vooral het staren. Op zich wel te volgen, het is een mooie hond of men bekijkt hem om te zien of het nu een DSL is of een ES, of je hoort "he'een witte DSL". Dan heeft hij dus nog een bruine vlek om 1 oog wat andere mensen er weer aanzet om te gaan kirren in de trant van "oh ben jij dan een lief piraatje" (!!????!)
Enfin, jullie kennen ze vast zelf ook wel die.......... :piew:

Hem af leiden werkt goed om te voorkomen dat er weer iemand op de nominatie komt om een hartwip te krijgen want als ik te laat ben dan krijg je dus dat fenomeen van; stilte.................woef, woef, waf (wat in mijn oren klinkt als "sodemieter ff op joh") Helaas ben ik soms te laat.

Ik heb bij dat wegblaffen soms zoveel reacties tegelijk dat ik soms niet meer weet wat het meest effectief is. Ezio corrigeren, mensen corrigeren, mensen gerust stellen. Dan ook nog wel de onzekerheid; wat helpt nu het best ? Moet ik hem wel corrigeren?

Vaak gebeuren die dingen zo in een split-second. Gisteren haal ik hem b.v. uit de auto, ik til een tas op en meteen staat er achter ons een buurtbewoner die net met de fiets aan kwam. "Hallo" zegt die man achter ons en meteen begint Ezio te blaffen.
Je ziet de mensen altijd schrikken en zelf heb je ook zo'n flits van "godnondeju".

Wat moet ik hier nu mee, wat doen jullie en/of wat zou dat weg-blaffen kunnen laten stoppen.

Hij is helaas niet echt in huislijke kring geboren. Heeft wel mensen gezien maar woonde met zijn moeder, oma en broertjes in een kennel-achtige situatie. Enfin, hij heeft wel mensen gezien, en er is wel aandacht geweest maar is m.i. niet heel veel bepoteld geweest in zijn 1ste weken.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: wat is beste 1ste reactie bij weg-blaffen

Ongelezen bericht door Gollum »

Helaas hebben veel mensen toch die neiging, vooral het staren. Op zich wel te volgen, het is een mooie hond of men bekijkt hem om te zien of het nu een DSL is of een ES, of je hoort "he'een witte DSL". Dan heeft hij dus nog een bruine vlek om 1 oog wat andere mensen er weer aanzet om te gaan kirren in de trant van "oh ben jij dan een lief piraatje" (!!????!)
Enfin, jullie kennen ze vast zelf ook wel die.......... :piew:
Oh wat erg, zo'n mens ben ik zelf :schrik: Sorry alvast :roos: :mrgreen:

Ik heb zelf een Mika de kefkef, dat is ook een meesteres in mensen een hartwip bezorgen. Ik laat haar nooit onaangelijnd naar buiten bijvoorbeeld want het eerste wat ze doet is iets (mens, hond, lantaarnpaal) aanblaffen. Gaat ze aan de lijn naar buiten ervaart ze meer zekerheid en minder behoefte om te blaffen. Is het rustig kan ze uiteindelijk wel los maar alle eerste ontmoetingen gaan beter aan de lijn.
Aan onverwachte mensen/dingen doe je niet zoveel denk ik, ik laat Mika meestal stoppen met 'klaar' en goedzo en geef dan een koekje of aai en dan is ze meestal wel stil. Corrigeren helpt bij Mika niet zoveel, het is meestal onzekerheid of waaksheid en beiden stop ik niet met een correctie. Bij onzekerheidsblaffen helpt alleen zekerheid geven en bij waaks blaffen helpt stoppen en belonen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

rita heeft een enorme persoonlijke zone en die doet dit soort dingen ook...... als ze de kans zou krijgen.
die kans krijgt ze dus niet.
ik heb haar met mondelinge correcties op het moment zelf en hemelprijzingen als ze stopte met blaffen als ik het zei, zover gekregen dat ze mensen negeert.
daar staat wel tegenover dat ik er zelf voor zorg dat ze niet hoeft te blaffen: ik laat mensen niet zo dicht bij haar komen dat ze blaffen nodig vindt en ik zeg ook duidelijk tegen mensen dat interactie met haar (staren, tegen haar praten) niet mag.

je zult je hond moeten leren dat jij dat soort dingen wel voor hem oplost en als ie daarvan overtuigd is zal dat aanblaffen van mensen ook niet meer nodig zijn.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Misty doet het ook en dan vooral als ze heel plotseling mensen ziet. En als die mensen dan ook nog iets zeggen is het helemaal mis :oeps:
Misty is hier als herplaatser gekomen en ik denk dat ze weinig mensen heeft gezien. Het gaat gelukkig al stukken beter maar helemaal eruit is het niet.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Wij gaan op vrije dagen eigelijk altijd wel ergens een kopje koffie drinken en hebben daar voor zo een paar adressen. De 1ste keer maakte zo links en rechts een "ober" dan nog wel eens de vergissing om uitgebreid met Ezio in gesprek te willen gaan :roll: wat door hem dus niet in dank werd afgenomen. Nu ze hem kennen laten ze hem met rust en dan is er dus niks aan de hand, kunnen ze bij wijze van spreken gewoon over hem heen stappen.
Hij weet nu echter hoe het in "cafe" situaties werkt (denk ik) want toen we laatst in een vreemde zaak waren leek hij de situatie helemaal te begrijpen; OK, tafels en stoelen, meer vreemde mensen, we gaan zitten, ik moet naast de vrouw (of onder tafel), ik krijg een koekje.........ik hoeft dus niet te blaffen als er opeens iemand naar de tafel komt en iets aan de vrouw/baas vraagt. Hij zat er dus heel ontspannen bij. Ik zorg dan wel dat er geen oogcontact ontstaat want hij lijkt nu vnl daar op te reageren maar dus niet meer op iemand die naar ons toe komt. Dat vind ik al een hele verbetering. Enfin, herhaling van een specifiek voorval wat niets opleverd voor hem (niks negatiefs/niets positiefs) geeft uiteindelijk ook uitdoving van zijn reactie op dat voorval. Dat hij nadat de ober is geweest nog eens een koekje krijgt als hij stil is geweest helpt nog eens extra.

Maar helaas word ik straat nog wel eens overvallen. Je hebt ook van die mensen die gewoon op je af komen stieren ahw.
Die ben ik niet altijd voor.
ik heb haar met mondelinge correcties op het moment zelf en hemelprijzingen als ze stopte met blaffen als ik het zei, zover gekregen dat ze mensen negeert.
Dan zal ik dat blijven proberen, de aanhouder wint hoop ik.

Oh wat erg, zo'n mens ben ik zelf Sorry alvast
:wink: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”